Een (oud) remmen topic, altijd handig om iets te leren, zo heb ik een vraag voor de kenners: ik heb meer ervaringen met remmen van mijn motorfiets, vandaar de vraag: wordt er op het montagevlak van de remschijf en blokken (nog steeds) kopervet gebruikt?? Of gaat de schijf “ schoon” op de naaf ???
Hoor het graag, alvast dank
Groet Kees
Remschijf problemen
Re: Remschijf problemen
Ben geen expert, maar ik gebruik altijd een dun laagje kopervet, omdat ik al een dat de schijven er tot noch toe met geweld vanaf geramd moeten worden door corrosie tussen de naaf en de schijf. Er zijn er vast die zeggen dat de schijf er dan scheef op kan komen te liggen, maar met 110Nm aandraaimoment geloof ik dat je alles wel rechttrekt. De nadruk ligt op een _dun_ laagje kopervet 

-
- Forum eindbaas
Als je trillingen wil dan moet je inderdaad vet gebruiken tussen de raakvlakken....
Zowel bij een auto als motorfiets géén vet gebruiken tussen pasvlak van de remschijf en naaf. Dit om temperatuursverschillen te voorkomen.
Dat er vervolgens wat roest tussen naaf en remschijf komt is geen probleem. Ik heb al tig keren, zowel niet honderden keren remschijven vervangen, en ik heb nog nooit meegemaakt dat ik een remschijf niet los kon krijgen vanwege roest.
Dat je hiervoor wel wat geweld moet toepassen is niks om van te schrikken in het autovak.
En kopervet word überhaupt niet meer gebruikt in het autovak, dit omdat de kleine metaaldeeltjes in het vet storingen kunnen veroorzaken. Keramisch vet word gebruikt om de glijvlakken van de remblokken mee in te vetten.
Zowel bij een auto als motorfiets géén vet gebruiken tussen pasvlak van de remschijf en naaf. Dit om temperatuursverschillen te voorkomen.
Dat er vervolgens wat roest tussen naaf en remschijf komt is geen probleem. Ik heb al tig keren, zowel niet honderden keren remschijven vervangen, en ik heb nog nooit meegemaakt dat ik een remschijf niet los kon krijgen vanwege roest.
Dat je hiervoor wel wat geweld moet toepassen is niks om van te schrikken in het autovak.
En kopervet word überhaupt niet meer gebruikt in het autovak, dit omdat de kleine metaaldeeltjes in het vet storingen kunnen veroorzaken. Keramisch vet word gebruikt om de glijvlakken van de remblokken mee in te vetten.
Goede uitleg @dennuus1, heb altijd vet gebruikt. Met mijn ouwe Fiatje nooit last gehad van trillingen ofzo, maar met de Up helaas wel.
Maar, volgende keer doe ik er geen vet tussen, kijken of dat verschil maakt.
Vraag me wel af, gewoon uit nieuwsgierigheid: Is (koper)vet een "warmte-isolatie" of juist een "warmtegeleider" tussen schijf en naaf?
Zou dat de eureka verklaring zin van alle kromme schijven problemen bij Ups? Gewoon omdat hobby'erts als ik teveel smeren?
Ik snap dat schijven vooral gekoeld worden door lucht, maar bij stilstand zou het wellicht een rol spelen.
Zoals bij meer dingen in het leven, is het veel beter om er niets tussen te hebben ^_^
Maar, volgende keer doe ik er geen vet tussen, kijken of dat verschil maakt.
Vraag me wel af, gewoon uit nieuwsgierigheid: Is (koper)vet een "warmte-isolatie" of juist een "warmtegeleider" tussen schijf en naaf?
Zou dat de eureka verklaring zin van alle kromme schijven problemen bij Ups? Gewoon omdat hobby'erts als ik teveel smeren?
Ik snap dat schijven vooral gekoeld worden door lucht, maar bij stilstand zou het wellicht een rol spelen.
Zoals bij meer dingen in het leven, is het veel beter om er niets tussen te hebben ^_^
Duidelijk allemaal. Mijn dank