Lening ja of nee?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Janna
Forum newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: di 10 apr 2012, 19:30
Locatie: Nijmegen

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Janna » ma 21 mei 2012, 18:10

Als je zo goed kan sparen zou ik toch nog maar even geduld hebben en sparen tot je het bedrag hebt.
Vorig jaar kocht mijn vriend ( twintiger ) een nieuwe VW polo met alle opties, dealer stond raar te kijken toen hij aangaf het zo te betalen i.p.v. met een financiering. Denk dus dat het wel heel veel gedaan wordt, maar ik vind het niet verstandig.

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Lening ja of nee?

Bericht door henri » ma 21 mei 2012, 20:29

Persoonlijk zou ik alleen voor een huis een financiering (hypotheek) willen afsluiten. Met andere zaken is het wat mij betreft: eerst sparen, dan kopen.

In mijn eigen situatie zou het waanzin zijn om een financiering voor een auto af te sluiten. De financiering zou waarschijnlijk langer lopen dan dat ik met de auto rijd. Langer dan een jaar of twee rijd ik niet met dezelfde auto :D

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Lening ja of nee?

Bericht door up! » ma 21 mei 2012, 22:05

Janna schreef:Vorig jaar kocht mijn vriend ( twintiger ) een nieuwe VW polo met alle opties, dealer stond raar te kijken toen hij aangaf het zo te betalen i.p.v. met een financiering.
Waarom zou de dealer raar staan te kijken? Voor hetzelfde geld had je vriend een lening afgesloten bij de plaatselijke bank (consumptief krediet). Daar staat de dealer verder geheel buiten.

Overigens vind ik niks mis met lenen. Zolang je schuld ongeveer gelijk is aan de restwaarde van de auto loop je eigenlijk geen risico's.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

dvh
Vagling liefhebber
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 20:23

Re: Lening ja of nee?

Bericht door dvh » ma 21 mei 2012, 22:14

Lenen zou ik niet doen.

Financieren, wat feitelijk ook een vorm van lenen is.. Weet ik zo net nog niet.
Kijk, ik beredeneer zo:

Stel je koopt een auto van 10k en betaald wat aan, laat zeggen 2000,-.
De overige 8000,- blijft over ( .. ) en je financiert de auto voor 36 maanden met een slottermijn van 4000,-

Dus na 3 jaar heb je de keuze, de auto kopen voor 4k. Of verkopen en 4k teruggeven.
Nou zal een UP naar 3 jaar altijd meer waard zijn dan 4k. Om daar zeker van te zijn neem je een allrisk verzekering, mocht het noodlot toeslaan.

Maar goed, stel je verkoopt hem voor 5k, je betaald de 4k netjes terug en je hebt 1k over.
Wat heb je betaald in deze 3 jaar ? Nou 5k natuurlijk.

Maar wat als je de auto in eerste instantie had gekocht. Wat had het verhaal dan anders gemaakt ?
Dan had je 10k in moeten leggen, waarvan je er 5 kwijt was aan afschrijving, en je houd er 5 over.

Die 5 hou je ook over wanneer je hem financiert.. Alleen heb je ze al die tijd in je zak gehouden ipv in de auto.

Natuurlijk betaal je rente en verdient VW er ook aan. Daar staat tegenover dat je vaak ook wat extra service hebt bij een financiering zoals een pechservice en wat anderen extratjes. Per saldo maakt het niet veel uit. Het is meer een gevoelskwestie.
Zeker wanneer je het geld hebt, en je het kan betalen, kan je niks gebeuren.

Persoonlijk doe ik liever aan financieren ipv de volle mep kopen.
En dat is geen centenkwestie want ik kan hem zo ook betalen, maar zoals ik al schreef, je houd op deze manier geld in je zak, en anders zit het volledig in je auto. De afschrijving heb je toch, of je nou koopt ( bezit ) of financiert. ( lease ) .

Gebruikersavatar
Janna
Forum newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: di 10 apr 2012, 19:30
Locatie: Nijmegen

Re: Lening ja of nee?

Bericht door Janna » di 22 mei 2012, 19:42

up! schreef:
Janna schreef:Vorig jaar kocht mijn vriend ( twintiger ) een nieuwe VW polo met alle opties, dealer stond raar te kijken toen hij aangaf het zo te betalen i.p.v. met een financiering.
Waarom zou de dealer raar staan te kijken? Voor hetzelfde geld had je vriend een lening afgesloten bij de plaatselijke bank (consumptief krediet). Daar staat de dealer verder geheel buiten.

Overigens vind ik niks mis met lenen. Zolang je schuld ongeveer gelijk is aan de restwaarde van de auto loop je eigenlijk geen risico's.
Er staat: zonder financiering.
Dan ben je dus niet eerst bij een bank geweest.
Denk ook vanwege zijn leeftijd dat de dealer zo reageerde, gaf overigens ook aan dat er veel geleend/ gefinancierd wordt.

Plaats reactie