Verbruik van jullie

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Verbruik van jullie

Bericht door RonaldNL » za 21 apr 2012, 14:24

Nou heb vandaag voor eerst getankt en ik moet zeggen dat ik het verbruik eigenlijk tegen vind vallen dan wat ik verwacht had.

Ik heb getankt toen het brandstofpompje ging branden en dus net het rode stuk in ging

32,61 liter getankt gereden kilometers 498 dat maakt het 1 op 15,3 eigenlijk best bagger of ligt dat nou aan mij ik dacht dat je op een tank toch 700 km moest kunnen rijden.

Ikzelf probeer het schakelen express aan advies te houden , bluemotion gebruik ik soms.

Naar me werk is dusdanig kort dat motor niet echt warm word dat zal wat schelen maar zoveel.??

Het is een 60 pk UP.

toch benieuwd wat jullie eerste verbruik is zou ditr nog verbeteren.?
The Only Way is UP!

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Verbruik van jullie

Bericht door up! » za 21 apr 2012, 14:32

Mijn gemiddelde verbruik tot nu toe: 1 op 18,7 (= 5,3 liter per 100km). Dit is het reële verbruik (uitgerekend per tankbeurt).

75pk Bluemotion
Gemiddelde snelheid 70km/h
80% snelweg, 20% stad
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Verbruik van jullie

Bericht door dubbel-UP! » za 21 apr 2012, 15:37

onze high-up! met sportonderstel (75 pk, zonder BM) heeft de afgelopen 3 tankbeurten een gem. verbruik van 1 : 18,5 (kort-middel lange ritten)

onze black-up! zonder sportonderstel (75 pk, zonder BM) heeft de afgelopen 3 tankbeurten een gem. verbruik van 1: 19,5 (langere ritten)
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Piedro
Vagling liefhebber
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:15

Re: Verbruik van jullie

Bericht door Piedro » za 21 apr 2012, 16:06

Dat valt tegen... zat de tank wel helemaal vol in het begin? Ik vermoed dat het nog wel wat beter zal worden, maar wat bij veel van die zuinige, kleine auto's is (van welk merk dan ook), is dat ze op de snelweg prima resultaten behalen, voor korte ritjes is het echter vaak toch wat teleurstellend. En de fabrieksopgave wordt sowieso bij lange na niet gehaald. Maar 1 op 17 gemiddeld bij kortere ritten zou toch wel minimaal moeten lukken, lijkt mij.

P.S. Voor de overzichtelijkheid van het forum mag deze discussie van mij wel verplaatst worden naar het eerdere topic over verbruik.
Škoda Citigo Tour | 1.0 Greentech 60 pk | Brilliant Silver | 3-deurs | Travelpakket | LM velgen 'Apus' | Sunset
-------------

Afbeelding

JiS
Forum newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: di 13 mar 2012, 10:07

Re: Verbruik van jullie

Bericht door JiS » za 21 apr 2012, 16:58

eerlijk is eerlijk .... ik heb nu bijna 2000km weg en ik heb nou niet het gevoel van WOW die is zuinig..... ik zal het eens narekenen maar 1 op 20 haalt de Up! zeker niet

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Verbruik van jullie

Bericht door Tom Westendorp » za 21 apr 2012, 18:50

Veel gehoorde klacht bij nieuwe auto's. Nieuwe motoren worden afgesteld voor een bepaalde cyclus. Aan de hand van die cyclus wordt het gemiddelde verbruik berekend. Deze cyclus wordt op een rollenbank gemeten en is dus totaal niet in lijn met alledaags gebruik.

Een fiat 500 twinair zou 1 op 27 moeten kunnen. Als je 1 op 17 haalt moet je de handjes dicht knijpen.

@ronald, stadsverbruik is wel funest voor het verbruik.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Verbruik van jullie

Bericht door el coche SEAT » za 21 apr 2012, 18:54

Onze up wordt steeds zuiniger.
Met ruim 3500 kilometer op de teller, was het laatste verbruik 1 op 19,8.
Het gemiddelde staat onderaan.

Het betreft een 75 pk, BMT.
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: Verbruik van jullie

Bericht door RonaldNL » za 21 apr 2012, 20:05

Ja denk dat hij ook nog wel zuiniger word en idd het ritje naar me werk stelt niks voor (3 km) dus dat is ff luiheid van mij hekel aan fietsen en nu ff lekker in me nieuwe kar naja 500 km haalde ik met d eCorrado met een 55 liter tank hgeeneens dus mag nog niet klagen eigenlijk :) maartoch 1:19 moet kunnen tzt.

Mooi weer word fietsen maar weer :)
The Only Way is UP!

koen
Forum newbie
Berichten: 77
Lid geworden op: za 18 feb 2012, 12:05

Re: Verbruik van jullie

Bericht door koen » za 21 apr 2012, 21:08

Vandaag een lange rit gemaakt met de Up! In totaal 610 kilometer gereden. De tank geeft aan dat ik nog 20 kilometer kan.

Dus op een volle tank met nagenoeg alleen snelwegkilometers heb ik een bereik van 630 kilometer gehaald. Voor de snelweg vind ik dat erg netjes eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
Ken
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 19:44
Locatie: Alkmaar

Re: Verbruik van jullie

Bericht door Ken » zo 22 apr 2012, 10:32

RonaldNL schreef:het ritje naar me werk stelt niks voor (3 km) dus dat is ff luiheid van mij hekel aan fietsen
Mooi weer word fietsen maar weer :)
Herkenbaar hahaha
Got it!:|| Diep Parel Zwart | Hogerup! | Blauwe beweging 60pk | zwart/titaanzwart bekleding | Rij | Uitvoerend | Mappen+Meer |Dynamische driehoek | reserve wiel || :P

Gebruikersavatar
RoyVisser
Vagling liefhebber
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 18:18

Re: Verbruik van jullie

Bericht door RoyVisser » zo 22 apr 2012, 11:49

RonaldNL schreef:Ja denk dat hij ook nog wel zuiniger word en idd het ritje naar me werk stelt niks voor (3 km) dus dat is ff luiheid van mij hekel aan fietsen en nu ff lekker in me nieuwe kar naja 500 km haalde ik met d eCorrado met een 55 liter tank hgeeneens dus mag nog niet klagen eigenlijk :) maartoch 1:19 moet kunnen tzt.

Mooi weer word fietsen maar weer :)

Ritjes van 3km zijn echt absoluut finest voor verbruik :) Op den duur ook eigenlijk helemaal niet zo goed voor het autootje (mocht je er alleen maar dat soort afstanden mee rijden dan)

Na een km of 5000 zal de boel wel gesettled zijn kwa verbruik etc, op spritmonitor.de komen ze gemiddeld wel aan de 1:20

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

de persoon die bovenaan staat rijd over 26 tankbeurten gemiddeld 1:26!!! Beste verbruikscore zelfs 1:27.8! Ik ga me daar echt wel zoet mee houden om zo zuinig mogelijk te rijden, mijn woon-werk verkeer ritje leent zich daar uitstekend voor. (5km bebouwde kom, 3km 80km weg, 18km snelweg (100/120)
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket

Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: Verbruik van jullie

Bericht door RonaldNL » zo 22 apr 2012, 12:23

Nee auto rijd ook grotere stukken als ik vrij ben sowiso en naar vrouwlief is 38 km heen en 38 terug dus dat kotm wel goed :D zomerweer pak ik fiets wel weer ook niet van harte maar ok hoewel airco is wel lekker hahahaha
The Only Way is UP!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Verbruik van jullie

Bericht door Tom Westendorp » zo 22 apr 2012, 19:25

Auto rijden is leuk!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Ken
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 19:44
Locatie: Alkmaar

Re: Verbruik van jullie

Bericht door Ken » zo 22 apr 2012, 21:50

Petrolhead Tom schreef:Auto rijden is leuk!
En duur :)
Got it!:|| Diep Parel Zwart | Hogerup! | Blauwe beweging 60pk | zwart/titaanzwart bekleding | Rij | Uitvoerend | Mappen+Meer |Dynamische driehoek | reserve wiel || :P

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Verbruik van jullie

Bericht door up! » za 28 apr 2012, 16:58

dubbel-UP! schreef:Mijn verbruik zonder BM (75pk) is zo tussen de 4,2 á 4,7 ltr/100 km (4500 km ervaring :P )
Is dat het verbruik op de boardcomputer? Of is het het werkelijke verbruik, uitgerekend aan de hand van tankbonnen en gereden kilometers? Als het het werkelijke verbruik is, rijd je wel extreem zuinig. Mijn werkelijke verbruik (Bluemotion 75pk) is 5,3 ltr/100km (over 3000km). De boardcomputer geeft wat minder aan, dit werkelijke verbruik heb ik uitgerekend aan de hand van de tankbonnen.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Verbruik van jullie

Bericht door dubbel-UP! » za 28 apr 2012, 18:08

Dit is inderdaad vanaf boordcomputer.
Laatste 2 tank's uitgerekend aan de hand van tankbon, 1 op 22.
Is inderdaad wat minder dan wat de boordcomp aangeeft, maar vind het lang niet slecht.
Nu rij ik wel vooral 80 km wegen zonder veel te hoeven stoppen, & verbruik loopt wel terug nu de UP! al meer km's heeft gereden. :o
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Verbruik van jullie

Bericht door Ron UP » ma 30 apr 2012, 20:22

Vandaag ff wezen rijden, heb een foto gemaakt waarop je kunt zien dat de Up maar weinig gebruikt bij 120 km/uur met ingeschakelde cruise control.
Daarna getankt, 360 km gereden afgelopen week, en op een verbruik gekomen van 1 liter op 15,5 km, eigenlijk teveel dus, gecombineerd gereden, ook veel 80 km wegen a 3.5 liter per 100km.
Ik vergeet wel ieder keer te schakelen omdat de Up zo stil is en uitnodigd om lekker door te trekken in de versnellingen :D lekker kartgevoel :mrgreen:
Maar misschien wordt het nog beter.......

Boardcomputer gaf gemiddeld verbruik aan van 6.5 liter over dat aantal km's dus klopt precies !

Afbeelding
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: Verbruik van jullie

Bericht door RonaldNL » ma 30 apr 2012, 20:53

is zeker die boordcomputer+ uit dat pakket ?? want op dat venster zie ik geen verbruik volgens mij alleen de klok boven de streep dus
The Only Way is UP!

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Verbruik van jullie

Bericht door Ron UP » ma 30 apr 2012, 21:03

Oja klopt, ik heb t boordcomputer plus pakket, daar kun je dus wat meer op zien he
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
RonaldNL
Vagling liefhebber
Berichten: 480
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 20:49

Re: Verbruik van jullie

Bericht door RonaldNL » ma 30 apr 2012, 21:43

Toch ss ff uitzoeken hoe dat zit want die + zit gewoon in elke up ;-) alleen heb ej de hendel niet die die functies stuurt ff spieken in mn VW spullen :D
The Only Way is UP!

Plaats reactie