Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door Wilocat » zo 27 okt 2019, 16:26

Ik had een vraag naar aanleiding bandenwissel naar winterbanden.
Op mijn up heb ik voor de zomer polygon velgen, vrijdag zou ik m’n Waffle winterset Velgen erop laten zetten( Een tijd geleden 2e hands gekocht) blijkt dat ik op m’n up spoorverbreders erop heb zitten. Nu adviseerde de bandenboer deze te verwijderen met de winterbanden en later bij de zomerwissel er weer op te zetten. De vraag is of dit juist advies is of kan ik ze gewoon laten zitten.
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Gebruikersavatar
~Thijs~
Vagling liefhebber
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 10:25
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door ~Thijs~ » zo 27 okt 2019, 16:34

Denk dat de bandenboer zoiets niet voor niets zegt toch?

Ga je sneeuwkettingen gebruiken?

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door Wilocat » zo 27 okt 2019, 17:08

Nee, ga geen sneeuwkettingen gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door Blackciti » ma 04 nov 2019, 16:46

Spoorverbreders op een standaard auto is sowieso onzin!
Het is een totaal foutieve aanpassing van de spoorbreedte van de auto(!), die niet voor niets door de fabrikant op deze specs is vastgesteld. Het beïnvloed in negatieve zin de rijeigenschap van de auto en maakt dat er grotere negatieve krachten worden uitgeoefend op de wielophanging.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door dennuus1 » ma 04 nov 2019, 17:49

Jajaja, andere wielen met een lagere et waarde komt op precies hetzelfde neer, en dat word ook héél veel gedaan.

Spoorverbreders van 1 cm oid gaan echt niet voor problemen zorgen. Ik heb er zelf op meerdere auto's mee gereden, ook met verbreders van 16mm... Niks aan de hand.

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door Blackciti » di 05 nov 2019, 16:52

dennuus1 schreef:
ma 04 nov 2019, 17:49
Jajaja, andere wielen met een lagere et waarde komt op precies hetzelfde neer, en dat word ook héél veel gedaan.

Spoorverbreders van 1 cm oid gaan echt niet voor problemen zorgen. Ik heb er zelf op meerdere auto's mee gereden, ook met verbreders van 16mm... Niks aan de hand.
Prima, dennuus1, jij je zin.
Maar wielen met een lagere Einpress Tiefe dan origineel horen niet te worden gemonteerd! En naar alle waarschijnlijkheid zijn verzekeringsmaatschappijen er ook niet blij mee, omdat de specs van de auto v.w.b. het onderstel niet meer origineel zijn.

Het moet gezegd dat dit soort nutteloze aanpassingen meestal gedaan worden door jongeren die van hun auto een zogenaamd schaap in wolfs kleren maken. Veel looks die van alles suggereren, maar verder niets in de melk te brokkelen op de snelweg. :lol:
Ik hou meer van een zogenaamd schaap wat in werkelijkheid een wolf blijkt te zijn.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door dennuus1 » di 05 nov 2019, 19:24

Chiptunen zijn verzekeringsmaatschappijen ook niet blij mee?

Verlagen ook niet?

Dus wat is nu je punt? Sinds er auto's bestaan worden ze al aangepast naar eigen wens door de eigenaar. Dat iets anders is dan fabrieksaf, zegt nog niet per definitie dat het slecht is. Er zitten hele ruime marges in.

Als iedereen hier met standaard upjes rond reed was het een verdomd saai forum geworden...

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door Blackciti » do 07 nov 2019, 17:00

dennuus1 schreef:
di 05 nov 2019, 19:24
Chiptunen zijn verzekeringsmaatschappijen ook niet blij mee?

Verlagen ook niet?

Dus wat is nu je punt? Sinds er auto's bestaan worden ze al aangepast naar eigen wens door de eigenaar. Dat iets anders is dan fabrieksaf, zegt nog niet per definitie dat het slecht is. Er zitten hele ruime marges in.

Als iedereen hier met standaard upjes rond reed was het een verdomd saai forum geworden...
Mijn punt is: de standaard specs van een auto, zoals de fabrikant hem van de band laat rollen, veranderen met accessoires die je bij de automaterialenhandel aanschaft is sowieso nadelig voor de rij en stuureigenschap van de auto! De fabrikant doet niet voor niets eindeloze research en ontwikkeling voor ieder type wat ze op de weg zet. En als iemand zonder enig inzicht van, én kennis tot, daarin verandering aanbrengt met in een shop aangeschafte spullen omdat hij dat mooi en stoer vindt, is dat niet meer dan een stommiteit te noemen.

Maar jij vindt standaard verdomd saai? :o

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door damianw26 » do 07 nov 2019, 17:24

Een standaard up/mii/citigo is een verdomd goede auto, maar wel erg saai. Overigens heeft blacktici zeker een punt, alleen worden de gevolgen sterk overdreven. 1cm spacer stelt niet veel voor, en zal er niet voor zorgen dat de auto bij noodsituaties zich anders gaat gedragen. Een flink verkeerde ET waarde zorgt wel voor een gevaarlijk weggedrag bij uitwijken, als je met 1 wiel in de berm komt bijvoorbeeld.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door dennuus1 » do 07 nov 2019, 17:59

Blackciti schreef:
do 07 nov 2019, 17:00
dennuus1 schreef:
di 05 nov 2019, 19:24
Chiptunen zijn verzekeringsmaatschappijen ook niet blij mee?

Verlagen ook niet?

Dus wat is nu je punt? Sinds er auto's bestaan worden ze al aangepast naar eigen wens door de eigenaar. Dat iets anders is dan fabrieksaf, zegt nog niet per definitie dat het slecht is. Er zitten hele ruime marges in.

Als iedereen hier met standaard upjes rond reed was het een verdomd saai forum geworden...
Mijn punt is: de standaard specs van een auto, zoals de fabrikant hem van de band laat rollen, veranderen met accessoires die je bij de automaterialenhandel aanschaft is sowieso nadelig voor de rij en stuureigenschap van de auto! De fabrikant doet niet voor niets eindeloze research en ontwikkeling voor ieder type wat ze op de weg zet. En als iemand zonder enig inzicht van, én kennis tot, daarin verandering aanbrengt met in een shop aangeschafte spullen omdat hij dat mooi en stoer vindt, is dat niet meer dan een stommiteit te noemen.

Maar jij vindt standaard verdomd saai? :o

De fabrikant wil een auto maken die een zo breed mogelijk publiek aan spreekt. Bij een auto als een Upje zullen ze hem comfortabel willen maken.

Als een eigenaar wenst de auto wat sportiever te willen maken, met behulp van een schroefset, spoorverbreders, veerpootbrug en noem het maar op, is dat niet per definitie slechter. Het is minder comfortabel en sportiever.


Leuk voorbeeld; Ik ben zelf werkzaam bij Suzuki, daar kun je van de nieuwe Swift de Katana versie bestellen. Dan word er achteraf hier in Nederland (dus niet in de fabriek!) Een schroefset gemonteerd, bredere wielen, veerpootbrug, uitlaat etc etc.

Die auto is daar niet voor ontworpen, maar hij rijd er wel verdomd veel beter door.

Dus of je het nou zelf doet, of de importeur doet het in de werkplaats.... Als je kwaliteitsonderdelen gebruikt zal het eind resultaat gelijk zijn.

smallride
Forum newbie
Berichten: 71
Lid geworden op: di 29 jan 2013, 19:12
Locatie: nieuwkoop

Re: Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door smallride » vr 08 nov 2019, 10:44

Het verschil van de spoorverbreder op de rij eigenschappen is minimaal.
Als je het mooi vind gewoon laten zitten.
De discussie beter of slechter is meer emotioneel dan op feiten berust.
volkswagen heeft b.v. ook voor schokbrekers gekozen die wat betreft veiligheid veel ruimte voor verbetering laten.

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Spoorverbreders verwijder bij winterbanden

Bericht door Wilocat » vr 08 nov 2019, 10:49

Ik vind het een interessante discussie, voor de winterbanden heb ik ze op advies toch laten verwijderen. Zodra het voorjaar aanbreekt en de zomervelgen komen erop worden ze weer teruggeplaatst.
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Plaats reactie