3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door MauriceR. » vr 13 sep 2013, 18:56

Wat de titel zegt: ik heb 'm Up! nu 3 weken en op de teller staat 540km. Tijd voor een tankbeurt. Wat, nu al? Ja. Gemiddeld verbruik 1:16,4. Niet iets waar de gemiddelde Up!-rijder blij van wordt. Maar, er is een verklaring! De helft van het aantal kms. heb ik met dakdragers, masten en zeilkokers op het dak gereden. Ik meldde al dat ik die dragers nodig had om zeilspullen te vervoeren. En dat lukt prima, maar ten koste van het lage verbruik. Maar goed, 't is altijd nog beter dan mijn vorige auto zonder dakdragers!

Uiteindelijk heb ik gekozen voor Thule dragers. Passen prima. Als je bij de voordeuren omhoog kijkt, zie je een drietal gaatjes in de stijl zitten. Het grootste gat is voor de pootjes van de dragers, de achterste dragers moeten daarna op zo'n 75cm afstand van de (gefixeerde) voordragers geplaatst worden. Fluitje van een cent.

Verder: Navigon op de Mac werkt! Na heel lang in in de wacht te hebben gestaan bij Navigon Fresh, kreeg ik een nummer in Amsterdam. De Navigon-medewerker daar kon me binnen een paar tellen verder helpen: hij mailde me een link naar de beta-versie van een Mac-vriendelijke versie van het softwarepakket. Binnen een paar tellen was ik in business. Navigon lijkt te hebben geleerd van de kritiek!

Tenslotte nog een detail: ik merkte al snel tijdens mijn eerste rit in de avond dat de dashboard-verlichting niet te dimmen is... Of zie ik iets over het hoofd? Het verbaast me wel. Zelfs in mijn Triumph uit 1959 kan ik de dashboardverlichting dimmen! Maar goed, ik kan er mee leven (ondanks dat ik het wel fel licht vind!)
Als ik 's morgens wegrijd, rij ik de eerste paar honderd meter onder beukenbomen door, die nu nog volop in blad zijn. Het is daar dus relatief donker. Ik rijd dan met daglicht-verlichting aan. Het valt me op, dat de dashboardverlichting dan niet brandt! Die komt pas later op gang. De wijzers zijn wel helder verlicht, maar wat ze aanwijzen, is dan niet te zien! Natuurlijk heb ik het vanmorgen even met de gewone verlichting aan geprobeerd. Dan brandt de dashboardverlichting wel direct. Het is me niet duidelijk hoe het zit wanneer ik met de daglichtverlichting rijd.
Iemand een idee?

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door Toine » vr 13 sep 2013, 19:11

De verlichting is niet te dimmen dat klopt en de niet brandende dashboard verlichting wil zeggen: doe je lampen aan het is te donker... ;)
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door Pop Up! » vr 13 sep 2013, 19:57

Leuk verslag en je gaat vanzelf nog wel zuiniger rijden hoor..
Heb je die link van Navignon voor de Mac of het nummer?
Kreeg het zelf niet voor elkaar op mijn Mac dus wil het graag nog eens proberen.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door MauriceR. » vr 13 sep 2013, 20:00

Pop Up! schreef:Leuk verslag en je gaat vanzelf nog wel zuiniger rijden hoor..
Heb je die link van Navignon voor de Mac of het nummer?
Kreeg het zelf niet voor elkaar op mijn Mac dus wil het graag nog eens proberen.
Ik stuur je een PB met het nummer van Navigon.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door Uppert » vr 13 sep 2013, 20:43

MauriceR. schreef: Tenslotte nog een detail: ik merkte al snel tijdens mijn eerste rit in de avond dat de dashboard-verlichting niet te dimmen is... Of zie ik iets over het hoofd? Het verbaast me wel. Zelfs in mijn Triumph uit 1959 kan ik de dashboardverlichting dimmen! Maar goed, ik kan er mee leven (ondanks dat ik het wel fel licht vind!)
Als ik 's morgens wegrijd, rij ik de eerste paar honderd meter onder beukenbomen door, die nu nog volop in blad zijn. Het is daar dus relatief donker. Ik rijd dan met daglicht-verlichting aan. Het valt me op, dat de dashboardverlichting dan niet brandt! Die komt pas later op gang. De wijzers zijn wel helder verlicht, maar wat ze aanwijzen, is dan niet te zien! Natuurlijk heb ik het vanmorgen even met de gewone verlichting aan geprobeerd. Dan brandt de dashboardverlichting wel direct. Het is me niet duidelijk hoe het zit wanneer ik met de daglichtverlichting rijd.
Iemand een idee?

M.
Ik vond het in het begin ook jammer dat je geen handmatige controle hebt over de dashboard verlichting.
Het wend snel en uiteindelijk vind ik de automatische dimming toch vrij goed afgestemd. Het wegvallen van de dashboard verlichting geeft aan dat er goed is nagedacht bij VW. Let maar eens goed op in de ochtend en avond als het schemerd. Ik zie erg veel weggebruikers zonder licht, of alleen met dagrijlicht (en in veel gevallen dus ook zonder achterlicht). Als jouw dashboard dan normaal verlicht is heb je niet in de gaten dat je verlichting niet aan staat. Zoals Toine ook al aangeeft hoor je tijdens deze omstandigheden dimlicht te voeren en de Up helpt je hierin want je zult vanzelf je licht aanzetten als je dashboard donker wordt.
btw, Ik snap niet dat VW er voor kiest om met dagrijlicht alleen de koplampen aan te zetten en achter uit. In de landen waar dagrijlicht verplicht is zoals een aantal Scandinavische (vandaar de naam), is achterlicht standaard mee geactiveerd. Je merkt op de weg gewoon dat bij auto's met dagrijlicht vaak pas laat de gewone verlichting wordt aangezet, en een onverlichtte achterkant is ook niet zo veilig, ik heb ze daarom standaard aan gezet.
Maar misschien ben ik een mierennkr.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door MauriceR. » vr 13 sep 2013, 21:02

Het wegvallen van de dashboard verlichting geeft aan dat er goed is nagedacht bij VW. Let maar eens goed op in de ochtend en avond als het schemerd. Ik zie erg veel weggebruikers zonder licht, of alleen met dagrijlicht (en in veel gevallen dus ook zonder achterlicht). Als jouw dashboard dan normaal verlicht is heb je niet in de gaten dat je verlichting niet aan staat.
Heldere uitleg! Bedankt!
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door DonkUp » vr 13 sep 2013, 21:23

Uppert schreef:btw, Ik snap niet dat VW er voor kiest om met dagrijlicht alleen de koplampen aan te zetten en achter uit. In de landen waar dagrijlicht verplicht is zoals een aantal Scandinavische (vandaar de naam), is achterlicht standaard mee geactiveerd. Je merkt op de weg gewoon dat bij auto's met dagrijlicht vaak pas laat de gewone verlichting wordt aangezet, en een onverlichtte achterkant is ook niet zo veilig, ik heb ze daarom standaard aan gezet.
Maar misschien ben ik een mierennkr.
Het is in de Nederlandse Wetgeving (en in de rest van Europa, m.u.v. de Scandinavische landen) zo vastgelegd dat de dagrijverlichting bestaat uit alleen verlichting aan de voorzijde.
Aangezien tegemoetkomend verkeer sneller nadert dan 'achteropkomend' verkeer is het belangrijk dat die beter zichtbaar is. Als het zicht dusdanig is dat 'achteropkomend' verkeer niet meer goed zichtbaar is (schemer/slechte weersomstandigheden, is het al tijd om je hoofdverlichting aan te doen.
Houd er dus wel rekening mee dat in het in Nederland niet is toegestaan om de achterlichten in combinatie met de dagrijverlichting te voeren.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door Uppert » vr 13 sep 2013, 22:14

DonkUp schreef: Het is in de Nederlandse Wetgeving (en in de rest van Europa, m.u.v. de Scandinavische landen) zo vastgelegd dat de dagrijverlichting bestaat uit alleen verlichting aan de voorzijde.
Aangezien tegemoetkomend verkeer sneller nadert dan 'achteropkomend' verkeer is het belangrijk dat die beter zichtbaar is. Als het zicht dusdanig is dat 'achteropkomend' verkeer niet meer goed zichtbaar is (schemer/slechte weersomstandigheden, is het al tijd om je hoofdverlichting aan te doen.
Houd er dus wel rekening mee dat in het in Nederland niet is toegestaan om de achterlichten in combinatie met de dagrijverlichting te voeren.
Mee eens, bij schemer/slecht weer hoor je dimlicht te voeren.
Maar wat een kromme wetgeving, waar de ambtenarij van afdruipt. Daarover hebben duidelijk een paar egotjes compromissen lopen sluiten. Je achterlicht mag wel branden met stads- en dimlicht, maar niet met dagrijlicht. Achterlicht voeren met dagrijlicht kan nooit gevaar opleveren, in tegendeel. Maar dus wel een boete als je de verkeerde agent treft.
Persoonlijk wil ik goed verlicht (voor en achter) de weg op overdag, met zo min mogelijk stroom(brandstof)verbruik.
Thanks voor de wetgeving tip.
Weet iemand overigens of dit ook in de APK regelgeving staat?

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door Psycho_Mantis » vr 13 sep 2013, 22:48

Uppert schreef:
DonkUp schreef: Het is in de Nederlandse Wetgeving (en in de rest van Europa, m.u.v. de Scandinavische landen) zo vastgelegd dat de dagrijverlichting bestaat uit alleen verlichting aan de voorzijde.
Aangezien tegemoetkomend verkeer sneller nadert dan 'achteropkomend' verkeer is het belangrijk dat die beter zichtbaar is. Als het zicht dusdanig is dat 'achteropkomend' verkeer niet meer goed zichtbaar is (schemer/slechte weersomstandigheden, is het al tijd om je hoofdverlichting aan te doen.
Houd er dus wel rekening mee dat in het in Nederland niet is toegestaan om de achterlichten in combinatie met de dagrijverlichting te voeren.
Mee eens, bij schemer/slecht weer hoor je dimlicht te voeren.
Maar wat een kromme wetgeving, waar de ambtenarij van afdruipt. Daarover hebben duidelijk een paar egotjes compromissen lopen sluiten. Je achterlicht mag wel branden met stads- en dimlicht, maar niet met dagrijlicht. Achterlicht voeren met dagrijlicht kan nooit gevaar opleveren, in tegendeel. Maar dus wel een boete als je de verkeerde agent treft.
Persoonlijk wil ik goed verlicht (voor en achter) de weg op overdag, met zo min mogelijk stroom(brandstof)verbruik.
Thanks voor de wetgeving tip.
Weet iemand overigens of dit ook in de APK regelgeving staat?
Oh, leuk kan ik de VAGCOM weer laten aanpassen bij de APK...

Betreft je navigon, zet je firewall eens uit op je mac.

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door GasDwerg » vr 13 sep 2013, 23:14

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door Pop Up! » vr 13 sep 2013, 23:29

MauriceR. schreef:
Pop Up! schreef:Leuk verslag en je gaat vanzelf nog wel zuiniger rijden hoor..
Heb je die link van Navignon voor de Mac of het nummer?
Kreeg het zelf niet voor elkaar op mijn Mac dus wil het graag nog eens proberen.
Ik stuur je een PB met het nummer van Navigon.
Super! Dank je wel voor de moeite, ga het weer een keer proberen.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door MauriceR. » za 14 sep 2013, 08:14

GasDwerg schreef:
MauriceR. schreef:
Pop Up! schreef:Leuk verslag en je gaat vanzelf nog wel zuiniger rijden hoor..
Heb je die link van Navignon voor de Mac of het nummer?
Ik stuur je een PB met het nummer van Navigon.
Vermoedelijk is er meer interesse in de link naar de beta als die lekker werkt :P
Heb ik wel overwogen, maar (a) ik weet niet of dat mag volgens de forum-regels. (b) Hoewel het hier niet om het nummer van een privépersoon gaat, ben ik toch wat terughoudend als het gaat om het plaatsen van tel.nrs. op het internet als de eigenaar van het nummer niet weet dat het nummer zo maar openbaar is. Vandaar de PB.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door MauriceR. » zo 15 sep 2013, 16:57

Maar wat een kromme wetgeving, waar de ambtenarij van afdruipt. Daarover hebben duidelijk een paar egotjes compromissen lopen sluiten. Je achterlicht mag wel branden met stads- en dimlicht, maar niet met dagrijlicht. Achterlicht voeren met dagrijlicht kan nooit gevaar opleveren, in tegendeel. Maar dus wel een boete als je de verkeerde agent treft.
Toch nog even terugkomen op dit onderwerp: vandaag even met de BMW van mijn vrouw gereden (3-serie uit 2012). Deze auto heeft dagrijlicht dat automatisch overschakelt naar dimlicht als 'ie dat nodig vindt. Als de auto in de volle zon staat en ik 'm start, gaat aan de voorkant de dagrijverlichting branden. (Bij BMW die 'corona's' rond de lampen) En... de achterlichten gaan ook aan! Ik wilde wegrijden terwijl de BMW achter de Up! stond, zag na het starten de BMW-dagrijverlichting spiegelen in de achterklep van de Up! en ik ben uitgestapt (... ja, ja, ik weet het...) om aan de achterkant van de BMW te kijken. Zoals gezegd: de achterlichten branden!

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat het zo afgesteld staat, dat wanneer de sensor 'senst' dat het dimlicht aan moet, dit alleen invloed op de koplampen heeft zodat achteropkomend verkeer niet denkt dat er geremd wordt als ze opeens de achterlichten ook aan zien gaan. Voor alle duidelijkheid: dit is een standaard auto waarbij niets aan de aansturing van de boordcomputer etc. is veranderd. Binnenkort gaat de auto voor een onderhoudsbeurt naar de dealerT en ik zal daar ook nog eens vragen.

Wie ondertussen nog een idee heeft, mag 't zeggen, lijkt me.

M
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door GuidoUp » zo 15 sep 2013, 18:18

bmw heeft idd een sensor waar 3 waardes inzitten.
waarde 1 de drl. (de ringen)
waarde 2 bij veel licht de ringen en achter lampen
waarde 3 donker/schemerig dimlicht activatie.
mijn neef heeft een m3 uit 2011 en die heeft dat ook :)
waarde 2 is puur voor het licht als er veel zon schijnt op de auto dat de auto nog goed te zien is aan de voorkant met de ringen en de lichtbar achter
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door JuP ! » zo 15 sep 2013, 18:30

Bij het ontgrendelen van mijn BMW (325i '11) branden de corona's en de achterlichten. Ik betwijfel of die bij veel licht achter weer uitgaan. Volgens mij blijven die altijd branden.....;) maar ik heb het nog nooit onder het rijden gecontroleerd..... :lol:
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Gebruikersavatar
oubaasje
Vagling liefhebber
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 15:47
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: 3 Weken 'n Up! Tijd voor een update + vraag

Bericht door oubaasje » zo 15 sep 2013, 19:59

dit is het telefoonnummer van Navigon Nederland (020-2035230)

Plaats reactie