gordel los zichtbaar?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

gordel los zichtbaar?

Bericht door Gert » ma 13 aug 2018, 09:52

Kun je in de boordcomputer / chip of zo zien of er bij de laaste rit gereden is met de bestuurders gordel los?

Kun je dat ook nog zien van andere dagen / ritten?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door TwitNour » ma 13 aug 2018, 13:02

Kan mij niet voorstellen dat de auto een logboek bijhoudt met alle parameters bij elke rit. Waarvoor is het precies nodig? Misschien is er een andere oplossing voor

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Gert » ma 13 aug 2018, 14:59

Het is geen echt probleem en ik wil ook in principe niet zonder gordel rijden. Ben gewoon nieuwsgierig in hoeverre big brother is watching you.
Stel je krijgt zonder gordel een aanrijding bvb door andermans schuld dan zou de politie of de andere partij mogelijk kunnen zeggen: "even uitlezen hoe het met de gordel zat". Je verzekering of de andere partij zou dan moeilijk kunnen doen. Immers schade aan jezelf is dan mede aan jou te danken.

De gemiddelde snelheid in je laatste rit zit alvast onder een knopje als ik me niet vergis. Die zou in zo een geval ook mogelijk tegen je gebruikt kunnen worden. Brrrr.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Autheo » ma 13 aug 2018, 17:34

Die gordel zit er toch niet voor big brother, oom agent, of de verzekeringsagent (behalve als ze met je mee willen rijden)? Dus als je in principe nooit zonder gordel rijdt, is er toch nooit sprake van een probleem? :think:

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Gert » ma 13 aug 2018, 19:23

Wat de consequenties voor mijn gezondheid kunnen zijn als ik de gordel niet draag weet ik. Ik wil gewoon
weten of er verder nog consequenties kunnen zijn.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door JuP ! » ma 13 aug 2018, 19:49

Je hebt best kans dat er bij een aanrijding een technisch onderzoek komt. Geen gordel kun je vaak herkennen aan een "sterretje" in de voorruit (en je hoofd) Verder kijken ze misschien of de gordelspanners zijn afgegaan ofdat er sowieso 'stretchmarks' zitten op de gordels.
Na een redelijk ongeval moeten je gordels vervangen worden door uitrekken.
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Gert » ma 13 aug 2018, 20:39

Dus ze onderzoeken vaak wel. Dan lijkt me ook dat ze in de boordcomputer zullen kijken. Nu nog de vraag: wat staat daar allemaal aan mogelijk belastends in?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Tom Westendorp » di 14 aug 2018, 06:42

Er hoeft niet in de boordcomputer te worden gekeken. Bij een stevige aanrijding zul je, zoals JP ook al treffend verwoord, met je hoofd tegen de ruit gaan en zal je stuur meerdere ribben breken. De enige conclusie zal dan al zijn dat je je gordel niet om hebt. Ik weet niet of zoiets in je polis staat en of je verzekeraard er moeilijk over zal doen maar troost je met de gedachte dat je in zo’n geval je er toch al niet meer druk om hoeft te maken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Gert » di 14 aug 2018, 09:20

Toen de gordels nog niet bestonden waren er ook heeeeeel veel aanrijdingen zonder (ernstig) letsel en met alleen maar (lichte) blikschade.

Enfin, ik zal bij gelegenheid eens bij de dealer vragen. Die zal toch wel weten wat er nog allemaal uit te lezen is uit de up.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Tom Westendorp » di 14 aug 2018, 09:48

Vroeger was de heersende leer dat het veiliger was om uit de auto te worden geslingerd dan in een wrak bekneld te zitten. Auto's zijn veiliger geworden en ons idee van veiligheid is ook verder ontwikkeld. Daarom is een auto tegenwoordig veiliger en is het beter om in de gordel te zitten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Autheo » di 14 aug 2018, 12:33

Gert schreef:
di 14 aug 2018, 09:20
Toen de gordels nog niet bestonden waren er ook heeeeeel veel aanrijdingen zonder (ernstig) letsel en met alleen maar (lichte) blikschade.

Enfin, ik zal bij gelegenheid eens bij de dealer vragen. Die zal toch wel weten wat er nog allemaal uit te lezen is uit de up.
Gert, als je dan voor de nieuwe Take up! gaat, heb je twee vliegen in één klap: toch je drie-deurs versie, en bovendien een lekker uitgeklede boordcomputer, waar veel minder uit te lezen valt. Kun je zonder gordels naar hartelust gaan testen welke andere gevolgen dat nog kan hebben. ;)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door dennuus1 » wo 15 aug 2018, 06:46

Ze kijken gewoon of de gordelspanner geactiveerd is.. Bij een ongeluk trekt de gordel zichzelf aan namelijk, is dit niet gebeurt, dan heb jij je gordel niet om gehad.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Tom Westendorp » wo 15 aug 2018, 06:52

En ligt de bestuurder dan 20 meter verderop dan weet het onderzoeksteam helemaal zeker wat er zich heeft afgespeeld. :P
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door TwitNour » wo 15 aug 2018, 08:16

Of de bestuurder is dood... want de combinatie geen gordels met wel airbag is dodelijk.

Gebruikersavatar
Nicolewhiteup!
Vagling liefhebber
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 14:53

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Nicolewhiteup! » wo 15 aug 2018, 12:42

In ieder geval flinke pijn of geen pijn meer😜

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Xanderv » za 18 aug 2018, 21:31

Ik werk bij de popo en kan je vertellen dat bc uitlezen vaak niet nodig is.
- wat al gezegd is je gordel rekt uit bij aan aanrijding.
- je sleutelbeen breekt of je hebt striemen.
- je ligt met je kop op de motorkap.
Hier neemt een officier van justitie en een rechter wel genoegen mee.

De gemiddelde snelheid verklaart bijna niks, er wordt niet weergegeven waar je hebt gereden.

Ik snap de vraag niet helemaal. Ik vind dat de verzekering volledig in zijn recht staat om niet uit te keren als je de gordel niet draagt. Jij kiest er voor om dat ding niet te dragen dus dan kies je er ook voor om je recht op verzekering weg te gooien. Hetzelfde gevoel krijg ik bij motorrijders die geen pak dragen, helaas hangen daar geen consequenties aan.

Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat zonder gordel vaak alleen blikschade was. Je breekt nu misschien je sleutelbeen dus je hebt nog steeds letsel maar denk dat het beter is als een schedelbasisfractuur en zal de rest niet opnoemen.

Ik heb ze op de motorkap (en verder) zien liggen en ik denk dat die achteraf toch graag een gordel om hadden gehad. Moest dit even kwijt aangezien ik er toch ervaring mee heb.

Als je zo graag zonder gordel wil rijden en je bent bang voor de BC dan doe je toch alleen een clip in de gordelhouder? Je doet het niet voor iemand anders maar voor jezelf.
Bijlagen
C06C9669-A2AF-4E46-91DF-4424811FD7FB.jpeg
C06C9669-A2AF-4E46-91DF-4424811FD7FB.jpeg (33.24 KiB) 9265 keer bekeken
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door JuP ! » za 18 aug 2018, 22:42

Als hij nu de gordel los laat maar wel een helm draagt, mag dat wel Xander ? :D

Als we toch nog een nadeel van de gordel willen benoemen is dat je gezicht (lichte) brandwondjes heeft van de airbag. Dan is glas tussen je tanden misschien minder lastig. :whistle:
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Autheo » zo 19 aug 2018, 12:07


Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door TwitNour » zo 19 aug 2018, 12:28

Ik voel mijzelf niet ‘compleet’ als ik geen gordel aan heb. Maar ik heb het idee dat dit een beetje off-topic gaat allemaal. Het belang van de gordel is duidelijk denk ik.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: gordel los zichtbaar?

Bericht door Gert » ma 24 sep 2018, 12:31

Bedankt voor alle reacties, die ik nu pas allemaal gelezen heb. Vooral die van Xanderv vond ik zoals de amerikanen zeggen "comprehensive".
Een correctie/aanvulling: je draagt de gordel ook voor anderen. Immers als iemand je aanrijdt terwijl jouw enige schuld is "geen gordel" zadel je
die chauffeur toch minstens op met een naar gevoel als jij zwaar gewond of dood bent. Dat nare gevoel is er uiteraard ook als je wel de gordel draagt maar als dankzij de gordel het letsel onschuldiger is, is dat nare gevoel ook minder.
Met iedereen die betoogd heeft dat de gordel niet omdoen in principe onverantwoord is, ben ik het helemaal eens.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie