Skoda Citigo Greentech Style van SteGo.

Laat hier je nieuwe trots zien.
SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Skoda Citigo Greentech Style van SteGo.

Bericht door SteGo » zo 09 okt 2022, 19:11

De rode 3 deurs CNG Citigo is de deur uit en nu heb ik mezelf verwend met een mooie Citigo Style uit 2018.
Ondanks dat hij 'maar' 60pk heeft voelt hij toch vlot genoeg en is hij zelfs sneller dan de 68pk CNG Citigo Sport waarvoor hij in de plaats is gekomen.

Genoeg geluld ... jullie zien vast eerst liever plaatjes natuurlijk :mrgreen:
nieuwe citigo2.jpg
nieuwe citigo3.jpg
Nieuwe Citigo.jpg
nieuwe citigo 4.jpg
In de zoektocht naar een nieuwe Citigo was de spoeling telkens vrij dun. Ik zocht vanaf bouwjaar 2014, minder dan 100.000km, met cruisecontrol en met stoelverwarming. En met name door die laatste wens vallen er dan toch al heel wat Citigo's af want zo rijkelijk zijn Citigo's met stoelverwarming nou ook weer niet gezaaid.
Het was nog net wat mooier geweest als deze Citigo ook climatecontrol had gehad, maarjah, er moet iets te wensen overblijven nietwaar? Ik heb helaas geen geldboom waardoor ik al m'n wensen in vervulling kon laten gaan. Ook mist deze Citigo PDC achter, iets wat ik in de vorige wel had. Maar het went best snel om het weer zonder PDC te moeten doen, zo groot is zo'n Citigo nou ook weer niet. ;)

Desondanks heb ik wel wel wat upgrades gedaan.
Op de eerste dag na aankoop heb ik direct kentekenplaten met luxe opgelegde letters laten maken en kentekenplaathouders gehaald zonder reclame van de dealer. :D Als de dealer wil dat ik reclame voor ze maak is dat prima .. maar dan moet ik daar ook financieel voordeel van hebben. haha :lol: Hij komt overigens bij Van den Udenhout vandaan .. mocht iemand zich dat afvragen. ;)

Ten tweede natuurlijk de armsteun. Die had ik ook in de vorige Citigo en die is dermate fijn dat ik hem ook weer in de nieuwe wilde hebben.
armsteun.jpg
Ik zat te twijfelen of ik de dubbele bodem in de kofferbak wilde maken. Dat oogt wel luxe, maar een diepe kofferbak vind ik eigenlijk veel praktischer. Die laat ik voorlopig dus nog maar even zitten. Wel heb ik even een kofferbakmat besteld zodat je ook natte spullen zonder zorgen achterin kunt leggen.
kofferbakmat.jpg
kofferbakmat.jpg (168.44 KiB) 2870 keer bekeken
En eigenlijk is het nergens voor nodig ... maar ik vond het er gewoon fraaier uitzien; motorkapisolatie.
nieuwe citigo5.jpg
nieuwe citigo5.jpg (175.7 KiB) 2870 keer bekeken
Verder heb ik ook nog een setje rubber matten gekocht en een 'Skoda veiligheidstas' met gevarendriekhoek, verband, etc.
And last, but surely not least;
nieuwe citigo6.jpg
Modderkuipen bij de achterwielen.

Man o man wat kwam er een enorme berg zand uit de wielkasten toen ik ze schoon spoot met de hogedrukreiniger in de wasbox en later nog met het luchtpistool van de compressor. Het zand bleef maar komen. Echt blij dat ik de modderkuipen erin heb gemaakt.
Echter had ik achteraf eigenlijk 1 ding anders moeten doen; even de tankklep uitnemen om de boel nog wat beter te kunnen inspecteren. Ik heb de wielkast bij montage van de modderkuipen wel even extra beschermd met wat Tectyl Amber, maar voor het mooie hadden eigenlijk die tankklep en tankkom er even uit gemoeten om het nog beter schoon te maken en extra te beschermen. Maar dat is achteraf ... Hier een fotootje van tijdens het Tectyl spuiten;
20221002_095047.jpg
20221002_095047.jpg (84.02 KiB) 2870 keer bekeken
Ik zit er nog aan te denken om binnenkort de wielkuip er weer even uit te halen en alsnog de tankkom eruit te halen en de boel nog even extra na te behandelen. Want als het even kan wil ik eigenlijk voorkomen dat m'n mooie Citigo op den duur gaat roesten bij de tankklep.

Verder ben ik me nog aan het oriënteren op wat ik wil gaan doen met de verlichting. Het gewone halogeen H7-dimlicht vind ik niet zo heel erg denderend. Ook denk ik dat er op den duur nog wel weer een dashcam ingebouwd gaat worden, en eigenlijk wil ik andere banden. Achterop liggen nu Bridgestone Ecopia banden .. en daar heb ik het niet zo op. Bij vorige auto's heb ik daar geen goede ervaringen mee gehad. Ze zijn nog lang niet op maar ik denk dat ik ze ook niet op ga rijden. Voorop liggen 2 bijna nieuwe Vredestein Ultrac banden en eigenlijk is het doodzonde om die al weg te doen. Daarom overweeg ik nog een poosje op deze banden door te rijden (ook de winter door), maar eigenlijk zou ik graag weer net zoals bij m'n vorige Citigo op GoodYear Vector 4Season banden willen rijden. Die bevielen me echt uitstekend! Geen gewissel, gewoon het hele jaar door een fijne band, goede grip ook bij regen en winterse neerslag, lange levensduur. Maarjah ... 2 bijna nieuwe Vredestein banden weggooien is toch ook wel erg zonde, zeker aangezien nieuwe banden ook bepaald niet goedkoop meer zijn. :(

Ongetwijfeld ga ik nog wel meer leuke ideeën opdoen en gaat er vast nog meer geknutseld worden aan de auto. Dit forum biedt natuurlijk voldoende inspiratie. :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: Skoda Citigo Greentech Style van SteGo.

Bericht door OnlyWay=Up! » ma 10 okt 2022, 06:16

Wat een mooie uitvoering zeg! En dat stuur blijft erg gaaf!😁
Leuke upgrades!
EX: '17 UP! TSI

Gebruikersavatar
Kanerr
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 09:20

Re: Skoda Citigo Greentech Style van SteGo.

Bericht door Kanerr » ma 10 okt 2022, 08:22

Blijft een nette Citigo zo!
Mini JCW Manhart - viewtopic.php?f=19&t=8096

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Skoda Citigo Greentech Style van SteGo.

Bericht door SteGo » di 11 okt 2022, 04:25

Bedankt heren! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Skoda Citigo Greentech Style van SteGo.

Bericht door Ozzy » di 11 okt 2022, 16:08

Dat is een hele mooie Citigo zeg. Precies hetgeen waar ik naar op zoek was eigenlijk. Het klein beetje chroom moet wel even gedelete worden
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Skoda Citigo Greentech Style van SteGo.

Bericht door Tom Westendorp » wo 12 okt 2022, 08:57

Mooie auto zeg!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Skoda Citigo Greentech Style van SteGo.

Bericht door SteGo » zo 16 okt 2022, 07:32

Bedankt voor de complimenten. :D
Ozzy schreef:
di 11 okt 2022, 16:08
Dat is een hele mooie Citigo zeg. Precies hetgeen waar ik naar op zoek was eigenlijk. Het klein beetje chroom moet wel even gedelete worden
Ik moet zeggen dat het chroom mij niet zo stoort. Het was zonder chroom ook helemaal prima geweest hoor, maar ik voel niet de onbedwingbare neiging om dat chroom te deleten. ;) Dat had ik bij de vorige Citigo wel en daarbij vond ik het ook serieus een stuk fraaier staan zonder chroom. Maar dat kwam ook doordat de auto rood was met zwarte striping en een zwarte onderspoiler ... daar paste dat chroom gewoon niet bij.
IMG_20200101_113119klein.jpg
IMG_20200101_113119klein.jpg (56.43 KiB) 2506 keer bekeken
SteGo schreef:
zo 09 okt 2022, 19:11
... maar voor het mooie hadden eigenlijk die tankklep en tankkom er even uit gemoeten om het nog beter schoon te maken en extra te beschermen. Maar dat is achteraf ...
Achteraf ... ja, van achteren kijk je een koe in de kont. Het zat me echter toch niet helemaal lekker dat ik het tankklephuis er niet even uit had gehaald. Dus hoppa, wielkuip er weer uit en met enige moeite kreeg ik het tankklephuis wel los. Kon ik dat toch mooi schoonmaken en het zand overal goed tussen vandaan halen om zo toekomstige roestproblematiek te voorkomen ...

Euh, voorkomen????
roest!.jpg
:shock: OMG! Hier was helemaal niks van te zien met het tankklephuis nog op z'n plek, maar mijn amper 4 jaar oude Citigo roest al! :o
Ik ben direct aan het werk gegaan om dit aan te pakken. Ik heb een potje Brunox Epoxy gehaald bij de lokale Brezan en heb daarna zoveel mogelijk van de roest weggeschuurd. Helaas bleek de roest zich zelfs al onder de kitlaag te bevinden. Dit heb ik ook een beetje open gemaakt en zoveel mogelijk van de roest eruit gekrabd.
Aan de voorkant/buitenkant van de carrosserie zat ook al een klein roestplekje, daar heb ik geen voor-foto van gemaakt, maar hieronder is de roest al weggeschuurd en de plek in de Brunox gezet. Het was net zo'n roestplek als op de eerdere foto's.
Roest2.jpg
Na het drogen van de Brunox heb ik er een laagje kleurlak overheen gekwast een aantal uren later gevolgd door een laagje blanke lak. Ik had bij aankoop van de auto een lakstiftsetje gekregen .. dus die kwam direct mooi van pas. Toen dat allemaal droog was heb ik het gat in de kit weer dichtgemaakt met een professionele kit. Een dag later heb ik het hele gebied opnieuw in de Tectyl amber gezet en het tankklephuis opnieuw gemonteerd. Ik heb de rand van het tankklephuis ook lichtjes ingespoten zodat er nu dus een klein beetje Tectyl tussen het tankklephuis en de carrosserie bevind voor extra bescherming. Na plaatsing nog even wat extra Tectyl opgespoten aangezien ik bij montage de laag op sommige plekken had beschadigd. Ik had m'n hele handen er ook onder zitten. :lol: Ik had dat bijspuiten met het opzetstukje met rietje gedaan omdat ik zo wat gerichter kon spuiten .. maar daarbij spuit je al snel teveel op waardoor het een groot blubberfestijn wordt zoals je op de foto ook kunt zien. :lol: Op de foto is ook te zien dat de Tectyl op 1 plekje niet zo goed heeft willen hechten. Wellicht dat dat plekje vooraf net niet helemaal goed ontvet is geweest waardoor het niet heeft willen hechten. Tjah, jammer maar ik maak me er geen zorgen om. Er zit Brunox op en 2 laklagen en de modderkuip zit er nu weer in waardoor er geen steenslag meer zal zijn. En daarbij; als het niet wilde hechten door vettigheid is dat ook al een waterafstotend laagje. ;)
20221014_174743.jpg
20221014_174743.jpg (182.36 KiB) 2506 keer bekeken
Enerzijds ben ik natuurlijk helemaal niet blij dat mijn net aangeschafte auto dit verborgen euvel bleek te hebben. Ik neem het de dealer niet persoonlijk kwalijk, maar wel het VW-concern waar zij in dit geval de vertegenwoordiger van zijn. Dat VW dit probleem niet al eerder heeft gefixt door gewoon elke van de band rollende auto van modderkuipen te voorzien of een andere lang werkende oplossing te verzinnen om dit te voorkomen vind ik belachelijk. Zeker aangezien dit een auto betreft die niet uit de eerste paar bouwjaren is. Bij dit probleem krijg ik een beetje Ford Ka gevoelens. De eerste generatie Ka had ook massaal last van roest rondom de tankklep, al was het daar vaak nog wel een (flink) tandje erger.
Anderzijds ben ik blij dat ik het nu zo goed als mogelijk aangepakt heb en is het roestprobleem is opgelost, en mocht ik toch net niet alles te pakken hebben gehad dan is het proces in ieder geval sterk vertraagd. Ik wil natuurlijk voorkomen dat het er op den duur zo uit gaat zien;
2022-10-16 08_00_03-Naamloos - Paint.png
2022-10-16 08_00_03-Naamloos - Paint.png (641.66 KiB) 2506 keer bekeken
Of zoals bij de al eerder genoemde Fordjes Ka;
Ford Ka.png
Ford Ka.png (195.83 KiB) 2506 keer bekeken
:mrgreen:

Ik hoop maar dat ik niet wekelijks dit soort updatejes ga hebben bij deze Citigo. :lol: Daar ga ik in ieder geval niet van uit. ;)

Ik ben nog wel in contact getreden met de verkopende dealer over dit euvel en een paar andere kleine dingetjes, daarover wellicht later meer. Ik heb binnenkort een afspraak bij hun.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Skoda Citigo Greentech Style van SteGo.

Bericht door Ozzy » zo 16 okt 2022, 16:09

Kon je niet beter eerst de lokale VW dealer of de verkopende partij/dealer over het roest aanspreken? Op deze auto's zitten tot 6 jaar garantie op tegen roest naar mijn weten.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Skoda Citigo Greentech Style van SteGo.

Bericht door SteGo » zo 16 okt 2022, 19:43

Dat ligt iets gecompliceerder; er zit geen garantie op tegen roesten. Ze geven garantie op doorroesten van binnenuit voor 6 of 12 jaar afhankelijk van of je auto wel of niet volledig verzinkt is. En van doorroesten is bij mijn Citigo nog lang geen sprake. Daarbij ontstaat deze schade natuurlijk door steenslag, zand en zout ... en dat hebben ze ook buiten de garantie geplaatst ...
En aanspraak maken op lakgarantie heeft ook geen zin meer, want die is maar 3 jaar en mijn Citigo is bijna 4 jaar.
Skoda schreef: Schade door invloeden van buitenaf valt niet onder de fabrieksgarantie. Hiervan is sprake bij beschadigingen die ontstaan zijn
door bijvoorbeeld klimatologische, chemische, thermische, mechanische of andere inwerking van buitenaf, zoals:
Steenslag met daaruit voortvloeiende roestverschijnselen, glasbreuk, enz.
• Industrievervuiling.
• Lak- en carrosserieschades door zout, zand, storm, bloesem, boomhars, (vogel) uitwerpselen, enz.

........

OVERIGE GARANTIES
12 jaar Carrosseriegarantie
Voor alle ŠKODA-modellen met een volledig verzinkte carrosserie geldt een termijn van 12 jaar garantie op de gehele
carrosserie. Voor de gevolgen van roestschade die ontstaat door oorzaken van binnenuit en die het herstel van een
carrosseriedeel ten gevolge van doorroesten noodzakelijk maakt. Voor de overige modellen geldt een termijn van 6 jaar
carrosseriegarantie.

3 jaar Lakgarantie
Gedurende een termijn van 3 jaar na de afleveringsdatum wordt een garantie gegeven op de carrosserielak indien er sprake is
van materiaal- en/of fabricagefouten.
Desondanks zou ik in het geval dat ik de auto hier bij de plaatselijke dealer gekocht had wel degelijk terug gegaan zijn alvorens zelf de roest te lijf te gaan. Echter heb ik mijn auto 150km verder naar het zuiden gekocht ... en dat rijd ik niet zomaar even heen en weer om eerst te laten kijken, dan áls ze er al wat aan zouden willen doen de auto op een later tijdstip brengen om te laten repareren en daarna de auto weer op te halen. Daar heb ik echt geen schik van. :lol:

Het is voor mij wel een reminder waarom het toch handig is om in vervolg de zoektocht naar een volgende auto iets meer tot de eigen regio te beperken. ;)
Afbeelding

Plaats reactie