60pk VS 75 pk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
High-up!
Vagling liefhebber
Berichten: 546
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 14:44
Locatie: Groningen

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door High-up! » za 21 apr 2012, 11:28

Gewoon een race houden op de meeting... ;)
||High-up! | Candy White | Executive Pakket | Drive Pakket | Maps & More | 75PK ||

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door eas » za 21 apr 2012, 12:28

mijn laatste bijdrage in deze topic ( voorlopig :lol: ) , waar iedereen een andere eisen stelt aan zijn up
de een wil rustig rijden en vooral zuinig , en de ander wil het idee hebben dat hij in een gti zit ;)
is er voor mij nog een persoonlijke overweging , op papier ( let wel ! op papier he ) vindt ik de verschillen te klein
dus is mijn conclusie : maar ik kan het wel betalen , maar ik wil het niet betalen !!!
Laatst gewijzigd door eas op za 21 apr 2012, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
Mr10
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 22:39
Locatie: Vlissingen

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Mr10 » za 21 apr 2012, 12:45

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar mijn redenering was dat het verschil -ooit- bij inruil deels weer terug komt. Dus mij is het extra rijplezier dat hogere bedrag wel waard. En voordat jullie roepen dat je een Up nooit meer in wil ruilen...ze gaan waarschijnlijk errug lang mee hoor ;-)

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door up! » za 21 apr 2012, 12:57

Ron UP schreef:En vraagje: is die 5e versn dan een overdrive? Er wordt gesproken over rijden in zn 4 tot 120 maar dan zit je toch allang in de 5? Bij 70 schakel ik nl al over. Eigenlijk zou je de test moeten doen van 80-120 in de 5e versn. Het is toch geen auto om hoog (5000) in toeren te gaan rijden?
Tja, dat zijn acceleratietesten, die doe je altijd in een bepaalde versnelling. In de autobladen wordt dit vaak heel specifiek gedaan, dan testen ze bijvoorbeeld de acceleratie 80-120km/h in zowel de derde, vierde als vijfde versnelling. Vroeger werd de 80-120km/h sprint ook vaak getest met maximale acceleratie, dus in de tweede en derde versnelling. Een Maserati Shamal werd zo ooit geklokt door Autovisie op 2,9 seconde :D De acceleratie 80-120km/h van de up! in de vierde versnelling is een heel realistische test, in de vijfde versnelling kan het uiteraard ook maar dan duurt de sprint een heel stuk langer, en dat is soms net teveel als je een andere auto snel wil inhalen (of als je een Maserati Shamal wil bijhouden) :D
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

TOP UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 190
Lid geworden op: do 29 mar 2012, 19:21

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door TOP UP! » za 21 apr 2012, 13:45

up! schreef:
TOP UP! schreef:Dat klopt :) wat ik probeer te zeggen is dat je die 2 seconde pas wint als je volgas doortrekt tot 6200 max rpm (voor de 75 pk en 5000 bij 60 pk). Als je in een eerder artikel kijkt dan zie je dat de 60pk versie 60pk leverd bij 5000 RPM. Kijken we naar de 75 pk versie dan leverd die versie 64.5 pk bij 5000 rpm. Wil je dus gebruik maken van die extra 15 pk dan moet je dus verder doortrekken dan 5000 rpm ander merk je in theorie geen verschil. Doordat de bakverhoudingen anders zijn en daardoor de schakelmomenten bij een andere snelheid liggen, voelt de 75 pk misschien soepeler aan.
Nee, die 2 seconde win je niet slechts als je tot 6200 rpm doortrekt. Bij de 80-120 sprint in de vierde versnelling win je die 2 seconde door volgas te geven bij ongeveer 3000 rpm (80 km/h in de vierde versnelling) en je eindigt bij ongeveer 4500 rpm (120 km/h in de vierde versnelling). Dat is heel wat anders dan volgas doortrekken tot 6200rpm, daar zit je dan nog vér onder... Nee, de extra snelheid van de 75pk merk je ook in het dagelijks gebruik in toerenregionen waarin je op de snelweg zit bij normale snelheden. Niet alleen met dank aan de extra pk's bij bepaalde toerentallen maar ook aan de andere asoverbrenging... Als je 700 euro kunt missen, vind ik het een no-brainer :arrow: 75pk. Maar als het veel geld voor je is, dan is een keuze voor de 60pk ook begrijpelijk.
Hey dat toerental valt niet tegen! Puur door een andere bakverhouding 2 seconde sneller met hetzelfde vermogen op dat moment! Boven de 140 in z'n 5e versnelling accelereert de 75 pk waarschijnlijk sneller door z'n 15 pk extra die dan beschikbaar komen...

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door eas » za 21 apr 2012, 14:14

:roll:
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Bryan
Vagling liefhebber
Berichten: 429
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 17:55

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Bryan » za 21 apr 2012, 16:50

eas schreef::roll:
Wat snap je niet erik? :roll:

Bryan

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door eas » za 21 apr 2012, 16:57

ik snap het wel hoor , dat de keuze van mij dus een prima keuze is/was
en dat je die extra 15 pk pas merkt in de bovenste toeren regionen , en daar kom ik niet zo vaak ( ik wil zuinig rijden )
en wil ik power , dat doe ik dan wel met mij triumph tiger :lol:
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Bryan
Vagling liefhebber
Berichten: 429
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 17:55

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Bryan » za 21 apr 2012, 17:11

eas schreef:ik snap het wel hoor , dat de keuze van mij dus een prima keuze is/was
en dat je die extra 15 pk pas merkt in de bovenste toeren regionen , en daar kom ik niet zo vaak ( ik wil zuinig rijden )
en wil ik power , dat doe ik dan wel met mij triumph tiger :lol:

Tuurlijk heb je de goede keuze gemaakt ;) zoals ik al eerder aangaf kan je geen verkeerde keuze maken tussen de twee ;) .
Maar helemaal begrijpen doe je het niet :oops: ;) want die extra 15 pk is niet waar het om gaat eigenlijk, dat is slechts een compensatie voor de lichtere bak(overbrenging in elke versnelling).
Waar het op neerkomt is dat je sneller door versnellingen kunt versnellen doordat de overbrenging lichter zijn dan de 60 pk versie wat weer leid tot een snellere acceleratie en tussen sprintjes.
Of voor iemand dat belangrijk is .????. Daar is geen discussie over mogelijk ;) vadaar dat je ook en vooral in het geval van de UP geen verkeerde keuze kan maken. ;) ;)
Ik zie je wel een keer bij de dragrace :lol: :lol: :lol: :lol: ;)

Bryan

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door eas » za 21 apr 2012, 17:25

oke :oops: als je dus snel wil zijn koop je een 75 pk , en zorg je dat je zelf niet meer als 55 kg weegt ..
ik ben zelf 2 keer 55 kg .... dus snel zal ik nooit zijn , vandaar die 60 pk :lol:
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

Gebruikersavatar
Ken
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 19:44
Locatie: Alkmaar

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Ken » za 21 apr 2012, 17:48

Je kan hem altijd nog chippen, voor 300 euro krijg je dan 72pk uit je 60pk en je rijdt 1op3 meer. Althans dat is wat er gemeld staat op de website.
Een stuk goedkoper dan 710 euro.

Geen idee of er nog nadelen aan kleven. Als je garantie er mee verliest kan je het altijd nog na 2 jaar doen ;)
Got it!:|| Diep Parel Zwart | Hogerup! | Blauwe beweging 60pk | zwart/titaanzwart bekleding | Rij | Uitvoerend | Mappen+Meer |Dynamische driehoek | reserve wiel || :P

Bryan
Vagling liefhebber
Berichten: 429
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 17:55

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Bryan » za 21 apr 2012, 18:20

eas schreef:oke :oops: als je dus snel wil zijn koop je een 75 pk , en zorg je dat je zelf niet meer als 55 kg weegt ..
ik ben zelf 2 keer 55 kg .... dus snel zal ik nooit zijn , vandaar die 60 pk :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ;) ;)
Ken schreef:Je kan hem altijd nog chippen, voor 300 euro krijg je dan 72pk uit je 60pk en je rijdt 1op3 meer. Althans dat is wat er gemeld staat op de website.
Een stuk goedkoper dan 710 euro.

Geen idee of er nog nadelen aan kleven. Als je garantie er mee verliest kan je het altijd nog na 2 jaar doen ;)

Mis je nog steeds 3 pk :shock: ;)

Bryan

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Ron UP » za 21 apr 2012, 18:50

Chippen heeft geen zin bij een motor zonder turbo, is geldverspilling, ondanks dat er bedrijven zijn die anders beweren, uiteraard....gewoon niet doen is mijn advies!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door dubbel-UP! » za 21 apr 2012, 19:31

Ron UP schreef:Chippen heeft geen zin bij een motor zonder turbo, is geldverspilling, ondanks dat er bedrijven zijn die anders beweren, uiteraard....gewoon niet doen is mijn advies!

+1 ;)
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Jantje
Forum newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 09:59

Re: 60pk VS 75 pk

Bericht door Jantje » zo 13 mei 2012, 07:25

60 pk is voor mij ruim voldoende. Ik rijd half snelweg en half binnenweg, en dan op de drukste tijden. Vroeger probeerde ik dan wel 120 te rijden, maar die pogingen heb ik maar gestaakt. Zet nu de cruise vast op 100 en geef gas bij om een vrachtwagen in te halen. Ik kom de hele weg dezelfde auto's tegen die je constant ziet remmen en gasgeven. Ik zit lekker relaxt om mijn uppie te lachen om die stressers.

Plaats reactie