Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
mosshuub
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 15:43

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door mosshuub » do 11 dec 2014, 11:25

Er is een app, die heet 'Erdgas', waarmee je de aardgasstadions aan de Duitse kant van onze grens kunt vinden. Hoe dat zit voor België weet ik niet, maar dat zal ook wel ergens te vinden zijn.

zitigo
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 15:31
Locatie: Zuid Holland

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door zitigo » do 11 dec 2014, 12:47

In Belgie en in Duitsland verkopen ze volgens mij alleen maar H-gas

In Nederland misschien ook ergens?
Citigo CNG

joelup
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 17:08

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door joelup » do 11 dec 2014, 17:19

Sinds 2 maanden heb ik een Eco Up!je in mijn bezit en heb inmiddels een dikke 4000 km op het klokje staan. Volgens de boordcomputer rijdt ik gemiddeld 3,7-3,8 kg per 100 km en via mijn eigen berekening (verbruiksapp) kom ik op 4,0 kg per 100 km. Een nette waarde op L-gas vind ik zelf, al moet ik er wel netjes voor rijden (110 km/h op de snelweg etc.).

Via http://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkrei ... utenplaner kun je kijk welke kwaliteit aardgas je waar kunt tanken (overigens ook beschikbaar in App vorm). Nieuwsgierig als ik was en aangezien ik voor mijn werk af en toe in wat lands uithoeken kom heb ik geprobeerd H gas te vinden in Nederland. Ondanks dat gibgas soms aangeeft dat ergens H gas getankt kan worden is dit niet mijn ervaring. Tot op heden enkel 1x over de grens in Duitsland H gas getankt en dan daalt je verbruik direct richting de 3,5 kg per 100 km (en inderdaad voor mijn gevoel ook meer response op het gaspedaal). In Nederland schijnen alleen bepaalde industriële grootverbruikers de beschikking te hebben over H-gas. In theorie zou het dus mogelijk zijn om dicht bij een dergelijke H-gas leiding een tankstation neer te zetten en H-gas te tanken. Iemand zo'n tankstation al gevonden? Voor de rest zijn de "normale" tankstation allemaal aangesloten op het reguliere aardgas netwerk en tank je dus altijd L-gas.

Dan over de problemen hierboven genoemd, die herken ik (helaas) ook. De auto wilde na een start-stop voor het stoplicht niet meer zelf naar aardgas overschakelen. Contact gehad met de dealer die aangaf dat er een software update uit was gekomen in november, dus die van de week laten installeren, en het probleem lijkt tot op heden weg.

Sinds 1x getankt te hebben in het begin bij een CNG Net installatie (hiervoor alleen Orangegas gebruikt) ook last van de piep na het tanken. Het valt mij ook op dat de CNG Net installaties de auto voller "persen" dan bij Orangegas. Ook fluit de drukregelaar meer na een tankbeurt bij CNG Net. Zodra er 1/4 uit de tank is, dan is het voorbij. Dealer heeft drukregelaar gecheckt en dit schijnt het laatste model te zijn. Klacht is doorgegeven aan Pon, en Pon gaf aan op dit moment geen pasklaar antwoord te hebben.

Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande probleempjes?

Brenda_L
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 12:08

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Brenda_L » do 11 dec 2014, 20:53

Ik heb van beide problemen geen last gelukkig (Citigo sept 2014).
Maar kun je bij CNGnet dan niet gewoon het tanken een halve kg voor de max handmatig stoppen? Je kan altijd wel merken als ie er bijna is. Dan is de druk misschien minder.
Ik merk ook wel dat hij soms wat voller gepropt wordt. Maar gelukkig nooit een piep daarna. Meestal kan er wel 12,5 kg in.

Wat betreft H-gas: wij tankten dat laatst in Luxemburg. 79 cent per kilo. En je rijdt er echt langer op.
In NL haal ik meestal wel 3.7 kg pet 100 km. Soms ietsje minder. Maar laatst had ik ook een keer maar 180 km op een tank. En hij zat wel vol, heel vreemd.

Brenda_L
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 12:08

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Brenda_L » do 11 dec 2014, 20:56

Mij valt trouwens ook op dat hard rijden eigenlijk helemaal niet heel veel onzuiniger is. Haal met 130 ook gewoon gemiddeld 3.7.

zitigo
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 15:31
Locatie: Zuid Holland

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door zitigo » vr 12 dec 2014, 03:03

Ik rijd gemiddeld tussen de 200 en 270km op een tank cng.
Heb van het weekend in sliedrecht volgetankt en de volgende dag daar weer 12kg en met stevig snelweg doorrijden 227km gehaald.
Ik vind het een nette waarde, en ben zeer tevreden over het verbruik.
Heb mijn bandenspanning voor en achter op 2.6bar met standaard bandjes.
Dat gefluit had ik in het begin ook maar inmiddels hoor ik het niet meer of het is weg. Ik let er niet meer op.

Ik dacht dat ik een keer ergens had gelezen dat er bij schiphol H-gas werd verkocht voor al die taxi's daar..............
Citigo CNG

Whazz'Up!
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Whazz'Up! » vr 12 dec 2014, 09:58

joelup schreef:Het valt mij ook op dat de CNG Net installaties de auto voller "persen" dan bij Orangegas.
Dat kan ik beamen, verleden week bij ook bij CNG weer eens getankt en ik kon zowaar 20km verder rijden op een tankje gas. Overigens ging er vanochtend bij OrangeGas toch ook weer 12,5kg in.
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen

joelup
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 17:08

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door joelup » vr 12 dec 2014, 11:16

Eerder stoppen met tanken bij CNGnet zou een optie zijn inderdaad, maar hij blijft piepen tot circa 1/4 van de verbruikt is. Dus dan moet ik daar wel heel veel actieradius voor inleveren. Het piepen / fluiten is ook vooral in stadsverkeer als ik niet vol gas geef. De ene keer is het meer als de andere keer.

Vanwege mijn werk tank ik vrijwel iedere week op Schiphol. Dat is een CNG Net installatie bij de Total, maar dat is zeker geen H-gas.

Wel wonderlijk dat het je lukt er 12,5 kg in te krijgen bij Orangegas. Laatst was de tank helemaal leeg en kreeg die installatie er maar 10,4 kg in.

zitigo
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 15:31
Locatie: Zuid Holland

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door zitigo » di 16 dec 2014, 10:03

Ik heb inmiddels antwoord op mijn vraag waar in Nederland je het Hoogcalorische gas kan tanken.
Ik heb deze vraag gesteld aan de Vereniging GroengasMobiel, OrangeGas en CNG Net.
Van GroengasMobiel en Orangegas heb ik inmiddels al antwoord gekegen en CNG Net zal ook wel met hetzelfde antwoord komen.

In Nederland wordt dus alleen het Laagcalorische gas verkocht.

Helaas voor alle CNG rijders
Citigo CNG

zitigo
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 15:31
Locatie: Zuid Holland

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door zitigo » di 16 dec 2014, 15:39

En ook de reactie van CNG Net:

"Bedankt voor uw e-mail aan CNG Net. In Nederland kunt u geen H-gas tanken op CNG-tankstations die aangesloten zijn op het aardgasnetwerk.
Alle openbare CNG-tankstations in Nederland zijn hierop aangesloten.

In het Nederlandse aardgasnetwerk ‘stroomt’ namelijk alleen aardgas dat voldoet aan de kwaliteit zoals dat gewonnen wordt in Slochteren.
Dit is L-gas. In landen als Duitsland en Frankrijk is het wel mogelijk om H-gas te tanken.

Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd."
Citigo CNG

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Johannus » vr 19 dec 2014, 16:45

Is er een goede plek op internet waar je alle CNG stations uit Nederland, België, Duitsland (en Luxemburg) binnen te halen en op de Maps'nMore te zetten?

Ik gebruik vaak m'n telefoon dan wel de lijst uit m'n TomTom, maar met een Maps 'n More op het dashboard zou 't wellicht mooier zijn ( Maps 'n More komt zaterdag binnen als 't goed is )
Eco-up! kilometervretertje

Brenda_L
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 12:08

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Brenda_L » vr 19 dec 2014, 16:47

Die staan er al in :)

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Johannus » vr 19 dec 2014, 20:30

Serieus?
Das helemaal goed dan! En nog een beetje up-to-date ook? of houdt je dat via de computer up to date ( met het standaard bijgeleverde programma, dat ik ook nog niet ken ).
Eco-up! kilometervretertje

Brenda_L
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 12:08

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Brenda_L » vr 19 dec 2014, 22:05

Ja met dat programma update je ook automatisch dat soort dingen. Voor lange afstanden (of voor als je geen volle tank meer hebt) kan ie ook een route berekenen inclusief tankstations. Maar dat werkt niet echt handig vind ik. Dan sluit ie tankplekken die net van de route liggen al snel uit.

zitigo
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 15:31
Locatie: Zuid Holland

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door zitigo » vr 26 dec 2014, 18:18

deze week 4x bij een CNG tankstation gestaan in duitsland

bij de eerste (alleen CNG met PIN) deed mijn pin pas het niet :-(

bij de 2e zei de navigatie dat het er CNG moest zijn maar dat was er niet, wel benzine en diesel

de 3e en 4e waren beide normale stations, helaas L-gas maar voor 0,90 en 0,95 per kg ook goed

ik zal de GARMIN maar ff updaten voor de laatste cng tankstations enzenz
Citigo CNG

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Johannus » di 06 jan 2015, 15:13

joelup schreef: De auto wilde na een start-stop voor het stoplicht niet meer zelf naar aardgas overschakelen. Contact gehad met de dealer die aangaf dat er een software update uit was gekomen in november, dus die van de week laten installeren, en het probleem lijkt tot op heden weg.
Hmm..

Die van mij doet dat ook soms. Al 2 keer vlak nadat er getankt was ( dus echt: weg rijden bij de pomp met volle tank = niet overschakelen naar CNG ), maar ook al een keer gezien bij een start-stop-herstart ( warmte motor, onderweg ).

Ben nog niet zover dat ik specifiek hiermee terug naar de dealer ga, maar mocht t vaker voor gaan komen wel. Software update van November 2014 zeg je? Kan zijn dat die van mij die update nog niet heeft.
Eco-up! kilometervretertje

joelup
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 17:08

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door joelup » ma 12 jan 2015, 18:25

Johannus schreef:Ben nog niet zover dat ik specifiek hiermee terug naar de dealer ga, maar mocht t vaker voor gaan komen wel. Software update van November 2014 zeg je? Kan zijn dat die van mij die update nog niet heeft.
Mijn auto is van oktober 2014 en ik heb in november 2014 nieuwe software gekregen. Dus die zal van november 2015 die software. ;)
Overigens zijn sindsdien de problemen met zomaar overschakelen op benzine na start-stop etc. opgelost. Wel nog steeds last van een fluitend geluid na het tanken...

eco-up
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 21 jun 2013, 10:19

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door eco-up » do 05 feb 2015, 12:23

Hoi Joelup,

Er is een TPI (technische blabla) bij de dealer hierover ik heb een eco-up uit 2103 ik had het probleem van piepen na het tanken, doordat ik in het gas gewerkt heb weet ik wel iets wat er zou kunnen zijn ik heb aangegeven dat de (druk)regelaar de temperatuur verschillen niet aankan kort na de levering is het mankement opgelost door een nieuwe regelaar te plaatsen.

Nu is er geen piep meer te horen na het tanken.

Wat betreft het verschil in de getankte hoeveelheid heeft dat sterk te maken met de temperaturen en de afstelling van de pomp, ik heb zelfs in een 11kilo tank 14,5 kilo getankt dat kan allemaal.

Veel plezier met de eco-up

Groetjes

eco-up
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 21 jun 2013, 10:19

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door eco-up » do 05 feb 2015, 13:08

Hallo Eco-up rijders,

Ik rij vanaf 09-2013 een eco-up en er staat nu 62000 km op de teller en hij bevalt nog steeds het is een goed idee om ervaringen te delen.

Over het algemeen rijdt ik er 280km of meer op een tankbeurt en het verschilt met de temperaturen enz. enz. hoeveel je tankt ik zou het een top idee vinden om het gas terwijl de tankinhoud vermindert te verwarmen dan zet het uit en dan heb je meer ;-).

Het enige wat ik ermee gehad heb is in het begin de gasdrukregelaar, als je getankt had en je ging hierna rijden hoorde je en hoge piep toon dit kwam door de temperatuur wisselingen na het vervangen de dit onderdeel is het niet meer teruggekomen.

Ik heb helaas de laatste tijd veel trillingen in het stuur die verdwijnen als je de koppeling intrapt of de auto uitrolt dus zodra erg geen aandrijving is de dealer heeft de banden en velgen al meerdere keren nagekeken en daar zat het niet in.

Ik geef af en toe ook rijles in de high up de leerlingen zijn er erg enthousiast over en verbazen zich over de eigenschappen, altijd leuk te horen.

Groet,

Eco-up

Brechtje
Forum newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 17:46

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Brechtje » di 17 feb 2015, 11:24

Beste ecorijders,

Ik krijg eind maart mijn nieuwe eco up! Ben erg benieuwd! Ik rij iedere dag minimaal 175 km, vandaar dat ik ivm de hoge benzinekosten voor aardgas gekozen heb. Dit scheelt mij 200 euro per maand. Nu heb ik gelukkig een CNG tankstation bij mij om de hoek en op de route naar mijn werk liggen er ook 2. Kan de benzine die in de tank zit onbeperkt blijven zitten of moet dat om de zoveel tijd toch verbruikt worden? Ik wil het liefst alleen maar aardgas rijden dus vandaar mijn vraag.

Plaats reactie