rammeltje

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

rammeltje

Bericht door Gert » ma 24 sep 2018, 12:21

Mijn up heeft een aantal maanden een vreemd rammeltje. Hier wat punten:
1) Het komt van achteren en lijkt wat op een krakende veer of iets los in de kofferbak. Dat laatste is puur als
beschrijving want ik heb alles uit de auto gehaald en het geluid is er nog.
2) Het is het duidelijkst bij lage snelheden: 0-20 km/uur. Van 20-40 hoor je nog wel eens wat en daar boven helemaal niets.
3) Hoewel het gekoppeld is aan het (langzaam) rijden is het niet makkelijk te koppelen aan het wegdek. Bvb bij een drempel hoor ik vaak niets.
4) Tenslotte: het rammeltje is er regelmatig maar ook vaker niet. Soms denk ik dat het er bij warmte meer is en bij koud weer minder.

Wie kan hier chocola van maken ? Ik ben erg blij met suggesties want of de garage iets kan vinden, bvb op het moment dat het rammeltje er niet is, is natuurlijk zeer de vraag.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: rammeltje

Bericht door Autheo » ma 24 sep 2018, 19:42

Gert schreef:
ma 24 sep 2018, 12:21
Mijn up heeft een aantal maanden een vreemd rammeltje. Hier wat punten:
1) Het komt van achteren en lijkt wat op een krakende veer of iets los in de kofferbak. Dat laatste is puur als
beschrijving want ik heb alles uit de auto gehaald en het geluid is er nog.
2) Het is het duidelijkst bij lage snelheden: 0-20 km/uur. Van 20-40 hoor je nog wel eens wat en daar boven helemaal niets.
3) Hoewel het gekoppeld is aan het (langzaam) rijden is het niet makkelijk te koppelen aan het wegdek. Bvb bij een drempel hoor ik vaak niets.
4) Tenslotte: het rammeltje is er regelmatig maar ook vaker niet. Soms denk ik dat het er bij warmte meer is en bij koud weer minder.

Wie kan hier chocola van maken ? Ik ben erg blij met suggesties want of de garage iets kan vinden, bvb op het moment dat het rammeltje er niet is, is natuurlijk zeer de vraag.
Je hebt het over een rammeltje, maar noemt ook dat het wat op een krakende veer lijkt. Wat dat laatste betreft: een vaker voorkomend 'euvel' is dat de ophanging achter bij de rubbers van de schokbrekers wel eens wat wil kraken. Dat hoor je dan vooral bij lage snelheden op oneffen wegdek. Een (tijdelijke) oplossing is om die rubbers wat in te vetten, dan verdwijnt het kraakje voor een poosje. Mijn Mii heeft daar ook last van. Ik laat het altijd bij de onderhoudsbeurt even weer invetten.

Grootste probleem is vooral: de Vagling is gewoon erg stil, en daarom hoor je veel eerder de kraakjes e.d. dan dat je hebt bij veel andere auto's die meer lawaai maken ;) .

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: rammeltje

Bericht door Gert » ma 24 sep 2018, 20:29

Dank je autheo. Dat zou het best wel eens kunnen zijn. Dat van dat oneffen wegdek klopt precies. Ik hoor het eerder op een (toch nog vrij gladde) klinkerweg naast mijn garage dan op asfalt. Hoewel ik het daar ook wel hoor. Op de een of andere manier vind ik het ook goed kloppen met iets dat je maar af en toe hoort. Ook een invloed van de temperatuur zou ik me kunnen voorstellen. Het is ook het sterkste als ik pas wegrij. Zou ook met jou verhaal kunnen kloppen.

Ik hoor het idd zeker ook omdat ik erop gespitst ben. Laat er sinds kort zelfs de radio voor uit ;). Ben vooral razend nieuwsgierig en wil er uiteraard ook wel iets aan (laten) doen. Zal de suggestie bij mijn komende beurt over een paar weken zeker melden bij de garage.

Het klopt ook dat de up verrassend stil rijdt. Zowat al mijn autos van Peugeot - het Franse mercedes ;) - rammelden en kraakten dat het een lust was. Zelfs als je zoals ik die op zoek is naar de oorzaak van het rammeltje/kraakje wat ik dan wel hoor op allerlei manieren probeer de up laten rammelen of kraken lukt me dat eigenlijk niet. Slalommen, wat harder over een drempeltje etc de up blijft muisstil.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: rammeltje

Bericht door Autheo » ma 24 sep 2018, 21:02

Gert schreef:
ma 24 sep 2018, 20:29

Ik hoor het idd zeker ook omdat ik erop gespitst ben. Laat er sinds kort zelfs de radio voor uit ;).
Gewoon je radio weer lekker aanzetten, waarom zou je gespitst blijven op een geluidje waarvan je nu waarschijnlijk de oorzaak weet? Het kraakje kan helemaal geen kwaad, dus het heeft geen zin je daar druk over te maken. Geniet gewoon lekker van alle andere voordelen van de up!, i.p.v. je te pinnen op een klein onbenullig kraakje ;) .

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: rammeltje

Bericht door Gert » ma 24 sep 2018, 21:10

Ik had al wel het vermoeden dat het geen kwaad kon (bij 150 km per uur hoor ik helemaal niets ;)) maar zeker wist ik het nog niet. Verder moet jij nodig wat zeggen over je niet druk maken terwijl je vertelt dat je bij elke beurt de rubbers laat invetten. Haha.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: rammeltje

Bericht door Autheo » ma 24 sep 2018, 21:27

Gert schreef:
ma 24 sep 2018, 21:10
Ik had al wel het vermoeden dat het geen kwaad kon (bij 150 km per uur hoor ik helemaal niets ;)) maar zeker wist ik het nog niet. Verder moet jij nodig wat zeggen over je niet druk maken terwijl je vertelt dat je bij elke beurt de rubbers laat invetten. Haha.
Ik maak me over het onderhoud niet druk, dat hoort er gewoon bij. En in dit geval beschouw ik het invetten als gewoon onderhoud. Dus zonder me daar druk over te maken, waarom zou ik? Moet je ook gewoon doen, lekker relaxed blijven bij een mooi muziekje ;)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: rammeltje

Bericht door Gert » ma 24 sep 2018, 22:14

Goed zo, dat je je niet druk maakt. Waar je je op baseert dat ik me er wel druk over maak is me niet duidelijk.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: rammeltje

Bericht door Autheo » di 25 sep 2018, 19:33

Gert schreef:
ma 24 sep 2018, 22:14
Goed zo, dat je je niet druk maakt. Waar je je op baseert dat ik me er wel druk over maak is me niet duidelijk.
Sorry, verkeerde suggestie dus van me, waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door jouw uitspraak dat je er gespitst op bent en de radio uit laat om het te kunnen horen. :oops: Maar mooi dat we er ons allebei dus niet druk om maken ;). Kan dit topic ook weer gesloten worden :D

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: rammeltje

Bericht door Gert » di 25 sep 2018, 22:01

Je gaat er - wat het sluiten van het topic betreft - kennelijk vanuit dat jouw verklaring van het kraakje/rammeltje de juiste is.
Zeker is alleen dat het tot dusver de enige verklaring is.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
martynnn
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 06:50

Re: rammeltje

Bericht door martynnn » wo 26 sep 2018, 08:15

Om even op rammels in te haken:

Hebben er ook mensen last van een trilling/rammel in de bijrijdersportier? Bij harde bandenspanning is deze erger, en vaak bij optrekken of een oneffenheid in de weg lijkt het echt alsof er iets in de deurpaneel trilt. Misschien wel het paneel zelf, aangezien als je er tegenaan duwt, er niets te horen is.
Storend is het in elk geval wel.. ben daarom benieuwd of meerdere mensen dit ervaren !

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: rammeltje

Bericht door dennuus1 » vr 28 sep 2018, 22:30

Is geen typisch kwaaltje, maar het is allemaal plastic fantastic, dus kans op rammelen is sws aanwezig.

Gewoon even deurpaneel eraf halen en kijken of er iets los zit, of klemmetjes die niet strak genoeg zitten etc.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: rammeltje

Bericht door Gert » ma 15 okt 2018, 11:38

Dag of 10 terug het rammeltje gemeld bij de (grote) beurt en ook de verdenking van de ophangrubbers van de schokbrekers.. Zij zeggen het ook gehoord te hebben en bevestigden de hypothese. Rubbers zijn ingevet. Daarna: rammeltje zeker niet slechter en waarschijnlijk wat beter.

Ik heb nu nog last van een rammmeltje dat ik vanaf het begin al heb: de sleutelbos tegen mijn rechterknie. Daar kan ik mee leven ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Flyingblue78
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 okt 2018, 19:07

Re: rammeltje

Bericht door Flyingblue78 » wo 17 okt 2018, 19:10

Gert schreef:
ma 24 sep 2018, 12:21
Mijn up heeft een aantal maanden een vreemd rammeltje. Hier wat punten:
1) Het komt van achteren en lijkt wat op een krakende veer of iets los in de kofferbak. Dat laatste is puur als
beschrijving want ik heb alles uit de auto gehaald en het geluid is er nog.
2) Het is het duidelijkst bij lage snelheden: 0-20 km/uur. Van 20-40 hoor je nog wel eens wat en daar boven helemaal niets.
3) Hoewel het gekoppeld is aan het (langzaam) rijden is het niet makkelijk te koppelen aan het wegdek. Bvb bij een drempel hoor ik vaak niets.
4) Tenslotte: het rammeltje is er regelmatig maar ook vaker niet. Soms denk ik dat het er bij warmte meer is en bij koud weer minder.

Wie kan hier chocola van maken ? Ik ben erg blij met suggesties want of de garage iets kan vinden, bvb op het moment dat het rammeltje er niet is, is natuurlijk zeer de vraag.
Sinds afgelopen week een Seat Mii voor mijn vriendin gekocht... ook ik heb te maken met deze vage rammel. Toch nog eens terug naar de garage en vragen of ze de rubbers kunnen invetten.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: rammeltje

Bericht door Gert » do 18 okt 2018, 18:17

Inmiddels ben ik weer een paar dagen verder en geneigd te zeggen dat het invetten van de rubbers van de (achter)schokbrekers heel duidelijk geholpen heeft. De kosten voor het invetten waren 40 euro en dat was inclusief diagnoseritje.

Wel was dat bij een grote beurt waar ik zonder verdere bijzondere ingrepen toch nog 500 euro moest aftikken.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: rammeltje

Bericht door TwitNour » do 18 okt 2018, 19:16

500 euro. Alsof het niks is. De dealers weten wel hoe ze geld moeten verdienen zeg.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: rammeltje

Bericht door Gert » do 18 okt 2018, 19:42

Ja het is wel geld. Toch vond ik het er niet onredelijk uitzien. Uit het hoofd: de beurt is iets van 200, twee filters (lucht en interieur) elk ca 50 euro, bougies ca. 100 euro (alles incl. BTW en incl. monteren) en je zit al op 400.

Bij onderzoeken steekt VW altijd gunstig af zowel wat aanschaf als onderhoudskosten betreft en dat geldt voor de up heel sterk. Daarbij wordt - neem ik aan - ook uitgegaan van dealer onderhoud.

Het is natuurlijk wel een heel circus zo een dealer maar voor mij mag het. Bij het maken van de afspraak per telefoon: geen wachttijd. Bij het brengen van de auto: geen wachttijd. Bij het halen van de auto: geen wachttijd. De koffie is prima en er liggen tijdschriften maar ik doe niets liever dan in en uitrennen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: rammeltje

Bericht door dennuus1 » za 20 okt 2018, 21:09

TwitNour schreef:
do 18 okt 2018, 19:16
500 euro. Alsof het niks is. De dealers weten wel hoe ze geld moeten verdienen zeg.
500,- veel voor een grote beurt bij een dealer?

Haha.....


Ik werk regelmatig aan auto's waarvoor je dat bedrag aftikt voor een kleine beurt.

500,- valt echt wel mee, helemaal als je bekijkt dat een grote beurt maar 1 x per 4 jaar hoeft.

Daarnaast behoudt je natuurlijk ook de mobiliteitsgarantie, word er gecontroleerd op software updates etc.. Iets wat je bij een universeel vaak niet hebt.

Het is en blijft een klap geld, maar auto rijden kost geld. Echter is een Up echt wel voordelig in onderhoud hoor, er zijn héél veel mensen die zouden willen ruilen qua kosten.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: rammeltje

Bericht door Tom Westendorp » ma 22 okt 2018, 08:29

Up! rijders vinden alles duur. Dat is niet alleen voor de mensen op dit forum maar in het algemeen. Maakt verder ook niet zoveel uit maar is wel typerend voor het type auto. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: rammeltje

Bericht door Gert » ma 22 okt 2018, 18:07

Voor alle zekerheid: ik ben tevreden over de service en de kosten van de (grote) beurt. De up reed tevoren nog ongeveer als nieuw en nu weer helemaal.

Ik werd ook nog 1 of 2 keer gebeld en 1 of 2 keer gemailed of ik tevreden was. Dat vind ik een beetje over de top. Mijn ervaring is dat als een bedrijf je begint te vragen of je tevreden bent dat je dan helemaal niet tevreden bent en dat ze dat ook heel goed weten. Dat klopt dus niet in het geval van VW want ik ben wel tevreden.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: rammeltje

Bericht door Gert » di 11 dec 2018, 09:37

Inmiddels bijna twee maanden verder. Het is verbluffend maar het rammeltje is echt weg. Dat invetten van rubbers werkt dus prima.

Het enige wat verder nog zou kunnen is dat de lagere temperaturen nog een gunstige rol spelen. Had soms het idee dat de temperatuur invloed had op de rammel, ook al snap ik niet hoe dat dan werkt. Nou ja dat zien we volgend jaar dan wel weer.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie