Citigo CNG Sport van SteGo.

Laat hier je nieuwe trots zien.
SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door SteGo » za 18 mei 2019, 15:51

M’n eigen Citigo’tje; sinds 28-01-2019 trotse eigenaar van een Skoda Citigo CNG Sport, bouwjaar 2014.

Hij is door de vorige eigenaar uit Duitsland gehaald en zit lekker in z'n spullen, waaronder cruise control en verwarmde stoelen.
Ik begreep van de vorige eigenaar dat hij zelf ook al wat zaken had toegevoegd aan de auto zoals; een originele middenarmsteun, Move&Fun navigatie/audio, setje rubber vloermatten, wielkuipen aan de achterzijde (origineel voor een VW e-Up), en hij had nog een aantal zaken geprogrammeerd; bochtverlichting, achterlichten aan bij dagrijverlichting aan, "teardrop wipe" en automatisch vergrendelen van de deuren bij wegrijden. Je zou bijna denken dat er niks meer over is gebleven om te modificeren.

Maar uiteraard heb ik nog wel een aantal dingen gevonden. In dit topic zal ik het laten zien en bijhouden zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Ik heb de Citigo van een particulier gekocht. Ik had de auto gevonden op Marktplaats. De vorige eigenaar had geprobeerd de auto in te ruilen maar was erachter gekomen dat de handel niet zit te wachten op CNG-auto’s. :lol: Goed nieuws voor mij want ik wilde juist eens CNG of LPG gaan proberen. Voor de prijs die ik ervoor heb betaald had ik geen gelijkwaardige benzine-versie kunnen kopen, en dan zou ik daar bovenop ook nog eens de kosten voor inbouw van LPG hebben gehad.

Wat is er sinds de aanschaf gedaan, en wat is aangeschaft?

– Eerst maar eens een grote beurt laten geven bij m’n vaste garage, ook de bobines meegepakt en vervangen door merkverpakte exemplaren van BERU. (ZSE067)
– CNG-tanks laten inspecteren, dat bleek eigenlijk begin vorig jaar al te moeten zijn gebeurd. Kosten: €287,50!! bij Pouw Deventer ( https://www.tankinspecties.nl/faq )
– Aangezien ik de auto kocht op winterbanden met stalen velgen en afzichtelijke wieldoppen had ik voor de tijd dat het duurde totdat ik een set lichtmetaal had gevonden even zwarte naafkappen gekocht (1ST601169A 9B9), dat zag er direct een stuk beter uit.
– Er zaten uiteraard Duitse boekjes bij de auto, en ondanks dat ik Duits prima kan begrijpen lees ik toch bij voorkeur in het Nederlands dus heb ik even alle boekjes in het Nederlands besteld.
Instructieboekje Citigo: S1056101032
Instructieboekje Radio Funky: S0056150432
Onderhoudsboekje: S0055303032 (voor Citigo, Fabia, Octavia, Octavia Tour, Roomster, Superb)
– Fraai hoesje voor het Move&Fun systeem (1ST087315)
– Een multimediahouder (5JA051435A) al bleek m'n telefoon (Nokia6) er niet in te passen, is overigens wel handig als pennenbakje.
– Parkeerbonclipje bij de voorruit ontbrak, die heb ik er ook even aangemaakt. (1ST867159, direct maar 2 besteld voor het geval hij eens afbreekt) en ook direct maar het schroefje en het plugje dat ik wellicht nodig zou kunnen hebben (N 90994601 & N 90668606).
– Een paar nieuwe klemmen voor de A-stijlbekleding (4A0867276A). Jeetje wat zit die bekleding vast .. een van de metalen klemmen brak gewoon in stukken.
– Afvalbakjes voor in de deuren aanschaft (5JA061107 9B9).
– Reservelampensetje (1ST052000)
– Lakstiftje; Tornadorood. (3T0050300 Y3D)
– Montagesetje ‘KIT 1672’ van Thule om m’n dakdragers ook weer op de Citigo te kunnen gebruiken.
– Alle benodigdheden voor de dubbele laadvloer: koffervloer (1S0858855E 1BS), steun links (1S0858831F 82V), steun rechts (1S0858832F 82V), 2 rubbers (1S0845437) en 6 bouten (N 91026802). De steunen passen niet zonder modificeren! Kofferbodem van de CNG-versie is dermate anders dat ze niet zomaar passen.
– Reservewieltje van een 6N-Polo met krikje en wielsleutel, kan mooi onder de dubbele laadvloer. CNG-versies hebben immers geen reservewiel.
– De zijclignoteur aan de bijrijderskant was lek daar moest dus even een nieuwe voor besteld worden. (7E0949117B)
– De bevestigingsring van de afdekkap van de CNG-nippel was gescheurd. Domweg een gevalletje van uitgedroogd rubber. (2K0201579)
– Setje nieuwe wielen!; Velgen: Dezent TD DARK 6.0x15 4x100 ET38, banden: GoodYear Vector 4Seasons Gen-2 185/55 R15 82H

En nu staat hij er dus zo bij.
Dezent TD Dark.jpg
Op dit moment heb ik niet zo heel veel projecten in de planning staan. Na de montage van de lichtmetalen velgen ergerde ik me aan die vieze grijze remtrommels en was ik van plan ze zwart te maken. Maar nu ik er een tijdje mee rijd ergert het me al lang niet meer zo erg. Misschien laat ik het wel voor wat het is. ;)

Tanken is wel heerlijk met dit ding, ik ben nog nooit tot €15 gekomen bij het tanken van CNG. :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door Tom Westendorp » zo 19 mei 2019, 11:03

Prachtige auto! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door damianw26 » zo 19 mei 2019, 11:18

Mooi een rode met zwarte details. Hoe ver kom je op een tank CNG? Remtrommels in de zwarte hammerite zetten is zo gepiept, kan ik je zeker aanraden.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door Caddykaatje » zo 19 mei 2019, 11:27

Mooie auto en hey zou inderdaad mooier staan als de trommels achter zwart zijn 😉
Volkswagen UP GTI

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door SteGo » zo 19 mei 2019, 17:59

Bedankt allen! ;)

Ik zal de zwarte remtrommels nog eens opnieuw in overweging nemen. Misschien een mooi klusje voor als ik in de zomer eens een dagje vrij ben en ik verder ook niet met de auto weg moet. Ik had wel eens gelezen dat Hammerite een behoorlijk lange droogtijd nodig heeft?
damianw26 schreef:
zo 19 mei 2019, 11:18
Hoe ver kom je op een tank CNG?
Beetje afhankelijk van de omstandigheden zo'n 270 á 300km. Onlangs ben ik voor het eerst krap over de 300km gekomen, maar dan zat ik ook echt wel tegen het punt aan waarop hij zal overschakelen naar benzine.
Het motortje loopt trouwens op benzine wel net wat rustiger dan op gas. Maarjah ik heb hem natuurlijk niet gekocht om op benzine te rijden. Daarnaast zijn de vaste lasten ook hoger dan bij de benzine-versie dus hij moet gewoon op CNG rijden. ;)

Voor de geïnteresseerden hier een linkje naar de verbruikscijfers op Spritmonitor.de; https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 08219.html
Afbeelding

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door SteGo » zo 19 mei 2019, 18:21

damianw26 schreef:
zo 19 mei 2019, 11:18
Mooi een rode met zwarte details.
Over die zwarte details, of wellicht beter gezegt, de striping in het algemeen; die is niet van een denderend hoge kwaliteit. Zowel de zwarte folie als de grijze folie scheurt. Van afstand ziet het er nog prima uit, maar als je dichterbij kijkt .... :naughty:

Ik had zelfs al even overwogen de striping op het motorkap en het dak eraf te halen aangezien die er het ergst aan toe zijn, maar je kunt er vergif op in nemen dat je dat blijft zien. Mijn vorige auto had ook belettering erop gehad (donkerpaars metallic) en onder bepaalde omstandigheden bleef je het toch weer zien. Ondanks dat ik hem door een professional had laten poetsen (het werd er wel minder van). Wellicht dat ik het wanneer het te lelijk wordt gewoon eens opnieuw moet laten stickeren met een hogere kwaliteit folie. Ik heb gelukkig wel wat contacten met mensen die actief zijn in het bestickeren en wrappen van auto's. ;)
De bijlage IMG_20190215_121233.jpg is niet meer beschikbaar
IMG_20190215_121233.jpg
Afbeelding

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door SteGo » zo 19 mei 2019, 18:38

En nog even wat overige plaatjes. ;)
AutoWeek.jpg
Eigen citigo1.jpg
Bijlagen
Eigen citigo1.jpg
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door Tom Westendorp » do 23 mei 2019, 07:38

Mooie collages!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door SteGo » zo 06 okt 2019, 12:33

Tijd voor een kleine update want inmiddels is de Citigo weer een beetje onder handen genomen. En nee, ik heb de remtrommels nog niet gedaan. :lol: Die storen me eigenlijk minder en minder. :mrgreen:

Waar ik me wel enorm aan ergerde waren de fabrieksradio en de Garmin. Ja, het ziet er netjes uit, zeker weten. Maar toch heb ik er geen vrienden mee kunnen worden. Elke rit weer eerst die Garmin erop klikken om beschikking te hebben over een carkit vind ik irritant en als ik de Garmin gewoon altijd zou laten zitten voelt het als een uitnodiging naar inbrekers om je ruit in te slaan en de Garmin te stelen. Dat ze die Garmin zouden stelen vind ik daarbij nog geen eens het ergst, het ingeslagen raam is dan veel irritanter. Daarnaast had ik issues met de DAB-ontvangst van de radio, het lag voor de hand dat het euvel aan de antennevoet zou liggen maar los daarvan vond ik de bediening van de radio ook niet fijn.
Aangezien ik met m'n vorige auto's niet heel erg lang heb gedaan was ik eigenlijk aanvankelijk niet van plan iets aan de radio te gaan doen. Ik weet dat velen de fabrieksradio en Garmin fraai vinden dus leek het me met het oog op de inruilwaarde beter om het te laten zitten. Echter hebben we thuis besloten dat deze auto langer mee moet gaan dan de vorige auto's, en dus niet in de loop van volgend jaar weer iets anders kopen ... :?
Maar als ik dan toch langer met deze auto ga doen dan wil ik wel een radio waar ik gelukkig van word.

Dit zooitje moest er dus uit:
IMG_20190906_182911.jpg
En dit waren de nieuw aangeschafte spulletjes:
IMG_20190904_180929.jpg
Het radioframe is trouwens origineel VAG, onderdeelnummer: 1S0858069E QWA

Bij demontage bleek de originele antennevoet niet al te best bestand te zijn tegen de elementen, geen wonder dat de ontvangst beroerd was.
IMG_20190908_133249.jpg
De oxidatie was lastig van de lak af te krijgen, maar na een beetje zoeken op Google bleek een citroen heel effectief. Daarna kon de nieuwe antenne erop, na wel eerst de voet ingevet te hebben om oxidatie tegen te gaan. Daarna kabels trekken van de antenne en microfoon en uiteraard een geschakelde 12V zien te vinden. Die heb ik van de 12V aansluiting getapt (uiteraad geen 'Scotch Blocks' gebruikt).
Radio6.jpg
Het scheelde dat de nieuwe radio een kort chassis heeft aangezien er 2 adapters op de originele Quadlock-stekker moesten. Eerst van Quadlock naar ISO en daarop weer de ISO naar Mitsumi adapter die Kenwood meeleverd bij de nieuwe radio. Die extra ruimte die je overhoud achter de radio komt dan mooi van pas.
Een poosje knutselen verder zat alles erin, kleur ingesteld op groen (dat hoort natuurlijk in een Skoda ;) )
IMG_20190915_133407.jpg
Nu heb ik dus het gemak van een in de radio ingebouwde carkit waar ik heel erg blij mee ben. Ook ben ik zeer tevreden met de Kenwood radio. In m'n vorige auto had ik de voorganger van dit model en daar beviel hij me ook al super. De ontvangst van de DAB-antenne is ook uitstekend, nog beter zelfs dan de Calearo Shark2 DAB-antenne die ik bij m'n vorige auto had ingebouwd. Ik heb niks te klagen over de 6 speakers die af-fabriek al in mijn Citigo ingebouwd zitten dus daar heb ik verder geen upgrades aan uitgevoerd.

Is met de nieuwe radio alles beter? Nee, natuurlijk had de oude setup ook voordelen. Ik had al benoemd dat de originele radio er mooi uitziet, die past prachtig in het interieur, beter dan welke aftermarket-radio ook. Ook kon ik met de fabrieksradio de instellingen van de PDC-piepjes instellen, dat kan nu niet meer. Ook dempte het geluid van de originele radio als je achteruit reed zodat je die piepjes beter kon horen, dat gebeurd nu niet meer. De PDC werkt overigens nog wel gewoon, de instellingen zijn gelijk gebleven, alleen moet ik het volume nu zelf verlagen als ik de piepjes beter wil horen.
Bij het achteruit rijden gaf de Garmin trouwens ook beeld bij de situatie achter de auto waarbij je kon zien aan welke kant er een obstakel staat, dat voordeeltje is nu ook weg al stoort me dat niet. Daarvoor heb ik immers spiegels. :mrgreen: Het gegeven dat de Garmin toont dat er een deur, achterklep of motorkap open staat is ook iets dat ik nu kennelijk zelf maar in de gaten moet houden. :lol:

De gimmick van allerlei info voor je neus hebben is met het verdwijnen van de Garmin nu ook weg, maar heel eerlijk gezegd mis ik dat ook niet. Na verloop van tijd was het nieuwtje er af en in het donker vind ik het eigenlijk juist wel erg prettig dat die Garmin er niet meer staat. Het kijkt wat rustiger van je af zonder zo'n scherm schuin voor je. De gegevens die de Garmin kon tonen moet ik nu maar op de tacho-unit bekijken als ik dat perse wil zien.

"Maar hoe doe je dat dan nu met navigatie?" Eigenlijk gewoon zoals voorheen; smartphone. Sowieso heb ik zelden navigatie nodig, maar als ik het dan eens nodig heb gebruik ik m'n smartphone, de navigatie in de Garmin vond ik überhaupt al niet aan te bevelen.

Al met al heel blij met de nieuwe setup, niet ieders ding dat snap ik heel goed, maar dat hoeft ook niet. De Garmin en fabrieks DAB-radio hebben overigens beide al een nieuw baasje gevonden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door mk1992 » ma 25 nov 2019, 20:43

Wél DAB maar geen carkit?
Dat snap ik even niet, bij mij is het juist andersom.
Antennevoet heb ik ook maanden mee moeten leven eer ik het gevonden had. Nu 0 issues meer.

Ruit inslaan voor die Garmin? 5 jaar geleden misschien, een navi steelt nu niemand meer.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door SteGo » ma 25 nov 2019, 20:51

Zit wel een carkit in hoor. Bij de foto's zie je het telefoon-symbooltje op de radio staan en een fotootje van het microfoontje bij de hemelbekleding.
Dat microfoontje moet ik overigens nog even anders positioneren, hij pikt teveel extern geluid op dus hij moet wat dichter naar de bestuurder toe. Wordt binnenkort opgelost, ik heb wat in bestelling staan. ;)
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door dennuus1 » ma 25 nov 2019, 22:15

Ik vind zo'n enkel DIN radio altijd wel erg cheap ogen in zo'n "jonge" auto..

Citroentje staat hem wel goed.

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door SteGo » di 26 nov 2019, 05:42

De originele radio oogt inderdaad een stuk netter, geen twijfel over mogelijk. Ik heb daardoor ook wel wat langer zitten dubben dan dat bij andere auto's het geval zou zijn; fabrieksradio wel of niet vervangen?

Maar uiteindelijk heel blij geworden van de nieuwe radio, ik mis de oude radio absoluut niet. Ik heb nu geweldige ontvangst en een gebruiksvriendelijke radio, dat gaat voor mij boven de looks.

Rubber matten in de auto is ook geen gezicht ... toch liggen die er het hele jaar rond in. :lol: Ook hier gaat praktisch gebruiksgemak boven de looks. De normale matten leg ik er waarschijnlijk pas in wanneer ik de auto wil inruilen of verkopen. :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door Tom Westendorp » di 26 nov 2019, 09:14

Echt mooi vind ik het ook niet maar ik begrijp de keuze wel. De Garmin en Navigon zijn gewoon vrij langzaam.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door SteGo » zo 10 mei 2020, 08:19

Het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik hier een update heb gegeven en stiekem is er toch best heel wat gebeurd.
Eens zien of ik alles nog chronologisch weer kan oprakelen. ;)

Na de inbouw van de nieuwe radio heb ik de interieurverlichting aangepakt. Ik wilde graag iets meer licht en leeslampjes, daarbij kwam ik uit op onderdeelnummer: 3B0947105C. Lang verhaal kort; uiteindelijk heb ik 1TD947105 besteld via AliExpress. Ziet er precies hetzelfde uit, wel stukken goedkoper. Waarschijnlijk een gevalletje Aziatitische productie vs Europese productie. Daarna de microfoon voor de carkit eraan geknutseld en ik ben nu stukken beter te verstaan voor degene die mij belt onderweg.
Ik had ook een ander microfoontje kunnen kopen die ik achter het roostertje had kunnen wegwerken, maar ik vond ze te duur en ik las berichten over matige kwaliteit van het geluid. In dat geval had het geen zin en had ik de microfoon net zo goed bij de voorruit kunnen laten zitten. Vandaar dus toch deze net iets minder mooie oplossing. Ik heb er persoonlijk overigens geen probleem mee als je het microfoontje ziet.
interieur verlichting en microfoon.jpg

Op nieuwjaardag was de Citigo alweer de klos en pakte ik hem z'n grille af waarmee hij uit de fabriek is gekomen. :mrgreen: Ik vind die chromen lijst om de grille maar niks. Een compleet zwarte grille is veel passender. Ik heb nog even de grille-lijst van de Monte Carlo overwogen, maar die is hoogglans zwart en dat vind ik niet mooi, en is tevens verschrikkelijk duur.
Ik heb gekozen voor onderdeelnummer; 1ST853653B 9B9 die is gewoon mat zwart en staat super.
IMG_20200101_112855klein.jpg

Wat kwam er daarna ook alweer? Ohwja, natuurlijk; het Skoda simply clever ruitensproeierreservoirdopje en trechter in 1. :mrgreen: Vond ik gewoon leuk om te hebben. Kost bijna niks.
IMG_20200206_161547.jpg
IMG_20200206_161606.jpg
IMG_20200206_161606.jpg (84.06 KiB) 7326 keer bekeken

Omdat de waterkeerlijsten bij de voorportieren helemaal groen werden van mos en alg ondanks dat ik ze meermaals heb geprobeerd te reinigen heb ik die vervangen door verse exemplaren. Hier geen foto's bij, we weten allemaal wel hoe die dingen eruit zien. ;)

Tevens heeft de Citigo die dag een extra embleem achterop geplakt gekregen. 'G-tec', die manier waarop Skoda laat zien dat je met een aardgas-voertuig van doen hebt. ;) Ik heb ze wel eens gezien op nieuwere Citigo's op CNG, maar de mijne is nog zonder dit embleem de fabriek uitgerold, maar ik vond het toch leuk om te hebben.
IMG_20200215_102200.jpg
IMG_20200215_102200.jpg (97.4 KiB) 7326 keer bekeken

Ik begon me ook wat te ergeren aan de schakelpook, het immitatie-leer begon af te bladderen en ik vond het niet zo mooi meer. Dus maar even een verse besteld. (1ST711113J FAZ)
IMG_20200208_123330.jpg

En dan het mooiste wat ik tot nu toe heb veranderd aan de Citigo ... ik ben er nog elke dag zo blij mee als ik het aanraak; het Skoda Monte Carlo stuurwiel. (1ST419091G HUT) Hij is verschrikkelijk duur, maar ligt zo lekker in de hand en is zoooo mooi! :romance-hearteyes: Door een financiële meevaller kon ik mezelf hiermee even verwennen.
IMG_20200215_1649022.jpg
IMG_20200215_1307052.jpg

Niet veel later is de linker koplamp vervangen door een nieuw exemplaar. De hoogteverstelling werkte niet meer, het binnenwerk zat helemaal los. Nadat de oude koplamp was gedemonteerd en nieuwe geplaatst heb ik nog even de moeite genomen om de oorzaak te onderzoeken. Het bleek dat er een stukje plastic dat tussen de koplampstelmotor en het binnenwerk zit had losgelaten. Die lag onderin de koplamp. Theoretisch zou je dat kunnen repareren misschien, maar dat is wel een flink gepriegel. Daarbij had de oude koplamp wat krasjes in het glas opgelopen bij demontage, ik heb de koplamp namelijk vervangen zonder de bumper te demonteren en dan is het wel een 'tight fit'. :mrgreen:
IMG_20200219_165733.jpg
IMG_20200219_165733.jpg (53.45 KiB) 7326 keer bekeken
Koplamp even afgesteld .. alles weer super.

Het laatste project van de afgelopen tijd was installatie van een dashcam. Ik wilde dit keer zowel voor als achter een camera en ik heb hiervoor een Viofo A129 Duo gekozen, inclusief hardwirekit en een polarisatiefilter voor de voorste camera. Achter is dat filter niet nodig aangezien die ruit getint is.
Installatie van de voorste camera is uiteraard super simpel.
IMG_20200419_093429.jpg
IMG_20200419_093429.jpg (82.43 KiB) 7326 keer bekeken
IMG_20200419_093406.jpg
IMG_20200419_093406.jpg (50.44 KiB) 7326 keer bekeken

De achterste is lastiger .. want waar plaats je die? Verschillende opties overwogen, maar uiteindelijk toch gekozen voor de moeilijkste optie die naar mijn idee wel het netste eindresultaat geeft. Bovenaan de achterklep met de kabel netjes weggewerkt. Dus dan heb je eerst het hele gehannes met zo'n USB-kabel door zo'n doorvoerrubber zien te wurmen;
IMG_20200425_111053.jpg
IMG_20200425_111053.jpg (78.46 KiB) 7326 keer bekeken

En daarna een gat in de achterklep boren/vijlen op de plek waar de camera zit. Maar het eindresultaat mag er zijn. ;)
Ik heb later de randen langs de stekker nog afgekit en de kit en stekker rood gemaakt met de lakstift die ik voor m'n auto heb.
IMG_20200426_101325.jpg
IMG_20200426_101325.jpg (60.26 KiB) 7326 keer bekeken
IMG_20200426_101624.jpg

Helaas was bij dit hele project het derde remlicht wel beschadigd geraakt omdat deze er even uit moest, ik heb ervoor gekozen maar een nieuwe te bestellen. Alleen het actuele onderdeelnummer 3CN945087 bleek wel net iets anders te zijn dan degene die erin zat. De nieuwe heeft een zwarte rand ipv dat hij helemaal rood is. Daarnaast vond ik hem verbazingwekkend duur €79,08 bruto, ex BTW! Dat zijn zowat Lexus-prijzen. :?
IMG_20200429_123221.jpg
Maargoed, dat is ook weer gefixt.

Het enige wat mij op dit moment nog te doen staat is 2 verwarmingslijnen in de achterruit weer repareren. Bij het knutselen aan de achterklep ben ik een paar keer uitgeschoten met de vijl en heb ik 2 lijnen beschadigd waardoor ze uit zijn gevallen. Ik heb hiervoor wat 'zilverlijm' besteld, ik ga proberen ze daarmee weer te repareren. Lukt dat niet dan heb ik pech. :mrgreen:

Zo, dat was een flinke update.

De Citigo bevalt me verder nog steeds prima. Zo nu en dan probeer ik wel eens wat andere auto's maar meestal moet ik daarna toch concluderen dat m'n Citigo een fijnere/betere auto is. Bijvoorbeeld de Hyundai I10 die het zo goed doet bij de automedia ... ik zou dat ding echt niet willen hebben. :naughty:

Enige auto waar ik de Citigo direct op zou willen inruilen is een nieuwe Suzuki Jimny, maar daar heb ik helaas het geld niet voor. Ik ben gewoon een beetje verliefd op de Jimny, ondanks dat de Citigo vergeleken daarmee eigenlijk alsnog de betere auto is. Betere stoelen, ruimer interieur, lager brandstofverbruik, etc etc.
Maargoed, zo hou ik iets over om over te dromen. ;)
Laatst gewijzigd door SteGo op zo 10 mei 2020, 11:03, 4 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door Tom Westendorp » zo 10 mei 2020, 10:51

Te gekke upgrades weer! Erg mooi afgewerkt ook! Hulde!

De Jimny is voor mij ook een droomauto. Ik vind ze echter veel te duur door de BPM. Ik sluit niet uit dat ik er over 10 jaar één aanschaf.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door damianw26 » zo 10 mei 2020, 14:33

Mooie upgrades, vooral dat stuur is echt heel mooi inderdaad!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door SteGo » zo 10 mei 2020, 18:58

Bedankt voor de complimenten heren! ;)
Tom Westendorp schreef:
zo 10 mei 2020, 10:51
De Jimny is voor mij ook een droomauto. Ik vind ze echter veel te duur door de BPM. Ik sluit niet uit dat ik er over 10 jaar één aanschaf.
Ze zijn ook veel te duur inderdaad. Ik was gisteren nog bij Pijnappel in Apeldoorn waar ik een Jimny zag staan die op €50 na €48.000,- kost! En de goedkoopste jong gebruikte kost ook al zowat €33.000,- voor dat bedrag kun je ook een hagelnieuwe Lexus CT 200h bestellen bijvoorbeeld. Dat is wel appels met peren vergelijken natuurlijk, maar om het maar even in perspectief te zetten ....

Overigens krijgt m'n Citigo ook regelmatig wat onverhard wegdek of milde off-road omstandigheden te verstouwen. Maar vanmiddag verslikte hij zich er bijna in ... ook hoorde ik de bodem het zand raken, ESC ging zo hier en daar helemaal los en ik was op sommige punten zelfs even benauwd of ik het eind van het pad zou gaan halen zonder vast te komen zitten. :lol:
Gelukkig maar dat de CNG-variant net wat meer bodemvrijheid heeft dan z'n benzine Greentech/Bleumotion/Ecomotive neefjes. ;)
Een kleine impressie van de dashcambeelden, helaas gaat er dankzij de compressie bij YouTube een hoop detail verloren in het beeld ... :(


Een Jimny zou de Citigo uitlachen om zandweggetjes zoals deze. :mrgreen:
Afbeelding

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Citigo CNG Sport van SteGo.

Bericht door SteGo » za 08 okt 2022, 09:28

Oei oei oei ... wat ben ik hier al lang niet meer geweest. :oops:

Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik zaken rondom m'n Citigo'tje wat actiever bijhoud op skodaforum.nl dan hier. :oops: Sorry ...

Maar om dan direct maar met de deur in huis te vallen; de Citigo is niet meer ... althans niet bij mij. ;)
CNG rijden is niet meer zo goedkoop als toen ik hem net had. Verzekering werd alleen maar duurder, brandstof werd fors duurder waardoor ik de auto soms eigenlijk beter op z'n 10L benzinetankje kon rijden, de nieuwe dure CNG-tankkeuring kwam in zicht met alle potentiële dure reparaties die dan aan het licht kunnen komen, eigenlijk wilden we naar een 5 deurs auto ... kortom; exit 3 deurs CNG Citigo. Vorige maand heb ik hem ingeruild, voor wat dan? Kom ik zo op terug. :mrgreen:

Begin vorig jaar heb ik nog een leuk projectje gedaan om een fijne smartphonehouder in de Citigo te krijgen. Ik heb een steun van het Move&Fun (Maps&More) steun gemodificeerd en daar een iOttie smartphonehouder aan bevestigd. Werkt uitstekend en zag er naar mijn mening ook nog netjes uit. Was ook een leuk knutselproject. :D
skoda1.jpg
skoda3.jpg
Ook had ik de verlichting in de koplamp nog geupgrade naar LED. De H4'tjes vervangen voor Philips Ulitinon Pro6000HL, en de dagrijverlichting/stadlichten naar deze;
dagrij.png
dagrij.png (136.37 KiB) 3014 keer bekeken
Al werken die niet zonder modificaties want deze lampjes verlangen hun stroom iets anders aangeleverd te krijgen dan dat de fitting ze dat geeft;
DRL probleem.png
DRL probleem.png (267.14 KiB) 3014 keer bekeken
Dat vergt dus ook weer een beetje knutselen om het werkend te krijgen. :mrgreen:
DRL project1.png
DRL project2.png
Maar het resultaat mocht er wezen, en in het donker was ik echt ontzettend blij met de LED-H4'tjes. Waarbij ik moet opmerken dat die lampen in Duitsland overigens over 'Straßenzulassung' beschikken waardoor ze dus op de openbare weg gebruikt mogen worden. Ik had navraag bij de RDW gedaan of ze daardoor ook in Nederland toegestaan zijn, en daar kreeg ik als antwoord dat dat mag zolang de verlichting aan de overige wettelijke eisen blijft voldoen.
PXL_20211218_094906566.jpg
Voor de rest is de Citigo eigenlijk heel erg trouw geweest en zijn er geen hele grootse dingen gebeurd. Gewoon de gebruikelijke dingetjes natuurlijk, vorig jaar nieuwe accu, begin dit jaar nog 4 nieuwe bandjes, allemaal niet zo spannend. Wel had ik afgelopen zomer de aandrijfaskeerringen nog laten vervangen aangezien die een beetje lekten. Ik heb toen ook direct de versnellingsbakolie laten verversen en dat is wat mij betreft toch wel een aanrader! De bak was daarna stiller en de eerste versnelling en de achteruit lieten zich wat soepeler inleggen dan voorheen.

Ik vergeet nu geheid nog een aantal zaken die sinds de vorige update gebeurd zijn, maar een aantal van de meest opvallende heb ik nu toch wel vermeld.

Maar wat is er nou in de plaats gekomen voor de Citigo zul je misschien denken ... :think:

Een andere Citigo. :mrgreen:
Ik heb nu een 5 deurs Citigo, bouwjaar 2018, Tungsten Silver in Style uitvoering. Ik ben er enorm blij mee.
Ik zal daar binnenkort wel even een nieuw topic over openen ... en dan proberen het iets beter bij te houden dan dit topic. ;)
Afbeelding

Plaats reactie