Kent iemand deze eco-up?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Jup
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:41

Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Jup » di 27 jan 2015, 17:02

Hallo,

Ik ben net nieuw hier, en heb mij 'speciaal' voor deze vraag aangemeld: Kent iemand de 2-XLN-98 ? (Eco-up).

Deze auto staat te koop, en is pas een half jaartje oud. Met bijna 9000 km op de teller. Volgens de RDW is de eerste eigenaar van de auto 'partikulier'. Dus géén lease auto uit een enorme vloot, maar gewoon 'iemand' die deze auto een half jaar geleden nieuw kocht.

Iemand van hier?

Ik vraag het mij vooral af, omdat ik geen kat-in-de-zak wil kopen: waarom staat de auto nu alweer te koop? Vocht? Lekkage's? Weigerachtige CNG installatie? Maandagochtend modelletje of of of, gewoon omdat het rijden op CNG toch tegenviel?

Groeten,
Jup!

MickDegekste
Forum newbie
Berichten: 70
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 18:52

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door MickDegekste » wo 28 jan 2015, 20:52

Met 9000 km in een half jaar denk ik dat de cng versie economisch niet voordeliger is als een benzine up...

Gebruikersavatar
Dixon
Vagling liefhebber
Berichten: 172
Lid geworden op: za 30 nov 2013, 20:29
Locatie: Beverwijk

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Dixon » wo 28 jan 2015, 22:39

MickDegekste schreef:Met 9000 km in een half jaar denk ik dat de cng versie economisch niet voordeliger is als een benzine up...
Lijkt mij economisch ook niet voordelig om een auto van een half jaar oud te verkopen na en half jaar.

Verder ken ik de auto niet, waar staat deze te koop?

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Touchwood » do 29 jan 2015, 10:15

Je blijft aan het tanken met zo'n ding. Misschien gaat dat vervelen.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Jup
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:41

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Jup » vr 30 jan 2015, 12:13

Inmiddels contact gehad en gegevens over de historie opgevraagd ( en gekregen ) van de betreffende dealer.

Mogelijk dat ik aankomende week eens ga kijken. Auto staat aan de andere kant van het land, maar voldoet erg goed aan mijn wensen.
Enkel verwarmde buitenspiegels ontbreken (dat zou ik erg prettig vinden). Spatlappen rondom en wielkuipen achter zou ik er direct bij willen kopen.

*hopelijk krijg ik nog een leuk bedragje voor m'n Polo*

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Gert » vr 30 jan 2015, 15:47

Ik heb zelf eens een keer een auto van een jaar oud willen kopen en toen heb ik hem wel - op mijn kosten - door de anwb laten keuren. Die zeiden "aankoop onverantwoord". De auto was goed zeiden ze maar er was schade aan de onderkant die wel behandeld was maar die niet (helemaal) weg was. Dat zou me gaan opbreken zeiden ze wanneer ik de auto (weer) wilde gaan verkopen. Heb toen van de koop afgezien.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Jup
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:41

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Jup » zo 01 feb 2015, 21:03

Helaas: zo ver gaat 't niet komen: De auto is verkocht :-(

Naja: iemand anders gaat er blij mee wezen hoop ik. Rij ik nog even door, in de hoop dat er aankomend jaar nog eens zo'n buitenkansje voorbij komt.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Tom Westendorp » zo 01 feb 2015, 21:21

Jup schreef:Helaas: zo ver gaat 't niet komen: De auto is verkocht :-(

Naja: iemand anders gaat er blij mee wezen hoop ik. Rij ik nog even door, in de hoop dat er aankomend jaar nog eens zo'n buitenkansje voorbij komt.
Maar waarom per se een eco up?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Jup
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:41

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Jup » ma 02 feb 2015, 09:11

- Een eco-up! is nog een fractie zuiniger dan een normale up!

- Aardgas is als groengas te tanken: een hernieuwbare brandstof, dat spreekt mij meer aan dan dooie dino's blijven stoken. In het verleden heb ik diesel gereden waarbij ik o.a. met puur-plantaardige-olie de tank vulde, die ik bij de boer zelf kocht ( well-to-wheel was erg kort: Direct uit de olie-molen :-) ) . Ook thuis stook ik (via GreenChoice) op groengas, al is dat 'slechts' bos-gecompenseerd-gas. Bij OrangeGas tank je gas dat elders via bijvoorbeeld mestvergisting is gewonnen.*

- De meerprijs t.o.v. een standaard up! is geen probleem: mijn planning is om één keer een nieuwe auto te kopen en daar minimaal 10 jaar mee te doen**. Mijn éérste auto heb ik inmiddels al weer 15 jaar. Daarmee is de terugverdientijd van de meerprijs geen probleem.

- Zo zuinig mogelijk rijden is een sport die ik zo af en toe beoefen. De boordcomputer in de Up! spreekt mij aan (met actueel en momentaan en langdurig verbruik). Die boordcomputer ( verbruiksindicator ) mis ik nu erg bij mijn 'sport'

- Doordat er (nog) beperkt aardgas kan worden getankt ben je dus wel gedwongen om na te denken over 'elke rit' en 'elke tankbeurt'. Die bewustwording doet ook weer wat voor je verbruik.




Daarbij: Ik kan aardgas tanken dicht bij mijn werk, en voorzie voor het dagelijkse verkeer dus ook absoluut geen problemen met de verkrijgbaarheid. Op 't werk rijden er inmiddels 4 auto's op aardgas, en dat bevalt goed. Daar zit ook een eco-up bij.

** Nee, ik noem mijzelf geen mileu-gekkie, heb een hekel aan alles van geiten: noch sokken noch kaas: bêh!
* vandaar ook de spatlappen en de modderkuipen achter: Voor 't behoud van de auto.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Gert » ma 02 feb 2015, 09:49

Je verhaal lezend denk ik dat je wel een eco-up verdient. Dus, volgende keer beter.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Tom Westendorp » ma 02 feb 2015, 10:09

Jup schreef:- Een eco-up! is nog een fractie zuiniger dan een normale up!

- Aardgas is als groengas te tanken: een hernieuwbare brandstof, dat spreekt mij meer aan dan dooie dino's blijven stoken. In het verleden heb ik diesel gereden waarbij ik o.a. met puur-plantaardige-olie de tank vulde, die ik bij de boer zelf kocht ( well-to-wheel was erg kort: Direct uit de olie-molen :-) ) . Ook thuis stook ik (via GreenChoice) op groengas, al is dat 'slechts' bos-gecompenseerd-gas. Bij OrangeGas tank je gas dat elders via bijvoorbeeld mestvergisting is gewonnen.*

- De meerprijs t.o.v. een standaard up! is geen probleem: mijn planning is om één keer een nieuwe auto te kopen en daar minimaal 10 jaar mee te doen**. Mijn éérste auto heb ik inmiddels al weer 15 jaar. Daarmee is de terugverdientijd van de meerprijs geen probleem.

- Zo zuinig mogelijk rijden is een sport die ik zo af en toe beoefen. De boordcomputer in de Up! spreekt mij aan (met actueel en momentaan en langdurig verbruik). Die boordcomputer ( verbruiksindicator ) mis ik nu erg bij mijn 'sport'

- Doordat er (nog) beperkt aardgas kan worden getankt ben je dus wel gedwongen om na te denken over 'elke rit' en 'elke tankbeurt'. Die bewustwording doet ook weer wat voor je verbruik.




Daarbij: Ik kan aardgas tanken dicht bij mijn werk, en voorzie voor het dagelijkse verkeer dus ook absoluut geen problemen met de verkrijgbaarheid. Op 't werk rijden er inmiddels 4 auto's op aardgas, en dat bevalt goed. Daar zit ook een eco-up bij.

** Nee, ik noem mijzelf geen mileu-gekkie, heb een hekel aan alles van geiten: noch sokken noch kaas: bêh!
* vandaar ook de spatlappen en de modderkuipen achter: Voor 't behoud van de auto.
Liefhebber van de techniek dus! Ik begrijp het nu helemaal. Succes met de zoektocht. Misschien kun je ook eens een balletje opgooien bij Erik.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Brenda_L
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 12:08

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Brenda_L » ma 02 feb 2015, 19:42

Is er in jouw woonplaats geen subsidie voor aardgasauto's? Dat geldt dan wel alleen als je een nieuwe koopt. Maar dan ben je uiteindelijk ongeveer evenveel kwijt als aan een nieuwe bezine-up. Wij kregen 1000 Euro (provincie Gelderland).

eco-up
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 21 jun 2013, 10:19

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door eco-up » do 05 feb 2015, 12:13

Hoi Jup,

Ik heb een eco up vanaf 09-2013 en bevalt me prima ik heb er al 62000 km meegereden, voor € 11,- een volle tank en ik rij er ongeveer 300 km mee, in Duitsland en Italië kan je mee dan 400 km rijden in het aardgas van nl zit veel meer stikstof waardoor je actieradius minder is maar nog steeds een goede afstand kan afleggen. Ik heb ook een aantal keer op brandstof gereden en dan rijdt hij op zijn sloffen 1-27 prachtig ;-).

Een ander kan nooit zoveel kilometers rijden als je het aardgas en benzine op zou rijden (totaal 570 km) en als je normaal rijdt redt dat makkelijk, ik geef ook cursussen voor zuinig rijden als ik dat zou toepassen rijdt hij nog zuiniger :-)

Mocht je nog vragen hebben over CNG of iets hoor of ik zie ik je bericht wel.

Ps je kan ook een thuisvulstation aanschaffen dan kan je altijd met een volle tank van huis vertrekken.

Groetjes,

Eco- Up

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door Tom Westendorp » do 05 feb 2015, 12:15

Gaaf! Heb je daar meer informatie over?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

eco-up
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 21 jun 2013, 10:19

Re: Kent iemand deze eco-up?

Bericht door eco-up » do 05 feb 2015, 12:36

Het kost een paar centen maar wel veel gemak en iets goedkoper dan de pomp.

http://www.teesing.nl/nl/producten/cng- ... e-energie/

Groet,

Plaats reactie