Tom's GTI Killer - De opvolger! P64

Laat hier je nieuwe trots zien.
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer

Bericht door Tom Westendorp » di 31 jul 2018, 06:42

Ik heb weer een nieuwe blog geschreven over elektrisch rijden en bijtelling maar ook over de V8, V12 en supercars! :D

https://www.linkedin.com/pulse/ik-ben-e ... estendorp/
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Tom's GTI Killer

Bericht door Xanderv » di 31 jul 2018, 07:57

Leuk stukje Tom.

Ik ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen van het electrisch rijden en opwekken.

Tot nu toe is het veel te duur voor de gemiddelde burger maar wil de regering wel in 2025 volledig op elektriciteit over gaan. Ik ben benieuwd hoe ze dit willen doen aangezien veel gezinnen dan naar zonnepanelen+warmtepomp+electische auto. Dan praat je al snel over 30.000 euro.

Dan is het met een elektrische auto ook vrij tricky als gemiddeld gezin aangezien je niet nieuw kunt kopen (misschien wordt lease dan toch wel de toekomst). Maar alle lease auto’s gaan er meestal uit als de garantie verloopt op het accupakket. Dan moet je elk jaar maar weer hooen dat je accu niet overlijd en dan je nog een keer 5000/8000 euro moet ophoesten.

Het is de toekomst maar staat naar mijn mening wel erg in de kinderschoenen voor de massa.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk aan de verbrandingsmotor, dat blijft, voor een petrolhead, het mooiste. Een auto was altijd de slechtste investering maar als je nu een leuk sportief model koopt en opknapt en dan in je schuur laat staan heb je wel een soort investering :lol:
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer

Bericht door Tom Westendorp » di 31 jul 2018, 08:07

Accupakketten zijn wel goed, daar zal het niet aan liggen. In Tokyo rijden Nissan Leafs rond die 3 keer daags aan de snellader staan (funest voor de levensduur van de accu) en halen nog 70%. Ik las afgelopen week dat oude accu's van elektrische auto's op dit moment in bijvoorbeeld de kelder van de Johan Cruijff Arena worden opgeslagen om energie op te slaan die de zonnepanelen opwekken. Deze accupakketten zijn niet meer goed genoeg voor een auto maar nog perfect in staat om zo'n doel te dienen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Tom's GTI Killer

Bericht door Xanderv » di 31 jul 2018, 09:40

Nissan is inderdaad ook bezig om de oude leaf accu’s voor zonnepanelen in te zetten. Ze bieden een 24 uurs accu aan voor de panelen.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer

Bericht door Tom Westendorp » di 31 jul 2018, 09:49

De techniek erachter vind ik reuze interessant, toch denk ik dat elektrische auto's een tussenstap zijn en er straks iets beters komt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer

Bericht door Tom Westendorp » di 31 jul 2018, 12:28

Vorige week een kleine luchtfilter modificatie geprobeerd. Het luchtfilter zuigt lucht aan via de zijkant van de motorruimte. De brede buis loopt heel smal toe om onder de charge pipe door te kunnen en wordt dan weer breder om in de luchtfilterbak uit te komen. Het stukje tussen de luchtfilterbak en de charge pipe heb ik verwijderd om te kijken of het effect heeft. Hij is heel iets luider geworden, je hoort iets meer turbo geluid en voor mijn gevoel pakt de motor heel iets beter op. Allemaal geen wereldschokkende resultaten maar leuk is het wel.

Plaatje bij het praatje:

AfbeeldingHai air filter mod by Tom westendorp, on Flickr

AfbeeldingHai air filter mod by Tom westendorp, on Flickr
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Utah
Vagling liefhebber
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 21:30
Locatie: Vlaamse Ardennen

Re: Tom's GTI Killer

Bericht door Utah » di 31 jul 2018, 13:23

Petrolhead Tom schreef:
di 31 jul 2018, 06:42
Ik heb weer een nieuwe blog geschreven over elektrisch rijden en bijtelling maar ook over de V8, V12 en supercars! :D

https://www.linkedin.com/pulse/ik-ben-e ... estendorp/
Yep. Je hebt een volger bij. Knap geschreven. Ik ben fan!
2018 VW Up! GTI
2018 MINi Cooper S cabrio
2005 Suzuki SV1000s
2023 Hyundai Santa Fe PHEV
2022 BMW 530e

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer

Bericht door Tom Westendorp » di 31 jul 2018, 13:33

Utah schreef:
di 31 jul 2018, 13:23
Petrolhead Tom schreef:
di 31 jul 2018, 06:42
Ik heb weer een nieuwe blog geschreven over elektrisch rijden en bijtelling maar ook over de V8, V12 en supercars! :D

https://www.linkedin.com/pulse/ik-ben-e ... estendorp/
Yep. Je hebt een volger bij. Knap geschreven. Ik ben fan!
Bedankt voor de leuke reactie! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door damianw26 » di 31 jul 2018, 15:22

Ik rij al maanden zo rond vanwege de dumpvalve, moet zeggen geen verschil opgemerkt.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door Autheo » do 02 aug 2018, 08:05

Hoi Tom, even een ander vraagje aan jou als ervaringsdeskundige. Nu niet over luchtfilters, maar even over de Navigatie. Als ik het goed begrepen heb, gebruik jij het liefst een Tom Tom i.p.v. je telefoon. Voedt je die Tom-Tom dan met een kabeltje via de 12V plug, of kun je die achter inpluggen bij de telefoonhouder? Ik vraag dit omdat ik me oriënteer of inruil naar een nieuwe Vagling interessant is, en ik dan niet meer m'n huidige Maps and More houder in de nieuwe uitvoering kan klikken (correct me if I'm wrong).

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door Tom Westendorp » do 02 aug 2018, 08:15

De oude maps and more werkt niet inderdaad. Ik gebruik zelf een TomTom 12volt plug met twee usb aansluitingen en heb de kabel half in de tellerbak geduwd. Misschien niet het allermooiste maar wel de meest praktische oplossing omdat ik het apparaat regelmatig verwijder als ik in de grote stad ben. De app is trouwens wel véél beter geworden door de laatste updates, dat mag ook worden gezegd.

In de telefoonhouder heb ik mijn telefoon zitten waar Torq op draait zodat ik alles lekker in de gaten kan houden, dat is meer omdat ik het leuk vind dan dat het echt nodig is.

Ik kan vanavond wel even wat foto's schieten van de huidige situatie.

Autheo ook aan de GTI? ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door Autheo » do 02 aug 2018, 10:23

Petrolhead Tom schreef:
do 02 aug 2018, 08:15
De oude maps and more werkt niet inderdaad. Ik gebruik zelf een TomTom 12volt plug met twee usb aansluitingen en heb de kabel half in de tellerbak geduwd. Misschien niet het allermooiste maar wel de meest praktische oplossing omdat ik het apparaat regelmatig verwijder als ik in de grote stad ben. De app is trouwens wel véél beter geworden door de laatste updates, dat mag ook worden gezegd.

In de telefoonhouder heb ik mijn telefoon zitten waar Torq op draait zodat ik alles lekker in de gaten kan houden, dat is meer omdat ik het leuk vind dan dat het echt nodig is.

Ik kan vanavond wel even wat foto's schieten van de huidige situatie.
Dank je voor de info. Leuk als je een foto kunt schieten hoe dat snoertje zit.
Petrolhead Tom schreef:
do 02 aug 2018, 08:15
Autheo ook aan de GTI? ;)
Ik vind die GTI wel heel leuk, maar helaas kan bruintje dat niet trekken. ;) Dus oriënteer ik me op wat andere Vaglings me te bieden hebben en kijk ik of inruil nu vóór z'n 90.000 beurt slim is. Gezien de toekomstige ontwikkeling van BPM en verdere maatregelen vermoed ik dat in de nabije toekomst benzine-auto's duurder gaan worden. Als ik nu zou doorrijden en over de ton kom, verwacht ik dat dan de combinatie van hogere aanschaf en gekelderde inruilwaarde wel eens ongunstiger kunnen uitvallen dan nu de knoop doorhakken. Wat denk jij?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door Tom Westendorp » do 02 aug 2018, 10:56

Dat zou goed kunnen. Net voor de ton inruilen is vaak wel gunstig. Nadeel is wel dat er op dit moment amper Vaglings in den lande staan dus je op dit moment niet op heel veel voorraad voordeel hoeft te rekenen.

Wat ik alleen niet begrijp is het volgende. Je gaat je auto inruilen na 90k kilometer terwijl ik overal lees dat hij perfect bevalt. Wij hebben laatst een paar up!'s in de export verkocht met bijna 4 ton op de teller die als taxi zijn gebruikt. Afgezien van drie keer een koppeling en een distributieriem hebben de auto's geen noemenswaardig onderhoud gehad. Waarom niet gewoon doorrijden? Naarmate de kilometers vorderen wordt de afschrijving lager.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door Autheo » do 02 aug 2018, 11:26

Petrolhead Tom schreef:
do 02 aug 2018, 10:56
Dat zou goed kunnen. Net voor de ton inruilen is vaak wel gunstig. Nadeel is wel dat er op dit moment amper Vaglings in den lande staan dus je op dit moment niet op heel veel voorraad voordeel hoeft te rekenen.

Wat ik alleen niet begrijp is het volgende. Je gaat je auto inruilen na 90k kilometer terwijl ik overal lees dat hij perfect bevalt. Wij hebben laatst een paar up!'s in de export verkocht met bijna 4 ton op de teller die als taxi zijn gebruikt. Afgezien van drie keer een koppeling en een distributieriem hebben de auto's geen noemenswaardig onderhoud gehad. Waarom niet gewoon doorrijden? Naarmate de kilometers vorderen wordt de afschrijving lager.
Zo zeg, bijna 4 ton op de teller met zo weinig extra onderhoud? Dat had ik nog niet eerder gehoord. Wel van een Citigo met 2 ton zonder dure reparaties. Doorrijden is zeker ook een overweging, en met wat jij noemt duidelijk ook interessant. Ik laat het afhangen van een inruilvoorstel, om dan m'n berekeningen te maken. Bij m'n vorige Mii kwam ik op 16 ct/km uit (all-in), dat was toen voor mij wel een reden om in te ruilen. Ik zal zien hoe het plaatje er nu uit komt te zien.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door Tom Westendorp » do 02 aug 2018, 11:36

Korte vermelding daarbij is dat ik de auto niet op de voet heb gevolgd dus het kan zijn dat er her en der een keer wat meer dingen zijn gebeurd maar niets dat onder bijzondere slijtage viel. Na vier ton waren ze nog steeds in prima staat. Ik vrees dus dat er her en der wel wat kilometers vanaf gewaaid zijn na verkoop.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door dennuus1 » vr 03 aug 2018, 20:37

Een upje kan zo'n km stand prima halen met goed onderhoud.
Het is gewoon een simpel autotje, even heel cliché gezegd; wat er niet op zit kan niet kapot gaan.

Een 3 cilinder met balansassen, dus het blok heeft al veel minder te lijden onder trillingen en onbelans dan een reguliere 3 cilinder. Daar komt bij, mocht er wat kapot gaan, is het vaak vrij goedkoop te repareren.

Maar op een gegeven moment moet je een keuze maken; doorrijden of inruilen.

Of een upje nou 2 of 4 ton heeft gelopen maakt qua verkoopwaarde weinig uit, want vrijwel niemand wil zo'n ding nog hebben aangezien er duizenden te koop staan met lagere km standen..

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door Tom Westendorp » za 04 aug 2018, 21:24

Dat laatste is vooral een erg goed punt Dennis. Met een hoge kilometerstand is hij wel praktisch onverkoopbaar. Al moet ik zeggen dat Autheo mij het prototype rijder lijkt die een auto zonder pijn of moeite naar de 4 ton kan rijden.

Vandaag ben ik bij Schloss Dyck geweest voor de classic days. Wat een weergaloos mooi evenement, Ik heb van begin tot eind genoten. Onvoorstelbaar mooie auto's en een super sfeer.

Het evenement had plaats bij Schloss Dyck in Duitsland. Net onder dusseldorf en schuin onder Mönchengladbach. Prima te rijden vanaf Enschede dus. En laat die route nou over voornamelijk onbegrensde autobanen voeren! Vandaag heb ik niet één maar twee records gezet. De hoogste snelheid in de up! tot nu toe en de meest onzuinige tank. Slechts 1 op 10,7 (wat ik eigenlijk nog steeds idioot zuinig vind) ik heb meer kilometers boven de 200 per uur gereden dan er onder. Bizar mooi opschieten.

En voor de verandering had ik een bijrijder die een foto kon maken!

AfbeeldingUp TSI top speed! by Tom westendorp, on Flickr
Mocht iemand de kilometerafwijking nog willen weten dan loont het om even naar de GPS te kijken. :D

Foto's van het evenement zal ik op een later tijdstip delen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Nicolewhiteup!
Vagling liefhebber
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 14:53

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door Nicolewhiteup! » zo 05 aug 2018, 07:36

Wat een snelheid voor zo een auto! Vandaag gaan wij ook richting Duitsland. Die van ons vinden we nog effe iets te jong voor een topsnelheid, maar dat betekend niet dat we niets gaan proberen. In principe loop je nu dus je teller uit. Is de auto nog een beetje op de weg te houden bij 220? Met de Polo die je natuurlijk kent hebben we al vaker hard gereden, de oude up liep ook wel maar niet zo hard als de GTI. Dus we zijn benieuwd vandaag.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door Tom Westendorp » ma 06 aug 2018, 10:01

Hoeveel kilometer hebben jullie nu op de GTI staan?

Met die 17 inch sloffen kun je wel gaan pushen maar zul je denk ik niet snel deze hoge snelheden halen. De rolweerstand is gigantisch van die dingen. Op de 16 inch winterwielen kom ik niet verder dan 208 op de teller.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tony
Forum newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 22:01

Re: Tom's GTI Killer luchtfilter modje p.37

Bericht door Tony » ma 06 aug 2018, 16:46

Kan ook een smallere band monteren als het de bedoeling is de teller te manipuleren dat deze sneller aangeeft maar lekker belangrijk. Als het maar hard genoeg gaat 😉. Maar blijft bizar om met zo'n klein autotje deze snelheden te kunnen rijden, had je 10-15 jaar geleden ook niet kunnen verzinnen.

Plaats reactie