Koelvloeistof

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Koelvloeistof

Bericht door DonkUp » zo 06 apr 2014, 18:30

Het verschil tussen 'min' en 'max' is niet zo heel groot. De mijne stond ook op 'min' toen ie afgeleverd werd. Heb er meteen wat bij gegooid toen ik op de zaak was ;)
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Koelvloeistof

Bericht door Thijsvdvl » zo 06 apr 2014, 18:53

Even voor de duidelijkheid, een auto hoort GEEN koelvloeistof te verbruiken. Als de dealer elk jaar bij de beurt een litertje op de rekening zet, zou ik achter mijn oren gaan krabben.
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Koelvloeistof

Bericht door DonkUp » zo 06 apr 2014, 19:10

Ik heb bij de onderhoudsbeurt ook aan laten tekenen dat de vloeistoffen gecontroleerd en voldoende waren. Op die manier kunnen ze dat alvast niet op de rekening zetten.
En inderdaad, een motor hoort geen koelvloeistof te verbruiken. Auto's worden met een minimum aan vloeistoffen afgeleverd, dit levert een grote besparing op voor de fabrikanten. Immers bij iedere auto een half litertje minder scheelt op 10 auto's 5 liter. Vervolgens kunnen de dealers er weer aan verdienen door dit bij te vullen ;)
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Koelvloeistof

Bericht door TwitNour » ma 06 aug 2018, 18:10

Morgen vertrek ik naar Italië (+/- 1100km). Net even een uitgebreide autocheck gedaan, en mij viel op dat de koelvloeistof wat laag was, althans zo lijkt het. Het zit nog wel ruim boven de ‘min’ streep. Wel of niet bijvullen? Ik lees in het instructieboekje dat er in ieder geval G13 of G12 plus-plus in moet.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Koelvloeistof

Bericht door Autheo » ma 06 aug 2018, 19:05

TwitNour schreef:
ma 06 aug 2018, 18:10
Morgen vertrek ik naar Italië (+/- 1100km). Net even een uitgebreide autocheck gedaan, en mij viel op dat de koelvloeistof wat laag was, althans zo lijkt het. Het zit nog wel ruim boven de ‘min’ streep. Wel of niet bijvullen? Ik lees in het instructieboekje dat er in ieder geval G13 of G12 plus-plus in moet.
Als bij een koude motor het koelvloeistofniveau ruim boven de min staat, heeft het volgens mij geen zin om bij te vullen, alleen als het onder het minimum niveau staat. Anders neem je voor de zekerheid wat reserve koelvloeistof mee?
Goede reis naar Italië, veel plezier daar!

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Koelvloeistof

Bericht door TwitNour » ma 06 aug 2018, 19:08

Autheo schreef:
ma 06 aug 2018, 19:05
TwitNour schreef:
ma 06 aug 2018, 18:10
Morgen vertrek ik naar Italië (+/- 1100km). Net even een uitgebreide autocheck gedaan, en mij viel op dat de koelvloeistof wat laag was, althans zo lijkt het. Het zit nog wel ruim boven de ‘min’ streep. Wel of niet bijvullen? Ik lees in het instructieboekje dat er in ieder geval G13 of G12 plus-plus in moet.
Als bij een koude motor het koelvloeistofniveau ruim boven de min staat, heeft het volgens mij geen zin om bij te vullen, alleen als het onder het minimum niveau staat. Anders neem je voor de zekerheid wat reserve koelvloeistof mee?
Goede reis naar Italië, veel plezier daar!
Thanks! Ik zou graag wat mee willen nemen, ben net bij twee tankstations geweest maar daar hadden ze alleen G12. In het boekje staat dat het beter is deze niet te mengen. Kan het kwaad?

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Koelvloeistof

Bericht door Autheo » ma 06 aug 2018, 19:21

Ik hoop voor je dat er nog een technisch beter onderlegd forumlid je kan antwoorden of je er desnoods G12 bij kunt doen, want dat zou ik niet precies weten. Maar ik denk ook dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken. Het is volgens mij een gesloten koelsysteem, dus het zal niet zo heel makkelijk verdwijnen. Als het nu bij een koude motor boven de min staat, zit er voldoende in. Tijdens het koelproces kan de vloeistof dan nog in het expansievat meer worden, waarschijnlijk zonder de maximum stand te overschrijden.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2794
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Koelvloeistof

Bericht door damianw26 » ma 06 aug 2018, 19:54

Bijvullen is niet nodig, tenzij hij op of nipt over minimum staat. Officieel mag een auto en zeker de mpi geen koelvloeistof verbruiken, neem aan dat het 'verbruik' niet plotseling is? 2 verschillende soorten kvs beslist niet mengen, daarmee verlaag je het kookpunt.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Koelvloeistof

Bericht door TwitNour » ma 06 aug 2018, 20:18

Bedankt voor jullie advies. Naar mijn idee verbruikt de Up geen kvs. De koelvloeistof zit zo tussen min en max in maar iets lager dan in het midden (bij koude motor). Dan denk ik dat het voor nu prima is! Na de vakantie krijgt de auto een beurt, wordt daar waarschijnlijk alsnog naar gekeken.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Koelvloeistof

Bericht door Tom Westendorp » di 07 aug 2018, 07:31

Niet druk om maken! Lekker genieten van je vakantie! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

BartNiemeijer
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 14:05

Re: Koelvloeistof

Bericht door BartNiemeijer » di 05 jan 2021, 14:15

Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier maar heb een vraag over het lampje van de koelvloeistof. Deze gaat branden zodra ik optrek om bijvoorbeeld de snelweg op te gaan. De koelvloeistof is bijgevuld dus dat is volgens mij goed. Kan iemand mij vertellen wat het eventueel kan zijn?

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1382
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Koelvloeistof

Bericht door Up!grade TSI » di 05 jan 2021, 16:46

BartNiemeijer schreef:
di 05 jan 2021, 14:15
Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier maar heb een vraag over het lampje van de koelvloeistof. Deze gaat branden zodra ik optrek om bijvoorbeeld de snelweg op te gaan. De koelvloeistof is bijgevuld dus dat is volgens mij goed. Kan iemand mij vertellen wat het eventueel kan zijn?
Hoi Bart en welkom op het forum allereerst.
Heb je er een foto van? Of kun je het tekenen of beschrijven?
Weet je 100 %zeker dat het dat is? Ben benieuwd.
Misschien heb je hier iets aan>>> https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... n-je-auto/
Is het lampje 5?
Groet Erik
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

BartNiemeijer
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 14:05

Re: Koelvloeistof

Bericht door BartNiemeijer » wo 06 jan 2021, 08:14

Het gaat om lampje 5. Ik heb al een beetje verder gekeken maar het lijkt te gaan om een storing. Hij knippert namelijk. Als ik dan in het boekje van de auto kijk geven ze dat aan. Ik ga vandaag eens even verder kijken

Plaats reactie