60pk VS 75 pk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
TOP UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 190
Lid geworden op: do 29 mar 2012, 19:21

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door TOP UP! » vr 20 apr 2012, 15:11

Ken schreef:Bedankt heren!

Reacties waar ik echt wat mee kan \O/. Ik ga uiteraard nog even proefrijden op de snelweg met beide.
Maar ik zat na de reacties zo ff te kijken naar mijn route...maar als ik meer snelweg moet pakken naar me werk, dan is het de A9, vanaf alkmaar. Wat betekend, dat je start bij het begin van de A9. (Dus vanaf 50 km naar 80 naar 100/120 toe) rechtdoor rijd voor 30 km, en dan afslaggie rechts.
Dan is misschien inderdaad goede tip 60pk nemen met drive packet er voor in de plaats.

Ken begint weer met rekenen en de configurator voor de 1000ste keer te starten haha!
De high Up! met drive pakket en executive pakket kan ik je echt aanraden! je hebt dan een hele complete auto :) Als je budget het toelaat, dan zou ik persoonlijk een electrisch dak nemen of een (kunst) leder interieur want dan heb je ook nog stoelverwarming wat natuurlijk enorm prettig is in de winter 8-)

Gebruikersavatar
Ken
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 19:44
Locatie: Alkmaar

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Ken » vr 20 apr 2012, 17:30

TOP UP! schreef: De high Up! met drive pakket en executive pakket kan ik je echt aanraden! je hebt dan een hele complete auto :) Als je budget het toelaat, dan zou ik persoonlijk een electrisch dak nemen of een (kunst) leder interieur want dan heb je ook nog stoelverwarming wat natuurlijk enorm prettig is in de winter 8-)
Tot zo ver weet ik dat ik iig de Cany witte 60pk blue motion high up neem. Met Dynamic- en executie pack. Omdat volgens mij je de velgen van de white versie niet in de huidige prijs vorm kan veranderen. Zit alleen te twijfelen of ik lederen interieur er bij neem of niet of toch drive packet.
Ik liet me overigens vertellen dat de lederen stoelen snel plakken...is dit waar? dat is dan wel irritant.
Got it!:|| Diep Parel Zwart | Hogerup! | Blauwe beweging 60pk | zwart/titaanzwart bekleding | Rij | Uitvoerend | Mappen+Meer |Dynamische driehoek | reserve wiel || :P

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door dubbel-UP! » vr 20 apr 2012, 17:37

het is in ieder geval geen echt leder maar kunstleder. Ik heb er geen ervaring mee, maar kan me goed voorstellen dat het plakt.
Persoonlijk vind ik een up! met kunstleder te donker van binnen, maar dat is smaak ;)
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door henri » vr 20 apr 2012, 17:49

Ik was eerst erg sceptisch over het kunstleer. Enkele weken geleden heb ik het in het echt in een witte Up gezien. Het is prachtig en voelt prettig aan. Het interieur krijgt een veel chiquere uitstraling met het kunstleer. De witte stiksels en piping op de naden zien er geweldig uit.

Voorbeeld:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... res=EXPORT

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door dubbel-UP! » vr 20 apr 2012, 17:52

bij een white-UP! ben ik met je eens :) , die is erg mooi. Bij alle andere kleuren weet ik het zo net nog niet........ :?
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door henri » vr 20 apr 2012, 18:05

Helemaal gelijk. Het zwarte leer contrasteert mooi met de witte delen. In een zwarte Up zal het veel te donker worden. Ook komen dan de witte accenten van het leer nergens terug.

TOP UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 190
Lid geworden op: do 29 mar 2012, 19:21

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door TOP UP! » vr 20 apr 2012, 18:48

Hi Ken,

Je kan ipv een dynamic pakket je 'spoke' velgen van de high up! upgraden naar 'classic' velgen als je die mooi vind. Dit is een optie die 355 euro kost. dan zou je ook nog een drive pakket erbij kunnen nemen voor 375 euro ;) De bluemotion is standaard al verlaagd dus voor het dynamic pakket betaal je eigenlijk 500 euro extra voor 'triangle' velgen en getinte ramen. Ramen achteraf tinten kost 200 euro. Het hangt ervanaf welke velgen je het mooist vind en of je donkere ramen wilt...

Ik weet niet of de stoelen plakken.... als je airco werkt lijkt mij dat dit niet zo vaak voorkomt. Zonder denk ik wel! Misschien toch dat electrisch dak dan :roll:

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Ron UP » vr 20 apr 2012, 19:34

Ken, ik heb de 75 pk versie gekozen omdat het gevoel me zei dat dat beter, sneller en gaver zou zijn. Maar daarna de testen zoals hierboven aan gegeven bekeken en eigenlijk is de 60 pk gewoon beter denk ik.....minder toeren, iets gunstiger verbruik en eigenlijk alleen maar meer pk over boven de 120, dus als je een racer bent zou ib alleen dan voor de 75pk gaan, anders lekker de 60 nemen. Geef nooit op heeft ook de candy white high up met alle opties en is werkelijk een supermooie wagen, is mn collega dus heb de up zeer goed bekeken en gevoeld!! Maar persoonlijk van mij, zou ik geen kunstleer nemen, ziet er wel mooi uit maar gaat snel plakken, zekers zomers, je moet t zelf weten natuurlijk!!
Maare, ander vraagje: ik lees je verhaal over de A9 enzo, vroeg ik me af, neem je dan afslag heemskerk?
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door eas » vr 20 apr 2012, 20:16

Ron UP schreef:Maar persoonlijk van mij, zou ik geen kunstleer nemen, ziet er wel mooi uit maar gaat snel plakken, zekers zomers, je moet t zelf weten natuurlijk!!
ik heb het ook niet gekozen , maar daar ben ik ook bang voor
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
Ken
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 19:44
Locatie: Alkmaar

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Ken » vr 20 apr 2012, 20:47

Ron UP schreef:Maare, ander vraagje: ik lees je verhaal over de A9 enzo, vroeg ik me af, neem je dan afslag heemskerk?
Ik rij nog niet dagelijks op de A9 naar werk maar kan zijn dat dit einde van jaar veranderd. Maar rotterpolderplein is dan mijn afslag voor Haarlem.

Ik zie idd af van de lederenstoelen.
Got it!:|| Diep Parel Zwart | Hogerup! | Blauwe beweging 60pk | zwart/titaanzwart bekleding | Rij | Uitvoerend | Mappen+Meer |Dynamische driehoek | reserve wiel || :P

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Ron UP » vr 20 apr 2012, 20:52

Aha, ok, ik zal opletten hier!! Goede keus om geen kunstleer te nemen, denk ik!!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door up! » vr 20 apr 2012, 21:51

Ron UP schreef:en eigenlijk alleen maar meer pk over boven de 120
Dit suggereert dat je onder de 120 van die extra pk's niet zo veel merkt. Dat is echter niet zo naar mijn ervaring. Bijvoorbeeld de 80-120 acceleratie in de vierde versnelling, een snelheidsgebied waarin je veel zit op de snelweg, gaat met de 75pk uitvoering twee seconden sneller... (60pk: 17,5s tegenover 75pk: 15,5s). Dat is best veel en is goed te voelen.... Je hebt dus met de 75pk ook ónder de 120km/h meer acceleratiekracht onder het pedaal.

Ik ben zeer tevreden met mijn 75pk en deel de mening van Petrolhead Tom (what's in a name :D ): pk's kun je niet genoeg hebben. Maar ik kan ook begrijpen dat je de 700 euro meerprijs liever aan wat extra accessoires besteedt. Wie betaalt, bepaalt. Maar de gedachte dat je in het dagelijks verkeer maar weinig aan de 15 extra pk's hebt, moet ik wel even nuanceren :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

TOP UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 190
Lid geworden op: do 29 mar 2012, 19:21

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door TOP UP! » vr 20 apr 2012, 22:40

Je hebt met de 75 pk versie zeker meer acceleratiekracht...maar dan moet je wel boven de 5000 rpm zitten om het verschil te maken.

Wat ik zo jammer vind is dat ze het koppel hetzelfde hebben gehouden....VW had makkelijk meer koppel eruit kunnen krijgen. Als dit het geval was, dan had ik het die extra 710 euro wel waard gevonden. Nu worden we voor mij gevoel toch een beetje voor de gek gehouden door VW, aangezien je in het dagelijks verkeer bij normale toerentallen het verschil nauwelijks merkt. Als je een sportieve rijstijl hebt en de motor boven de 5000 toeren houdt....dan zie je de verschillen maar in dat geval zou ik wachten tot de GT uitvoering komt met 1.0 tsi motor :)
Laatst gewijzigd door TOP UP! op vr 20 apr 2012, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door up! » vr 20 apr 2012, 22:46

TOP UP! schreef:Je hebt met de 75 pk versie zeker meer acceleratiekracht...maar dan moet je wel boven de 5000 rpm zitten om het verschil te maken
Nee hoor, ook in het meer dagelijkse toerenbereik gaat de 75pk sneller van kiet. Zo gaat de 75pk 2 seconden sneller van 80 naar 120km/h. En nee, niet in de tweede of derde versnelling, maar in de vierde versnelling. Dan zit je dus niet alsmaar boven de 5000 rpm. Nee, je begint ergens bij 3000 rpm. En dan ben je dus significant sneller :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

TOP UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 190
Lid geworden op: do 29 mar 2012, 19:21

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door TOP UP! » vr 20 apr 2012, 23:09

up! schreef:
TOP UP! schreef:Je hebt met de 75 pk versie zeker meer acceleratiekracht...maar dan moet je wel boven de 5000 rpm zitten om het verschil te maken
De 75pk gaat 2 seconden sneller van 80 naar 120km/h. In de vierde versnelling. Dan zit je niet alsmaar boven de 5000 rpm. Sterker, je begint ergens bij 3000 rpm.
Dat klopt :) wat ik probeer te zeggen is dat je die 2 seconde pas wint als je volgas doortrekt tot 6200 max rpm (voor de 75 pk en 5000 bij 60 pk). Als je in een eerder artikel kijkt dan zie je dat de 60pk versie 60pk leverd bij 5000 RPM. Kijken we naar de 75 pk versie dan leverd die versie 64.3 pk bij 5000 rpm. Wil je dus gebruik maken van die extra 15 pk dan moet je dus verder doortrekken dan 5000 rpm anders merk je in theorie geen verschil. Doordat de bakverhoudingen anders zijn en daardoor de schakelmomenten bij een andere snelheid liggen, voelt de 75 pk misschien soepeler aan...

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door up! » vr 20 apr 2012, 23:28

TOP UP! schreef:Dat klopt :) wat ik probeer te zeggen is dat je die 2 seconde pas wint als je volgas doortrekt tot 6200 max rpm (voor de 75 pk en 5000 bij 60 pk). Als je in een eerder artikel kijkt dan zie je dat de 60pk versie 60pk leverd bij 5000 RPM. Kijken we naar de 75 pk versie dan leverd die versie 64.5 pk bij 5000 rpm. Wil je dus gebruik maken van die extra 15 pk dan moet je dus verder doortrekken dan 5000 rpm ander merk je in theorie geen verschil. Doordat de bakverhoudingen anders zijn en daardoor de schakelmomenten bij een andere snelheid liggen, voelt de 75 pk misschien soepeler aan.
Nee, die 2 seconde win je niet slechts als je tot 6200 rpm doortrekt. Bij de 80-120 sprint in de vierde versnelling win je die 2 seconde door volgas te geven bij ongeveer 3000 rpm (80 km/h in de vierde versnelling) en je eindigt bij ongeveer 4500 rpm (120 km/h in de vierde versnelling). Dat is heel wat anders dan volgas doortrekken tot 6200rpm, daar zit je dan nog vér onder... Nee, de extra snelheid van de 75pk merk je ook in het dagelijks gebruik in toerenregionen waarin je op de snelweg zit bij normale snelheden. Niet alleen met dank aan de extra pk's bij bepaalde toerentallen maar ook aan de andere asoverbrenging... Ik vind de 700 euro zeer de moeite waard voor wat meer kracht. Maar als je het snelheidsverschil niet zo belangrijk vindt en/of je het minderverbruik van de 60pk (0,1 liter per 100km) wel belangrijk vindt en/of gewoon andere prioriteiten hebt, dan is een keuze voor de 60pk ook begrijpelijk.
Laatst gewijzigd door up! op za 21 apr 2012, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Ron UP » za 21 apr 2012, 07:34

De 75 pk zou soepeler moeten lopen dus, maar dit is toch tegenstrijdig, want hij maakt meer toeren dan de 60 pk. Enja ok, de 15 pk lijkt wel lekker maar volgens de uitgebreidde lijst elders op de site, is het koppel exact hetzelfde tot 4300 toeren. Raar wat jullie zeggen, dat het bij 3000 al merkbaar is.
En vraagje: is die 5e versn dan een overdrive? Er wordt gesproken over rijden in zn 4 tot 120 maar dan zit je toch allang in de 5? Bij 70 schakel ik nl al over. Eigenlijk zou je de test moeten doen van 80-120 in de 5e versn. Het is toch geen auto om hoog(5000) in toeren te gaan rijden?
Ik heb de 75 pk as vrijdag dus ik ben benieuwd!!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Bryan
Vagling liefhebber
Berichten: 429
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 17:55

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Bryan » za 21 apr 2012, 09:08

Hi,

Als je de lijst pakt zijn het niet die 4 pk meer die je voelt waardoor de auto sneller van zijn huidige plek gaat.
Het is vooral te danken aan de versnellingsbakverhoudingen waardoor hij sneller door de toeren gaat.
Wat je in deze lijst niet ziet is een tijd-as en dan zie je wel het verschil.
Of dit belangerijk is hangt af van de persoon. Voor mij was het het verschil waard want, de 75 pk versie rijd echt wel pittiger. Daar tegenover staat dat de 60 pk over het algemeen 300 toeren lager zit wat dus de zuinigheid ten goede komt.
Gaan we dan weer kijken wat de fabriek opgeeft valt het weer reuze mee namelijk: 60pk) 4.2 liter op de 100 en de 75 pk versie 4.3 liter op de 100 km.
Aan het einde van het verhaal zijn beide een goede keuze en kan het niet verkeerd gaan.

Bryan

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Ron UP » za 21 apr 2012, 09:21

Tja ik weet t niet.....ik heb alleen maar een klein stukje, 2km, in een 60pk gereden dus mijn ervaring met de 75pk heb ik nog niet. Je zult ongetwijfeld gelijk hebben Bryan, we gaan t meemaken eerdaags!!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Bryan
Vagling liefhebber
Berichten: 429
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 17:55

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Bryan » za 21 apr 2012, 09:27

Hi,


Ben echt heel benieuwd naar je bevindingen de 27ste ;) .....jij krijgt hem gewoon eerder :oops: :D :D :D ;)

Bryan

Plaats reactie