Pagina 1 van 1

VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: wo 05 dec 2018, 20:09
door Emiel25

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: wo 05 dec 2018, 20:54
door arend van duijn
Straks alleen nog maar E UP!

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: wo 05 dec 2018, 22:42
door damianw26
Eerst zien dan geloven, al is de transitieperiode absoluut begonnen.

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: do 06 dec 2018, 09:04
door Tom Westendorp
Het gaat hard vanaf volgend jaar. De ID familie is af en wordt gefasseerd ingevoerd en binnenkort zijn alle motoren in ieder geval hybride. De up! zou best wel eens het langst lopende pure brandstof model kunnen worden omdat het een model is dat relatief weinig uitstoot.

Kleine nuance: vanaf 2026 worden er geen nieuwe brandstofmotoren meer ontwikkeld. Dat wil dus niet zeggen dat ze niet meer leverbaar zijn. ;)

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: do 06 dec 2018, 12:33
door Upsilon
Hybride zouden ze echt per direct moeten verbieden. Das vlees nog vis.

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: do 06 dec 2018, 16:08
door Tom Westendorp
Dat slaat echt nergens op. Hybride is een prachtige manier om Co2 uitstoot in steden te verlagen en werkt daar prima. Mocht je denken dat je plankgas door het hele land scheurend met je Prius goed bezig bent dan ben ik het helemaal met je eens en heb je er niets aan.

Wat mij betreft een mooie techniek mits juist toegepast.

Ten slotte wil ik graag nog opmerken dat zaken als een 48-volt boordnet (een techniek waarmee vrijwel elke nieuw ontwikkelde auto van de VAG groep mee gaat worden uitgerust) al wordt gezien als een Mild Hybride, deze motoren worden anders gestart en kunnen daardoor tot 160 kilometer per uur automatisch afslaan of minder cilinders gebruiken (net zoals de T-Roc Upsilon) wanneer motor niet zo hard hoeft te werken.

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: do 06 dec 2018, 16:26
door TwitNour
Petrolhead Tom schreef:
do 06 dec 2018, 16:08
Dat slaat echt nergens op. Hybride is een prachtige manier om Co2 uitstoot in steden te verlagen en werkt daar prima. Mocht je denken dat je plankgas door het hele land scheurend met je Prius goed bezig bent dan ben ik het helemaal met je eens en heb je er niets aan.

Wat mij betreft een mooie techniek mits juist toegepast.

Ten slotte wil ik graag nog opmerken dat zaken als een 48-volt boordnet (een techniek waarmee vrijwel elke nieuw ontwikkelde auto van de VAG groep mee gaat worden uitgerust) al wordt gezien als een Mild Hybride, deze motoren worden anders gestart en kunnen daardoor tot 160 kilometer per uur automatisch afslaan of minder cilinders gebruiken (net zoals de T-Roc Upsilon) wanneer motor niet zo hard hoeft te werken.
Hybrides zijn mooi mits op de juiste manier gebruikt. En de doorsnee ‘gebruiker’ haalt er niet uit wat erin zit. Voor in de stad is hybride wel echt tig keer beter. Je hebt te maken met korte sprints tussen stoplichten waarbij je natuurlijk vaak ook stilstaat. Daarnaast is filerijden in een hybride bijna gratis.

Btw, tijd om je onderschrift weer aan te passen Tom! ;)

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: do 06 dec 2018, 18:58
door Upsilon
Petrolhead Tom schreef:
do 06 dec 2018, 16:08
Mocht je denken dat je plankgas door het hele land scheurend met je Prius goed bezig bent dan ben ik het helemaal met je eens en heb je er niets aan.
En dat laatste is wat er in de praktijk wel gebeurd en dat is idd mijn probleem. Heel onzuing maar wel heel erg dik gesubsidieerd.

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: vr 07 dec 2018, 08:39
door Tom Westendorp
Gelukkig is die tijd voorbij. Bij een gewone hybride zoals een Prius zonder stekker ben ik het helemaal met je eens bij bijvoorbeeld een Passat GTE met plug in systeem kan het best nog zin hebben, mits je vaak de auto aan de lader ziet. Wat ik in de praktijk wel veel zie is dat mensen in eerste instantie een GTE wilden hebben voor de bijtelling maar gaandeweg er een sport van maken om zo zuinig mogelijk te rijden en om zoveel mogelijk kilometers op elektrisch te rijden. In dat laatste geval heeft een hybride ook bij veel kilometers prima zin en spaar je behoorlijk wat brandstof uit.

Daarentegen ook voldoende gevallen gezien van Volvo V60 Plug-in's die bij de dealer met een volle accu zijn weggereden en sindsdien nooit meer aan de lader hebben gestaan. Sterker nog: 's avonds vlak voor thuiskomst de accu even flink vol rijden met de dieselmotor zodat de standkachel 's morgens wel weer werkt en dan weer op diesel naar de zaak. ;)

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: vr 07 dec 2018, 12:23
door Upsilon
Je zet er een smiley achter maar het is gewoon erg triest. Fout van de overheid trouwens hoor. De berijder kan je bijna niets kwalijk nemen (misschien een gebrek aan moraal) maar onderhand heeft het de overheid bakken met BPM gekost.

Ben erg benieuwd naar de ID-familie en of de overheid echt over de brug komt met die subsidie.
Maar daarna even kijken hoe het zit met laadpalen en een rijtjeshuis.

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: vr 07 dec 2018, 15:04
door Tom Westendorp
Ik vraag me af of elektrisch rijden nog veel subsidie gaat ontvangen. Zoals ik ook al eerder in een blog schreef:
Elektrisch rijden. Het gaat het helemaal worden. We gaan met zijn allen op batterijen rijden. Met de prijzen van elektriciteit en het steeds groter wordende aanbod een onvermijdelijk ontwikkeling. Een hele goede bovendien. Elektrisch rijden kost nu bijna minder dan niets. De subsidiekraan staat wagenwijd open. Het zal niet lang duren want de overheid zal zeer binnenkort beginnen met het zwaarder belasten van de elektrische auto want, het is natuurlijk super dat we met zijn allen het milieu proberen te redden en de Co2 uitstoot van ons wagenpark proberen terug te dringen maar zodra dat bij vadertje staat in de papieren begint te lopen moet het rap afgelopen zijn.
Link: https://www.linkedin.com/pulse/ik-ben-e ... estendorp/

Er moet gewoon geld worden verdient door de overheid, de auto is de favoriete melkkoe. Het is op zich niet zo moeilijk om de situatie voor de komende jaren te schetsen. We gaan met zijn allen steeds meer elektrisch rijden, al die auto's worden stukje bij beetje meer belast maar altijd nog minder dan de benzine en diesel varianten waardoor de berijders het gevoel hebben dat ze er toch iets voor terug krijgen om in een elektrische auto te stappen. Uiteindelijk ben je waarschijnlijk marginaal goedkoper uit dan met een benzine of diesel maar heb je toch het idee dat je een dealtje hebt gepakt.

Meer zit er niet in vrees ik.

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: vr 07 dec 2018, 15:13
door Upsilon
Petrolhead Tom schreef:
vr 07 dec 2018, 15:04
Meer zit er niet in vrees ik.
Zijn toch echt serieuze plannen;

iedereen aan de elektrische auto, 6000 euro subsidie in 2021

Het zou mij over de streep trekken. Zeker met de modellen die er de komende jaren uitkomen.

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: vr 07 dec 2018, 15:29
door Autheo
Upsilon schreef:
vr 07 dec 2018, 15:13
Petrolhead Tom schreef:
vr 07 dec 2018, 15:04
Meer zit er niet in vrees ik.
Zijn toch echt serieuze plannen;

iedereen aan de elektrische auto, 6000 euro subsidie in 2021

Het zou mij over de streep trekken. Zeker met de modellen die er de komende jaren uitkomen.
Hoe serieus je de overheid moet nemen, blijft voor mij altijd de vraag. Misschien zal er heel eventjes een subsidie komen, om mensen over de streep te trekken. Destijds was dat in het A-segment ook heel even het geval toen daar tijdelijk een MRB-vrijstelling gold beneden een bepaalde uitstoot, maar dat was na ik meen twee jaar ook weer van de baan. En bovendien, zo'n subsidie voor elektrisch rijden is altijd een sigaar uit eigen doos. Lees maar in het door jou geciteerde artikel:

De maatregelen worden voor 85 procent betaald door het zogenoemde 'autodomein', dat zijn alle particulieren en bedrijven die daadwerkelijk gebruik maken van een motorrijtuig.

Door het aanpassen van belastingen, zoals het verlagen of afschaffen van de bpm en de motorrijtuigenbelasting, loopt de overheid op de lange termijn veel belastinginkomsten mis.

Het kabinet heeft met de onderhandelaars afgesproken te gaan onderzoeken hoe er in de toekomst op een andere manier belasting geheven kan worden. Daarbij wordt rekening gehouden met "betalen naar gebruik en milieubelasting". Of dat een zogenoemde kilometerheffing wordt of een andere vorm van rekeningrijden is nog niet duidelijk.

De maatregelen moeten het kopen van een elektrische auto voor iedereen haalbaar maken.

Re: VW gaat over naar 100% electrisch

Geplaatst: vr 07 dec 2018, 15:39
door Upsilon
De subsidie van het A-segment, waaronder er erg veel up!'s zijn verkocht in die periode, was altijd wel duidelijk dat het tijdelijk was. Daar kan je dus rekening mee houden. Daarmee wil ik het absoluut niet voor de overheid opnemen, omdat ik (ook hier) wel duidelijk aangeef waar ze hebben gefaald op fiscaal mobiliteitsgebied.

Meest bizarre vond ik dat het ergens wel discriminerend was toen. Vanaf 1 januari van een bepaald jaar (2014 geloof ik) moest je weer MRB betalen maar als je zo'n ding zakelijk ging rijden en je kreeg het voor elkaar om hem nog op 31-12-13 op kenteken te krijgen had je alsnog vier jaar 14% bijtelling. Ergerlijk.
Door het aanpassen van belastingen, zoals het verlagen of afschaffen van de bpm en de motorrijtuigenbelasting, loopt de overheid op de lange termijn veel belastinginkomsten mis.
Ja niets nieuws. Gebeurd al jaren. Zie dat hybride-debacle.
De maatregelen moeten het kopen van een elektrische auto voor iedereen haalbaar maken.
Oh komen ze daar nu pas achter? Na al die jaren het vooral voor zakelijk gebruik interessant gemaakt te hebben met hun subsidies :hand: