Tom's derde, een e-up! Te koop! p12

Laat hier je nieuwe trots zien.
Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door OnlyWay=Up! » za 13 aug 2022, 09:08

Tom Westendorp schreef:
vr 12 aug 2022, 19:53
Gaat hard.

408324FE-CA3A-44C9-94ED-976A3B99D7A7.jpeg
Phoe wow dat gaat zeker hard! Belang heb je hem nu? 4 maanden toch?

Waar zit het hem het meeste in? De fun tripjes of woon/werk kilometers?

Ik hoorde dat je ook de remmen wilde gaan upgraden..?
EX: '17 UP! TSI

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » wo 17 aug 2022, 07:59

Ja klopt, ik speel nog wel met dat idee. Ik denk dat wanneer er iets meer koeling naartoe gaat, de vloeistof wordt vervangen, stalen remleidingen en betere blokken je al een heel eind komt voor een snel rondje ring waarbij de regeneratie uit kan. Daardoor zou de hitte ontwikkeling ook een stuk lager moeten zijn in de motor, inverter en accu waardoor je langer het volle vermogen kunt gebruiken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Langero
Forum newbie
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 11:05

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Langero » wo 17 aug 2022, 08:19

Tijdje niet actief geweest, maar leuk man een E-Up. Niet helemaal verwacht met je eerdere Auto keuzes :). Het is natuurlijk niet te vergelijken met je eerdere ups, maar wat zijn de positieve en mindere kanten in vergelijking met je eerdere benzine upjes?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » wo 17 aug 2022, 10:06

Het meest positieve zijn de running costs. Het kost werkelijk helemaal niets om met een e-up te rijden. Het tweede enorme voordeel vind ik de elektrische aandrijflijn. De auto is oneindig soepel en trekt vanaf stilstand als een lier. Ik ga binnenkort met Maarten een avondje rijden en dan willen we eens zien hoe groot het verschil is tussen zijn GTI en mijn e-up! met onderstel goodies. Ik denk dat het op B-wegen elkaar niet veel doet. Op de snelweg is een GTI VEEL sneller.

Nadelen zijn er ook in de vorm van het trage laden. Hoewel de E-up! middels CCS kan DC laden is de snelheid nog steeds bescheiden en wordt zelfs fors minder op het moment dat je al een keer snel hebt geladen en of de auto heel intensief hebt gebruikt. De boel warmt dan dusdanig op dat je de peak snelheid van 40 kW niet eens haalt en er slechts 26 kW max over blijft.

Als de e-up! net iets sneller zou DC laden en niets iets geavanceerder zou kunnen AC laden zou het echt de ultieme auto zijn.

@onlywayup, mijn woonwerk kilometer zijn bijna 150 kilometer per dag en dan in het weekend vaak nog met het gezin stukjes rijden dus dan gaat het heel erg hard. Dikke lol!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » do 18 aug 2022, 09:04

Ohja, wat ook zeker niet mag ontbreken in de opsomming hierboven zijn twee mega irritante dingen: elke keer als je de auto start staat de temperatuur van de climate control op 22 graden, super irritant en Lane Assist gaat ook elke keer weer aan zonder dat je er om vraagt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door hutch » do 18 aug 2022, 09:39

Misschien staat er in onderstaande link, nog iets voor je tussen.
https://ev-database.nl/auto/1189/Volkswagen-e-Up

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » do 18 aug 2022, 09:58

Die ken ik zo'n beetje uit mijn hoofd haha.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Gert » do 18 aug 2022, 11:54

Tom Westendorp schreef:
do 18 aug 2022, 09:04
Ohja, wat ook zeker niet mag ontbreken in de opsomming hierboven zijn twee mega irritante dingen: elke keer als je de auto start staat de temperatuur van de climate control op 22 graden, super irritant en Lane Assist gaat ook elke keer weer aan zonder dat je er om vraagt.
Daar is vanaf te komen!
1) OBD11 dongeltje kopen of lenen
2) Videootjes van Tedo Nash hierover raadplegen. Ik heb hier https://www.goingelectric.de/forum/view ... 5#p1459975
een instructie geschreven hoe je ze naar default "laatste temperatuur" (airco) en "laatste stand" (lane assist) kunt zetten
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » do 18 aug 2022, 13:17

Ja I know maar om nou zo'n dongel en pakket aan te schaffen voor twee instellingen? Ik vind het te zot voor woorden dat Volkswagen dit een acceptabele instelling vind.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Gert » do 18 aug 2022, 13:55

Ik ben met je eens dat VW in dezen "fout" zit. OBD11 met pro (=software licentie) is 75 euro bij auto wolff.
1) Dat is maar eenmalig de helft van wat jij per jaar aan we connect kwijt bent ;)
2) Je kunt er veel meer mee programmeren. Heeft jou e-up tot 30 km/uur een nep motor geluid? Dat kun je er ook mee uitzetten. Daarnaast zijn er nog veel instellingen die je in elke up kunt tweaken. Bochtverlichting en weet ik niet wat voor flauwekul allemaal ;)

PS Gesteld dat de dealer (die het bij mij weigerde) of VAGtechniek (die er ook zijn vingers niet aan durfde te branden) de instellingen voor je zouden wijzigen, denk je dat die dat dan voor veel minder dan 75 euro (met of zonder BTW) voor je zouden doen? Toen ik dat bedacht had vond ik die 75 euro ineens een koopje.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door OnlyWay=Up! » do 18 aug 2022, 17:37

Tom Westendorp schreef:
do 18 aug 2022, 09:04
Ohja, wat ook zeker niet mag ontbreken in de opsomming hierboven zijn twee mega irritante dingen: elke keer als je de auto start staat de temperatuur van de climate control op 22 graden, super irritant en Lane Assist gaat ook elke keer weer aan zonder dat je er om vraagt.
Kan ik voor je aanpassen hoor, ook nog wel een aantal andere zaken.
EX: '17 UP! TSI

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » do 25 aug 2022, 19:07

Nieuwe film op mijn Engels gesproken kanaal!

Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door OnlyWay=Up! » vr 26 aug 2022, 06:39

Interessante film!
EX: '17 UP! TSI

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » ma 29 aug 2022, 10:30

Thanks! Vandaag de 23.000 erop gereden. Haha
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » vr 02 sep 2022, 08:32

Voor nu denk ik dat dik de limieten van het platform wel echt aan het bereiken ben. Er is maar zoveel dat een 32 kWh accupack je kan bieden.

Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Gert » za 03 sep 2022, 18:08

Tom, je vertelt dat je met 0km bereik stop kwam te liggen vlak bij huis. Ging de auto daarvoor niet over op de z.g. Schildpad modus? Ik heb begrepen dat je in die modus nog ettelijke km-ers kunt rijden, zij het heel langzaam / stapvoets.

Vertel eens hoe dat stilvallen precies ging. Ter lering van andere e-up rijders.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » zo 04 sep 2022, 19:02

Ik ben Tom en ik heb teveel auto’s. Zoveel auto’s dat ik er een film over heb gemaakt. #kijkdan #koopdan

Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Kanerr
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 09:20

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Kanerr » ma 05 sep 2022, 08:20

Gert schreef:
za 03 sep 2022, 18:08
Tom, je vertelt dat je met 0km bereik stop kwam te liggen vlak bij huis. Ging de auto daarvoor niet over op de z.g. Schildpad modus? Ik heb begrepen dat je in die modus nog ettelijke km-ers kunt rijden, zij het heel langzaam / stapvoets.

Vertel eens hoe dat stilvallen precies ging. Ter lering van andere e-up rijders.


Beter dan dit krijg je hem niet :)
Mini JCW Manhart - viewtopic.php?f=19&t=8096

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Tom Westendorp » ma 05 sep 2022, 08:30

Gert schreef:
za 03 sep 2022, 18:08
Tom, je vertelt dat je met 0km bereik stop kwam te liggen vlak bij huis. Ging de auto daarvoor niet over op de z.g. Schildpad modus? Ik heb begrepen dat je in die modus nog ettelijke km-ers kunt rijden, zij het heel langzaam / stapvoets.

Vertel eens hoe dat stilvallen precies ging. Ter lering van andere e-up rijders.
De schildpad modus was al wel aan. Maar ondanks dat had ik toch nog 10 kilometer rijbereik. Nadien heb ik het uitgebreid met Kyle besproken die aangaf dat het goed kan zijn dat de BMS (Battery Management System) enigszins van slag was vanwege het zeer intense gebruik op die dag. Als je nagaat dat de auto eigenlijk al 12 uur non-stop bezig was met ofwel laden, ofwel volgas rijden dan is het niet zo gek dat de waarden in het grensbereik wellicht net wat minder duidelijk zijn dan dat ze dat normaal zijn.

Het battery pack van de e-up is luchtgekoeld dus als daar eenmaal de warmte in zit en je blijft er energie van vragen door ofwel aan een snellader te staan ofwel door continu te rijden dan blijft die warmte natuurlijk aanwezig.

De e-up had natuurlijk geen schuld, ik had gewoon eerder moeten stoppen en een snellader moeten pakken tot ik 30 kilometer had en makkelijk thuis had kunnen komen. Maar na ruim 12 uur op pad was ik niet meer zo helder om daar aan te denken. Gebeurt me vast niet nog een keer. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Tom's derde, een e-up! Nurburgring p.9

Bericht door Ozzy » ma 05 sep 2022, 09:03

Wat haal je meestal op een volle accu? Ik heb nu een elektrische Citigo mee. Bij volle accu op eco+ stand gaf ie een actieradius aan van 369km. Na een rit van 50km, voornamelijke over de snelweg met 105 op de cruise control, had ie nog maar 210km aan actieradius over 😅
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Plaats reactie