metalige kraak achterzijde bij drempel

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
VageVagling
Forum newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 18:07

metalige kraak achterzijde bij drempel

Bericht door VageVagling » ma 12 mar 2018, 19:22

Sinds kort klinkt er bij het oprijden van een drempel (van die vloeiende drempels die je met een km of 50/60 kunt nemen) een korte kraak aan de achterzijde van de auto. Eerst dacht ik dat er iets los lag in de kofferbak wat even opveerde, maar dat is het niet.
Helaas had de garage pas over een week tijd, dus genoeg tijd om er tot die tijd over te speculeren ;)
Dus, herkent iemand dit geluid en moet ik me al zorgen gaan maken?

Het is overigens anders dan het meer nerveuze 'koets'geluid (wat deze auto ook wel maakt bij bochten of klinkerwegen) en het is ook niet te horen bij kleine oneffenheden of kuiltjes. Het geluid is metalig, maar gaat ook weer niet door merg en been.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: metalige kraak achterzijde bij drempel

Bericht door TwitNour » ma 12 mar 2018, 20:32

Zou het de schokbreker kunnen zijn? Is een bekend Up-euvel en kan in principe geen kwaad. Ik zou er wel even naar laten kijken verder.

VageVagling
Forum newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 18:07

Re: metalige kraak achterzijde bij drempel

Bericht door VageVagling » ma 12 mar 2018, 20:53

Daar dacht ik natuurlijk ook meteen aan, vooral omdat het precies op het veermoment te horen is, maar aan de andere kant: zou ik het in het rijgedrag dan ook niet moeten merken?

Hitteschild zat ik ook nog aan te denken zelf.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: metalige kraak achterzijde bij drempel

Bericht door dennuus1 » ma 12 mar 2018, 22:17

Kan vanalles zijn, vanaf een beeldscherm lastig te zeggen.

Gewoon even diagnose laten stellen bij de garage.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: metalige kraak achterzijde bij drempel

Bericht door Autheo » ma 12 mar 2018, 22:58

Na verloop van tijd kunnen de ophangrubbers achter wat geluid gaan maken (kraken). Zo nu en dan invetten verhelpt dat euvel. Misschien is het zoiets simpels? Dus gewoon even laten invetten, als het dan over is hoef je ook niet verder te zoeken.

F.Moerland
Vagling liefhebber
Berichten: 224
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32

Re: metalige kraak achterzijde bij drempel

Bericht door F.Moerland » wo 01 jan 2020, 16:15

Helaas heb ik ook dat euvel met mijn Up gehad. Het kraken kwam duidelijk van achter maar ik kon niet zeggen links of rechts. De Volkswagen dealer in Culemborg heeft er tig keer naar gekeken en vanalles geprobeerd. Schokbrekers vervangen rubbers gewisseld, rubbers gevet, een kidnaad vervangen en vast nog wel het een en ander. Omdat ik na een hele hoop gekloot met de Volkswagen dealer in Culemborg helemaal klaar was ben ik met de auto naar een lokale garage gegaan. Daar hebben ze de achterremmen gedemonteerd, schoongemaakt, gemonteerd en alles weer netjes afgesteld. Daarna geen kraakje meer gehoord.

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: metalige kraak achterzijde bij drempel

Bericht door Blackciti » do 27 feb 2020, 16:34

F.Moerland schreef:
wo 01 jan 2020, 16:15
Helaas heb ik ook dat euvel met mijn Up gehad. Het kraken kwam duidelijk van achter maar ik kon niet zeggen links of rechts. De Volkswagen dealer in Culemborg heeft er tig keer naar gekeken en vanalles geprobeerd. Schokbrekers vervangen rubbers gewisseld, rubbers gevet, een kidnaad vervangen en vast nog wel het een en ander. Omdat ik na een hele hoop gekloot met de Volkswagen dealer in Culemborg helemaal klaar was ben ik met de auto naar een lokale garage gegaan. Daar hebben ze de achterremmen gedemonteerd, schoongemaakt, gemonteerd en alles weer netjes afgesteld. Daarna geen kraakje meer gehoord.
Je ziet het af en toe wel vaker dat de algehele kennis bij een goede vak garage soms breder is dan bij een willekeurige dealer.

Over hat algemeen is een krakend onderstel te herleiden naar, of droge rubbers dan wel het bewegen van de schroefveren in de schalen waar ze in zitten. En dat heeft dan weer te maken met roest e.d.
Dat alleen het schoonmaken en afstellen van de trommelremmen de oplossing zou zijn van kraken bij het nemen van drempels lijkt mij sterk. Er zal ongetwijfeld hier en daar e.e.a. met de olie of vetspuit zijn bewerkt; al was dat dan ook uit voorzorg. Maar dat zal ongetwijfeld niet zijn verteld omdat monteurs wel vaker uit voorzorg kleine handelingen verrichten omdat ze op dat moment overal goed bij kunnen zonder dit te vermelden.

Plaats reactie