De verborgen kosten van het start stop systeem

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!

Gebruik jij je start stop systeem vaak?

Je mag 1 optie selecteren

 
 
Bekijk resultaten

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Tom Westendorp » ma 01 jan 2018, 22:26

Bijna al onze auto's zijn voorzien van een start stop systeem. Zelf gebruik ik het nooi, ik geloof er niet in en ik heb er een hekel aan dat mijn motor uitgaat op het moment dat ik daar niet om heb gevraagd. Daarnaast, als ik eens met een automaat op stap ga dan is het de tweede knop die ik indruk na de startknop.

Het start stop systeem zorgt er op papier voor dat we met zijn allen de poolkappen redden en bomen een groeispurt van jewelste krijgen, toch blijkt de praktijk weerbarstiger. Wie van jullie heeft er al proefondervindelijk vast kunnen stellen dat het start stop syteem structureel bijdraagt aan een gunstiger verbruik? Als het al iets scheelt scheelt het dan veel? Ik kan het met niet voorstellen.

Daarnaast heeft het start stop syteem ook nog een duistere kant. Het sloopt namelijk je accu en niet zo'n beetje ook. Ik ben de laatste tijd bij verschillende up!'s wezen kijken waarvan de eigenaren veelvuldig het start stop syteem gebruikten. Onder een ton en bij vier jaar oud zaten er bij twee van de drie auto's een nieuwe accu in. Hoe dat kan? Een moderne auto heeft veel stroom nodig, gebruik je dan ook nog veel luxe zaken zoals stoelverwarming dan heeft de accu helemaal veel te verduren. Veel mensen rijden korte afstanden met de vagling en kunnen dan vaak net gebruik maken van het start stop syteem echter wordt de accu dan amper bijgeladen. Na een paar jaar van dit soort gebruik geeft een accu dan de geest en moet vervangen worden. Een Accu voor een bluemotion up! is nou niet bepaald het koopje van de eeuw en het ietsje pietsje brandstofbesparingsvoordeel vervliegt als sneeuw voor de zon.

Zijn er hier mensen die dezelfde ervaringen hebben? Wie gebruikt uberhaupt zijn start stop syteem? Ben je bang voor de extra slijtage van je accu of geloof je het wel? Zijn er hier al mensen die met een lege accu zijn komen te staan door het start stop syteem?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door EdUp! » ma 01 jan 2018, 22:42

Gebruik het systeem al 93.000 kilometer en nog nooit problemen gehad. Als het systeem te lang moet werken op de accu dan springt de motor gewoon weer aan. In de zomer duurt dat langer dan in de winter.
Of het verschil maakt in het verbruik? Vast wel maar hoeveel geen idee. Als geregelde fietser door de stad vind ik het super prettig als motoren niet onnodig draaien voor verkeerslichten, spoorovergangen of andere situaties waar de auto langere tijd stilstaat.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Autheo » ma 01 jan 2018, 23:21

Helaas kan ik uit de twee stem-opties niet de juiste kiezen, dus heb ik niet gestemd.
Ja, ik gebruik het start stop-systeem wel, maar ik zou ook zonder kunnen. Opgeteld gebruik ik het systeem al meer dan 150.000 km (90.000 in m'n eerste Mii, en inmiddels 65.000 in m'n tweede), en ik heb nog nooit problemen met de accu gehad. Mijn ervaringen zijn net zoals EdUp al heeft verwoord.
Wel geldt voor mij niet het nadeel van alleen korte ritjes rijden waardoor de accu niet goed wordt bijgeladen. Meestal rijd ik minstens 75 km per rit, en ik schat dat tijdens zo'n rit zo tussen de vijf en acht keer het start/stop systeem z'n werk doet. Ik heb daarbij nooit met een erg hete motor te maken (of een turbo die moet afkoelen). Ik ben in mijn geval dus niet bang voor schade aan de motor of de accu. Voor mij dus geen reden om het systeem niet te gebruiken. En bij het stoplicht ben ik net zo snel weg als een ander zonder start/stop, dus daar hoef ik het ook niet voor uit te schakelen.
Of het heel veel in brandstofverbruik uitmaakt, vraag ik me af. Al ligt mijn verbruik wel gunstiger dan het gemiddelde, ik vermoed dat dat meer te maken heeft met rij-omstandigheden en rijstijl dan dat het door het start-stopsysteem komt. (Vroeger reed ik met m'n Cuore zonder start/stop nog zuiniger dan nu met m'n Mii, maar goed, die Cuore had hele smalle banden.)

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door damianw26 » di 02 jan 2018, 03:33

Iedere start die niet op bedrijfstemperatuur plaatsvindt is extra slijtage aan de motor, accu daargelaten. Echt koud werkt start stop niet, maar na een paar km al wel en de olie is dan absoluut nog niet op temperatuur. Voor mij is dat al een goede reden om het niet te gebruiken, daarnaast heeft een paar x uitrollen al veel meer effect op een gunstig verbruik dan start stop gebruik, immers spuit de motor geen tot erg weinig brandstof in en dat is dus ook een soort van zeer effectief start stop systeem ;)
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Touchwood » di 02 jan 2018, 15:07

Er is wel es een test gedaan in uitsluitend druk stadsverkeer. En dan bespaart het idd wel iets. Of dat opweegt tegen de extra kosten en milieuschade op termijn denk ik niet.

Na starten van de Up is mijn eerste handeling uitzetten van die malligheid.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

kawazxr
Vagling liefhebber
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 18:40

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door kawazxr » di 02 jan 2018, 16:35

Vrouwtje gebruikt hem altijd en tot nu toe geen problemen gelukkig.
VW 1.0 High UP Bluemotion

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door arnout84 » di 02 jan 2018, 16:52

Je accu gaat er niet sneller stuk van, er zit namelijk een EFB accu in die zich sneller oplaadt als een reguliere accu. In een Up met start/stop zit trouwens een accu die 2x zo groot is als een Up zonder start/stop. Ik heb laatst m’n accu laten vervangen (door de lekspanning en het koude weer) was €110 inclusief monteren kwijt dus veel duurder zijn ze niet.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Tom Westendorp » di 02 jan 2018, 16:59

Maar hou oud is jouw auto dan Arnout? In mijn vorige auto's ging een accu moeiteloos 10 jaar mee.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Touchwood » di 02 jan 2018, 17:12

Ja, dat is ook mijn ervaring. Minstens 10 jaar levensduur accu.

Denk ook eens aan thermische piekbelasting. Na een rit op de snelweg komt er een stoplicht. Dat malle ding zet de motor uit en vervolgens loopt de temperatuur in en rond de motor tot heel hoge waarden op, omdat het koelsysteem uitstaat.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door damianw26 » di 02 jan 2018, 17:16

Touchwood schreef:Ja, dat is ook mijn ervaring. Minstens 10 jaar levensduur accu.

Denk ook eens aan thermische piekbelasting. Na een rit op de snelweg komt er een stoplicht. Dat malle ding zet de motor uit en vervolgens loopt de temperatuur in en rond de motor tot heel hoge waarden op, omdat het koelsysteem uitstaat.
Al je stil staat met hete motor doet het koelsysteem weinig, weet niet of de koelvin doordraait bij start stop uitgeschakelde motor want die koelt juist bij stilstand. Goed is het verdergeval nooit om die hete motor direct uit te zetten, laatste stuk rustig rijden doet meer dan stationair na laten draaien
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
arend van duijn
Vagling liefhebber
Berichten: 586
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 17:04
Locatie: Katwijk

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door arend van duijn » di 02 jan 2018, 17:37

:naughty: Tsja ! Dan ben ik eigenlijk blij dat het in de CROSS-UP! TSI niet aanwezig is !!

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door arnout84 » di 02 jan 2018, 20:20

Petrolhead Tom schreef:Maar hou oud is jouw auto dan Arnout? In mijn vorige auto's ging een accu moeiteloos 10 jaar mee.
3 en half jaar, maar als je lekspanning hebt gehad kost je dat uiteindelijk eens je accu natuurlijk ;)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door dennuus1 » di 02 jan 2018, 20:27

Leuk onderwerp...

Heb dit destijds als onderwerp gekozen voor mijn eindpresentatie bij mijn opleiding 1e Autotechnicus.

Om het even héél kort samen te vatten; ja, er is extra slijtage. Ja er is brandstofbesparing, echter alleen als je langer dan +/- 1 minuut moet stil staan, zoals vaak het geval is bij spoorwegovergangen. In de praktijk komt dit bij stoplichten weinig voor.


Extra slijtage;
Uiteraard aan de accu en startmotor, die zullen op lange termijn eerder vervangen moeten worden, ookal zijn ze "speciaal" voor een start-stop systeem
Meestal zit er ook een start-teller op een auto met een start-stop systeem. Je kan dan dus in de meetwaarden uitlezen hoevaak het startrelais bediend is, startmotor, startaccu, accu belasting etc.

Zo zijn er ook auto's die boven een bepaalde aantal starts (bijv 10.000 keer) het startstopsysteem uitschakelen. Officieel dient dan de startmotor, en evt andere componenten vervangen te worden. In de praktijk word vaak alleen de adaptiewaarden van de start-teller gereset, zodat het weer werkt..

En misschien nog wel het belangrijkste; de eerste 1 a 2 seconden (afhankelijk van koude of warme motor) is de oliesmering niet optimaal, omdat de oliepomp net begint te draaien.

Dus iemand die vaak zijn startstopsysteem gebruikt, zal op lange termijn wel degelijk meer slijtage van zijn motor, en evt turbo hebben. Het gebruik maken van longlife intervallen (nvt bij de Up) kan dit verergeren, omdat naar van loop van tijd de oliekwaliteit minder word.

Ik ben eigenlijk net als Tom; als ik in de auto stap is het eerste wat ik indruk de start-stop knop, samen met de knop van de parkeersensoren (ik heb een hekel aan piepjes in een auto) Puur omdat ik het gewoon irritant vind als de motor om de haverklap uitvalt.. Of ik aan het einde van de maand een euro meer of minder bespaar zou mij een worst wezen..

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Touchwood » di 02 jan 2018, 20:31

dennuus1 schreef:Leuk onderwerp...

Heb dit destijds als onderwerp gekozen voor mijn eindpresentatie bij mijn opleiding 1e Autotechnicus.

Om het even héél kort samen te vatten; ja, er is extra slijtage. Ja er is brandstofbesparing, echter alleen als je langer dan +/- 1 minuut moet stil staan, zoals vaak het geval is bij spoorwegovergangen. In de praktijk komt dit bij stoplichten weinig voor.


Extra slijtage;
Uiteraard aan de accu en startmotor, die zullen op lange termijn eerder vervangen moeten worden, ookal zijn ze "speciaal" voor een start-stop systeem
Meestal zit er ook een start-teller op een auto met een start-stop systeem. Je kan dan dus in de meetwaarden uitlezen hoevaak het startrelais bediend is, startmotor, startaccu, accu belasting etc.

Zo zijn er ook auto's die boven een bepaalde aantal starts (bijv 10.000 keer) het startstopsysteem uitschakelen. Officieel dient dan de startmotor, en evt andere componenten vervangen te worden. In de praktijk word vaak alleen de adaptiewaarden van de start-teller gereset, zodat het weer werkt..

En misschien nog wel het belangrijkste; de eerste 1 a 2 seconden (afhankelijk van koude of warme motor) is de oliesmering niet optimaal, omdat de oliepomp net begint te draaien.

Dus iemand die vaak zijn startstopsysteem gebruikt, zal op lange termijn wel degelijk meer slijtage van zijn motor, en evt turbo hebben. Het gebruik maken van longlife intervallen (nvt bij de Up) kan dit verergeren, omdat naar van loop van tijd de oliekwaliteit minder word.

Ik ben eigenlijk net als Tom; als ik in de auto stap is het eerste wat ik indruk de start-stop knop, samen met de knop van de parkeersensoren (ik heb een hekel aan piepjes in een auto) Puur omdat ik het gewoon irritant vind als de motor om de haverklap uitvalt.. Of ik aan het einde van de maand een euro meer of minder bespaar zou mij een worst wezen..
Kijk. :clap:
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door dennuus1 » di 02 jan 2018, 20:52

damianw26 schreef:
Touchwood schreef:Ja, dat is ook mijn ervaring. Minstens 10 jaar levensduur accu.

Denk ook eens aan thermische piekbelasting. Na een rit op de snelweg komt er een stoplicht. Dat malle ding zet de motor uit en vervolgens loopt de temperatuur in en rond de motor tot heel hoge waarden op, omdat het koelsysteem uitstaat.
Al je stil staat met hete motor doet het koelsysteem weinig, weet niet of de koelvin doordraait bij start stop uitgeschakelde motor want die koelt juist bij stilstand. Goed is het verdergeval nooit om die hete motor direct uit te zetten, laatste stuk rustig rijden doet meer dan stationair na laten draaien
Om even op dit verhaal te antwoorden; een TSI heeft zowel een mechanische als een elektrische kvs pomp. Dus als de motor uitstaat pompt de elektrische pomp nog enkele minuten door als de motor warm is.
Echter is de turbo zowel olie als kvs gekoeld; dus inderdaad niet met warme motor gelijk uitzetten. :)

De koelvin kan wel draaien, maar als er geen kvs rondgepompt word koelt hij alleen de kvs in de radiateur... Daar heeft je motor/turbo vrij weinig aan :mrgreen:

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door TwitNour » di 02 jan 2018, 21:08

Duidelijk verhaal... De langetermijneffecten van het start-stop systeem zijn denk ik ook zeker nog niet goed vastgesteld. Het enige wat ze nu bewerkstelligen is op papier een lagere uitstoot en wellicht ook een lagere bijtelling bij lease (correct me if I'm wrong). Verder gebruik ik start-stop persoonlijk juist op de momenten wanneer ik weet wat langer stil te gaan staan, zoals bij dat ene stoplicht waar je altijd zo lang moet wachten, spoorwegovergang, bruggen die open staan en wanneer ik mijn auto netjes heb geparkeerd. Meestal laat ik de motor draaien als ik vooraan sta bij het stoplicht.

Ik denk dat het lastig is om te zeggen wat je winst is, aangezien dat ook heel erg afhangt van je rijstijl en de verhoudingen tussen stadswegen, provinciale wegen en snelwegen. Ik weet wel zeker dat je met anticiperen veel meer invloed hebt op je verbruik dan dat je hebt met het start-stop-systeem.

Het is afwachten om er een beter oordeel over te kunnen vormen, voor nu hebben we gewoon te weinig informatie als je het mij vraagt. Dat kost tijd, en degelijk onderzoek.

Gebruikersavatar
RoyVisser
Vagling liefhebber
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 18:18

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door RoyVisser » wo 03 jan 2018, 17:24

Ik gebruik het niet, maar benzine besparen doet het wel ;)

https://www.youtube.com/watch?v=t8D6N981zo8" onclick="window.open(this.href);return false;
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Xanderv » do 04 jan 2018, 10:08

Natuurlijk bespaart het en als iedereen het goed zou gebruiken dan scheelt het echt wel uitstoot. Misschien is het per auto niet echt een super impact maar denk eens groter.

Overal in NL zal een auto stilstaan voor een spoorwegovergang of een verkeerslicht wat langer dan 10 sec op rood staat. Straks in de zomer hebben we ook nog eens de bruggen. Al die autos die daar gezamelijk stilstaan en de motor laten draaien, dat is toch een partij uitstoot die door het startstop systeem (of sleutel omdraaien) verminderd wordt!

Ik denk dat je dit meer in het grote plaatje moet bekijken. Elke seconde dat een motor uitstaat is vermindering in co2 uitstoot en dat merk je misschien niet in je portemonnee maar misschien wel over een paar jaar als we hier echt geen winters meer hebben.

Ik ben geen milieufreek laat dat voorop staan maar ik denk wel dat wel iets meer aan onze aarde moeten denken en als een start stop systeem weer dat kleine beetje bijdraagt dan heb ik dat er voor over.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Tom Westendorp » do 04 jan 2018, 11:03

Ik snap waar je naartoe wilt Xander echter denk ik dat onze auto's een dusdanig minimale invloed hierop hebben dat het amper zin heeft. Wanneer je de uitstoot van fabrieken, vliegtuigen en schepen gaat terugbrengen heeft dat vele malen meer effect dan het stilzetten van onze autootjes.

Als je ziet wat een cruiseschip uitbraakt in een uur dan is dat vaak al meer dan een up! in een miljoen kilometer zou doen, om het even in perspectief te plaatsen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: De verborgen kosten van het start stop systeem

Bericht door Touchwood » do 04 jan 2018, 12:19

1 containerschip spuugt meer rommel de lucht in dan alle auto's over de hele wereld bij elkaar.

StartStop is flauwekul en alleen maar bedacht om in de typegoedkeuring-test wat beter voor de dag te komen. Ik denk zelfs, dat StartStop ivm alle bijkomende schade aan de auto over langere termijn een vrij groot negatief milieu-saldo heeft.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Plaats reactie