Mijn Citigo

Laat hier je nieuwe trots zien.
Langero
Forum newbie
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 11:05

Re: Mijn Citigo

Bericht door Langero » wo 07 sep 2022, 13:51

Tom Westendorp schreef:
wo 07 sep 2022, 11:31
Dat is ook een hele nuttige investering Autheo, E10 vreet je leidingen op, E5 een stuk minder, op de lange termijn is het dus ook goedkoper. Als je heel veel kilometers rijdt zal het nog wel meevallen omdat het spul continu door de leidingen stroomt en de motor goed op temperatuur komt.
Klopt maar deels als ik het goed begrepen heb na wat uitzoeken, als je een oude auto hebt met carburateurs dan is het slim om e5 te gebruiken. E10 heeft pas echt invloed als je maanden je auto laat staan,

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Mijn Citigo

Bericht door kees62 » wo 07 sep 2022, 16:55

Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in dat bij moderne auto’s de boel wegvreet. Er staan hier ook 2 20jarige motorfietsjes met carburateurs, daar wil je wel 98 tanken om het gommen van de carburateurs bij lang stilstand te voorkomen. En mijn motor (Z900) loopt naar mijn gevoel iets beter, echter bij een karretje als de Citigo merk ik er niets van.
We gaan het (ooit) zien, of niet

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Mijn Citigo

Bericht door iichel » wo 07 sep 2022, 17:03

Mijn karmann ghia loopt prima op E5 en da's een motor die pak 'm beet 60 jaar oud is.
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Mijn Citigo

Bericht door Ozzy » wo 07 sep 2022, 22:03

Autheo schreef:
wo 07 sep 2022, 10:58
In het algemeen wordt gezegd dat met AC rijden je zuiniger rijdt, omdat je dan constanter rijdt. Juist snelheidsfluctuaties vragen meer brandstof. Maar hoe kom jij erbij dat AC een liter extra op 100 km vraagt?
Met AC bedoelde ik airco(nditioning)
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mijn Citigo

Bericht door Autheo » wo 07 sep 2022, 23:26

Ozzy schreef:
wo 07 sep 2022, 22:03
Autheo schreef:
wo 07 sep 2022, 10:58
In het algemeen wordt gezegd dat met AC rijden je zuiniger rijdt, omdat je dan constanter rijdt. Juist snelheidsfluctuaties vragen meer brandstof. Maar hoe kom jij erbij dat AC een liter extra op 100 km vraagt?
Met AC bedoelde ik airco(nditioning)
Ach, natuurlijk, je hebt helemaal gelijk dat je daarmee meer brandstof verbruikt. Ik was in de war met ACC (automatic cruise control), maar de Vagling heeft inderdaad alleen CC (als optie) zonder die A. En Cruise Control kan ook helpen om zuiniger te rijden.

Gebruikersavatar
Kanerr
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 09:20

Re: Mijn Citigo

Bericht door Kanerr » do 08 sep 2022, 09:28

Tom Westendorp schreef:
wo 07 sep 2022, 11:31
Dat is ook een hele nuttige investering Autheo, E10 vreet je leidingen op, E5 een stuk minder, op de lange termijn is het dus ook goedkoper. Als je heel veel kilometers rijdt zal het nog wel meevallen omdat het spul continu door de leidingen stroomt en de motor goed op temperatuur komt.
Misinformatie waar ik wel een beetje zat van begin te raken.

Er zijn heel veel mensen die het verschil niet kennen tussen E5 en E10.

E10 is benzine brandstof met een ethanol inhoud van maximaal 10%
E5 is benzine brandstof met een ethanol inhoud van maximaal 5%

Dit betekend NIET dat E5 automatisch euro 98 is zoals vele denken met een octaangetal van 98. Vaak is het gewoon euro 95 maar met minder ethanol. Wel is het zo dat v-power, ultimate, geef het een naam, andere additieven heeft waardoor een performance auto er baat bij kan hebben.

Vergeet niet dat het niet met ethanol te maken heeft, want vele power motoren maken veel meer power op 85% ethanol ;)

Beide zullen OUDE(!) brandstofleidingen aantasten maar E5 veel langzamer dan E10. Dit komt door het type rubber/plastic wat 30/40 jaar geleden is gebruikt voor deze leidingen.

Een 1.0 MPI heeft onmogelijk meer kracht op E5 dan E10, bewezen op de rollerbank (ahoewel ik het niet meer kan terugvinden.... oops) maar door mijzelf ook bewezen middels Draggy. Is precies even snel.

Goed, was veel offtopic excuses maar hoop dat mensen begrijpen dat het onnodig is.
Mini JCW Manhart - viewtopic.php?f=19&t=8096

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1390
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Mijn Citigo

Bericht door Up!grade TSI » do 08 sep 2022, 22:28

Kanerr schreef:
do 08 sep 2022, 09:28
Tom Westendorp schreef:
wo 07 sep 2022, 11:31
Dat is ook een hele nuttige investering Autheo, E10 vreet je leidingen op, E5 een stuk minder, op de lange termijn is het dus ook goedkoper. Als je heel veel kilometers rijdt zal het nog wel meevallen omdat het spul continu door de leidingen stroomt en de motor goed op temperatuur komt.
Misinformatie waar ik wel een beetje zat van begin te raken.

Er zijn heel veel mensen die het verschil niet kennen tussen E5 en E10.

E10 is benzine brandstof met een ethanol inhoud van maximaal 10%
E5 is benzine brandstof met een ethanol inhoud van maximaal 5%

Dit betekend NIET dat E5 automatisch euro 98 is zoals vele denken met een octaangetal van 98. Vaak is het gewoon euro 95 maar met minder ethanol. Wel is het zo dat v-power, ultimate, geef het een naam, andere additieven heeft waardoor een performance auto er baat bij kan hebben.

Vergeet niet dat het niet met ethanol te maken heeft, want vele power motoren maken veel meer power op 85% ethanol ;)

Beide zullen OUDE(!) brandstofleidingen aantasten maar E5 veel langzamer dan E10. Dit komt door het type rubber/plastic wat 30/40 jaar geleden is gebruikt voor deze leidingen.

Een 1.0 MPI heeft onmogelijk meer kracht op E5 dan E10, bewezen op de rollerbank (ahoewel ik het niet meer kan terugvinden.... oops) maar door mijzelf ook bewezen middels Draggy. Is precies even snel.

Goed, was veel offtopic excuses maar hoop dat mensen begrijpen dat het onnodig is.
En er is ook nog benzine waar zelfs 0% bio- ethanol in zit, namelijk BP Ultimate
Zoals je in de link kunt lezen zijn ze wettelijk verplicht het E5 te noemen, maar "stiekem " zit er gewoon geen bio-ethanol in👌🏻
Dus voor een klassieker of als je gewoon liefhebber bent van techniek is dat de ultieme brandstof mijns inziens.
Vraag maar aan een willekeurige auto monteur, tegenwoordig worden er veel vaker vastgelopen brandstof pompen vervangen dan vroeger, toen benzine nog gewoon benzine was...
Nadeel is dat er verrekte weinig BP stations in NL zijn 😬
https://www.bp.com/nl_nl/netherlands/ho ... e-e10.html
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e) 🚗

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Mijn Citigo

Bericht door Ozzy » do 08 sep 2022, 23:29

Up!grade TSI schreef:
do 08 sep 2022, 22:28
En er is ook nog benzine waar zelfs 0% bio- ethanol in zit, namelijk BP Ultimate
Zoals je in de link kunt lezen zijn ze wettelijk verplicht het E5 te noemen, maar "stiekem " zit er gewoon geen bio-ethanol in👌🏻
Dus voor een klassieker of als je gewoon liefhebber bent van techniek is dat de ultieme brandstof mijns inziens.
Vraag maar aan een willekeurige auto monteur, tegenwoordig worden er veel vaker vastgelopen brandstof pompen vervangen dan vroeger, toen benzine nog gewoon benzine was...
Nadeel is dat er verrekte weinig BP stations in NL zijn 😬
https://www.bp.com/nl_nl/netherlands/ho ... e-e10.html
Inderdaad, in BP Ultimate 98 E5 zit geen bio ethanol, momenteel in ieder geval. Dat is momenteel 1 van de beste 98 die je in NL kan krijgen.
Of er bio-ethanol toegevoegd wordt aan V-Power 98 E5 zit weet ik niet, maar bij JD zeggen de mannen dat het in ieder geval niet gelijk is aan de 98 van BP bijvoorbeeld. V-power is geen 95 meer zoals voorheen, maar tegenwoordig is het 97 octaan ofzo. In Total Excellium 98 E5 zit er wel bio-ethanol aan toegevoegd.

Verrekte weinig BP stations in NL? Heel Nederland staat vol met BP tankstations hoor... :? Download de app ''directlease-tankservice eens. Daar zie je alle tankstations in staan.

Maar goed. Ik denk dat we deze discussie beter verder kunnen voeren in een topic die over brandstoffen gaat in plaats van de topic van Kees.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Mijn Citigo

Bericht door kees62 » vr 07 okt 2022, 21:14

Zo, de eerste 60000 km beurt gedaan, olie +filter, luchtfilter + bougies. (interieurfilter vorige keer gedaan).
95 euro aan materiaal, anderhalf uur werk en dat was omdat het de eerste keer is, ik stel me voor dat een ervaren monteur bij deze wagentjes nog een stuk sneller is.
Bougies vond ik wel erg versleten, zat behoorlijk ruimte tussen de electrodes. Gelukkig gingen de bougiedoppen er vanzelf af, merkte dat deze ingevet waren van binnen.
Vorige maand is ie gekeurd waarbij de rest ook even bekenen is.
Kortom, ik kan er weer even tegenaan. Nog steeds een blije citigo rijder.

Gebruikersavatar
Kanerr
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 09:20

Re: Mijn Citigo

Bericht door Kanerr » ma 10 okt 2022, 08:24

Netjes hoor. Ruimte tussen keramiek en ijzer laat niet zien hoever ze versleten zijn hoor, dat is een standaard ruimte.
Mini JCW Manhart - viewtopic.php?f=19&t=8096

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Mijn Citigo

Bericht door kees62 » ma 10 okt 2022, 14:17

Nee het was de ruimte tussen de electroden, de onderste was ook behoorlijk dunner geworden. Bedenk me dat ik ff een foto had moeten maken

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1390
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Mijn Citigo

Bericht door Up!grade TSI » zo 16 okt 2022, 01:29

kees62 schreef:
vr 07 okt 2022, 21:14
Zo, de eerste 60000 km beurt gedaan, olie +filter, luchtfilter + bougies. (interieurfilter vorige keer gedaan).
95 euro aan materiaal, anderhalf uur werk en dat was omdat het de eerste keer is, ik stel me voor dat een ervaren monteur bij deze wagentjes nog een stuk sneller is.
Bougies vond ik wel erg versleten, zat behoorlijk ruimte tussen de electrodes. Gelukkig gingen de bougiedoppen er vanzelf af, merkte dat deze ingevet waren van binnen.
Vorige maand is ie gekeurd waarbij de rest ook even bekenen is.
Kortom, ik kan er weer even tegenaan. Nog steeds een blije citigo rijder.
Uit m'n hoofd mag het interieurfilter elke 15k of 1x/jaar vervangen worden, wat het eerste komt.
Had je hem dan niet mee moeten pakken? (Is ook het werk en de kosten niet :D )
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e) 🚗

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Mijn Citigo

Bericht door kees62 » zo 16 okt 2022, 10:01

Klopt wat je zegt mbt interieur filter. Had alleen de laatste tijd wat meer gereden dus het filter is nog geen half jaar oud. Wel ff schoolgeblazen. Over 15k maar weer eens vervangen. Dan zit ie er een jaar in

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Mijn Citigo

Bericht door kees62 » do 02 feb 2023, 16:03

Deze keer wat pech, wilde gisteren wegrijden op 't werk, dat voelde meteen vreemd: lekke band.
Reserverwiel erop (dat was dus die 5 tientjes voor een setje reservewiel en krik waard) en thuis even gekeken. Zit er aan de zijkant van het loopvlak een staaldraad in, die blijken van veegwagens af te komen.
Kortom: banden waren nog op 30% , besloten er 2 nieuwe op te leggen, houd wel van dezelfde banden in dezelfde staat op één as.

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Mijn Citigo

Bericht door kees62 » zo 06 aug 2023, 06:52

Inmiddels een aantal wekem met trekhaak. Een paar dagen met fietsen achterop naar Limburg geweest. Toch fijn mijn vertrouwde fietsendrager weer op de auto te hebben.
Wel één dingetje: je merkt met 2 stadsfietsen achterop wel dat het een licht autootje is, maar verder tot nu toe is de trekhaak een succes.

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Mijn Citigo

Bericht door kees62 » wo 13 dec 2023, 21:49

Nu bij 98500 km de voorbanden vervangen. Nog niet helemaal versleten maar door een oude reparatie die wat begon te lekken en ik het niet de moeite vond dit opnieuw te doen , heb ik ze vervangen. Vond het een mooie kmstand voor de originele banden.
Meteen de remmen ff gecheckt, die zijn nog niet op de helft. Gaat goed.
totaal onkosten (excl aankopen zoals reservewiel en trekhaak) : € 957,64.

hij doet waarvoor ik m gekocht heb: mij goedkoop van A naar B brengen, nog steeds erg tevreden!!

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Mijn Citigo

Bericht door kees62 » wo 10 jan 2024, 16:20

maar weer eens € 2,50 aan een ruitenwisserrubber uitgegeven, zat er al weer 35K km op :-)

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Mijn Citigo

Bericht door kees62 » za 09 mar 2024, 16:55

105000 op de teller, tijd voor een oliebeurtje ! 53 euro aan materiaal en een half uurtje tijd. Op naar de 120K

Plaats reactie