JoVe schreef: ↑ma 09 jul 2018, 15:42
Nu leven we in 1 Europa, waarom moeten dan deze regels in Duitsland anders zijn. Wie regelt dan deze type goedkeuring van wel of geen aanhanger trekken met een UP! met 60 pk motor? Is dit dan per land verschillend en kun je dan je Nederlandse UP! in Duitsland bij de TUV laten keuren met trekhaak.
Ik weet wel dat als je bij de VW dealer een originele (Thule) trekhaak koopt zitten er ook een set hulpveren bij voor het gewicht met de fietsendrager te compenseren.
De regels zijn niet anders in Duitsland. Alleen is men er in Duitsland veel beter op ingericht dat je aanpassingen aan je auto laat keuren. Hoewel bij elke aanpassing van je auto officieel de typegoedkeuring vervalt, is daar in Nederland niet écht sprake van: bij de APK keuring kijken wij veel meer feitelijk naar milieu en veiligheid. In Duitsland is het meer 'als 't een goedkeuringsstempel/certificaat heeft, dan is het pas goed.
Anyhoe: Trekhaak en trekgewichten en alle andere relevante informatie staan op het Certificaat van Overeenstemming. (CvO) en dat is wat er in het kentekenregister wordt opgenomen. Wil je iets aanpassen, bijvoorbeeld een ander stuurtje, een set verlagingsveren met dempers of heldere achterlichten ipv gekleurde? Dan moet je daarvoor in Duitsland naar de TÜV, in Nederland
hoef je niets te doen. Voor 99,9% van de gevallen waarvoor je in Duitsland al naar de TÜV moet, doen we in Nederland niet moeilijk. Bij de APK wordt de boel gekeurd, en is het klaar. Bij extreme gevallen wordt je alsnog door de politie van de weggehaald of bij technische controles val je door de mand ( andere cilinderinhoud is bij de APK geen probleem, maar officieel niet toegestaan).
Nog langer verhaal? Komt ie: er zijn dus 0,1% gevallen waarbij er wel een wijziging in het kenteken(register) wordt doorgevoerd. Bijvoorbeeld bij het inbouwen van een LPG installatie. Of bij het ombouwen naar invaliden(rolstoel)vervoer. Of bij het monteren van een laadklep op een busje (waarbij het leeggewicht fors toeneemt, en het laadvermogen af neemt). Dat soort keuringen worden in Nederland niet door een commerciële partij uitgevoerd ( TÜV = gewoon een bedrijf zoals TNO ) maar door de RDW, en toegewezen test-centra. Zo hoef je voor een LPG inbouw tegenwoordig niet meer langs de RDW, maar kan een erkent ombouwstation de keuring doen, óf gaat 't zelfs met certificaten. Een motorombouw van bijvoorbeeld een 1.4 TSI in een Volkswagen up! zou je in principe kunnen laten keuren bij de RDW.
Het aanpassen van het trekgewicht is één van die keuringen die je bij de RDW kunt laten uitvoeren. In de praktijk doet geen hond dat. Je kunt je trekgewicht laten verhogen, waarbij de auto bij een test-centrum wordt getest ( lelystad). Daarbij wordt o.a. een rijtest, remtest en een hellingsproef gedaan. Ze zijn dan een paar uur met je auto zoet en de kosten zijn navenant hoog. Ik hoop dat dit niet nodig zal zijn, want er is een eenvoudiger route. Volkswagen heeft géén trekgewichten opgegeven. Het CoV is dus niet voorzien van trekgewichten. Dat betekent niet dat de auto niets kán trekken, en ook niet dat de auto uit elkaar valt als je het wel zou doen. Maar het is niet getest, er is geen algemene goedkeuring en je mág dus niets trekken zonder specifieke goedkeuring. De algemene typegoedkeuring voorziet er niet in.
De fabrikant van de trekhaak echter kan óók een goedkeuringstest laten uitvoeren. De trekhaak zelf krijgt daarbij een stempel/certificaat/diploma dat deze geschikt is voor een specifieke auto, inclusief de daarbij behorende massa's : geremd en ongeremd. Met dit certificaat kan een trekhaak ook zonder uitgebreide test bij het test-centrum toch goedgekeurd worden voor de auto. Het certificaat van de trekhaak vermeld expliciet bij welke auto met welke typegoedkeuring deze behoort. In Duitsland is dat voldoende om bij de TÜV langs te gaan en de boel 'goedgekeurd' in het kentekenbewijs bijgeschreven te krijgen. In Nederland bestaat die weg niet via de TÜV, maar via de RDW.
Ik heb daarom specifiek gekozen voor een trekhaak waarbij in het certificaat de typegoedkeuring VOLKSWAGEN AA type e13*2007/46*1167 staat vermeld. De kans is dan ook aanwezig dat ik enkel het certificaat hoef te tonen en dat ik met een korte 'technische keuring' van de montage al klaar ben. Dat zou 't mooiste zijn natuurlijk. Ben ik onder de 1000 euro (inclusief trekhaak kopen) klaar.
Enige kink in de kabel: Míjn VOLKSWAGEN AA type e13*2007/46*1167 is voorzien van een elektromotor. Die staat niet specifiek vermeld in het certificaat. Maar de trekhaak is wel geschikt voor motoren tot 66kW ( wel de TSI dus, niet de GTI ). Mijn elektro-stofzuiger heeft 62kW vermogen, dus hopelijk slikken ze dat bij de RDW. Zo niet, dan moet ik alsnog met de billen bloot, en langs de test-baan. óf ik doe niets en heb een trekhaak voor een fietsendrager (zoals Thule ze verkoopt). Ohja: Probleem 2: Mijn e-up is véél zwaarder dan een standaard up! en die gewichten komen niet goed overeen met de gewichten in de typegoedkeuring van de trekhaak. Aslasten liggen bij de e-up! veel hoger. Dat is hoop ik ook de reden dat mijn standaard veren stug genoeg zijn om 50kg aan fietsendrager ook zonder een krimp te geven te kunnen dragen.
Dat wordt, na de goedkeuring van de trekhaak, de volgende uitdaging: Dempers en verlagingsveren vinden voor de e-up!
Wat Dennuus1 zegt is (hopelijk) precies omgekeerd: We worden langzaam steeds méér één Europa. Want de keuring die in Nederland met het duitse certificaat zou hier ook geaccepteerd moeten worden. En de trekhaak tot 850 kilo (vaste montage) heeft een certificaat uit Polen. Dat zou dus ook Europa -wijd geaccepteerd moeten worden.
Ik ben benieuwd.