Kwaliteit versnellingsbak

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
zwergje
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 sep 2017, 09:56

Kwaliteit versnellingsbak

Bericht door zwergje » za 10 nov 2018, 10:24

Beste mede Uppers,

Hoewel ik erg blij ben met mijn aardgas Up, is mijn ervaring met de versnellingsbak iets minder. Geregeld wil de auto vanuit stilstand niet in een versnelling vanuit vrij, en dient de wagen enkele cm verplaatst te worden voor het wel gaat. Bovendien grijpt de bak soms niet aan, maar eindigt, nadat je tandwielen over elkaar hoort gaat, in een griploos niemandsland. Aangezien ik de auto kocht met 130.000 op de teller, kan dit aan het eerdere gebruik liggen. Vandaar mijn vraag hoe de bak in jullie Up functioneert.

Mvg, Serge

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Kwaliteit versnellingsbak

Bericht door dennuus1 » za 10 nov 2018, 15:32

Slecht in de eerste versnelling, en vooral in de achteruit willen, hebben de meeste upjes last van.

Komt de koppeling wel volledig vrij?

zwergje
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 sep 2017, 09:56

Re: Kwaliteit versnellingsbak

Bericht door zwergje » za 10 nov 2018, 17:58

Hoi, okee, niet de enige dus. Volgens mij komt de koppeling volledig vrij. Anders zou mijn auto nog willen rijden enigszins met ingetrapte koppeling lijkt me? Ik zal er eens op letten of dat ratelen en misschakelen te maken heeft met de koppeling niet diep genoeg intrappen. Na 20 jaar en vrij veel gereden wordt ik misschien een beetje een gewoontedier, en wellicht wat gemakzuchtig ook :D

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Kwaliteit versnellingsbak

Bericht door Autheo » za 10 nov 2018, 19:41

Soms is de eerste versnelling iets lastiger in te leggen, maar het helpt om dan even in z'n vrij naar de twee te schakelen. Daarna gaat hij meestal moeiteloos in z'n eerste, zonder dat je de auto eerst moet verplaatsen. Als het echt problematisch is, kun je het schakelmechanisme opnieuw laten kalibreren. Mogelijk dat de afstelling door het gebruik iets is 'verschoven'.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kwaliteit versnellingsbak

Bericht door TwitNour » za 10 nov 2018, 20:07

Ook ‘last’ van, hoewel last wel een groot woord is. Zoals Autheo al zei is het relatief simpel op te lossen. Bij mij komt het eens in de maand, hooguit twee keer voor.

Gebruikersavatar
Drup
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:20
Locatie: Alkmaar

Re: Kwaliteit versnellingsbak

Bericht door Drup » za 10 nov 2018, 20:11

Ik had er met m'n vorige Up! (2012) ook last van. Wat bij mij altijd hielp (kleine variatie op Autheo's methode) was hem in z'n vrij zetten, koppeling op laten komen en weer intrappen. Daarna ging hij moeiteloos in z'n 1 of achteruit.
Met m'n huidige Up! (2018) heb ik het probleem niet meer!

zwergje
Forum newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 sep 2017, 09:56

Re: Kwaliteit versnellingsbak

Bericht door zwergje » ma 12 nov 2018, 23:26

Autheo schreef:
za 10 nov 2018, 19:41
Soms is de eerste versnelling iets lastiger in te leggen, maar het helpt om dan even in z'n vrij naar de twee te schakelen. Daarna gaat hij meestal moeiteloos in z'n eerste, zonder dat je de auto eerst moet verplaatsen. Als het echt problematisch is, kun je het schakelmechanisme opnieuw laten kalibreren. Mogelijk dat de afstelling door het gebruik iets is 'verschoven'.
Thanx!

Plaats reactie