Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
HighUp22
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 21:22

Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door HighUp22 » ma 21 sep 2015, 06:29

Beste forum leden,

Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Niels en ik ben nu sinds 3 maanden de eigenaar van een High Up van Juli 2013. Nou heb ik al verschillende verhalen gelezen over de knak bij het schakelen, mijn up heeft hier ook last van. Waar ik alleen nog niks over gelezen heb en waar ik ook last van heb is dat als ik schakel van 1 naar 2. De auto een enorme schok krijgt en dus helemaal heen en weer gaat. Het lijkt mij dat dit absoluut niet hoort!! Pon dealer zegt dat dit hoort en geen kwaad kan. Het rijd gewoon niet confortabel en mensen kijken me heel vaak aan van zo die kan echt niet schakelen. Hebben meer Up rijders hier last van? Ik hoor graag van jullie!

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door arnout84 » ma 21 sep 2015, 07:47

Dat het aan de auto is ligt is deels waar want de drieling heeft een waardeloze (naar mijn gevoel gevoelloze) koppeling en versnellingsbak. In mijn eerste proefrit viel me dat trillen en hokken ook al op. Speel iets meer met je koppeling en je gaspedaal. Je zal merken dat het dan er bijna niet is

Gebruikersavatar
iUp
Forum newbie
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 08:06

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door iUp » ma 21 sep 2015, 08:04

Ik heb het ook, die enorme schok. Komt gewoon door de versnellingsbak.
Kan volgens mij verder ook geen kwaad. Klopt het dar er een bak uit de golf in zit?
Misschien hadden ze toch beter de bak uit de polo kunnen nemen.
Die is aanzienlijk soepeler.

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door edwin blank » ma 21 sep 2015, 10:43

Hallo,

De Up-bak zit niet in de Golf, Polo andere modellen met motoren die een hoger koppel hebben dan 95 nm (3 cilinders).
De Up-bak heeft een maximale koppelbelasting van 120 Nm (fabrieksopgave) is daarom uitsluitend geschikt voor de 60 of 75 pk motoren met een relatief laag koppel van 95 Nm. (3 cilinders)
De Golf en/of Polo hebben ook geen last van schavende geluiden en "klakkende"koppelingen.
Wellicht dat dezelfde bak in de nieuwe Polo met 60 of 75 pk 3 cilinder zit, de TSI 3 cilinder heeft vanwege het hogere koppel een "Golf/Polo- bak" met 5 of 6 versnellingen.


Groet,


Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door Autheo » ma 21 sep 2015, 20:00

HighUp22 schreef:Beste forum leden,

Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Niels en ik ben nu sinds 3 maanden de eigenaar van een High Up van Juli 2013. Nou heb ik al verschillende verhalen gelezen over de knak bij het schakelen, mijn up heeft hier ook last van. Waar ik alleen nog niks over gelezen heb en waar ik ook last van heb is dat als ik schakel van 1 naar 2. De auto een enorme schok krijgt en dus helemaal heen en weer gaat. Het lijkt mij dat dit absoluut niet hoort!! Pon dealer zegt dat dit hoort en geen kwaad kan. Het rijd gewoon niet confortabel en mensen kijken me heel vaak aan van zo die kan echt niet schakelen. Hebben meer Up rijders hier last van? Ik hoor graag van jullie!
Welkom HighUp22. Jouw verhaal wekt bij mij wat verbazing. Een 'enorme schok, waarbij de auto helemaal heen en weer gaat'? Een dealer die zegt dat dat zo hoort en geen kwaad kan? Zo'n schok herken ik absoluut niet. Bij mij schakelt de auto heel normaal, ook tussen 1 en 2, heel soepel zonder schokken of schudden. Maar als er bij jou wel van schokken sprake is, lijkt het me niet dat een dealer zou kunnen zeggen dat dat zo hoort. Of het kwaad kan, is misschien weer een ander verhaal. Toch zou ik in jouw geval een onafhankelijke second opinion vragen! Het zou best mogelijk zijn dat er iets met de koppeling mis is, misschien heeft de eerste eigenaar die verkeerd gebruikt. (Hoorde onlangs nog, dat iemand voor het gemak z'n voet op het koppelingspedaal laat rusten..., funest dus).

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door arnout84 » ma 21 sep 2015, 20:06

Even naar een andere dealer rijden kan natuurlijk nooit kwaad natuurlijk....

HighUp22
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 21:22

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door HighUp22 » di 22 sep 2015, 06:28

Ik heb nog garantie tot augustus 2016, zou ik dan naar een ander filiaal van pon een second opinion moeten vragen? Of naar een andere volkswagen dealer zoals muntstad? Ik heb ook nog last van een brom in het stuur bij 100 kmu ( geen stuurtrilling maar echt een soort zagende brom)
De auto is vrijdag gebalanceerd maar dit maakt geen verschil. Ik heb gisteren een beetje gespeeld met de koppeling en gaspedaal en dit verminderd het schokken wel aanzienlijk maar je moet gewoon normaal kunnen koppelen en schakelen lijkt mij! Ik ga even een afspraak plannen en houd jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door Autheo » di 22 sep 2015, 10:02

HighUp22 schreef:Ik heb gisteren een beetje gespeeld met de koppeling en gaspedaal en dit verminderd het schokken wel aanzienlijk maar je moet gewoon normaal kunnen koppelen en schakelen lijkt mij!
Even een vraag: ben jij misschien gewend om in een diesel te rijden, en is dit nu voor jou ineens een benzine-auto? Doordat de meeste diesels een heel ander koppel hebben dan een benzinemotor, kun je daarbij vaak met veel lagere toeren al de koppeling helemaal los laten. De meeste benzinemotoren vragen even iets meer toeren, en een iets geleidelijker laten opkomen van het koppelingspedaal. Je zou eens kunnen kijken of het helpt om iets meer gas te geven bij het overschakelen en iets voorzichtiger je koppeling los te laten. ;)

oerbrood
Forum newbie
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 01 mei 2013, 21:36

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door oerbrood » di 29 sep 2015, 12:07

Komt door het gigantische verschil in versnellingsbak ratio tussen 1 en 2. Koppeling zeer langzaam op laten komen helpt.
Veel oefenen uiteindelijk kun je heel snel schakelen zonder schok.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door JoVe » wo 30 sep 2015, 15:50

Ik heb ook een High Up! gehad uit 2013 maar die schokte niet bij het schakelen van 1 naar 2.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door Altos » wo 30 sep 2015, 20:03

Ier zijn denk ik maar 2 opties.

1. De bak is niet goed meer om welke rede dan ook.
2. Je moet anders leren schakelen.

Second opinion lijkt me in beide gevallen wenselijk. :dance:

Gebruikersavatar
peter1957
Forum newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 20:26
Locatie: Brunssum

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door peter1957 » zo 04 okt 2015, 14:00

Ik heb mijn UP! nu 3 jaar, maar heb geen problemen met schokken.
Mij lijkt het niet normaal.
Volkswagen High up! [img][img][img][img][/img][/img][/img][/img]Black Pearl, met DAB radio en Fender geluidssysteem. November 2015

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door Patrick-Brand » zo 04 okt 2015, 15:55

Bij hoeveel toeren schakel je op? Probeer anders eens door te trekken tot min. 3.000 toeren. Voor mijn gevoel is de auto soepeler in de wat hogere toeren.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

HighUp22
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 21:22

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door HighUp22 » zo 04 okt 2015, 17:31

Patrick-Brand schreef:Bij hoeveel toeren schakel je op? Probeer anders eens door te trekken tot min. 3.000 toeren. Voor mijn gevoel is de auto soepeler in de wat hogere toeren.
Ik schakel meestal bij 2500 toeren, als ik schakel bij 3000 toeren is de klap vaak nog harder. Als ik de koppeling een seconde of 5 ingedrukt houd is het bijna niet aanwezig maar dan is de snelheid er alweer helemaal uit.

HighUp22
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 21:22

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door HighUp22 » zo 04 okt 2015, 17:35

Altos schreef:Ier zijn denk ik maar 2 opties.

1. De bak is niet goed meer om welke rede dan ook.
2. Je moet anders leren schakelen.

Second opinion lijkt me in beide gevallen wenselijk. :dance:

Ik ga dan uit van het eerste haha, ik weet echt wel hoe ik moet schakelen :lol: ik heb er ook al een paar vrienden in laten rijden en die ervaren het ook. Nou vond ik in het onderhoudsboekje een vervaagde sticker met huur auto erop. Dan krijg ik alweer een steen op mn maag en hebben er waarschijnlijk 600 man in gereden, vandaar dat die dan zo schokt lijkt mij. Dit is mij niet verteld bij de verkoop! Zou ik een nieuwe koppeling en versnellingsbak kunnen eisen door dit? Vast niet he haha.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door Autheo » zo 04 okt 2015, 19:55

HighUp22 schreef:
Altos schreef:Ier zijn denk ik maar 2 opties.

1. De bak is niet goed meer om welke rede dan ook.
2. Je moet anders leren schakelen.

Second opinion lijkt me in beide gevallen wenselijk. :dance:

Ik ga dan uit van het eerste haha, ik weet echt wel hoe ik moet schakelen :lol: ik heb er ook al een paar vrienden in laten rijden en die ervaren het ook. Nou vond ik in het onderhoudsboekje een vervaagde sticker met huur auto erop. Dan krijg ik alweer een steen op mn maag en hebben er waarschijnlijk 600 man in gereden, vandaar dat die dan zo schokt lijkt mij. Dit is mij niet verteld bij de verkoop! Zou ik een nieuwe koppeling en versnellingsbak kunnen eisen door dit? Vast niet he haha.
Als het een huurauto is geweest, en de verkoper heeft je dat niet verteld terwijl hij het wel wist, heeft hij belangrijke informatie achtergehouden waar je wel recht op had om te weten. Dat is misleiding, en als het aantoonbaar is kun je daar zeker de verkoper voor aansprakelijk stellen. Er zijn zelfs rechtszaken geweest, waarin in vergelijkbare gevallen de koper het recht had om de koop weer ongedaan te laten maken! Dan ging het wel over verborgen gebreken, die bij de verkoper bekend waren. Maar ik zou zeer zeker het hoog opspelen bij de verkoper! Ben je lid van de consumentenbond? Die kunnen in die gevallen ook wat voor je betekenen. Succes!

HighUp22
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 21:22

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door HighUp22 » zo 04 okt 2015, 20:52

Autheo schreef:
HighUp22 schreef:
Altos schreef:Ier zijn denk ik maar 2 opties.

1. De bak is niet goed meer om welke rede dan ook.
2. Je moet anders leren schakelen.

Second opinion lijkt me in beide gevallen wenselijk. :dance:

Ik ga dan uit van het eerste haha, ik weet echt wel hoe ik moet schakelen :lol: ik heb er ook al een paar vrienden in laten rijden en die ervaren het ook. Nou vond ik in het onderhoudsboekje een vervaagde sticker met huur auto erop. Dan krijg ik alweer een steen op mn maag en hebben er waarschijnlijk 600 man in gereden, vandaar dat die dan zo schokt lijkt mij. Dit is mij niet verteld bij de verkoop! Zou ik een nieuwe koppeling en versnellingsbak kunnen eisen door dit? Vast niet he haha.
Als het een huurauto is geweest, en de verkoper heeft je dat niet verteld terwijl hij het wel wist, heeft hij belangrijke informatie achtergehouden waar je wel recht op had om te weten. Dat is misleiding, en als het aantoonbaar is kun je daar zeker de verkoper voor aansprakelijk stellen. Er zijn zelfs rechtszaken geweest, waarin in vergelijkbare gevallen de koper het recht had om de koop weer ongedaan te laten maken! Dan ging het wel over verborgen gebreken, die bij de verkoper bekend waren. Maar ik zou zeer zeker het hoog opspelen bij de verkoper! Ben je lid van de consumentenbond? Die kunnen in die gevallen ook wat voor je betekenen. Succes!
Ik heb de auto gekocht bij pon occasion center barneveld, daar zou je dit soort praktijken niet verwachten! Ik ga zeker even langs van de week en kijken wat ze er op te zeggen hebben. Bedankt voor de informatie!

HighUp22
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 21:22

Re: Volkswagen Up schokken bij schakelen van 1 naar 2.

Bericht door HighUp22 » do 08 okt 2015, 14:51

Als die nou niet lekker in zn versnelling valt bij het schakelen, zou het dan de koppeling zijn of de bak zelf? De klak die je hoort, dat hoort zo. Maar het niet lekker schakelen vind ik gewoon zo vreemd.

Plaats reactie