knak in de koppeling Oplossing P9

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: knak in de koppeling

Bericht door oppermii » za 01 feb 2014, 12:18

Er zijn steeds minder dealers, dus dan moet je meteen een eind rijden. Slim opgezet.

Gebruikersavatar
ma76
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 07:57
Locatie: regio 0164

Re: knak in de koppeling

Bericht door ma76 » za 01 feb 2014, 15:04

Hoop dat t ook bij jou dan verholpen is.
High up azul blue bijna full option 17 inch wielen

Ibizaboy
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 09:46

Re: knak in de koppeling

Bericht door Ibizaboy » za 01 feb 2014, 21:46

Ik hoop het ook, want het pedaal gaan ze niet vervangen. Dus ben benieuwd hoe lang het probleem wegblijft....

Michiel
Forum newbie
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 22:13

Re: knak in de koppeling

Bericht door Michiel » ma 03 feb 2014, 22:04

Morgen gaat mijn Grooveje naar de dealer voor het koppeling en vochtprobleem.
Afbeelding

Ibizaboy
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 09:46

Re: knak in de koppeling

Bericht door Ibizaboy » wo 05 feb 2014, 19:24

Michiel schreef:Morgen gaat mijn Grooveje naar de dealer voor het koppeling

Wat is er bij jou uitgekomen ??

Michiel
Forum newbie
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 22:13

Re: knak in de koppeling

Bericht door Michiel » vr 07 feb 2014, 14:20

Ibizaboy schreef:
Michiel schreef:Morgen gaat mijn Grooveje naar de dealer voor het koppeling

Wat is er bij jou uitgekomen ??
Dealer heeft aangegeven dat dit geen negatieve gevolgen heeft op de auto en het geen kwaad kan.
Wel is de koppeling opnieuw afgesteld.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ma76
Forum newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27 nov 2013, 07:57
Locatie: regio 0164

Re: knak in de koppeling

Bericht door ma76 » vr 07 feb 2014, 20:09

Michiel schreef:Morgen gaat mijn Grooveje naar de dealer voor het koppeling en vochtprobleem.
Ik heb een nieuw groove van januari dit jaar en die heeft geen knak in de pedaal en die groove van mijn vrouw wis van september vorig jaar en daar zat wel een knak in ren daar is t pedaal van vervangen nu is ie weer goed (zonder knak)
High up azul blue bijna full option 17 inch wielen

Ibizaboy
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 09:46

Re: knak in de koppeling

Bericht door Ibizaboy » za 08 feb 2014, 13:52

Zo de Ibiza is bij de dealer geweest, zoals afgesproken :

Schakelaar achter pedaal vervangen en koppelings cilinder vervangen.
Helaas alles voor niks, ging de auto ophalen.. tadaa, klik is nog steeds hoorbaar, dus maar weer een afspraak maken om WEER alles op te leggen. (pedaal is niet vangen, terwijl ik dat ook vroeg, maar pedaal was volgens hun gewoon goed)

Melzen
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 sep 2013, 13:48

Re: knak in de koppeling

Bericht door Melzen » di 18 feb 2014, 06:33

Hallo ,
Had ook het hinderlijke knakken in het pendaal van onze VW Up.
Ben bij de VW dealer in Kwintsheul (Wittenbrug) terecht gekomen, die hebben de schanierpunten, veren, en dergelijke van het pendaal gesmeerd en weg is het probleem al maanden en ondertussen 6000 km.

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: knak in de koppeling

Bericht door UpSie » wo 19 feb 2014, 21:16

Nu wel duidelijk is dat dit voornamelijk zit in het pedaalscharnierpunt en de overbrenging naar de koppelingspendaal, en blijkbaar een gebrek aan smeermiddelen.
Hierbij een tip voor gefrustreerde klanten.
Schaf je een spuitbusje kettingvet aan met een verlengde verstuiver (soort rietje)
Lig een krant onder het pendaal en smeer de draaipunten licht goed bij met een zaklamp.
Ik heb dit al uit voorzorg gedaan, moet zeggen dat ik geen vetje heb gezien.
Heb zelfs het idee dat het pendaal nu zelfs wat soepeler gaat, ondanks dat deze geen bijgeluiden produceerde.

Met vriendelijke groet,
Leen.

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: knak in de koppeling

Bericht door CanisLupus » zo 23 mar 2014, 20:55

Het vreemde is dat het niet consequent is. Soms een week lang een knakje en dan weer een hele tijd niets. Luchtvochtigheid of temperatuur?

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: knak in de koppeling

Bericht door UpSie » di 25 mar 2014, 18:26

Kijk even in mijn vorige post hier over.
Een beetje kettingspray van de fietsenmaker op de scharnierpunten spuiten.
Of WD40 als je het hebt, maar dit smeermiddel blijft minder lang smerend.

Met vriendelijke groet,

Leen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door Tom Westendorp » di 25 mar 2014, 19:01

If you can't fix it with WD40................


You need more WD40.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: knak in de koppeling

Bericht door CanisLupus » di 25 mar 2014, 19:57

Goed idee, zo heb ik ooit een hatelijk piepje uit de koppeling gekregen (dacht een Yaris), was het scharnier punt! Bedankt.

Dolfijntje
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 07:26

Re: knak in de koppeling

Bericht door Dolfijntje » ma 07 apr 2014, 16:20

Hallo Allemaal,

Sinds vier maanden rijd ik in een Seat MII Chill Out. Nu heb ik sinds enige weken ook de bekende knak in de koppeling.
Daarbij komt nog, als het warm weer is buiten, dat de koppeling een vervelende trilling onder mijn voet geeft en ook nog een soort plof geluid erbij geeft.

De dealer weet uiteraard weer van niks, ik was de eerste klant die dit aan de hand had. Ik zei, kijk maar eens op internet. Nee daar kijken wij niet op was het antwoord,
dat is allemaal onzin wat daar staat.

De computer geeft 100% oke aan dus uw auto is prima in orde. Moeten wij als rijders die knak maar zomaar accepteren en ermee blijven rondrijden.
Als mijn auto na vier maanden al zo begint dan heb ik spijt dat ik hem heb aangeschaft.

Bovendien heb ik de hinderlijke fluittoon bij stilstand ook en ook het fluiten van de motor tussen de 80 en 100 km.

Kortom had ik maar nooit van merk gewisseld en voor iedereen die nog van plan is een Seat Mii aan te schaffen, ik kan hem je niet aanraden.
Een auto die na twee maanden (toen begon de fluittooon al) al zo een geluiden produceert daar wil ik niet jaren mee rond rijden.

Wat moet ik doen als de dealer verder geen gehoor hieraan geeft? Moeten wij dit zomaar accepteren???

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: knak in de koppeling

Bericht door MauriceR. » ma 07 apr 2014, 16:33

fluittoon bij stilstand is wrs. iets elektrisch of iets dat elektrisch wordt bediend. Heeft mijn Up! ook last van; als het contact af staat. Is pas over als de deur dicht is en op slot. Je hoort het zelfs als je van buitenaf de deur opent. Ik maak me er niet zo druk om en ik kan er mee leven. Anders is het natuurlijk bij een constante piep tussen de 80 en 100. Gok? Iets met de wisselstroomdynamo als het een heel hoog geluid is, maar dan hoor je het wrs. ook als je bij stilstand 2000 tot 3000 rpm haalt op het gaspedaal. Denk bijv. ook aan een rubber dat ergens niet goed zit.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: knak in de koppeling

Bericht door UpSie » di 08 apr 2014, 06:09

Hmm goedemorgen dolfijntje,
Ja er is hier al veel geschreven over wat er allemaal opdoet met deze drieling, helaas een stuk minder over datgene wat er allemaal wel goed is aan deze auto, maar dat is altijd zo.
Ik moet wel even kwijt dat de probleempjes die je beschrijft bij de meeste wel bekend klinken.
Echter de intensie ervan herken ik niet zoals je beschrijft.
Ook de conditie waaronder je iets waarneemt bemoeilijkt het gericht zoeken naar enkele van je problemen.
Ik zal ze stuk voor stuk proberen te doorlopen.
De knak in het pedaalscharnier kan eenvoudig met een beetje smeren verholpen worden, een handige vent kan dit zo voor je oplossen.
De fluittoon, die je ervaart tijdens het rijden is al eens eerder uitgewerkt, dit is de hoorbare frequentie, uit de aandrijflijn vertanding, versnellingsbak, diferentieel. Is aanwezig op een bepaald snelheidsbereik maar wordt niet als overdreven hinderlijk ervaren, vindt het zelfs geen onaangename zoem op de achtergrond, maar dat is uiteindelijk voor iedereen persoonlijk.
Dit gaat niet opgelost worden, tevens heeft elke aandrijflijn dit fenomeen wel ergens in het toerengebied.
Trilling in de koppeling, ik weet natuurlijk niet hoe je normaal rijdt, maar als het goed is hebben we onze voet nooit op het pendaal tijdens het constand rijden, alleen even tijdens het wegrijden, en kort tijdens het schakelen.
Het zogenaamde slepen van de plaat veroorzaakt het tril fenomeen, de motor is een drie cylinder die van nature schokkerig rond draait, de koppelingsplaat is uitgevoerd met veren om dit enigzins op te vangen.
Als nu de voet tijdens het rijden druk uit oefend op de plaat doet zich dit voor.
Pas hier wel mee op! Het heeft als gevolg dat de plaat en drukgroep ernstig in levensduur worden bekort.
Tijdens rijden nooit je voet op ket koppelingspedaal laten rusten.
Leer aan om na elke koppelingsbediening de voet ernaast te plaatsen, zoals tijdens het lessen is geleerd.
Verder de fluittoon bij stilstand beschrijving is mij niet geheel duidelijk, is dit als alles uitstaat en de deur bv geopend wordt? Of als de motor stationair draait?
Indien het eerste, dan is dit he activeren en checken van de instrumentatie en beveiligingssystemen, valt weg na een aantal seconden. Vrijwel elke moderne nieuwere auto heeft dit.
Als het met stationair draaiende motor is, moeten we verder onderzoek plegen die hebben we hier nog niet eerder gemeldt gekregen, dit zou een dynamo brom als oorzaak kunnen hebben.
Laat maar eens van je horen hoe je het ervaart.
Ik zou me niet al te druk maken, ik zie niet echt een mankement hieruit voort komen.

Met vriendelijke groet,
Leen.

Dolfijntje
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 07:26

Re: knak in de koppeling

Bericht door Dolfijntje » wo 09 apr 2014, 15:47

Goedemiddag Leen,

Bedankt voor je leuke en nuttige reactie. IK ben nu toch wel wat meer gerustgesteld. De koppeling laten smeren door een handige vent zit er niet in want ik zelf
ben single en de mannen van mijn vriendinnen hebben allemaal linkerhanden wat dat betreft haaaaa.
Dus dat zal ik in de garage moeten laten verhelpen.

Ik rijd absoluut niet met mijn voet op de koppeling, het is meer een geluid dat lijkt erop alsof je met je voet het gaspedaal ingedrukt houdt en toch de koppeling intrapt.
Hij loopt zo wie zo erg hard stationnnair, hij remt ook bijna niet af als je terugschakelt. De auto's zijn zo afgesteld zei de garage dat was normaal.

De fluittoon hoor je alleen als je stil staat bijvoorbeeld voor een stoplicht en je haalt je voet van het gaspedaal dan hoor je een fluittoon opkomen.
Volgens de garage niks bijzonders maar wel een irritant geluidje.

Maar goed als het verder allemaal geen kwaad kan ben ik wel gerustgesteld. Ik heb 15 jaar Renault gereden (dook diverse nieuwe Twingo's) en heb nooit enig geluid gehoord.
Vandaar dat ik ook niet aan vreemde geluiden onder het rijden gewend ben.

Nogmaals mijn dank.

Met vriendelijke groet,
Dolfijntje

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: knak in de koppeling

Bericht door MauriceR. » wo 09 apr 2014, 19:05

Je beschrijft alle symptomen heel nauwkeurig. Wellicht is het handig om eerst eens naar een vertrouwd adres te gaan waar ze veel van VW weten alvorens de tocht naar de dealer te maken: VAG-Techniek in Nuenen wordt door iedereen van harte aanbevolen. Me dunkt een reisje waard. Of iets langer wachten en naar de voorjaarsmeeting komen in... (inderdaad) Nuenen. Veel andere Up!/Mii/CitiGo-eigenaren bij elkaar - allicht is er iemand die even meekijkt, meedenkt of meehelpt met het oplossen van de problemen die je beschrijft. Hoewel ik geen mensen van dit forum persoonlijk ken, heb ik het wel het idee dat iedereen hier op de meeting de moeite zou willen nemen om de pedalen van je auto met WD40 of kettingspray te behandelen. Kortom, er is wel op eenvoudige manier iets op te lossen!

Maurice
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: knak in de koppeling

Bericht door UpSie » wo 09 apr 2014, 20:35

Ach Dolfijntje, waar zijn de echte mannen in jouw leven?
Ik heb hier ook van die single buurvrouwen die ik bijna overal mee help klusjes in huis, fietsreparaties van de kinders, auto reparaties, tot het vervangen van wiellagers e.d an toe.

Maar goed we gaan verder,
Echt niet iemand die je even hiermee kan helpen?
Scheelt je weer een ritje en een afspraak.
Ik heb toevallig vandaag eens even op m'n opel van de zaak men voet op de koppeling gezet en ook daar voel je duidelijk de trilling in het pedaal.
Geen zorgen, is geen probleem, het afremmen op de motor is minimaal om de meeste km te behalen met zo min mogelijk rolweerstand, en de energie die er is wordt gebruikt voor andere doeleinden, zoals de accu opladen.
Stationair hoog? Hoe hoog is hoog? Nog niet echt opgelet eigenlijk. Kunnen er een paar aangeven wat het stationair toerental ongeveer is?
Het is wel gebruikelijk kleinere motoren iets harder te laten draaien, ze lopen dan gewoon iets mooier rond.
Het is wel zo dat auto' s niet echt te vergelijken zijn, de twingo heeft waarschijnlijk 4 cylinder motoren gehad, die lopen gewoon veel mooier rond, en produceert daardoor wat minder mechanische bijgeluiden.
Dat was voor mij eigenlijk de grootste drempel ten opzichte van de picanto met zijn 4 cyl optie.
Ben wel overtuigd dat je met dit product onder de billen,kwalitatief stukken beter af bent, dan met een twingo, of renault in het algemeen, wat een baggerzooi is dat, zelfs in deze tijd de meest vreemde problemen.
De mensen bij ons op de zaak die een exemplaar in de lease hebben staan wekelijks bij de dealer met grote en kleine problemen.
Ik weet niet hoe nieuw hij nog is, maar de eerste 10000km is wel nodig om echt een soepel karretje te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Leen.

Plaats reactie