60pk VS 75 pk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
schuit_nl
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 30 mar 2012, 12:34
Locatie: Friesland

60pk VS 75 pk

Bericht door schuit_nl » zo 01 apr 2012, 18:11

Onder het mom van 'durf te vragen'

De 60 en 70pk hebben bijna vergelijkbare specificaties. Het koppel is zelfs gelijk. Wat is de reden dat snelheid en (tussen)acceleratie wel verschilt? Ik was in de veronderstelling dat het koppel het verschil moet maken. Maar aangezien dit voor beide 95nm is....

Leuk om te lezen wat de ervaringen van de rijders zijn; voor de een maakt 60 vs 70 geen verschil of weinig en de ander merkt het duidelijk.

Ben benieuwd.

Ps gaat mij niet om de ervaring of rij belevenis maar de technische verklaring die niet in andere posts staan.
Laatst gewijzigd door schuit_nl op zo 01 apr 2012, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: 60pk VS 70 pk

Bericht door dubbel-UP! » zo 01 apr 2012, 18:17

schuit_nl,

goede vraag, echter al meerdere malen in dit forum aan de kaak gesteld. ;)
De technische kant daarachter heeft te maken met versnellingsbakverhoudingen en nog meer zoals in de (al eerder geposte link) diverse tabellen staat:

http://www.motor-talk.de/blogs/all-abou ... 69837.html

Trouwens een foutje in je topic:

het is 60 pk of 75 pk (niet 70......) :oops: :oops:
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
ruud
Vagling liefhebber
Berichten: 817
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 21:29

Re: 60pk VS 70 pk

Bericht door ruud » zo 01 apr 2012, 18:18

schuit_nl schreef:Onder het mom van 'durf te vragen'

De 60 en 70pk hebben bijna vergelijkbare specificaties. Het koppel is zelfs gelijk. Wat is de reden dat snelheid en (tussen)acceleratie wel verschilt? Ik was in de veronderstelling dat het koppel het verschil moet maken. Maar aangezien dit voor beide 95nm is....

Leuk om te lezen wat de ervaringen van de rijders zijn; voor de een maakt 60 vs 70 geen verschil of weinig en de ander merkt het duidelijk.

Ben benieuwd.

Ps gaat mij niet om de ervaring of rij belevenis maar de technische verklaring die niet in andere posts staan.
Dit staat bij autowereld:

Motor
Het meest verrassen doet de wegenbelastingvrije nieuwe 3-cilinder benzinemotor ons. Het blok heeft een inhoud van slechts 999 cc maar weet zeker in het stadsverkeer voor vlotte prestaties te zorgen. En hij klinkt nog leuk ook. Lekker brutaal zelfs. Maar tijdens constante snelheden juist zeer stil. Met zijn 75 pk weet de up! in 13,2 seconden naar 100 km/h te sprinten en een nog best respectabele top van 171 km/h te realiseren. Het 95 Nm hoge koppel – dat praktisch continue beschikbaar is – laat zich vooral gelden tijdens de vlotte (tussen)sprintjes. Het blokje reageert alert en de vijfbak laat zich daarbij heel prettig en met korte slagen bedienen. Als we even later overstappen in de 60 pk sterke variant van de – voorlopig – enig leverbare motorisering in de up! valt amper verschil te merken. De trekkracht is dan ook voor beide varianten gelijk. Enkel wanneer we wat meer snelheid willen maken mis je die extra 15 pk. Zit je echter zelden de snelweg, dan kun je met de lichtste versie prima uit de voeten.

schuit_nl
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 30 mar 2012, 12:34
Locatie: Friesland

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door schuit_nl » zo 01 apr 2012, 18:21

Topic aangepast naar 75pk. tnx dubbel-UP!

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door dubbel-UP! » zo 01 apr 2012, 18:24

schuit_nl schreef:Topic aangepast naar 75pk. tnx dubbel-UP!

Ja, tnx .......is inderdaad de lettercombinatie van onze beide UP!'s ;) ;)
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Mr10
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 22:39
Locatie: Vlissingen

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Mr10 » zo 01 apr 2012, 19:15

Maar wat verklaart dan het prijsverschil ? Dat zou dan toch eigenlijk niet aanwezig hoeven zijn?

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door eas » zo 01 apr 2012, 19:20

Mr10 schreef:Maar wat verklaart dan het prijsverschil ? Dat zou dan toch eigenlijk niet aanwezig hoeven zijn?
dus een ander geprogrameerde chip in de computer en wat andere tandwielen in de bak is dus 710 € duurder ( meer marge )
en dan is dit uiteindelijk alles bij elkaar http://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/12/het ... e-vlakken/ :roll:
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
Mr10
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 22:39
Locatie: Vlissingen

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Mr10 » zo 01 apr 2012, 19:27

Nou ja, ik neem dan maar aan dat de inruilwaarde ook een verschil blijft houden...

schuit_nl
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 30 mar 2012, 12:34
Locatie: Friesland

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door schuit_nl » zo 01 apr 2012, 19:31

Inderdaad snel verdiend als het softwarematig is.

Zopas ook het bovengenoemde artikel gelezen (http://www.motor-talk.de/blogs/all-abou ... 69837.html). Nu is Duits niet mijn beste taal, maar als het verschil in de versnellingsbakverhouding zit is mijn nog onduidelijk wat het maakt dat koppel gelijk is maar de pk's wel verschillen.

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door dubbel-UP! » zo 01 apr 2012, 19:38

Geen idee of het je wat helpt:

Koppel is nodig voor souplesse, vermogen (pk) voor snelheid.
Over het algemeen neemt koppel af naarmate het toerental stijgt, vermogen stijgt naarmate het toerental stijgt.

Ook daarom hebben de meeste motoren bij max toerental ook pas max pk's.
Softwarematig kan men e.e.a bereiken, ook met overbrengingsverhoudingen. Bij de 75 pk versie is van beiden gebruik gemaakt.
Brengt het wat: Puur rekentechnisch zeker, of je er wat aan hebt hangt af van je gebruikssitatie. Stadsverkeer nee, snelwegen (hogere snelheden, meer pk's nodig) wellicht ja.

Het verschil is juist daar merkbaar (ervaring hiermee)
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

schuit_nl
Forum newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 30 mar 2012, 12:34
Locatie: Friesland

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door schuit_nl » di 03 apr 2012, 19:20

Dubbel-UP! dank voor de info. Helder verhaal!

Gebruikersavatar
Ken
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 19:44
Locatie: Alkmaar

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Ken » do 19 apr 2012, 23:11

dubbel-UP! schreef: Softwarematig kan men e.e.a bereiken, ook met overbrengingsverhoudingen. Bij de 75 pk versie is van beiden gebruik gemaakt.
Brengt het wat: Puur rekentechnisch zeker, of je er wat aan hebt hangt af van je gebruikssitatie. Stadsverkeer nee, snelwegen (hogere snelheden, meer pk's nodig) wellicht ja.

Het verschil is juist daar merkbaar (ervaring hiermee)
Ik moet mijn keuze nog maken of het 60pk wordt of 75pk. Ik lees dat je ervaring met het verschil hebt, dus ben erg benieuwd hoe ik dit in praktijk moet zien?
Ga je sneller naar 120/130?

Ik rij meeste in de stad, maar kans bestaat dat ik straks 5 keer per week 60km (heen en weer) op de snelweg zit. Is de 700 euro meer voor 75pk dan de moeite? Of is 60pk voldoende?
Got it!:|| Diep Parel Zwart | Hogerup! | Blauwe beweging 60pk | zwart/titaanzwart bekleding | Rij | Uitvoerend | Mappen+Meer |Dynamische driehoek | reserve wiel || :P

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » vr 20 apr 2012, 06:39

Ik zou voor het relatief geringe prijsverschil altijd de 75pk pakken. Mocht je er een keer een grote reis mee willen maken ga je die pk's wel waarderen. En de inruil zal ook hoger liggen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Bryan
Vagling liefhebber
Berichten: 429
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 17:55

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Bryan » vr 20 apr 2012, 06:44

Hi,

Ik zeg dat het die 710 euro extra waard is als je misschien straks toch vaak op de snelweg zit. De 60 pk versie komt ook goed van zijn plek hoor, begrijp me niet verkeerd, maar vond de 75 pk gewoon soepeler rijden en dat eigenlijk in het hele toerenbereik. Dus voor mij is het altijd waard.

Bryan

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Tom Westendorp » vr 20 apr 2012, 08:09

Pk's heb je immers nooit genoeg.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

TOP UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 190
Lid geworden op: do 29 mar 2012, 19:21

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door TOP UP! » vr 20 apr 2012, 10:08

Hi Ken,

Ik denk dat het net is waar je de prioriteit aan geeft. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 60 pk versie omdat deze motor echt al prima is voor het dagelijks gebruik. De 75 pk versie zal ongetwijfeld wat feller aanvoelen, de topsnelheid is maar 10 kmh hoger en de sprint van 80 tot 120 is 2 seconde sneller.

Mijn visie hierop: Je mag in nederland toch niet harder dan 120/130 dus een top van 160 is al meer dan genoeg ( en de 60 pk draait lagere toeren op hogere snelheid vanwege de bakverhoudingen ).Relaxed met de cruisecontol erop naar je werk ;)

*******Echte km/h = Toerental/min

60PK, 5e versnelling: 100 = 2.888, 140 = 4.043

75PK, 5e versnelling: 100 = 3.090, 140 = 4.326

De 75 pk versie is 2 seconde sneller van 80-120 kmh. Wat natuurlijk wel een verschil is. In de praktijk merk je hier waarschijnlijk weinig van want wanneer trek jij je auto door tot het rode gebied van je toerenteller? waarschijnlijk bijna nooit!
In een duitse test zeggen ze dat je ( theoretisch) pas verschil tussen de 60 en 75 pk versie gaat merken als het toerental boven ongeveer 4300 toeren ligt. Om met het dagelijks verkeer me te komen, doe je dit eigenlijk niet (3000-4000 rpm). Als je op de snelweg een vrachtwagen inhaald dan doe je er misschien iets langer over, so what :mrgreen:

*******Verschil tussen de motoren van 4.300 tot 5.000/min (Vol gas):

60pk: 4.300/min = 58pk, 5.000/min = 60 pk

75pk: 4.300/min = 58pk, 5.000/min = 64.3pk = plus 4.3pk "

Om de extra pk's van de 75pk te benutten moet je dus boven de 5000 toeren per min zitten :shock: theoretisch ;)


********Volgas een vrachtwagen inhalen: Toerental in 3e. en 4e. versnelling bij 100 km/h

60pk, 3e versnelling: 100 = 4.608 toeren= 59.16pk

75pk, 3e versnelling: 100 = 4.930 toeren= 63.37pk

60pk, 4e versnelling: 100 = 3.480 toeren= 47.32pk

75pk, 4e versnelling: 100 = 3.723 toeren= 50.05pk


http://www.motor-talk.de/blogs/all-abou ... 69837.html

Als geld geen issue is dan zou ik altijd voor de 75 pk versie gaan want dan krijg je er achteraf nooit spijt van: had ik maar.... :(
Persoonlijk zou ik het geld eerder uitgeven aan een luxere uitvoering : high up ipv move up.Of een wat leuke opties zoals: een mooi schuifdak, drive pakket , executive pakket, leder, dynamic enz... Ik denk dat je hier dan meer plezier van hebt dan die 15pk extra. Maar zoals ik al zei: volg je gevoel! en als geld geen issue is,ga dan voor 75pk! Dit is puur mijn visie :)

Je kan natuurlijk ook wachten op de GT uitvoering ;)
Laatst gewijzigd door TOP UP! op vr 20 apr 2012, 11:15, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door henri » vr 20 apr 2012, 10:59

Ik zeg: bij twijfel PROEFRIJDEN met beide modellen! :P

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door eas » vr 20 apr 2012, 11:48

Petrolhead Tom schreef:En de inruil zal ook hoger liggen.
glazen bol ? :lol:
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door eas » vr 20 apr 2012, 11:53

TOP UP! schreef:Hi Ken,

Ik denk dat het net is waar je de prioriteit aan geeft. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 60 pk versie omdat deze motor echt al prima is voor het dagelijks gebruik. De 75 pk versie zal ongetwijfeld wat feller aanvoelen, de topsnelheid is maar 10 kmh hoger en de sprint van 80 tot 120 is 2 seconde sneller.

Mijn visie hierop: Je mag in nederland toch niet harder dan 120/130 dus een top van 160 is al meer dan genoeg ( en de 60 pk draait lagere toeren op hogere snelheid vanwege de bakverhoudingen ).Relaxed met de cruisecontol erop naar je werk ;)

*******Echte km/h = Toerental/min

60PK, 5e versnelling: 100 = 2.888, 140 = 4.043

75PK, 5e versnelling: 100 = 3.090, 140 = 4.326

De 75 pk versie is 2 seconde sneller van 80-120 kmh. Wat natuurlijk wel een verschil is. In de praktijk merk je hier waarschijnlijk weinig van want wanneer trek jij je auto door tot het rode gebied van je toerenteller? waarschijnlijk bijna nooit!
In een duitse test zeggen ze dat je ( theoretisch) pas verschil tussen de 60 en 75 pk versie gaat merken als het toerental boven ongeveer 4300 toeren ligt. Om met het dagelijks verkeer me te komen, doe je dit eigenlijk niet (3000-4000 rpm). Als je op de snelweg een vrachtwagen inhaald dan doe je er misschien iets langer over, so what :mrgreen:

*******Verschil tussen de motoren van 4.300 tot 5.000/min (Vol gas):

60pk: 4.300/min = 58pk, 5.000/min = 60 pk

75pk: 4.300/min = 58pk, 5.000/min = 64.3pk = plus 4.3pk "

Om de extra pk's van de 75pk te benutten moet je dus boven de 5000 toeren per min zitten :shock: theoretisch ;)


********Volgas een vrachtwagen inhalen: Toerental in 3e. en 4e. versnelling bij 100 km/h

60pk, 3e versnelling: 100 = 4.608 toeren= 59.16pk

75pk, 3e versnelling: 100 = 4.930 toeren= 63.37pk

60pk, 4e versnelling: 100 = 3.480 toeren= 47.32pk

75pk, 4e versnelling: 100 = 3.723 toeren= 50.05pk


http://www.motor-talk.de/blogs/all-abou ... 69837.html

Als geld geen issue is dan zou ik altijd voor de 75 pk versie gaan want dan krijg je er achteraf nooit spijt van: had ik maar.... :(
Persoonlijk zou ik het geld eerder uitgeven aan een luxere uitvoering : high up ipv move up.Of een wat leuke opties zoals: een mooi schuifdak, drive pakket , executive pakket, leder, dynamic enz... Ik denk dat je hier dan meer plezier van hebt dan die 15pk extra. Maar zoals ik al zei: volg je gevoel! en als geld geen issue is,ga dan voor 75pk! Dit is puur mijn visie :)

Je kan natuurlijk ook wachten op de GT uitvoering ;)

kort samengevat 60 pk is hier in het overbevolkte nederland zat ,zoals de A2 met 5 banen en 100 kmpu
en het verschil in prestatie's ( als je daar het al over heb ) is marginaal , dus heb je het geld over kan je daar heel veel benzine voor kopen
( wordt wel steeds minder .... ) of leuke pakketjes , cruise control , glazen dak , etc etc
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
Ken
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 19:44
Locatie: Alkmaar

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Ken » vr 20 apr 2012, 14:26

Bedankt heren!

Reacties waar ik echt wat mee kan \O/. Ik ga uiteraard nog even proefrijden op de snelweg met beide.
Maar ik zat na de reacties zo ff te kijken naar mijn route...maar als ik meer snelweg moet pakken naar me werk, dan is het de A9, vanaf alkmaar. Wat betekend, dat je start bij het begin van de A9. (Dus vanaf 50 km naar 80 naar 100/120 toe) rechtdoor rijd voor 30 km, en dan afslaggie rechts.
Dan is misschien inderdaad goede tip 60pk nemen met drive packet er voor in de plaats.

Ken begint weer met rekenen en de configurator voor de 1000ste keer te starten haha!
Got it!:|| Diep Parel Zwart | Hogerup! | Blauwe beweging 60pk | zwart/titaanzwart bekleding | Rij | Uitvoerend | Mappen+Meer |Dynamische driehoek | reserve wiel || :P

Plaats reactie