Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Touchwood » za 03 feb 2018, 11:21

De Up begint nu aan z'n achtste jaar. Als ik de aantallen hier genoemd zo zie zit ik er dan ver naast als ik stel, dat er nu ongeveer 70000 Vaglings rondkarren in Nederland?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2256
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Autheo » za 03 feb 2018, 14:06

Touchwood schreef:De Up begint nu aan z'n achtste jaar. Als ik de aantallen hier genoemd zo zie zit ik er dan ver naast als ik stel, dat er nu ongeveer 70000 Vaglings rondkarren in Nederland?
Ja, dan zit je er toch wel wat naast. Volgens Autoweek zijn de verkoopcijfers vanaf de introductie als volgt:
Volkswagen up!: 71.641
Seat Mii: 13.286
Skoda Citigo: 12.110
Totaal Vaglings dus: 97.037

Dit zijn de verkoopcijfers, er zullen ondertussen wel wat van die auto's na aanrijdingen of omgevallen bomen als total loss zijn afgevoerd, maar pas als dat meer dan 25.000 auto's zou zijn, komt dat in de buurt van jouw verwachting. Maar zoveel afgevoerde auto's lijkt me sterk.
Bijlagen
Boom op up!.jpg
Boom op up!.jpg (92.88 KiB) 2815 keer bekeken

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Touchwood » za 03 feb 2018, 18:03

Autheo schreef:
Touchwood schreef:De Up begint nu aan z'n achtste jaar. Als ik de aantallen hier genoemd zo zie zit ik er dan ver naast als ik stel, dat er nu ongeveer 70000 Vaglings rondkarren in Nederland?
Ja, dan zit je er toch wel wat naast. Volgens Autoweek zijn de verkoopcijfers vanaf de introductie als volgt:
Volkswagen up!: 71.641
Seat Mii: 13.286
Skoda Citigo: 12.110
Totaal Vaglings dus: 97.037

Dit zijn de verkoopcijfers, er zullen ondertussen wel wat van die auto's na aanrijdingen of omgevallen bomen als total loss zijn afgevoerd, maar pas als dat meer dan 25.000 auto's zou zijn, komt dat in de buurt van jouw verwachting. Maar zoveel afgevoerde auto's lijkt me sterk.
Bijna 100.000! Des te beter. Goed voor de beschikbaarheid van onderdelen via diverse kanalen.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2256
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Autheo » wo 16 jan 2019, 11:22

De verkoopaantallen over 2018 zijn bekend. Hierbij de cijfers (bron: Autoweek)
Tussen haakjes worden de cijfers van 2017 vermeld.

Up!: 10.090 (was 11.001)
Citigo: 2.225 (was 2.050)
Mii: 822 (was 1.232)
Totaal Vagling: 13.137 (was 14.283)

De Vagling is dus in het algemeen minder verkocht, behalve de Citigo, die is iets gestegen. Duidelijk is dat de Mii nog weer verder achterop raakt. Dat is dan ook de enige van de drie, die nog geen facelift heeft gehad. Zou dat de oorzaak zijn?

Even weer de vergelijking met de andere drieling:
Peugeot 108: 9.090 (was 7.415)
Toyota Aygo: 7.621 (was 7.449)
Citroën C1: 4.369 (was 4.100)
Totaal andere drieling: 21.080 (was 18.964)

De andere drieling is dus meer verkocht, vooral de Peugeot 108. Daarmee wordt de voorsprong die zij altijd al hadden op de Vagling alleen maar groter.

Het totaal tot nog toe verkochte Vagling ziet er als volgt uit:
Up!: 79.731
Citigo: 13.965
Mii: 13.947
Totaal Vagling: 107.734

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 1981
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door damianw26 » wo 16 jan 2019, 12:47

Vreemd, de vag drieling is immers beduidend meer auto dan de citybag drieling (al is een ingebouwd infotainment een win voor de luxere 108's etc) Zullen vast lang niet allemaal particulier verkocht/geleased zijn.
Vw HighUp TSI 2018/140pk/230nm/eibach/milltek/alle opties,oa/panoramadak/beatsaudio/lederen bekleding etc etc
Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Unicorn
Berichten: 11570
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Petrolhead Tom » wo 16 jan 2019, 13:06

Prima te verklaren als je ziet tegen wat voor afbraakprijzen die hokken de markt in worden gedrukt. Elke particulier super blij met de monster inruil die ze op de oude auto krijgen en maar niet inzien dat die inruil niet zo hoog is maar keihard wordt aangevuld met bizar veel korting. Anders gezegd: die nieuwe 108 van 14k kost in de praktijk hooguit 12k en is dus ook niet meer dan 12k waard en dat ga je goed voelen bij inruil bij een ander merk die niet de sluizen open zetten om auto's te verkopen.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2256
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Autheo » wo 16 jan 2019, 14:20

Nog een weetje wat de verkoopcijfers van 2018 betreft:
In het A-segment loopt de Kia Picanto met 11.008 exemplaren voorop, gevolgd door de Opel Karl met 10.156 stuks, en op de derde plaats de up! met 10.090 auto's.

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 400
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Upsilon » wo 16 jan 2019, 15:04

Autheo schreef:
wo 16 jan 2019, 11:22
De Vagling is dus in het algemeen minder verkocht, behalve de Citigo, die is iets gestegen. Duidelijk is dat de Mii nog weer verder achterop raakt. Dat is dan ook de enige van de drie, die nog geen facelift heeft gehad. Zou dat de oorzaak zijn?
Imago denk ik. Seat heeft van de drie voor het gevoel nog het minste imago, staat ook een beetje onderaan de VAG-ladder.
Maar het gat tussen de Up! en de Mii is inderdaad wel erg groot.

Zo zie je ook dat bepaalde opties pas als laatste naar de merken Skoda en nog later Seat komen. Omdat ze toch liever je die Audi of VW verkopen.

Kijk, om een voorbeeld te geven. In m'n nieuwe auto wilde ik graag een digitale cockpit. Rond dezelfde tijd bracht Skoda de Karoq uit. best een mooie auto maar die cockpit was daar pas een half jaar later bestelbaar. Bewuste keuzes zijn dat vanuit de groep. En met een beetje pech moet je daarna er nog lang op wachten ook. Berucht zijn de lange levertijden op de Skoda en seat (instap)SUV's. Vier maanden op een auto wachten vind ik zelf wel de max. Daar ga je gemakkelijk over de zes maanden heen bij introductie, vaak nog langer.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Vagling liefhebber
Berichten: 984
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door kgroot.nl » wo 16 jan 2019, 17:27

Petrolhead Tom schreef:
wo 16 jan 2019, 13:06
Prima te verklaren als je ziet tegen wat voor afbraakprijzen die hokken de markt in worden gedrukt. Elke particulier super blij met de monster inruil die ze op de oude auto krijgen en maar niet inzien dat die inruil niet zo hoog is maar keihard wordt aangevuld met bizar veel korting. Anders gezegd: die nieuwe 108 van 14k kost in de praktijk hooguit 12k en is dus ook niet meer dan 12k waard en dat ga je goed voelen bij inruil bij een ander merk die niet de sluizen open zetten om auto's te verkopen.
En dan nog het punt inruilwaarde....
Ik zie gebruikte Karls ook echt voor dump prijzen weggaan.
Auto van 2-3 maanden oude voor duizenden euro's onder de al dumpprijs.
En buiten dat ruil ik mega veel karls's in op Up's omdat de auto rijd als een krant :shhh:
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Unicorn
Berichten: 11570
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het grote Up, Citigo en Mii verkoopaantallen topic.

Bericht door Petrolhead Tom » ma 21 jan 2019, 10:46

De Karl is echt een product van een fabrikant in het nauw. Die moet je gewoon niet willen. De keuze voor een Aygo vind ik al moeilijk te begrijpen maar een Karl snap ik echt niet.

Plaats reactie