Moeilijker warm worden met vriezen

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
VwtjeArno
Vagling liefhebber
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 16:22
Locatie: Ede

Moeilijker warm worden met vriezen

Bericht door VwtjeArno » zo 16 dec 2018, 10:51

Hallo mensen

Nu het weer buiten vriest heb ik vernomen dat de auto moeilijker warm wordt. Logisch lijkt me zo. Maar nu rijdt ik ong 10km naar het werk en pas de laaste 2 km staat hij op de 90graden.

Zodra ik ben aangekomen op het werk en ik ben vroeg dan wacht ik in de auto en laat de motor draaien dan is dat ong zeker 5 a 10 min soms. En zie ik dat de temp. Langzaam terug loopt naar de 75graden.

Wellicht een thermostaat die open blijft staan of iemand anders een idee? Of is dit meer een product eigenschap?

Zal 1 deze dagen ook de auto van de vrouw bekijken wat die doet. Ook een up met 60pk
Vw up! High up 2014 5drs 60pk wit

I don't drive fast, but i'll fly low

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Moeilijker warm worden met vriezen

Bericht door Autheo » zo 16 dec 2018, 12:55

VwtjeArno schreef:
zo 16 dec 2018, 10:51
Hallo mensen

Nu het weer buiten vriest heb ik vernomen dat de auto moeilijker warm wordt. Logisch lijkt me zo. Maar nu rijdt ik ong 10km naar het werk en pas de laaste 2 km staat hij op de 90graden.

Zodra ik ben aangekomen op het werk en ik ben vroeg dan wacht ik in de auto en laat de motor draaien dan is dat ong zeker 5 a 10 min soms. En zie ik dat de temp. Langzaam terug loopt naar de 75graden.

Wellicht een thermostaat die open blijft staan of iemand anders een idee? Of is dit meer een product eigenschap?

Zal 1 deze dagen ook de auto van de vrouw bekijken wat die doet. Ook een up met 60pk
Als de thermostaat open blijft staan, zal je motor na 10 km nog steeds niet op 90 graden kunnen komen, kan ik je uit ervaring vertellen (niet met een Vagling overigens). En dat je motor in koud weer bij stationair draaien weer terug zakt naar 75 graden is ook heel logisch, bij stationair draaien wordt nauwelijks warmte geproduceerd. Dat laatste weten velen niet, zeker degenen die denken dat ze de motor warm kunnen laten draaien terwijl ze hun ruiten krabben. Pas als je gaat rijden wordt er kracht van de motor gevraagd, waardoor die warm wordt.

Ik vermoed dat je je weinig zorgen hoeft te maken, het is normaal dat bij deze temperaturen het even duurt voor de motor warm is. En als het 10 rustige km's zijn naar je werk (zonder dat er heel veel van je motor gevraagd wordt), is er m.i. niets aan de hand.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Moeilijker warm worden met vriezen

Bericht door Tom Westendorp » zo 16 dec 2018, 14:13

Waar en niet waar.

Als je na tien kilometer aankomt is het heel normaal dat je auto wat warmte verliest. De verwarming staat waarschijnlijk volle bak aan en trekt dus rechtstreeks warmte uit de motor. Als je de motor dan nog wat langer laat draaien dan warmt de boel vanzelf weer op. Je radiator is door de rijwind erg koud geworden en moet dus ook weer even opwarmen net als de steenkoude motorkap, steenkoude voorumper en zijschermen. Als je de motor maar lang genoeg laat draaien warmt alles op.

Wat Autheo zegt klopt niet helemaal. Je motor warmt wel degelijk op wanneer je deze stationair laat draaien. Er vinden minimaal 1.000 ontploffingen per minuut plaats die op hun beurt weer de uitlaat verwarmen, en zelf ook warmte afgeven. Na een tijdje warmt dus de hele boel op en blijft die warmte ook wel behouden. Het klopt overigens wel dat je met het rijden de motor sneller opwarmt.

Mocht je bijvoorbeeld een keer je motor stationair met stadslicht aan willen laten draaien omdat je geen accu lader voorhanden hebt om je lege accu bij te laden vergeet dan niet om je verwarming volle bak te zetten en de ruiten op een kiertje het kan anders echt te heet worden in de motorruimte.

Hoe oud is je auto? Als de koelvloeistof nog nooit ververst is zou je dat ook kunnen overwegen oude koelvloeistof warmt minder snel op en blijft je auto ook minder lang van warmte voorzien.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Moeilijker warm worden met vriezen

Bericht door Xanderv » ma 17 dec 2018, 12:55

Motorwarmte loopt zeker wel terug als die stationair staat te draaien in de vrieskou.
Wij hebben de Tourans (2 liter bakken) met de optie om de motor te laten draaien zonder sleutel. Alle systemen vragen nogal wat stroom dus met alle lampen aan is dat wel handig (en ook als het stik koud is). Als de motor op de volle 90 graden is en je laat deze een half uurtje draaien op stationair dan blijft er nog maar een 50 graden over.. genoeg voor je verwarming maar loopt zeker terug.

En dat is met een groot 2 liter TDI blok, lijkt me niet meer dan vreemd dat een 1 liter blokkie nog eerder afkoelt ;)
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Moeilijker warm worden met vriezen

Bericht door Tom Westendorp » ma 17 dec 2018, 12:59

Ik zou zeggen probeer het de volgende keer bij vriezend weer uit. De Citigo's die hier laatst een tijdje moesten draaien werden in ieder geval goed warm.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

VwtjeArno
Vagling liefhebber
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 16:22
Locatie: Ede

Re: Moeilijker warm worden met vriezen

Bericht door VwtjeArno » vr 21 dec 2018, 23:05

Bedankt voor de uitleg alle.

Van de week met iets minder koud merk is dat het probleem hetzelfde is. Dus hoeft niet eens te vriezen. Als ik de up van de vrouw pak is die wel iets sneller warm al (90 graden). Op ong halverwege de rit. Beide keren hetzelfde gereden en kachel op zelfde stand gehad.

Maar verder ondervind ik geen problemen.

Mijn up is uit 2014 die van de vrouw 2016 (oud model nog) allebei 60pk BM en nagenoeg zelfde opties.
Vw up! High up 2014 5drs 60pk wit

I don't drive fast, but i'll fly low

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Moeilijker warm worden met vriezen

Bericht door TwitNour » vr 21 dec 2018, 23:15

In de geneeskunde noemen we het 'anatomische variatie' :p. Misschien moeten we het hier ook maar daar op houden, aangezien niet elke up 100% hetzelfde is, niet hetzelfde heeft gereden en zoals hierboven al is gezegd misschien koelstof en dergelijke niet van hetzelfde merk/kwaliteit/levensduur is.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Moeilijker warm worden met vriezen

Bericht door dennuus1 » za 22 dec 2018, 15:08

VwtjeArno schreef:
vr 21 dec 2018, 23:05
Bedankt voor de uitleg alle.

Van de week met iets minder koud merk is dat het probleem hetzelfde is. Dus hoeft niet eens te vriezen. Als ik de up van de vrouw pak is die wel iets sneller warm al (90 graden). Op ong halverwege de rit. Beide keren hetzelfde gereden en kachel op zelfde stand gehad.

Maar verder ondervind ik geen problemen.

Mijn up is uit 2014 die van de vrouw 2016 (oud model nog) allebei 60pk BM en nagenoeg zelfde opties.


Hang er eens een vcds aan en lees de echte temperaturen eens uit tijdens het rijden.

Temperatuur meter op het dashboard is natte vinger werk, kun je geen conclusies uit trekken. Ook kan dat onderling per auto verschillen.

Plaats reactie