knak in de koppeling

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
PaRaN0iD
Forum newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 12:29

Re: knak in de koppeling

Bericht door PaRaN0iD » di 04 sep 2018, 18:44

Grooveup2013 schreef:
do 06 apr 2017, 00:19
Luuk:

Je trapt toch niet sltijd recht in? Je zit toch niet sltijd 90 graden met je knieen... igr wasr het om gaat is dat de kraht tijdens het intrappen aan de linker kant van het pedaal zit... dat is wst ik bedoel met schuin en meer niet... het is heel simpel ik heb dit 3 jasr onderzocht en van alles geprobeerd en met de laatste oplossing werkt het dus... kijk maar wat je doet... mijn mening blijft nog dteeds dst vervangen bij de dealer geen zij heeft... het is gewoon een fabrieksfout anders hadden niet zoveel mensen last van
Er zijn hier 2 verschillende situaties geloof ik? Geluid knak met intrappen koppelings pendaal en geluid knap met opkomen koppeling (vanuit versnellings bak) Van welke had jij last ? Want het is opzich wel apart dat je effe met een nieuw set penaal en cilinder knakloos bent en daarna weer wel. Hoe lang zat hier tussen qua tijd? Langers als dat je nu rijd met die versteveing zonder geluid? Klinkt wel interresant namelijk.

Bij onze UP is het meer met opkomen van koppelings pedaal, maar dan net voor het aangrijpen van de koppeling in de versnellingsbak een knak/klik te horen.

Best lastig met die 2 verschillende situaties in 1 topic haha.

poeskat
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 jun 2018, 13:26

Re: knak in de koppeling

Bericht door poeskat » za 08 sep 2018, 10:04

Beste 'knakkers' :D
Ik heb dezelfde bekende knak. In plaats van veel invullen op het forum van hoe het voelt ben ik zelf een paar avonden op zoek gegaan. Uiteindelijk heb ik het gevonden. Het is puur een mechanische fabrieksfout in het mechaniek van de pedaal.
$_83_2.jpg
$_83_2.jpg (34.16 KiB) 318 keer bekeken
Als je vanaf het koppelingspedaalrubber langs de arm omhoog gaat kom je bij de bevestiging van de pedaalarm aan de cilinder in de wand van je auto. De cilinder aan de wand zit vast met een duwer/trekker die vast zit met een blauwe knijpspie aan de pedaal. Daar zit de knak. Als ik met mijn vingers deze duwer/trekker vast pak en naar links en rechts beweeg hoor je exact dezelfde knak als onder het rijden. Er zit dus een speling in. Als je kijkt naar het plaatwerk zit hier inderdaad speling in. Daarom knakt het soms niet en soms wel. Is maar net met hoeveel zijwaartse druk je het pedaal indrukt. Ik heb getest waarom het knakken soms te horen is met koppeling op laten komen en soms met indrukken. Dat zit puur in de spie die op scherp staat bij zijwaartse druk. Soms bij opkomen soms bij indrukken. Bij mij trouwens vaak bij allebei.
Dus.........
Ik ga een howto posten van hoe ik dit ga oplossen. Denk aan spie eruit, ringetje erop, smeren....en weg speling en weg knak.

Wordt vervolgd. :P

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2383
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: knak in de koppeling

Bericht door TwitNour » za 08 sep 2018, 13:44

poeskat schreef:
za 08 sep 2018, 10:04
Beste 'knakkers' :D
Ik heb dezelfde bekende knak. In plaats van veel invullen op het forum van hoe het voelt ben ik zelf een paar avonden op zoek gegaan. Uiteindelijk heb ik het gevonden. Het is puur een mechanische fabrieksfout in het mechaniek van de pedaal.

$_83_2.jpg

Als je vanaf het koppelingspedaalrubber langs de arm omhoog gaat kom je bij de bevestiging van de pedaalarm aan de cilinder in de wand van je auto. De cilinder aan de wand zit vast met een duwer/trekker die vast zit met een blauwe knijpspie aan de pedaal. Daar zit de knak. Als ik met mijn vingers deze duwer/trekker vast pak en naar links en rechts beweeg hoor je exact dezelfde knak als onder het rijden. Er zit dus een speling in. Als je kijkt naar het plaatwerk zit hier inderdaad speling in. Daarom knakt het soms niet en soms wel. Is maar net met hoeveel zijwaartse druk je het pedaal indrukt. Ik heb getest waarom het knakken soms te horen is met koppeling op laten komen en soms met indrukken. Dat zit puur in de spie die op scherp staat bij zijwaartse druk. Soms bij opkomen soms bij indrukken. Bij mij trouwens vaak bij allebei.
Dus.........
Ik ga een howto posten van hoe ik dit ga oplossen. Denk aan spie eruit, ringetje erop, smeren....en weg speling en weg knak.

Wordt vervolgd. :P
Wow super dit!
Move Up! zwart BMT 75pk - Drive pakket - Executive pakket - 4drs
Afbeelding
Ook verbruik bijhouden? Registreer je op Phuel.nl

Plaats reactie