Airco - Koud genoeg ?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Airco - Koud genoeg ?

Bericht door Xanderv » zo 07 jul 2013, 21:03

Hey ik vroeg me af of ik de enige ben met een airco die nauwelijks voldoende is.
Ik snap dat er geen mega airco in zit omdat de motor dat niet aan kan maar...

Deze dagen met een graadje of 25 merk ik dat mijn airco het amper aan kan.
Sowieso krijgt ie de auto niet koud, zelfs niet na een half uur. Het is wel aangenaam maar niet koud.
Ik moet de blower op standje 3 zetten om de boel een beetje fris te houden (met hergebruik van binnenlucht aan)
Standje 2 (zodat ik niet knetter word van de blower) heb ik het idee dat ik beter de ramen open kan zetten.

Is dit gewoon de airco van deze auto's of is er (nu al) iets mis met mij airco.

Groetjes
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door GuidoUp » zo 07 jul 2013, 21:14

Ik heb sowieso al mijn ramen getint dus echt warm zal het niet zijn in mijn auto... en de airco heb ik altijd op standje 1 staan

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door GuidoUp » zo 07 jul 2013, 21:15

Ik laat sowieso de airco ieder half jaar verversen..

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door BarMove(d)Up » zo 07 jul 2013, 21:37

Ik denk dat hetbgewoon is bij dit type airco. Mijn schoonpa heeft een Seat Alhambra met zelfde soort climat control, het is altijd bloed verziekend heet, ook logisch met al dat glas.

Ik heb zelf heb mijn ramen getint en kan het goed aan met alleen blower. De airco zet ik alleen af en toe aan om ervoor te zorgen dat de vloeistof zo af en toe stroomt.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Gebruikersavatar
Gaaf01
Forum newbie
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 16 jan 2013, 20:11

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door Gaaf01 » ma 08 jul 2013, 07:49

De airco heeft inderdaad niet zoveel meerwaarde. Ik vind hem eigenlijk wel goed waardeloos en ik dacht al dat het aan mij lag.
High UP! 60PK BMT -> Light Silver-> Executive pakket-> Spoke Velgen-> uitlaatsierstuk-> VAGcom instellingen

vwlars
Vagling liefhebber
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 15:50
Locatie: Steenbergen

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door vwlars » ma 08 jul 2013, 14:30

Airco word inderdaad niet echt koud.
Als mijn up in de schaduw staat dan gaat het wel met de airco.
Maar als tie un paar uur in de zon heeft gestaan lijkt het wel of de airco niets doet.
Met het raam open rijden werkt dan beter dan de airco op stand 4.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door Xanderv » ma 08 jul 2013, 17:22

GuidoUp schreef:Ik laat sowieso de airco ieder half jaar verversen..

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk
Wow dat loopt leuk in de kosten dan... Of heb je een adresje? Ik weet dat het rond de 80 euro kost.

Dan weet ik dat ik ook van die windschermen aan mijn deuren wil. Ga ik inderdaad ook wel met ramen open rijden
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door aut5MIIsport60 » ma 08 jul 2013, 17:59

Heb eigenlijk nog zelden de airco aangehad, al heb ik het wel snel warm, maar zet altijd consequent de Mii met geblindeerde achterramen richting de zon.
Plus de kar is wit en dat scheelt ook en heb raamspoilers ,is raam op een kier voor de ventilatie.
Heb een koelkasttemperatuurmetertje in de auto liggen, meestal 30 graden in de kar.
Het schijnt, dat als een airco juist functioneert, het max.5 graden kouder dan buiten wordt. Het vochtgehalte in het interieur is vooral beter.

Eerlijkgezegd rijd ik nu vooral met m'n oude megane cabrio. Heerlijk, zolang je niet minutenlang stilstaat bij stoplicht .
MII style Sport 60pk semi-aut5

Gebruikersavatar
TV_UP!
Forum eindbaas
Berichten: 1247
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 20:12
Locatie: Fijnaart

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door TV_UP! » ma 08 jul 2013, 18:02

Ik heb airco`s meegemaakt die het beter doen, maar toen ik gister terug kwam van de camping met 28 graden was het toch lekker fris binnen.
Vindt alleen jammer dat je middelste rooster niet kan verstellen mss voor de facelift??
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,

Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L

Gebruikersavatar
GrijzeUp
Vagling liefhebber
Berichten: 166
Lid geworden op: za 23 feb 2013, 19:16

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door GrijzeUp » ma 08 jul 2013, 18:06

Als de airco het interieur wat heeft afgekoeld zet ik de airco meestal op circuleren.
De airco hoeft dan namelijk niet de warme lucht van buiten om te zetten in koude lucht maar pakt al "koude" lucht uit het interieur! Werkt prima bij mij, kan het ijskoud maken!

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door dubbel-UP! » ma 08 jul 2013, 20:20

GrijzeUp schreef:Als de airco het interieur wat heeft afgekoeld zet ik de airco meestal op circuleren.
De airco hoeft dan namelijk niet de warme lucht van buiten om te zetten in koude lucht maar pakt al "koude" lucht uit het interieur! Werkt prima bij mij, kan het ijskoud maken!
Ook geen probleem om het koud te maken. Stand 3 met de ventilator beginnen op interne circulatie, daarna terug naar stand 2 of zelfs 1. Werkt prima, hebben wel donkere achterruitjes, maar dat zal het niet doen.....
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Ome Rolph
Vagling liefhebber
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:56
Locatie: Zwaag

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door Ome Rolph » ma 08 jul 2013, 20:28

dubbel-UP! schreef:
GrijzeUp schreef:Als de airco het interieur wat heeft afgekoeld zet ik de airco meestal op circuleren.
De airco hoeft dan namelijk niet de warme lucht van buiten om te zetten in koude lucht maar pakt al "koude" lucht uit het interieur! Werkt prima bij mij, kan het ijskoud maken!
Ook geen probleem om het koud te maken. Stand 3 met de ventilator beginnen op interne circulatie, daarna terug naar stand 2 of zelfs 1. Werkt prima, hebben wel donkere achterruitjes, maar dat zal het niet doen.....
+1
3-Deurs High Up!, Darksilver, Dynamic pakket, Executive pakket, Drive pakket, M&M en Eibach Pro verlagingsset.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door Xanderv » ma 08 jul 2013, 20:39

Ok nou misschien maar een keer bijvullen dan, maar vind het wel snel na een half jaar. Nou moet ik wel zeggen, we zaten gister met 4 man in het wagentje dus dat helpt ook niet mee 4x 38 graden haha.

Ik ga eens wat meer prutsen met de interne circulatie. Btw hier ook geblindeerde achterramen maar wel zwart lakkie ;)
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door Patrick-Brand » ma 08 jul 2013, 20:58

Herken ik niet! Ik vind de airco best heel aardig. Meestal op standje 1 of 2, dan wordt het best aangenaam.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door UpSie » ma 08 jul 2013, 21:15

Hier is het ook wel ok,
Recirculeer eigenlijk nooit, zet eerst de airco vol aan op max koud ramen en dak open,
Als de warmte eruit is terug naar standje 1 max 2 van de ventilator op max koud lekker fris, geen centje pijn.
Wel even op de juiste uitstroom openingen zetten, dat scheelt veel.
Op het gezicht en raam partij geeft het beste resultaat.
Is niet als de climatronic van m'n andere auto, die krijgt het ijs op de ramen, doe ik nooit want me zulke dagen zit je dan met maagkramp in de auto van de kou.
Ik vindt de Up airco gewoon goed.

Met vrirndelijke groet,

Leen.

Sijo
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 29 aug 2012, 22:31

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door Sijo » wo 10 jul 2013, 19:45

Bij mij gaat het goed.

Bij wegrijden de ramen even open, ventilater op 3 of 4, recirculatie aan, en de airco aan.
Al snel is dan de meeste hitte er al uit en gaan de ramen dicht. Daarna gaat het verder afkoelen niet snel, maar uiteindelijk heeft hij het op een goede temp. Ondertussen is de recirculatie weer naar links (dus met lucht van buiten) en gaat de ventilator op 2 of 3. Met de ventilator op 1, dan krijgt de airco het niet meer koel(-er).

Als de buitentemp niet al te warm is, moet zelfs de verwarming erbij aan en dan is het een aangename temp in de auto. Is het erg warm dan moet de ventilator wel stevig mee blijven blazen.

Ik heb geen referentie, het is mijn eerste auto met airco. Ik mopper niet!

Overigens merk ik niets aan het verbruik: met of zonder airco aan. De wind is een grotere spelbreker.
Met een 5-deurs donkerblauwe High Up! BMT met 60pk van augustus 2012. En een donkerblauwe Citroën Xsara Picasso 2.0i 16v automaat op LPG uit 2004. Dit ben ik.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door Psycho_Mantis » vr 12 jul 2013, 11:34

Airco werkt prima bij mij, als het erg warm is moet hij wel op stand 3 maar dan krijg je het echt goed koud.

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: vraagje over de soort benzine

Bericht door GuidoUp » vr 26 jul 2013, 12:44

Sinds gister ben ik er achter gekomen dat je de buiten circulatie moet omzetten naar binnen.. dan wordt de koude lucht gefilterd en wordt die lucht ook nog kouder gemaakt

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: vraagje over de soort benzine

Bericht door aut5MIIsport60 » vr 26 jul 2013, 15:04

GuidoUp schreef:Sinds gister ben ik er achter gekomen dat je de buiten circulatie moet omzetten naar binnen.. dan wordt de koude lucht gefilterd en wordt die lucht ook nog kouder gemaakt

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk

Nou Guido, afgelopen weken hadden we familie over en hebben heel vaak met z'n 4-en in de 3drs MII gezeten.
Soms vergat ik dat schuifknopje terug te zetten op recirculatie en ondanks de ramen op kiertje (raamspoilers) begon het dan toch benauwd te worden.
Gisteren een rit van Almere-Dortmund airport vv (500km) en kreeg de temperatuur met airco op 2 niet lager dan 28 graden in de wagen (geblind.achterramen en wit).
Maar het was niet zweten. Wel als de airco even uit was ,omdat we bijv. de hoogte op moesten of snel inhalen met 60pk (met airco aan verlies je duidelijk pk's)

gr.
MII style Sport 60pk semi-aut5

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Airco - Koud genoeg ?

Bericht door GuidoUp » vr 26 jul 2013, 15:27

Heeft de mii een binnen temperatuur meter...???

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Plaats reactie