benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door dennuus1 » do 19 mei 2016, 11:28

Mwah dan heb je alsnog niks te klagen Tom, ik haal nét de 1:10 gemiddeld niet, en dat op ron102 a €1,80,- per liter :roll: :mrgreen:

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » do 19 mei 2016, 13:21

JoVe schreef:Het zit em gewoon in dat rechter voetje.
En in je traject want zelfs al zou je zo zuinig mogelijk rijden dan zal je de 1 op 20 niet halen in een grote en drukke stad.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 21 mei 2016, 08:20

Gisteren getankt in België. 755 km op de teller en 34,18L getankt, dus een verbruik van 1 op 22,1! Voor mij een record met deze auto. De boordcomputer gaf 23,3 aan. Dat is een verschil van iets meer dan 5%. Mooie score!

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » za 21 mei 2016, 15:32

TwitNour schreef:Gisteren getankt in België. 755 km op de teller en 34,18L getankt, dus een verbruik van 1 op 22,1! Voor mij een record met deze auto. De boordcomputer gaf 23,3 aan. Dat is een verschil van iets meer dan 5%. Mooie score!
Dat is wel heel erg zuinig, beleef je dan ook nog een beetje lol met zo'n verbruik :) ?

Oja en vanmiddag met de Q3 gereden die een olietemperatuurmeter heeft en na 8,5km tikte die de 90 graden al aan, dat warme weer is top! :mrgreen:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » za 21 mei 2016, 15:49

damianw26 schreef:
TwitNour schreef:Gisteren getankt in België. 755 km op de teller en 34,18L getankt, dus een verbruik van 1 op 22,1! Voor mij een record met deze auto. De boordcomputer gaf 23,3 aan. Dat is een verschil van iets meer dan 5%. Mooie score!
Dat is wel heel erg zuinig, beleef je dan ook nog een beetje lol met zo'n verbruik :) ?

Oja en vanmiddag met de Q3 gereden die een olietemperatuurmeter heeft en na 8,5km tikte die de 90 graden al aan, dat warme weer is top! :mrgreen:
Hoe zuiniger, hoe meer plezier ik heb :)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » za 21 mei 2016, 15:50

Gisteren voor de fun toch maar even wezen tanken. 1 op 20.2 dat is toch wel erg zuinig hoor! Kijken of ik het aankomende zomer kan verbeteren als ik door Zwitserland rij. Afgelopen week een boete binnen gekregen van ons tripje naar Milaan.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » za 21 mei 2016, 16:38

damianw26 schreef:
TwitNour schreef:Gisteren getankt in België. 755 km op de teller en 34,18L getankt, dus een verbruik van 1 op 22,1! Voor mij een record met deze auto. De boordcomputer gaf 23,3 aan. Dat is een verschil van iets meer dan 5%. Mooie score!
Dat is wel heel erg zuinig, beleef je dan ook nog een beetje lol met zo'n verbruik :) ?
Mijn laatste tankbeurt leverde een verbruik van 1 op 22,2 op. Net als voor TwitNour voor mij tot nog toe (sinds januari dus) het beste verbruik. En zeker beleef ik dan ook nog meer dan een beetje lol, al geef ik toe dat ik niet zo nodig tot aan z'n toerenbegrenzer hoef door te trekken om die lol te beleven. En of je nu 105 op de snelweg rijdt, of 130, de beleving is dan weinig verschillend, maar het verbruik des te meer! En in tijd maakt dat eigenlijk niets uit, over een afstand van zo'n 100 km scheelt het hoogstens een paar minuten. Dus eigenlijk voor minder geld nog net even langer veel plezier ;)

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » za 21 mei 2016, 17:00

Autheo schreef:
damianw26 schreef:
TwitNour schreef:Gisteren getankt in België. 755 km op de teller en 34,18L getankt, dus een verbruik van 1 op 22,1! Voor mij een record met deze auto. De boordcomputer gaf 23,3 aan. Dat is een verschil van iets meer dan 5%. Mooie score!
Dat is wel heel erg zuinig, beleef je dan ook nog een beetje lol met zo'n verbruik :) ?
Mijn laatste tankbeurt leverde een verbruik van 1 op 22,2 op. Net als voor TwitNour voor mij tot nog toe (sinds januari dus) het beste verbruik. En zeker beleef ik dan ook nog meer dan een beetje lol, al geef ik toe dat ik niet zo nodig tot aan z'n toerenbegrenzer hoef door te trekken om die lol te beleven. En of je nu 105 op de snelweg rijdt, of 130, de beleving is dan weinig verschillend, maar het verbruik des te meer! En in tijd maakt dat eigenlijk niets uit, over een afstand van zo'n 100 km scheelt het hoogstens een paar minuten. Dus eigenlijk voor minder geld nog net even langer veel plezier ;)
Kijk weer een erg net resultaat. En zo verschilt het bij ieder waar hij/zij zijn plezier uit haalt bij het autorijden. Ik dacht dat je echt heel voorzichtig moet omspringen met het gaspedaal bij het wegrijden en invoegen om boven die 1 op 22 uit te komen, en dat je voor het gevoel dan niet lekker aan het rijden bent maar 'geknepen', bij 100 constant is dat al een stuk makkelijker om 1 op 22 te halen. Mijn record staat op 1 op 24,5 omgerekend toen ik zo'n 20 kilometer lang over een 80 weg moest met zo af en toe een rotonde. Ik haal plezier uit het geluid van de 3 pitter, want het klinkt echt prima, en de vermogensopbouw vanaf zo'n 3000 toeren tot aan zo'n 5500 toeren vind ik ook leuk om te benutten. Verder vind ik 100 rijden op de snelweg niet echt prettig rijden zodra het wat drukker is, want vrijwel iedereen gaat jou voorbij en als je een vrachtwagen wilt gaan inhalen moet je of heel ruim op tijd naar links (dit vinden de mensen achter je ook niet leuk als je 100 blijft rijden op de linkerbaan) of afwachten achter die vrachtwagen tot er genoeg plek is om voorbij te kunnen, en dan moet je met 90 de linkerbaan op en voor een beetje een vlotte actie moet je dan terug naar de 4, wat ook niet goed is voor het verbruik.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » za 21 mei 2016, 17:59

Autorijden is voor mij gewoon lekker opschieten. 100 rijden vind ik prima maar dan liever alleen als het niet anders kan. Ik zou nooit op de snelweg 100 gaan rijden. Dat schiet toch niet op?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » za 21 mei 2016, 18:01

damianw26 schreef:Verder vind ik 100 rijden op de snelweg niet echt prettig rijden zodra het wat drukker is, want vrijwel iedereen gaat jou voorbij en als je een vrachtwagen wilt gaan inhalen moet je of heel ruim op tijd naar links (dit vinden de mensen achter je ook niet leuk als je 100 blijft rijden op de linkerbaan) of afwachten achter die vrachtwagen tot er genoeg plek is om voorbij te kunnen, en dan moet je met 90 de linkerbaan op en voor een beetje een vlotte actie moet je dan terug naar de 4, wat ook niet goed is voor het verbruik.
Let maar eens op als het druk is: op de linker baan is het dan voortdurend gassen en dan weer remmen. Men denkt daar dat je persé minstens 120 moet, en dan heb je voortdurend dat harmonica effect (slecht voor je verbruikscijfers). Als je rechts 105 rijdt, goed anticipeert (de Vagling heeft daar fantastisch goede achteruitkijkspiegels voor) en dan even met dezelfde snelheid als de linker stroom mee de vrachtwagens inhaalt, hoef je helemaal niet tot 90 af te zakken of terug naar z'n vier. Dat idee dat iedereen je voorbij gaat als het echt druk is, zit meer tussen je oren dan op de weg denk ik. Uit ervaring kan ik je vertellen dat over een afstand van zo'n 50 km snelweg ik het regelmatig meemaak, dat aan het begin zo'n opvallend snelle rijder je voorbij stuift. Na een paar km kom ik hem dan in de file rustig met de vrachtwagenstroom weer rechts voorbij. Dat herhaalt zich dan diverse keren. En na zo'n 40 km snelweg kan hij dan eindelijk ineens met flinke vaart echt voorbij stuiven. Tot we na die 50 km dan samen onder aan de afrit voor het stoplicht staan te wachten. OK, hij staat dan voor me, dus hij heeft met al z'n gassen en remmen 5 meter gewonnen... Maar dat heeft hem dan wel veel litertjes meer gekost, en om eerlijk te zijn heb ik dan veel meer plezier gehad ;)
Met plezier autorijden heeft met veel meer dingen te maken dan alleen snelheid en hoge toeren, als dat het enige is doe je jezelf tekort!

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » za 21 mei 2016, 18:10

Petrolhead Tom schreef:Autorijden is voor mij gewoon lekker opschieten. 100 rijden vind ik prima maar dan liever alleen als het niet anders kan. Ik zou nooit op de snelweg 100 gaan rijden. Dat schiet toch niet op?
Tja Tom, dat 'niet opschieten' geldt misschien voor het Oosten en Noorden van het land, maar zodra je ten westen van de lijn Zwolle/Arnhem bent, is het tijdsverschil tussen 130km/u rijden of 105 km/u rijden erg klein, tenzij je het gaat hebben over afstanden van meer dan 150 km.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » za 21 mei 2016, 19:31

Autheo schreef:
damianw26 schreef:Verder vind ik 100 rijden op de snelweg niet echt prettig rijden zodra het wat drukker is, want vrijwel iedereen gaat jou voorbij en als je een vrachtwagen wilt gaan inhalen moet je of heel ruim op tijd naar links (dit vinden de mensen achter je ook niet leuk als je 100 blijft rijden op de linkerbaan) of afwachten achter die vrachtwagen tot er genoeg plek is om voorbij te kunnen, en dan moet je met 90 de linkerbaan op en voor een beetje een vlotte actie moet je dan terug naar de 4, wat ook niet goed is voor het verbruik.
Let maar eens op als het druk is: op de linker baan is het dan voortdurend gassen en dan weer remmen. Men denkt daar dat je persé minstens 120 moet, en dan heb je voortdurend dat harmonica effect (slecht voor je verbruikscijfers). Als je rechts 105 rijdt, goed anticipeert (de Vagling heeft daar fantastisch goede achteruitkijkspiegels voor) en dan even met dezelfde snelheid als de linker stroom mee de vrachtwagens inhaalt, hoef je helemaal niet tot 90 af te zakken of terug naar z'n vier. Dat idee dat iedereen je voorbij gaat als het echt druk is, zit meer tussen je oren dan op de weg denk ik. Uit ervaring kan ik je vertellen dat over een afstand van zo'n 50 km snelweg ik het regelmatig meemaak, dat aan het begin zo'n opvallend snelle rijder je voorbij stuift. Na een paar km kom ik hem dan in de file rustig met de vrachtwagenstroom weer rechts voorbij. Dat herhaalt zich dan diverse keren. En na zo'n 40 km snelweg kan hij dan eindelijk ineens met flinke vaart echt voorbij stuiven. Tot we na die 50 km dan samen onder aan de afrit voor het stoplicht staan te wachten. OK, hij staat dan voor me, dus hij heeft met al z'n gassen en remmen 5 meter gewonnen... Maar dat heeft hem dan wel veel litertjes meer gekost, en om eerlijk te zijn heb ik dan veel meer plezier gehad ;)
Met plezier autorijden heeft met veel meer dingen te maken dan alleen snelheid en hoge toeren, als dat het enige is doe je jezelf tekort!
Ja daar heb je zeker gelijk in, alleen in de file heeft het 100 procent zin om rechts te rijden, je haalt vaak zelfs de mensen van de linkerbaan van vlak voor de file weer in ;) En autorijden is zeker meer dan hoge snelheid en toeren maken, al is dat een leuk onderdeel ervan. En de situatie waar ik het over heb maak ik vaak mee als ik terug rij op de A12/A50 om 1600, je kunt nog aardig doorrijden maar het is al wel druk, en dan heb je juist dat de hele meute op de linkerbaan kluitje aan het rijden is en jij er niet of nauwelijks tussenkomt met 90 vanaf de rechterbaan, en als dat zo is moeten er een aantal voor jou in de remmen omdat je perse 100 wil blijven rijden, dat is ronduit irritant. Maar goed zo blijf je altijd meningsverschillen houden over wat nou fijn autorijden is, en dat is maar goed ook :lol:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door JoVe » za 21 mei 2016, 20:16

Mijn hoogste verbruik was 1 op 20.1 verder gemiddeld tussen de 1 op 17 en 1 op 20
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door lupocor » zo 22 mei 2016, 07:09

mijn laagste verbruik was 1 op 35.
wind in de rug afstand 80 km snelheid 100 op de gps.
maar dan wel met mijn lupo 1.2 tdi.
met de mii haal ik 1 op 19.
dan wel met 195/45 banden.
met smalle banden (bv 165 breed) zal er veel winst te behalen zijn.
ga ik misschien nog wel en keer proberen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 mei 2016, 09:23

TwitNour hoe ga je dat aankomende zomer doen naar Italie? Ga je dan ook 100 rijden of dan wel gewoon 130 of 140? Met 100 in Duitsland raad ik je niet aan.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » zo 22 mei 2016, 11:47

Petrolhead Tom schreef:TwitNour hoe ga je dat aankomende zomer doen naar Italie? Ga je dan ook 100 rijden of dan wel gewoon 130 of 140? Met 100 in Duitsland raad ik je niet aan.
Op zo'n lange afstand wil je er gewoon zo snel mogelijk zijn. Dus dan zal het gewoon maximumsnelheid worden. Op 12 uur rijden scheelt dat best veel

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 mei 2016, 12:16

Een wat hogere snelheid is ook ontspannender in Duitsland. In Oostenrijk kun je veel goed maken want meestal is het daar zomers het hele land maximaal 100 per uur.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Joch3m
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 09:44
Locatie: Purmerend

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Joch3m » ma 23 mei 2016, 09:35

Naar Italie rijdt ik eigenlijk altijd 120-130km/u. Harder rijden kost heel veel concentratie wat heel vermoeiend is en ook op de lange duur gevaarlijk is.

Het relaxte rijden vond ik altijd met de sleurhut, sukkelend achter een vrachtwagen aan kwam je na 1000km net zo fris uit de auto als dat je erin ging. Het duurt alleen wel eeuwen voordat je er eens een keertje bent :P
TwitNour schreef:
Petrolhead Tom schreef:TwitNour hoe ga je dat aankomende zomer doen naar Italie? Ga je dan ook 100 rijden of dan wel gewoon 130 of 140? Met 100 in Duitsland raad ik je niet aan.
Op zo'n lange afstand wil je er gewoon zo snel mogelijk zijn. Dus dan zal het gewoon maximumsnelheid worden. Op 12 uur rijden scheelt dat best veel
Seat Mii 2012 Sport met drivepakket

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » ma 23 mei 2016, 09:56

Eigenlijk stap ik altijd wel redelijk uitgerust uit. Behalve als je de hele dag file hebt en het daarbij ook nog eens regent.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door damianw26 » ma 30 mei 2016, 18:05

Vanmorgen een nieuw zuinigheidsrecord gezet. Het was druk om 6:30 waardoor ik niet boven de 100 ben gekomen de hele weg, en ook met veel uitrollen heb ik dit gehaald.
Bijlagen
image.jpeg
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Plaats reactie