Ervaring koelfan vervangen.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
richardrr
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 12:09
Locatie: Zuid-Holland

Ervaring koelfan vervangen.

Bericht door richardrr » di 23 jul 2019, 15:02

Tijdens het warme weer ben ik erachter gekomen dat mijn koelvin niet werkt. Bij de APK-service heeft meneer mij verteld dat de fan van zijn as af ligt en dat daar het probleem ligt. Volgens hem is het een makkelijk te vervangen onderdeel die je voor niet veel geld tweedehands kan aanschaffen. Dat laatste heb ik gedaan, maar het makkelijke vervangen zie ik nog niet zo voor me.

Het nieuwe onderdeel ziet er als volgt uit:
Afbeelding

Heeft iemand van jullie ervaring met het vervangen van dit onderdeel? Vanaf de bovenkant lijkt het een onmogelijk verhaal qua ruimte. Ook zie ik aan het nieuwe onderdeel geen ogen of gaten, dus het vermoeden is dat hij ergens in een sleuf gestoken wordt, oid.

Heeft iemand ervaring met het laten vervangen van dit onderdeel bij een garage? Wat zou een normale prijs zijn hiervoor?

Ik wil niet onder een brug gaan staan knoeien om erachter te komen dat ik beter alsnog naar de garage kan, aan de andere kant wil ik ook niet onnodig geld uitgeven als het onderdeel daadwerkelijk makkelijk te vervangen is.

Alvast bedankt voor het delen!

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ervaring koelfan vervangen.

Bericht door dennuus1 » di 23 jul 2019, 19:36

Ik heb ooit een radiateur vervangen bij een Up, de koelfan zit er inderdaad ingeschoven aan de achterzijde.

Ik betwijfel echter wel of je deze er tussen uit krijgt zonder de radiateur naar voren te halen aangezien de ruimte nihil is.

Wat ik mij zo kan herinneren lijkt het mij wel nodig om wat meer ruimte te creëren; vuurbumper eraf, front los/naar voren halen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaring koelfan vervangen.

Bericht door Tom Westendorp » wo 24 jul 2019, 10:45

Heftig klusje lijkt me dat.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

richardrr
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 12:09
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ervaring koelfan vervangen.

Bericht door richardrr » wo 24 jul 2019, 12:01

Bedankt voor de reactie dennuus1,
dennuus1 schreef:
di 23 jul 2019, 19:36
vuurbumper eraf, front los/naar voren halen.
Toch meer werk dan waar ik op had gehoopt, als de bumper er af moet. Maar als je zegt dat hij er inderdaad ingeschoven is ga ik eens kijken of ik er wat beweging in kan krijgen. De vorige keer leek hij goed vast te zitten, dus ik twijfelde over de bevestiging. Ik kan er met mijn hand zonder gereedschap wel bij, maar hij zal er via de onderkant uit moeten. Ook zie ik niet zo goed waar de stekker vast zit.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ervaring koelfan vervangen.

Bericht door dennuus1 » vr 26 jul 2019, 06:46

Je moet gewoon even kijken hoeveel ruimte je nodig hebt.

Ding zit inderdaad stevig geklemd, hij mag er niet zomaar uit trillen natuurlijk.

Voorbumper eraf is een paar minuten werk, dan kun je vaak al wat meer zien.

Dan wellicht front bovenaan los maken om meer ruimte te creëren, of kijken of je hem via de onderkant eruit kan krijgen (auto opkrikken)

Stekker zit aan de onderkant, is ook te zien op de foto die je plaatste.

Dootjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 23:09
Locatie: Zaandam

Re: Ervaring koelfan vervangen.

Bericht door Dootjuh » vr 26 jul 2019, 16:53

Om te beginnen:

*Voorbumper eraf
*Front losschroeven

en dan verder kijken

Drive
Donateur member
Berichten: 217
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 16:44
Locatie: Ergens in Brabant

Re: Ervaring koelfan vervangen.

Bericht door Drive » za 27 jul 2019, 22:48

De bijlage Screenshot_20190727_234104.jpg is niet meer beschikbaar
Screenshot_20190727_234104.jpg

Plaats reactie