Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
W0uter
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 22:45
Locatie: Enschede

Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door W0uter » ma 23 jul 2018, 00:22

Reed vanmiddag met mijn Upje van Enschede naar Deventer, totdat ik op de A35 net voor de afslag Amsterdam/Deventer ik iets soort van hoorde knappen en er vervolgens een stuurwiel met uitroepteken op het dashboard naar voren kwam met een geluidje Afbeelding. Ik zat op de linker baan en voelde dat het stuur plotseling een stuk zwaarder stuurde. Meteen naar rechts gesorteerd naar de vluchtstrook en hem maar in de berm gezet.

Tja, en wat doe je dan...? Ik rijd al 10 jaar auto en dit was voor mij de eerste keer dat ik 'autopech' had en 'm op de vluchtstrook moest parkeren dus dat was wel ff een dingetje haha. Alarmlichten aangezet en had toevallig sinds vorige week een veiligheidsset in mijn auto met een zo'n hesje, gevarendriehoek, etc dus dat kwam goed uit. Vervolgens de ANWB maar gebeld en omdat ik geen lid was duurde het eerst zo'n 10 minuten voordat ze al mijn gegevens had en een melding kon aanmaken. Inmiddels nu dus officieel ANWB-lid :whistle: . Eén seconde later, toen de mevrouw zei dat het maximaal 60 minuten kon duren, kwam er een ANWB-auto aangereden die mij per toeval zag staan zonder hulp. Geluk bij een ongeluk dus, zeker met dit soort temperaturen. Dacht zelf dat ik een lekke band had of iets dergelijks, maar dat was niet het geval.

De man gaf aan dat het waarschijnlijk een electronisch probleem is, of misschien iets met de sensor van stuurbekrachtiging (?)
Uiteindelijk bleek de 'pech' in die zin nog wel mee te vallen omdat ik er volgens de monteur gewoon mee terug naar huis kon rijden, alleen stuurt 'ie nu ontzettend zwaar. Dus heb 'm gelukkig weer veilig hier bij mij thuis staan nu.

Mijn garantie verloopt begin augustus, dus heb echt net de 'mazzel' dat ik nog in mijn 12 maanden dealer garantieperiode zit. Ik zal morgen dan ook de dealer even bellen om de Up na te laten kijken en het probleem te verhelpen.

Iemand anders misschien nog een idee wat het probleem is? Of zijn er misschien nog andere mensen die ditzelfde soort probleem eerder hebben gehad? Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat ik er snel weer veilig mee kan rijden. Overigens is de auto net voor een grote beurt geweest dus dat maakt het des te vreemder allemaal.

Fototje
Afbeelding

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door N!jntje » ma 23 jul 2018, 07:47

Ik weet zo snel niet wat er aan de hand kan zijn.

Wel is mijn 1e vraag...

Heeft jou dealer je nooit geïnformeerd over mobiliteitsgarantie!?
Aangezien je nog je garantie hebt... neem ik namelijk aan dat je al je onderhoud enz nog bij de dealer doet. En dan had je dus geen anwb lid hoeven worden. :roll:

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door arnout84 » ma 23 jul 2018, 09:07

N!jntje schreef:
ma 23 jul 2018, 07:47
Ik weet zo snel niet wat er aan de hand kan zijn.

Wel is mijn 1e vraag...

Heeft jou dealer je nooit geïnformeerd over mobiliteitsgarantie!?
Aangezien je nog je garantie hebt... neem ik namelijk aan dat je al je onderhoud enz nog bij de dealer doet. En dan had je dus geen anwb lid hoeven worden. :roll:
Idd, weggegooid geld dus.

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door arnout84 » ma 23 jul 2018, 09:08

Maar heeft hij hem ter plekke uitgelezen?

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door Xanderv » ma 23 jul 2018, 10:05

N!jntje schreef:
ma 23 jul 2018, 07:47
Ik weet zo snel niet wat er aan de hand kan zijn.

Wel is mijn 1e vraag...

Heeft jou dealer je nooit geïnformeerd over mobiliteitsgarantie!?
Aangezien je nog je garantie hebt... neem ik namelijk aan dat je al je onderhoud enz nog bij de dealer doet. En dan had je dus geen anwb lid hoeven worden. :roll:
Dit dus.... zolang je dealer onderhoud hebt, heb je mobiliteitsgarantie.

Dit probleem heb ik ook nog nooit gehoord op het forum. Maar je hebt toch garantie dus maakt niet veel uit toch? Wordt toch wel gerepareerd.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door Tom Westendorp » ma 23 jul 2018, 10:20

Klinkt als een probleem met de stuurbekrachtiging. In dit geval gaat ook wel weer op dat je beter eerst de handleiding had kunnen pakken daar staat het nummer van mobiliteitsgarantie bij en had je flink geld kunnen schelen. In beide gevallen was waarschijnlijk de ANWB gekomen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
W0uter
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 22:45
Locatie: Enschede

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door W0uter » ma 23 jul 2018, 10:22

Volgens mij heeft de dealer mij wel geinformeerd over mobiliteitsgarantie, maar heb daar op dat moment niet eens aan gedacht. Gaat zoals ik begrijp van jullie overigens ook niet meer op, aangezien ik de grote beurt van twee weken geleden heb laten doen bij een Vakgarage en niet bij de dealer. Wat betreft dat 'weggegooid geld', interesseert mij eerlijk gezegd niet zo veel, ik sta op een gevaarlijke plek aan de snelweg en daar wil ik gewoon zo snel mogelijk weg, dus wat dat kost boeit mij niet haha :P .

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door Tom Westendorp » ma 23 jul 2018, 10:40

Gedurende de garantie zou je sowieso mobiliteitsgarantie moeten hebben, die is echter volgende maand dan wel afgelopen als je niet het onderhoud doet bij de dealer dus in dat geval ben je goed af met je ANWB lidmaatschap.

Hopen dat het probleem snel verholpen is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
W0uter
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 22:45
Locatie: Enschede

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door W0uter » ma 23 jul 2018, 10:57

Thx Tom! Hoop het ook, ik kan vanmiddag even langskomen. Overigens heb ik net nog even gekeken en de melding is nu plots verdwenen en het stuur stuurt weer 'normaal'. Ze gaan 'm in ieder geval even nakijken.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door Tom Westendorp » ma 23 jul 2018, 11:01

Zou een probleem in het regelapparaat kunnen zijn. Lijkt me haast niet iets mechanisch aangezien alleen Franse auto's zichzelf kunnen repareren. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
W0uter
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 22:45
Locatie: Enschede

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door W0uter » di 24 jul 2018, 23:12

Update: ze hebben 'm nagekeken en vervolgens een software-update verricht m.b.t. de stuurbekrachtiging. Het probleem zal zich nu niet meer opnieuw moeten voordoen zeggen ze. Ik ben benieuwd, we gaan het zien de komende dagen. Ik hoop overigens dat deze update er niet voor heeft gezorgd dat mijn 60pk --> 75pk update (wat ik bij Vagtechniek heb laten doen) wordt overschreven en ik nu terugval naar 60pk... :o Ik haal de Up morgen weer op, dus dat moet ik maar meteen even testen.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door TwitNour » wo 25 jul 2018, 10:19

W0uter schreef:
ma 23 jul 2018, 10:22
Volgens mij heeft de dealer mij wel geinformeerd over mobiliteitsgarantie, maar heb daar op dat moment niet eens aan gedacht. Gaat zoals ik begrijp van jullie overigens ook niet meer op, aangezien ik de grote beurt van twee weken geleden heb laten doen bij een Vakgarage en niet bij de dealer. Wat betreft dat 'weggegooid geld', interesseert mij eerlijk gezegd niet zo veel, ik sta op een gevaarlijke plek aan de snelweg en daar wil ik gewoon zo snel mogelijk weg, dus wat dat kost boeit mij niet haha :P .
Als je in Nederland met pech op de autosnelweg stil komt te staan, bel dan 112. Je wordt dan op kosten van Rijkswaterstaat naar de dichtsbijzijnde veilige plek gebracht met een takelwagen of iets dergelijks. Geloof me, Rijkswaterstaat wil jou daar net zo graag weg hebben als jij.

Gebruikersavatar
W0uter
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 22:45
Locatie: Enschede

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door W0uter » wo 25 jul 2018, 17:11

Net auto weer opgehaald, ze hebben een update gedaan en het probleem is nu verholpen. Echter, volgens mij lijkt het er op dat ik mijn extra pk's kwijt ben....... @Tom, wat nu? Vagtechniek maar opnieuw bellen denk ik? Hoop niet dat ik dan opnieuw €150 moet dokken. Damn, baal hier echt van! Ik had verwacht dat ze alleen een update zouden doen wat betreft de stuurbekrachtiging.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door Tom Westendorp » wo 25 jul 2018, 19:00

De update gaat meestal op het gehele regelapparaat. Ik zou Vagtechniek even bellen en vragen wat er mogelijk is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door Tom Westendorp » wo 25 jul 2018, 19:09

Ik zou even bellen, volgens de website kost het € 35,- om te herstellen zie: https://chiptuning.vagtechniek.nl/garantie
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
W0uter
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 22:45
Locatie: Enschede

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door W0uter » wo 25 jul 2018, 20:53

Ga ik doen, bedankt.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door Xanderv » do 26 jul 2018, 04:51

TwitNour schreef:
wo 25 jul 2018, 10:19
W0uter schreef:
ma 23 jul 2018, 10:22
Volgens mij heeft de dealer mij wel geinformeerd over mobiliteitsgarantie, maar heb daar op dat moment niet eens aan gedacht. Gaat zoals ik begrijp van jullie overigens ook niet meer op, aangezien ik de grote beurt van twee weken geleden heb laten doen bij een Vakgarage en niet bij de dealer. Wat betreft dat 'weggegooid geld', interesseert mij eerlijk gezegd niet zo veel, ik sta op een gevaarlijke plek aan de snelweg en daar wil ik gewoon zo snel mogelijk weg, dus wat dat kost boeit mij niet haha :P .
Als je in Nederland met pech op de autosnelweg stil komt te staan, bel dan 112. Je wordt dan op kosten van Rijkswaterstaat naar de dichtsbijzijnde veilige plek gebracht met een takelwagen of iets dergelijks. Geloof me, Rijkswaterstaat wil jou daar net zo graag weg hebben als jij.
Voor een volgende keer inderdaad iets om aan te denken, is ook niet alleen voor jou.

Als je langs een A weg of N weg staat en het is gevaarlijk dan kun je 112 bellen. Dan wordt er voor gezorgd dat er een politieauto of rijkswaterstaat bij je komt staan met oranje lampen en dan komt er een berger. Deze brengt je naar de dichtsbijzijnde veilige plek. Incident management noemen ze dit.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
W0uter
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 22:45
Locatie: Enschede

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door W0uter » vr 27 jul 2018, 15:25

Nou, dat is lekker. Ik dacht dat het probleem van mijn stuurbekrachtiging gewoon onder mijn garantie zou vallen. Het tegendeel blijkt waar.

Omdat mijn auto getuned is zegt de dealer dat daarmee de garantie is vervallen. Aan de balie werd er niks gezegd over eventuele kosten en ook toen ik 'm ophaalde niet. Bij het ophalen vertelde ik tegenover de dealer dat 'ie is gechiptuned en of de software-update die ze gedaan hebben er ook niet voor zorgt dat ik mijn extra pk's dan kwijt ben. Ze zeiden dat ze het alleen over het stuurhuis hadden geupdatet. Oké, wellicht niet zo handig om dat de dealer te vertellen, maar ik heb geen zin om daar geheimzinnig over te doen. Echter, als ik mijn mond gewoon dicht had gehouden dan had ik waarschijnlijk niks hoeven te betalen. Jammer hoor dat eerlijkheid niet wordt beloond.

Conclusie: ik moet nu €100 lappen voor een software-update die ze hebben gedaan en daarbij lijkt het er dus ook nog eens op dat ik mijn 75pk (60pk naar 75pk) upgrade kwijt bent. Wat een klotezooi :shock:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door Tom Westendorp » za 28 jul 2018, 15:56

Waarom ben je hier verbaast over? Het is algemeen bekend dat je direct je garantie kwijt bent bij chippen. Wellicht heeft de dealer het niet gezien, had je geluk gehad. Als je slapende honden wakker gaat maken moet je ook niet zeuren dat je gewoon moet betalen voor je update.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Daar sta je dan, langs de A35 met 'pech' :-O

Bericht door dennuus1 » za 28 jul 2018, 16:56

Weet wat je zegt, zeg niet wat je weet.

Plaats reactie