benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
maasup
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 19:58

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door maasup » di 08 mei 2012, 22:29

Ik rij nu een maand met een 60pk Up en heb hiermee 3500 km gereden. gemiddeld gebruik 1 op 18,5. Een keer alleen snelweg gereden en toe getankt dan haal je 1 op 20 :D
Move Up BM, Dark Blue Metalic, Climatic, Drivepakket, Executive pakket, Alu wielen, Leder pook, Leder stuur, Leder handrem, W8 verlichting, Korte Polo antenne, Chroom schakelaars, Verstelbare kofferbakbodem, Chroom strip achterklep. Blokstriping op dak

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ron UP » wo 09 mei 2012, 10:47

Gister 300 km gereden, voornamelijk snelweg, groot stuk 120 en de rest 100, klein stukje 80 gereden. Kwam uit op 4.7 lier, volgens boardcomputer, verbruik 1 op 21.6, niet verkeerd dus !!!!

Edit: zojuist getankt, had totaal met deze tank 387 km gereden en er ging 20.7 liter in. Werkelijk verbruik dus 18.7 km op 1 litertje euro

Hou t ook maar ff online bij (voor zolang ik dr zin in heb :D )
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/512712.html
Laatst gewijzigd door Ron UP op wo 09 mei 2012, 12:47, 4 keer totaal gewijzigd.
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Paulus
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 10:42
Locatie: Utrecht

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Paulus » wo 09 mei 2012, 11:22

vwholic schreef:
Paulus schreef:Onlangs 10 dagen een leen Up gehad (60pk BM met 3300km op de teller) op 1 tank een keer redelijk doorgereden 140/ 150 op de snelweg, waarvan 70% snelweg op die tank. Gem. was 1 op 17.4. Nu heb ik mijn eigen Uppie (75pk BM) en op de eerste tank zit ik pas gem. op 1 op 17. Hierbij heb ik mij keurig aan de max snelheden gehouden en tijdig overgeschakeld. M.i. duurt het gewoon even door het inrijden voordat je de boekjes enigszins kan geloven.
Heb je dat uitgerekend op basis van gereden km's / getankte liters of is dit de waarde die de boardcomputer aangeeft?
Heb de mijne afgelopen vrijdag opgehaald, dus ook splinternieuw, en de computer geeft een verbruik van 1:20 of zuiniger aan.

Volg daarbij de schakelindicator niet steeds want anders kom je nauwelijks vooruit maar trek niet te hoog door in de versnellingen en houd me redelijk aan de geldende max.snelheden.
Dit heb ik uitgerekend obv getankte liters en gereden km's. Boardcomputer geeft altijd wat zuiniger aan. En de schakelindicator gebruik ik niet. Die is gek joh :D . 55kmu in zijn 5 kan op zich best, maar alleen als je voorlopig kan rijden. In de stad rij ik toch meestal 50-60 in zijn 4. Indien doortrekken even nodig is, dan is dit voor nu max 4000 toeren. Totdat ie 'ingereden' is.

Moet er wel bij zeggen dat ik het start/ stop systeem nagenoeg niet gebruikt hebt, bij beide auto's.

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Witte Reus » wo 09 mei 2012, 12:43

Okay. Nou ben benieuwd dan. Zal t eens uitrekenen als ik getankt heb. Overigens ging ik er ook van uit dat boardcomputers altijd een beetje erg optimistisch zijn maar laatst met de motor gaf ie aan 1:18,1 en dat bleek bij km's:ltrs toch 1:19,3 te zijn. Dus t kan wel :P

Schakelindicator is idd niet helemaal lekker :D. Als je maar naar t gaspedaal kijkt moet je al opschakelen :D. Misschien ooit een keer proberen wat t oplevert als je dat ding wel volgt (moet dan wel heeeel rustig zijn op de weg) maar voorlopig ben ik met 4,5 - 5 ltr/100km erg tevreden.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Up-Jury » do 10 mei 2012, 08:25

Nu ik dit dus allemaal lees ben ik zeer benieuwd hoeveel mijn gebruik zal worden. Ik rij in 1 maand 18 x 104 km voor me werk, dat is 52 km heen en 52 km terug.
ik zal zeker hier over posten als ik mijn autootje heb.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » do 10 mei 2012, 09:40

Up-Jury schreef:Nu ik dit dus allemaal lees ben ik zeer benieuwd hoeveel mijn gebruik zal worden. Ik rij in 1 maand 18 x 104 km voor me werk, dat is 52 km heen en 52 km terug.
ik zal zeker hier over posten als ik mijn autootje heb.
Dat traject doe ik ook. Reken op 5,3 liter per 100km (werkelijk verbruik) :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Mick_up!
Vagling liefhebber
Berichten: 135
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 20:05
Locatie: Schiedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Mick_up! » za 12 mei 2012, 15:38

voor de 2e keer m'n uppie vol gegooid.
:geek:

Afbeelding

5.7 l/100 km
1 op 17.6
m'n rode uppie
high up! 75 pk, BMT
Executive, Dynamic 'Triangle', Kunstleder, Winter

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door dubbel-UP! » za 12 mei 2012, 16:22

na ca. 2000 km lijkt het alsof die zuiniger wordt.
Moeilijk te bepalen want e.e.a. is natuurlijk sterk afhankelijk van veel factoren, maar die indruk krijg ik toch sterk.
Bij beide UP!'s lijkt dit toch zo te zijn, tot ca. 10% minder verbruik t.o.v verbruik toen die nieuw waren.
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Ken
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 19:44
Locatie: Alkmaar

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ken » di 15 mei 2012, 23:42

Ik heb me eerste tank verbruikt aan een lange rit van 560km aan een half rondje ijsel meer.
Startende vanuit Alkmaar naar Den Oever, snelwegen vermeden waar mogelijk. Dus allemaal 50,60,80 km wegen.

Daarna via snelweg afsluitdijk over richting Fryslan, effe door gestift naar 155km/u. Merkte geen verschil, voelde heel gemakkelijk aan om deze snelheid te rijden en mijn muziek hoefde ik niet harder te zetten. Door gereden naar Makkum, en mooie plek gevonden waar ik tijdens de zeldzame zonnestralen fotoshoot kon houden :D
Van Makkum naar Stavoren naar Sint Janklooster. Daar vandaan weer terug gereden via Lelystad naar Enkhuizen weer naar Alkmaar.

Allemaal 30, 50, 80 en 100km wegen. Veel cruise control kunnen gebruiken. Bruggen die open stonden in al die dorpen waar ik het bestaan niet van wist. Weinig stoplichten tegen gekomen overigens.

Gemiddeld verbruik na deze lange dag touren was 4,4/100. Dus 22,7km/1l. Dus mag wel zeggen 1op23.
Verrassend voor de allereerste rit. Want ik heb niet altijd aan de think blue instructies gehouden :D
Volgens indicator nog voor 120km benzine in tank. Even vanuit gaande dat ik dit zou rijden + de 560km nu gereden kom je op totaal van 680 km op 35 liter tank.

Ben benieuwd hoe me 2de tank zich gaat gedragen als ik nu veel kleine stad stukjes ga rijden. 50 of 80 km wegen met veel stoplichten en stil staan.
Denk niet dat ik dan de 1op23 ga halen.
Got it!:|| Diep Parel Zwart | Hogerup! | Blauwe beweging 60pk | zwart/titaanzwart bekleding | Rij | Uitvoerend | Mappen+Meer |Dynamische driehoek | reserve wiel || :P

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door eas » wo 16 mei 2012, 06:02

Goed verslag !
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Psycho_Mantis » wo 16 mei 2012, 07:29

Ken schreef:Ik heb me eerste tank verbruikt aan een lange rit van 560km aan een half rondje ijsel meer.
Startende vanuit Alkmaar naar Den Oever, snelwegen vermeden waar mogelijk. Dus allemaal 50,60,80 km wegen.

Daarna via snelweg afsluitdijk over richting Fryslan, effe door gestift naar 155km/u. Merkte geen verschil, voelde heel gemakkelijk aan om deze snelheid te rijden en mijn muziek hoefde ik niet harder te zetten. Door gereden naar Makkum, en mooie plek gevonden waar ik tijdens de zeldzame zonnestralen fotoshoot kon houden :D
Van Makkum naar Stavoren naar Sint Janklooster. Daar vandaan weer terug gereden via Lelystad naar Enkhuizen weer naar Alkmaar.

Allemaal 30, 50, 80 en 100km wegen. Veel cruise control kunnen gebruiken. Bruggen die open stonden in al die dorpen waar ik het bestaan niet van wist. Weinig stoplichten tegen gekomen overigens.

Gemiddeld verbruik na deze lange dag touren was 4,4/100. Dus 22,7km/1l. Dus mag wel zeggen 1op23.
Verrassend voor de allereerste rit. Want ik heb niet altijd aan de think blue instructies gehouden :D
Volgens indicator nog voor 120km benzine in tank. Even vanuit gaande dat ik dit zou rijden + de 560km nu gereden kom je op totaal van 680 km op 35 liter tank.

Ben benieuwd hoe me 2de tank zich gaat gedragen als ik nu veel kleine stad stukjes ga rijden. 50 of 80 km wegen met veel stoplichten en stil staan.
Denk niet dat ik dan de 1op23 ga halen.
Ik denk niet dat de stad je tegen zal vallen, ik rij namelijk dagelijks in de stad en ik sta bij elk stoplicht wel stil.
Ik heb nu een totaal gemiddelde van de tank van 4,6/100KM :D
Dit is mijn 2de tank trouwens pas

Ik merk wel dat tijdens file rijden de up wel wat onzuiniger word, dan krijg je toch snel een gemiddelde van 5,5/100km

Up&Go
Vagling liefhebber
Berichten: 466
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 11:04

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Up&Go » wo 16 mei 2012, 09:25

Eerste tankbeurt gehad waaruit bleek dat de eerste kilometers een verbruik van 6,1 liter / 100 km hebben opgeleverd. Ritjes in de stad, af en toe 80km wegen en wat vaker snelweg waarbij ik me aan de snelheden heb gehouden en rustig aan heb gedaan. Zal wel nieuwigheid zijn maar ik had iets zuiniger verwacht.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Psycho_Mantis » wo 16 mei 2012, 10:48

Up&Go schreef:Eerste tankbeurt gehad waaruit bleek dat de eerste kilometers een verbruik van 6,1 liter / 100 km hebben opgeleverd. Ritjes in de stad, af en toe 80km wegen en wat vaker snelweg waarbij ik me aan de snelheden heb gehouden en rustig aan heb gedaan. Zal wel nieuwigheid zijn maar ik had iets zuiniger verwacht.
Tuurlijk is het wel nieuwigheid wat een rol speelt, maar dit moet na 1000 km minder worden.
Ik zie ook dat jij de 75PK versie heb, ik heb geen idee of dit hiermee te maken heeft...

Gebruikersavatar
Paulus
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 10:42
Locatie: Utrecht

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Paulus » wo 16 mei 2012, 14:14

Als ik alle verhalen zo lees is er maar één conclusie; Het ligt toch altijd nog aan de chauffeur zelf. De gemiddelde verbruiken lopen uiteen van 1:16 tm 1:23. En dat met dezelfde auto :shock: :lol:

Gebruikersavatar
RoyVisser
Vagling liefhebber
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 18:18

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door RoyVisser » wo 16 mei 2012, 14:52

Toch valt me op dat de 60pktjes het een stuk makkelijker halen, ik denk dat de langere versnellingsbak aanzienlijk verschil maakt :)
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door eas » wo 16 mei 2012, 15:21

:D
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
Paulus
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 10:42
Locatie: Utrecht

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Paulus » wo 16 mei 2012, 19:47

RoyVisser schreef:Toch valt me op dat de 60pktjes het een stuk makkelijker halen, ik denk dat de langere versnellingsbak aanzienlijk verschil maakt :)

Op papier is het verschil nihil tussen de 2 vermogens. Heb me ook wel afgevraagd hoe de 75pk nagenoeg hetzelfde verbruik kan halen als deze in elke versnelling 300 toeren hoger loopt?!?

Desondanks ben ik blij dat ik de 75pk heb genomen (heb 10 dagen in een 60pk gereden). Ik voel merkbaar verschil in vlotheid. Alleen is de 60pk stiller qua motorgeluid, in elke versnelling en in elk toerengebied. De 75pk klinkt alsof er een sportluchtfilter in zit, zwaardere 'brom' in het motorgeluid. Dit laatste even off-topic :D

Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door RonaldNL » wo 16 mei 2012, 20:27

Zit tussen je oren :D zoveel vlotter is en voelt het helemaal niet.. :)
The Only Way is UP!

belhamel
Vagling liefhebber
Berichten: 126
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 22:11

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door belhamel » wo 16 mei 2012, 21:07

RonaldNL schreef:Zit tussen je oren :D zoveel vlotter is en voelt het helemaal niet.. :)
kijk en zo is het!!!! de hele wereld gek behalve ronald :roll:

Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door RonaldNL » wo 16 mei 2012, 21:13

Nee hoor ik doe gezellig mee :lol: :D
The Only Way is UP!

Plaats reactie