Motorruimte schoonhouden

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Motorruimte schoonhouden

Bericht door kees62 » za 27 aug 2022, 15:27

Hoi, ik kijk nog wel eens YT filmpjes over oa onderhoud van onze auto’s. Wat me vaak opvalt hoe ontzettend smerig/stoffig vaak de Motorruimte is. Hoe houden jullie de Motorruimte een beetje netjes?? Bij mij valt het best mee, ook de strip geplaatst die wat vuil tegenhoudt.
Verder dan een doekje erover gaat het bij mij niet. tips en trucs om eea netjes te houden zijn welkom.

Groet Kees

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Ozzy » za 27 aug 2022, 16:02

Sinds ik de strip heb geplaatst blijft ie bij mij gewoon schoon
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door kees62 » zo 28 aug 2022, 09:06

Hij is inderdaad best schoon echter vroeg ik me af of er onder de poetsers hier ook mensen zijn die onder de motorkap ook schoonmaken 😁

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Up!grade TSI » zo 28 aug 2022, 11:31

kees62 schreef: ↑
zo 28 aug 2022, 09:06
Hij is inderdaad best schoon echter vroeg ik me af of er onder de poetsers hier ook mensen zijn die onder de motorkap ook schoonmaken 😁
Jazeker, soms een fles glassex met een doekje doet al een hoop, voor mij goed genoeg...
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Ozzy » zo 28 aug 2022, 13:10

kees62 schreef: ↑
zo 28 aug 2022, 09:06
Hij is inderdaad best schoon echter vroeg ik me af of er onder de poetsers hier ook mensen zijn die onder de motorkap ook schoonmaken 😁
Met een vochtig doekje kan je de boel afnemen. Ik zou niet (zoals sommigen in een wasbox) met de hogedruk spuit in de motorruimte gaan zitten klooien.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Blackciti » zo 28 aug 2022, 17:05

Vreemd, ik heb nog nooit een auto gehad waar het een zwijnenstal was onder de motorkap. Want als je je auto wast of anderszins schoonmaakt, moet je ook de motorruimte niet vergeten.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door dennuus1 » di 30 aug 2022, 07:53

Gewoon met een doekje de bereikbare plekken schoonmaken.

Ga niet ala Stipt en consorten met de hogedrukspuit onder de kap. Het zal die detailers een worst zijn als er een jaar later vreemde electronische storingen opduiken..

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door kees62 » di 30 aug 2022, 08:59

Nee dat lijkt mij inderdaad ook een slecht idee, doe ik zelfs met de motor niet. Ik hoiud het bij een doekje :-)

thnx allemaal

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Gert » di 30 aug 2022, 09:43

Ik heb nooit mijn motorruimte schoongemaakt al ergerde ik me er wel aan dat die smerig werd. Omdat ik - ook in de winter - praktisch alleen maar heel korte stukjes reed kwam er over alles een oliefilmpje te liggen en daar wil stof en vuiligheid wel goed aan blijven plakken. Bah.

Mijn oplossing: een e-up, dwz weg met de motorolie ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door dennuus1 » di 30 aug 2022, 17:50

Een oliefilmpje omdat je korte afstanden rijd?

Maar een e-up? Bah, dan heb ik liever een vieze motorruimte πŸ˜†

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Gert » di 30 aug 2022, 21:01

dennuus1 schreef: ↑
di 30 aug 2022, 17:50
Een oliefilmpje omdat je korte afstanden rijd?

Maar een e-up? Bah, dan heb ik liever een vieze motorruimte πŸ˜†
Tja, ik heb inmiddels al heel wat autos gereden van diverse merken en gemerkt dat die allemaal na verloop van vele jaren wat olie gaan lekken. Die verspreid zich niet alleen over de motorruimte maar er verschijnen dan ook wat olievlekken op de garagevloer. Mijn idee is dat dit onvermijdelijk is bij een verbrandingsmotor die olie nodig heeft. Mijn idee is ook dat hele korte ritjes bij vrieskou niet bevorderlijk zijn om dit proces tegen te gaan. Integendeel.

De verbrandingsmotor is geen grote uitvinding. Het is een uit nood geboren onding uit 1850. Als er in 1900 fatsoenlijke batterijen hadden bestaan dan bestond de verbrandingsmotor al 100 jaar niet meer. Nou jjj weer.

PS Je hoeft van mij niet onder de motorkap van de e-up te kijken maar heb je er wel al eens in gereden ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
~Thijs~
Vagling liefhebber
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 10:25
Locatie: Amersfoort

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door ~Thijs~ » wo 31 aug 2022, 08:35

Ik moet de eerste olielekkende Up nog tegenkomen...

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Gert » wo 31 aug 2022, 14:06

Lekken mag zeldzaam zijn, het z.g. "zweten" is dat niet. Zie:
https://dutchperformanceproducts.nl/ken ... ie-zweten/

Trouwens wat is lekken. Als je oliezwetende motor jarenlang op precies dezelfde plek staat in de garage en daar tekent zich een olievlek af, heet dat dan al lekkken?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door dennuus1 » wo 31 aug 2022, 21:26

Gert schreef: ↑
di 30 aug 2022, 21:01
dennuus1 schreef: ↑
di 30 aug 2022, 17:50
Een oliefilmpje omdat je korte afstanden rijd?

Maar een e-up? Bah, dan heb ik liever een vieze motorruimte πŸ˜†
Tja, ik heb inmiddels al heel wat autos gereden van diverse merken en gemerkt dat die allemaal na verloop van vele jaren wat olie gaan lekken. Die verspreid zich niet alleen over de motorruimte maar er verschijnen dan ook wat olievlekken op de garagevloer. Mijn idee is dat dit onvermijdelijk is bij een verbrandingsmotor die olie nodig heeft. Mijn idee is ook dat hele korte ritjes bij vrieskou niet bevorderlijk zijn om dit proces tegen te gaan. Integendeel.

De verbrandingsmotor is geen grote uitvinding. Het is een uit nood geboren onding uit 1850. Als er in 1900 fatsoenlijke batterijen hadden bestaan dan bestond de verbrandingsmotor al 100 jaar niet meer. Nou jjj weer.

PS Je hoeft van mij niet onder de motorkap van de e-up te kijken maar heb je er wel al eens in gereden ;)

Olie lekkages bij een brandstofmotor onvermijdelijk?

Ik heb ze dagelijks op de brug staan, van verschillende merken, en verschillende leeftijden. Van splinternieuw tot 40+ jaar oud. Auto's van oude vrouwtjes die 200 km per jaar rijden tot lesauto's die 4 keer per jaar voor een beurt komen omdat ze km's vreten.

Ja, de oude meuk laat inderdaad wel eens een druppeltje vallen, maar auto's van 10 a 15 jaar oud lekken tegenwoordig nog maar zelden met normaal onderhoud. Na een jaar of 10 beginnen ze hooguit wat te zweten.

Een druppel is lekken, zweten is gewoon iets vettigheid, ook als een auto al jaren zweet. Zweten zie je absoluut niet terug op de garage vloer.

En ja ik heb wel eens in een e-up gereden, rijd niet verkeerd hoor, maar je kunt wel goed merken dat het een auto is die eigenlijk ontworpen is voor een brandstofmotor. Een electrische auto die hier ook voor ontworpen is rijd naar mijn mening wel beter.

Maar waarom reageer je zo aanvallend? Ik heb an sich niks tegen elektrische auto's, zolang men wel realistisch blijft. Het is Γ©cht niet allemaal zoveel beter en zo goed als ze ons dat willen laten geloven. Als je er regelmatig aan werkt, en spreekt met monteurs van andere dealers word dat ook wel duidelijk.

Mijn reactie hierboven was meer als geintje bedoeld hè, vandaar ook de toegevoegde smiley...

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Gert » do 01 sep 2022, 19:11

@dennuus
Nou ja, zweten is ook bah ;)

Ik reageer als e-rijder richting benzine rijders een beetje zoals sommige - niet perse de sympathiekste - ex-rokers reageren naar rokers ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Blackciti » ma 05 sep 2022, 15:50

dennuus1 schreef: ↑
di 30 aug 2022, 17:50
Een oliefilmpje omdat je korte afstanden rijd?

Maar een e-up? Bah, dan heb ik liever een vieze motorruimte πŸ˜†
e-Up??? Bah!!! :cry:

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door dennuus1 » ma 05 sep 2022, 22:07

Blackciti schreef: ↑
ma 05 sep 2022, 15:50
dennuus1 schreef: ↑
di 30 aug 2022, 17:50
Een oliefilmpje omdat je korte afstanden rijd?

Maar een e-up? Bah, dan heb ik liever een vieze motorruimte πŸ˜†
e-Up??? Bah!!! :cry:
Kijk uit wat je zegt...... :lol:

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Ozzy » ma 05 sep 2022, 22:41

dennuus1 schreef: ↑
di 30 aug 2022, 17:50
Maar een e-up? Bah, dan heb ik liever een vieze motorruimte πŸ˜†
Vandaag een elektrische Citigo als leenauto meegekregen. Ik dacht ff onder de motorkap kijken.
Bah... Wat was het smerig daar onder de kap... Mijn Mii met een vieze zwetende benzine motor ziet er onder de kap nog schoner eruit πŸ˜†

Grapje natuurlijk. Die elektrische Citigo was wel kut qua actieradius, dat dan weer wel
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Emilio3333
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 okt 2023, 14:14

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Emilio3333 » ma 23 okt 2023, 14:23

Aardige bump maar ik wil deze strip ook gaan plaatsen.
Ik heb onlangs een Citigo voor mijn moeder aangeschaft en schrok hoe vies de motorruimte was.
Is deze moeilijk te plaatsen en heeft iemand een onderdeelnummer voor mij?

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Motorruimte schoonhouden

Bericht door Autheo » wo 25 okt 2023, 00:01

Emilio3333 schreef: ↑
ma 23 okt 2023, 14:23
Aardige bump maar ik wil deze strip ook gaan plaatsen.
Ik heb onlangs een Citigo voor mijn moeder aangeschaft en schrok hoe vies de motorruimte was.
Is deze moeilijk te plaatsen en heeft iemand een onderdeelnummer voor mij?
De strip die redelijk voorkomt dat vuil naar binnen gezogen wordt door de kier onder de motorkap:
Motorkap afdichtrubber, onderdeel nr 1SO 823 737

Als je hieronder op de link naar mijn Mii Sport Connect klikt kun je in de berichten van 29 november en 1 december 2017 foto's zien hoe die er uit ziet en hoe die gemonteerd hoort te zitten. Zo'n strip houdt de motorruimte een stuk schoner (zeker als je in de regen rijdt), maar doet natuurlijk helemaal niets tegen 'zweten' van de motor of andere olie-vettigheid.

O ja, plaatsten is een fluitje van een cent. Gewoon over de opstaande plastic rand klemmen.

Plaats reactie