Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek

Laat hier je nieuwe trots zien.
Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door NidayFright » do 30 apr 2020, 22:02

Met de zin 'niet de juiste manier van werken', bedoelde ik het monteren van en niet zozeer dat je de set preventief vervangt:) De speling die je benoemt hebben de wielbouten eveneens. Voor zowel de wiel -/en slotbouten is dat niet het probleem. Slotbouten kunnen echt heel lang mee, zolang iemand er gewoon met beleid mee omgaat. Het is normaal dat er gebruikers-sporen te zien zijn maar dat is geen reden om een nieuwe set aan te schaffen. Wat ik overigens nog nooit heb meegemaakt. En hoe vaak worden ze gemiddeld los gedraaid in het jaar, daar 'slijten' ze ook niet van. Dat zou inprincipe niet eens mogen. Vandaar begon ik over de manier van werken met het de/monteren, dat is 9vd10keer de oorzaak dat een slotbout wordt beschadigd. Niet omdat er een bepaalde levensduur op zit.

Staan de slotbouten op het juist aangeschreven aanhaalmoment vast, zit de slotbout-dop recht op de slotbout en hou je deze met enig kracht in deze positie dan gebeurt er niks mee. Door het niet al te hoge aantrekmoment (110Nm) is er niet veel kracht nodig om de bouten los en vast te draaien met een wielsleutel, momentsleutel etc. En kan je d.m.v. een luchtsleutel mocht je die hebben dit ook gewoon doen aangezien dat simpelweg sneller werkt en deze beter in positie te houden is dan een wielsleutel of iets dergelijks. Hier gaan veel mensen al de mist in.
Enkel wat voorbeelden:
Het wordt een ander verhaal als er maar 1 stand op een luchtsleutel zit (Vaak +100Nm), de persoon niet weet met hoeveel Nm een wielbout wordt vastgedraaid of juist lekker door blijft rammelen wat onnodig is, daardoor verzwak je de vorm en dat gaat vroeg of laat mis. En vergeet niet dat het regelmatig door onkunde komt, de meeste denken al snel 'Ah dat doe ik thuis wel op de oprit, stelt toch niks voor' en vervolgens niet begrijpen waarom de bout is beschadigd. Zaken zoals het onnodig wrikken om de bout vast te zetten of juist los proberen te draaien, er niet op letten dat je recht op de bout zit en er daardoor van af schiet. Dit soort situaties zijn vaak het probleem. En ook al is het maar een simpele slotbout, dan nog. Weet wat je doet ook al stelt het inderdaad niks voor. Beetje inzicht hebben en je bespaart een nieuwe set en zal tevens nooit aan vervanging toe zijn.

Zie hieronder een foto van een slotbout van een Audi TT uit 2007, komt minimaal 2x in het jaar voor een wielenwissel. Zitten al 13 jaar dezelfde slotbouten in, zoals je ziet is er niks bijzonders aan te zien. Verder ben ik ook helemaal nergens op uit, dat je persoonlijk de set om de zoveel tijd preventief vervangt is ook helemaal een eigen keuze. En niet iedereen zal het met mij eens zijn en/of werkt op dezelfde manier, dat begrijp ik en dat is ook helemaal niet het punt. Ik wil er alleen mee zeggen dat een beschadigde slotbout in de meeste gevallen te verwijten zijn aan soortgelijke situaties. En niet aan de slotbout zelf:) Verder ga ik er niet op in, het is dan ook mijn intentie niet om hier over te discussiëren:)
Bijlagen
TT3.jpg
TT2.JPG
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door damianw26 » ma 25 mei 2020, 14:33

@Tom, zou je mijn topic titel wellicht kunnen aanpassen naar: Damian's HighUp TSI'18: Chip+Eibach+Milltek+Recaro's

Zo, het dievengilde maakt geen kans meer om mijn velgen te stelen ;). Eindelijk verlengde slotbouten gevonden van een goede kwaliteit (of nou ja, eigenlijk dankzij fridaynight ;)

AfbeeldingUntitled by Damian Willemsen, on Flickr

De up gebruik ik alleen maar voor als ik zin heb om een stuk te rijden, niet meer dan 200-400km per maand itt tot ruim 2500 per maand. Een laag stof is dan ook niet te voorkomen (naast een berg platte vliegjes) AfbeeldingUntitled by Damian Willemsen, on Flickr

Verder denk ik erover om het stuur opnieuw te laten bekleden, hij is een beetje beschadigd. Half leer en half alcantara met wit stiksel lijkt me erg mooi, past perfect bij de recaro's en de rest.
AfbeeldingUntitled by Damian Willemsen, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Damian Willemsen, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Damian Willemsen, on Flickr

En om af te sluiten nog een mooie plaat van de A3. Het is een oersaaie wagen om te rijden, maar geen verkeerde auto om te fotograferen bij een mooie zonsondergang:

AfbeeldingUntitled by Damian Willemsen, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Damian Willemsen, on Flickr
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door jaappie » ma 25 mei 2020, 15:25

Custom stuurtje zou ik ook doen :lol:

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door damianw26 » ma 25 mei 2020, 16:05

jaappie schreef:
ma 25 mei 2020, 15:25
Custom stuurtje zou ik ook doen :lol:
:mrgreen: :mrgreen:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door Tom Westendorp » ma 25 mei 2020, 17:31

Ongevraagde top tip van mij is dan om het op dezelfde manier te doen als Jaap. Dan heb je het slijtvaste leder op de plek waar je het stuur altijd vasthoud en het alcantara boven en onder voor het mooi.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door NidayFright » ma 25 mei 2020, 22:37

Nice! En ook wat Tom zegt. Pas op met alcantara, doe dat alleen op de plekken die het minst worden vast gegrepen. Alcantara kan met de tijd echt lelijk worden, soort van pluisjes/sliertjes. Zonde van het geld :roll: Of je moet handschoentjes dragen maar dat moet je niet willen in een Up! :D
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door damianw26 » di 26 mei 2020, 09:56

Dat is ook het mooiste, alleen de onderkant Alcantara denk ik. Ik ben erg zuinig op de up, maar handschoentjes om het stuur niet te laten slijten gaat wat ver :P
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door jaappie » di 26 mei 2020, 15:30

damianw26 schreef:
di 26 mei 2020, 09:56
Dat is ook het mooiste, alleen de onderkant Alcantara denk ik. Ik ben erg zuinig op de up, maar handschoentjes om het stuur niet te laten slijten gaat wat ver :P
Haha ja dat gaat wel erg ver, zie tegenwoordig genoeg mensen met plastic handschoentjes in de auto! Of zal dat een andere reden hebben? :lol:

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door NidayFright » wo 27 mei 2020, 22:29

Bij de Audi RS6 zie je het regelmatig. Ziet er een beetje pekkig uit en raak je liever het stuurwiel niet aan :snooty:
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door damianw26 » za 06 jun 2020, 17:10

Afgelopen woensdag samen met wat vrienden afgesproken (op afstand uiteraard) om eens samen te gaan rijden. Groep bestond uit een Abarth 500 met 180 pk, Megane 3 RS, Cooper JCW, en een vreemde eend in de bijt: een toyota tundra :T

Heerlijk gereden in midden Nederland rond Loosdrecht en nog langs wat plaatsen op. Op het oog lijkt de up totaal kansloos tegen dit geweld maar het viel eigenlijk helemaal niks tegen door het aanzienlijk lagere gewicht van de up. Niet heel gek, puur op papier liggen de pk/gewicht verhouding niet ver uit elkaar, op de tundra na dan. Op de bochtige wegen ontlopen de auto's elkaar echt bijna niets, al is de megane het meest strak. De tundra deed uiteraard niet mee op het bochtige gedeelte, dat blijft een cruiser. Op de rechte stukken valt op dat de up wat langzamer is, maar tot de 140 niet eens heel veel langzamer is. Daarboven is de rest duidelijk sneller door veel meer pk's die dan hun uitwerking hebben. Ook leuk om te zien dat de Megane rs en cooper jcw de abarth niet echt los kunnen rijden tot zo'n 190 km/h. En met een rollende start loopt het al helemaal gelijk op. Al met al een super dag en leuke krachtmeting.

Verder merkte ik op dat het stuur van de up licht begon te trillen boven de 140 en steeds harder bij oplopende snelheden. Vandaag de spacers achter eraf gehaald (die zijn door corona van een ander merk geleverd, H&R kon niet leveren). En direct de boosdoener ontdekt. Maandag eens achteraan gaan of ik ze kan omruilen voor ook H&R spacers zodat voor en achter gelijk zijn.

De levertijd op het custom stuur is nu nog een week of 3, ben zeer benieuwd! Half geperforeerd leer links en recht, en alcantara boven en onder. Met wit stiksel en witte 12u markering.

AfbeeldingMeet by Damian Willemsen, on Flickr
AfbeeldingMeet by Damian Willemsen, on Flickr
AfbeeldingMeet by Damian Willemsen, on Flickr
AfbeeldingMeet by Damian Willemsen, on Flickr
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door Tom Westendorp » za 06 jun 2020, 18:09

Spacers trillen altijd, ongeacht het merk. Op de aangedreven wielen wordt dit effect versterkt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door NidayFright » za 06 jun 2020, 18:52

Tom Westendorp schreef:
za 06 jun 2020, 18:09
Spacers trillen altijd, ongeacht het merk. Op de aangedreven wielen wordt dit effect versterkt.
Daar kan ik je helaas geen gelijk in geven. Ik rij vaak hoge snelheden en trillen doet de auto niet, bij geen enkele snelheid zelfs. Ik kan 180 rijden maar zelfs dan heb ik geen trilling. En heb voor 10mm en achter 15mm.

Een goed merk is daarom wel een pré. En hoe de spacer is opgemaakt, materiaal etc. En wie weet zit er ook nog wat onbalans in de wielen. Vergeet niet om daar ook rekening mee te houden. En deze weer even laat uitbalanceren, controleren op hoogteslag etc. Dat zou je voor jezelf ook even moeten uitsluiten. Is dat in orde, dan kan het aan de spacers liggen. Een nieuwe set van een ander merk zou een oplossing kunnen zijn. Maar dat voor en achter afwijkt zou niks uit moeten maken. Ik heb er zelf geen last van en ben heel precies met dit soort dingen. Trillingen accepteer ik ook niet, en hoeft ook niet bij elke spacer voor te komen:)

Ik neem btw aan dat je geen centreer-ringen gebruikt voor het naafgat? Gebruik je die wel, kan dat ook de oorzaak zijn.
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door damianw26 » za 06 jun 2020, 19:54

Het zijn 100% zeker de spacers achter die het veroorzaken en niets anders. Had nog niet eerder harder dan 140 gereden/snelweg gereden sinds de montage, daarboven begint het lichte getril en wordt het steeds erger bij oplopende snelheid. Voor zitten de h&r 10mm spacers nog erop en achter zitten geen spacers meer. De auto trilt nu bij welke snelheid dan ook geheel niet (speciaal voor naar Duitsland gereden om te testen, hij haalt met wind tegen 208kmh) Had al zo’n vermoeden dat de ST spacers achter niet 100% pasten gezien de h&r spacers voor van de velg afvallen als je het wiel eraf haalt, en ze achter geklemd zitten en ze zelfs met een zachte hamer moet aantikken om ze volledig het oppervlak te laten raken. Maandag even bellen om ze om te wisselen, h&r zal de productie vast wel weer hebben opgestart.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door Tom Westendorp » za 06 jun 2020, 21:54

NidayFright schreef:
za 06 jun 2020, 18:52
Tom Westendorp schreef:
za 06 jun 2020, 18:09
Spacers trillen altijd, ongeacht het merk. Op de aangedreven wielen wordt dit effect versterkt.
Daar kan ik je helaas geen gelijk in geven. Ik rij vaak hoge snelheden en trillen doet de auto niet, bij geen enkele snelheid zelfs. Ik kan 180 rijden maar zelfs dan heb ik geen trilling. En heb voor 10mm en achter 15mm.

Een goed merk is daarom wel een pré. En hoe de spacer is opgemaakt, materiaal etc. En wie weet zit er ook nog wat onbalans in de wielen. Vergeet niet om daar ook rekening mee te houden. En deze weer even laat uitbalanceren, controleren op hoogteslag etc. Dat zou je voor jezelf ook even moeten uitsluiten. Is dat in orde, dan kan het aan de spacers liggen. Een nieuwe set van een ander merk zou een oplossing kunnen zijn. Maar dat voor en achter afwijkt zou niks uit moeten maken. Ik heb er zelf geen last van en ben heel precies met dit soort dingen. Trillingen accepteer ik ook niet, en hoeft ook niet bij elke spacer voor te komen:)

Ik neem btw aan dat je geen centreer-ringen gebruikt voor het naafgat? Gebruik je die wel, kan dat ook de oorzaak zijn.
Feit is dat die dingen bij Damian nou ook weer voor trillingen zorgen. Damian krijgt volgens mij op school ook les over de techniek van een auto en zou de theorie erachter dus ook moeten kennen, meer onafgeveerd gewicht is meer moeite om het wiel rond te laten draaien en is meer kans op onbalans. Allemaal natuurkundige wetten die je niet kunt ontkennen met een toetsenbord maar die reproduceerbaar zijn zoals Damian vanavond zelfs al heeft aangetoond door te rijden zonder de spacers. ;)

Zoals een monteur bij Huiskes-Kokkeler altijd zei: je denkt toch niet dat je het zelf beter weet dan de grootste autofabrikant ter wereld|?

Nou zijn dingen zoals een uitlaat kwantitatief te verbeteren door betere materialen zoals het RVS van een Milltek. Remschijven kun je ook upgraden omdat die voor een OEM te duur zijn. Maar ga er maar van uit dat Volkswagen heel goed weet waar de wielen moeten komen te staan ten opzichte van de naaf. Ga je daar mee kloten dan moet je ook accepteren dat je auto niet meer zo goed rijdt als daarvoor.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door NidayFright » za 06 jun 2020, 22:07

damianw26 schreef:
za 06 jun 2020, 19:54
Het zijn 100% zeker de spacers achter die het veroorzaken en niets anders. Had nog niet eerder harder dan 140 gereden/snelweg gereden sinds de montage, daarboven begint het lichte getril en wordt het steeds erger bij oplopende snelheid. Voor zitten de h&r 10mm spacers nog erop en achter zitten geen spacers meer. De auto trilt nu bij welke snelheid dan ook geheel niet (speciaal voor naar Duitsland gereden om te testen, hij haalt met wind tegen 208kmh) Had al zo’n vermoeden dat de ST spacers achter niet 100% pasten gezien de h&r spacers voor van de velg afvallen als je het wiel eraf haalt, en ze achter geklemd zitten en ze zelfs met een zachte hamer moet aantikken om ze volledig het oppervlak te laten raken. Maandag even bellen om ze om te wisselen, h&r zal de productie vast wel weer hebben opgestart.
Ik zeg ook niet dat het niet zo is, ik geloof je oprecht:) Maar het wil niet zeggen dat ze altijd trillingen veroorzaken. Waarom heeft mijn auto dat niet dan :snooty: Heb het een keer gehad bij mijn vorige auto dat deze trillingen had bij een hogere snelheid maar dat kwam door verkeerd geleverde centreer-ringen, waar ze naderhand achter kwamen. En al zou het trillen echt bij elke spacer voorkomen, dan had ik ze niet eens besteld en al helemaal niet aangeraden.

Dat de H&R spacers voor de voorzijde er af vallen is vrij logisch, de wielnaaf van een Up! is nou ook niet bepaald breed, heel smal zelfs. Zelfs bij het monteren van de wielen zonder spacers moet ik de velg goed vasthouden en er op letten dat deze niet van de wielnaaf glijdt. Wat bij de andere modellen niet het geval is. Dit hoeft ook helemaal niet als een probleem te worden gezien. Als het je stoort en loopt te klote om het wiel er op te krijgen met een spacer begrijp ik wel. Een heel klein beetje vet of iets wat plakt en dat hoeft echt maar minimaal te zijn, is al voldoende om er voor te zorgen dat de spacer gewoon blijft zitten. Ik ben zeer te spreken over de spacers en ze passen ook echt perfect. Heb ze ondertussen meer dan 1,5 jaar maar ik heb nog geen enkele trilling in de auto gehad :whistle:

Dat ze achter klemmen en er af getikt moet worden is natuurlijk niet helemaal juist. Heb je de wielnaaf gecontroleerd op verontreiniging voordat je ze ging monteren? En moest je ze er toen al op tikken? Dan had dat eventueel al een teken kunnen zijn. En elke wielen-wissel de naaf even schoonmaken en zo ook het naafgat van de velg zelf is in het algemeen ook nooit verkeerd om te doen.
Ik hoop in ieder geval dat ze met een goede oplossing komen, want dit zou gewoon niet mogen. Het is jammer dat ze voor de achteras geen H&R meer konden leveren. Vooral omdat ik er geen problemen mee ervaar:)
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door damianw26 » za 06 jun 2020, 22:23

Trillingen zijn onacceptabel, rijden zoveel mensen zonder klachten ermee rond dus het moet ook gewoon kunnen ;) De wielnaven alle 4 voor het monteren met een staalborstel schoongemaakt uiteraard, roest eraf. Puur omdat het verschil voor en achter qua vastheid van de spacers zo verschillend is direct de achterste spacers als oorzaak van de trilling verdacht, en dat klopte dus ook precies. Ik ga er vanuit dat met h&r voor en achter het probleem weg is, de ST spacers zijn net anders. Maar dat zal over enkele dagen pas blijken of het klopt :) Kan me niet voorstellen van niet eigenlijk.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door NidayFright » za 06 jun 2020, 23:32

Tom Westendorp schreef:
za 06 jun 2020, 21:54
NidayFright schreef:
za 06 jun 2020, 18:52
Tom Westendorp schreef:
za 06 jun 2020, 18:09
Spacers trillen altijd, ongeacht het merk. Op de aangedreven wielen wordt dit effect versterkt.
Daar kan ik je helaas geen gelijk in geven. Ik rij vaak hoge snelheden en trillen doet de auto niet, bij geen enkele snelheid zelfs. Ik kan 180 rijden maar zelfs dan heb ik geen trilling. En heb voor 10mm en achter 15mm.

Een goed merk is daarom wel een pré. En hoe de spacer is opgemaakt, materiaal etc. En wie weet zit er ook nog wat onbalans in de wielen. Vergeet niet om daar ook rekening mee te houden. En deze weer even laat uitbalanceren, controleren op hoogteslag etc. Dat zou je voor jezelf ook even moeten uitsluiten. Is dat in orde, dan kan het aan de spacers liggen. Een nieuwe set van een ander merk zou een oplossing kunnen zijn. Maar dat voor en achter afwijkt zou niks uit moeten maken. Ik heb er zelf geen last van en ben heel precies met dit soort dingen. Trillingen accepteer ik ook niet, en hoeft ook niet bij elke spacer voor te komen:)

Ik neem btw aan dat je geen centreer-ringen gebruikt voor het naafgat? Gebruik je die wel, kan dat ook de oorzaak zijn.
Feit is dat die dingen bij Damian nou ook weer voor trillingen zorgen. Damian krijgt volgens mij op school ook les over de techniek van een auto en zou de theorie erachter dus ook moeten kennen, meer onafgeveerd gewicht is meer moeite om het wiel rond te laten draaien en is meer kans op onbalans. Allemaal natuurkundige wetten die je niet kunt ontkennen met een toetsenbord maar die reproduceerbaar zijn zoals Damian vanavond zelfs al heeft aangetoond door te rijden zonder de spacers. ;)

Zoals een monteur bij Huiskes-Kokkeler altijd zei: je denkt toch niet dat je het zelf beter weet dan de grootste autofabrikant ter wereld|?

Nou zijn dingen zoals een uitlaat kwantitatief te verbeteren door betere materialen zoals het RVS van een Milltek. Remschijven kun je ook upgraden omdat die voor een OEM te duur zijn. Maar ga er maar van uit dat Volkswagen heel goed weet waar de wielen moeten komen te staan ten opzichte van de naaf. Ga je daar mee kloten dan moet je ook accepteren dat je auto niet meer zo goed rijdt als daarvoor.
Dat je stellig vasthoudt aan wat iemand jou doet geloven zonder zelf enig ervaring of kennis er van te hebben, is geen reden om mij daar op te wijzen. Ik spreek wel uit ervaring en heb over de techniek meer kennis dan jij doet denken. Als iemand dit ervaart is inderdaad niet leuk, zeker omdat ik Damian heb geholpen met de spacers. Als ik echt trillingen zou ervaren dan ga ik niet iemand wijs maken om deze spacers aan te schaffen. Dan had ik ze niet eens meer op de auto zitten. Ik kan mij al storen aan het minste of geringste bijgeluid of trilling in de auto. Ik zou dan ook graag willen weten of de ST spacers de oorzaak zijn. Wie weet kunnen ze nu wel aan H&R komen en dan eens zien of het opgelost is. Dan heb je exact hetzelfde als wat ik heb. Mocht het niet weg zijn dan ligt het aan de auto zelf, met name het onderstel.

En je bent hier al eens eerder over gevallen, dat je niet te spreken bent over spacers en welke theorie je er over leest. Dat je er geen goede ervaring mee hebt of het beter denkt te weten dat wil nog niet zeggen dat iedereen hetzelfde ervaart als jou. Dat iemand spoorverbreders neemt is toch geheel een eigen keuze, maar je moet wel weten welke en tot hoe ver je kan gaan. De wegligging verbetert vaker wel dan niet, vooral het insturen als je weet wat je doet. En het gekke is en tevens een feit, dat je met andere wielen exact hetzelfde doet als de ET-waarde veranderd. Zou ik een andere set wielen monteren met een lagere ET-waarde dan die ik nu heb, dan gaan de wielen verder naar buiten staan en heb je dus precies hetzelfde. Dat wordt nog vaak vergeten. En dat VW de auto zo ontwikkeld met dit onderstel staat hier even los van. Je vergeet even dat VW velgen met verschillende inch-maten aanbiedt voor een model, waarvan de ET-waardes onderling ook kunnen verschillen. Er zit natuurlijk tolerantie op tot hoe ver je kan gaan, die tolerantie hou ik zelf ook aan. Een spacer van bv. 40mm zal inderdaad een negatief effect hebben op het rijgedrag. Het is niet dat je klakkeloos een spacer koopt zonder er enig kennis over te hebben en wat de tolerantie is etc. Ik ervaar deze dikte-maat spacers die voor en achter zelfs afwijken als positief. Dat de meningen hierover al jarenlang verdeeld zijn ben ik van bewust, maar het blijft ieder zijn eigen keuze wat hij/zij doet en vindt. En natuurlijk ondervinden mensen hier problemen mee, maar dat kan bij een ander juist helemaal niet het geval zijn. Dat geldt voor vrijwel alles wat met een auto te maken heeft:) En btw jij rijdt zelf ook geen standaard Upje meer, chippen van de motor is ook niet wat VW aanraadt en zij redenen hebben waarom ze met marges werken en sluit het niet uit dat chippen 100% betrouwbaar is. Je rijdt ook niet meer met de originele wielen, die VW voor de Up! heeft ontwikkeld. Ik heb de auto verlaagd en Damian ook, daar wordt ook niet over gesproken terwijl de auto niet meer op de originele stand staat. Zo kunnen we alles wel gaan opnoemen toch :doh:

Ik ga er van uit dat ze voor Damian een goede oplossing hebben:)
Laatst gewijzigd door NidayFright op zo 07 jun 2020, 02:46, 3 keer totaal gewijzigd.
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door NidayFright » za 06 jun 2020, 23:33

damianw26 schreef:
za 06 jun 2020, 22:23
Trillingen zijn onacceptabel, rijden zoveel mensen zonder klachten ermee rond dus het moet ook gewoon kunnen ;) De wielnaven alle 4 voor het monteren met een staalborstel schoongemaakt uiteraard, roest eraf. Puur omdat het verschil voor en achter qua vastheid van de spacers zo verschillend is direct de achterste spacers als oorzaak van de trilling verdacht, en dat klopte dus ook precies. Ik ga er vanuit dat met h&r voor en achter het probleem weg is, de ST spacers zijn net anders. Maar dat zal over enkele dagen pas blijken of het klopt :) Kan me niet voorstellen van niet eigenlijk.
Ik vind het ook wel heel gek man, het was al een gedoe om ze te leveren :doh:
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door Wilocat » zo 07 jun 2020, 06:59

Ik heb dit jaar dezelfde ervaring opgedaan, al was dit met een snelheid van 100 kmh. Bij de wissel van de zomer naar winterbanden had mijn garage geadviseerd om de spacers er af te halen (voordien geen last gehad sinds ik de auto heb) Onlangs de zomerbanden er weer op laten zetten met de spacers toen is de trilling aan t stuur begonnen zeg erbij dat ik elk jaar de wielen laat balanceren bij de wissel. Ze hebben alles nagekeken en schoongemaakt bleek dat een van de wielen niet goed was uitgebalanceerd.
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Damian's HighUp Tsi'18.Chip+Eibach+Milltek-> Polygon's back in town

Bericht door Tom Westendorp » zo 07 jun 2020, 07:39

NidayFright schreef:
za 06 jun 2020, 23:32
Tom Westendorp schreef:
za 06 jun 2020, 21:54
NidayFright schreef:
za 06 jun 2020, 18:52


Daar kan ik je helaas geen gelijk in geven. Ik rij vaak hoge snelheden en trillen doet de auto niet, bij geen enkele snelheid zelfs. Ik kan 180 rijden maar zelfs dan heb ik geen trilling. En heb voor 10mm en achter 15mm.

Een goed merk is daarom wel een pré. En hoe de spacer is opgemaakt, materiaal etc. En wie weet zit er ook nog wat onbalans in de wielen. Vergeet niet om daar ook rekening mee te houden. En deze weer even laat uitbalanceren, controleren op hoogteslag etc. Dat zou je voor jezelf ook even moeten uitsluiten. Is dat in orde, dan kan het aan de spacers liggen. Een nieuwe set van een ander merk zou een oplossing kunnen zijn. Maar dat voor en achter afwijkt zou niks uit moeten maken. Ik heb er zelf geen last van en ben heel precies met dit soort dingen. Trillingen accepteer ik ook niet, en hoeft ook niet bij elke spacer voor te komen:)

Ik neem btw aan dat je geen centreer-ringen gebruikt voor het naafgat? Gebruik je die wel, kan dat ook de oorzaak zijn.
Feit is dat die dingen bij Damian nou ook weer voor trillingen zorgen. Damian krijgt volgens mij op school ook les over de techniek van een auto en zou de theorie erachter dus ook moeten kennen, meer onafgeveerd gewicht is meer moeite om het wiel rond te laten draaien en is meer kans op onbalans. Allemaal natuurkundige wetten die je niet kunt ontkennen met een toetsenbord maar die reproduceerbaar zijn zoals Damian vanavond zelfs al heeft aangetoond door te rijden zonder de spacers. ;)

Zoals een monteur bij Huiskes-Kokkeler altijd zei: je denkt toch niet dat je het zelf beter weet dan de grootste autofabrikant ter wereld|?

Nou zijn dingen zoals een uitlaat kwantitatief te verbeteren door betere materialen zoals het RVS van een Milltek. Remschijven kun je ook upgraden omdat die voor een OEM te duur zijn. Maar ga er maar van uit dat Volkswagen heel goed weet waar de wielen moeten komen te staan ten opzichte van de naaf. Ga je daar mee kloten dan moet je ook accepteren dat je auto niet meer zo goed rijdt als daarvoor.
Dat je stellig vasthoudt aan wat iemand jou doet geloven zonder zelf enig ervaring of kennis er van te hebben, is geen reden om mij daar op te wijzen. Ik spreek wel uit ervaring en heb over de techniek meer kennis dan jij doet denken. Als iemand dit ervaart is inderdaad niet leuk, zeker omdat ik Damian heb geholpen met de spacers. Als ik echt trillingen zou ervaren dan ga ik niet iemand wijs maken om deze spacers aan te schaffen. Dan had ik ze niet eens meer op de auto zitten. Ik kan mij al storen aan het minste of geringste bijgeluid of trilling in de auto. Ik zou dan ook graag willen weten of de ST spacers de oorzaak zijn. Wie weet kunnen ze nu wel aan H&R komen en dan eens zien of het opgelost is. Dan heb je exact hetzelfde als wat ik heb. Mocht het niet weg zijn dan ligt het aan de auto zelf, met name het onderstel.

En je bent hier al eens eerder over gevallen, dat je niet te spreken bent over spacers en welke theorie je er over leest. Dat je er geen goede ervaring mee hebt of het beter denkt te weten dat wil nog niet zeggen dat iedereen hetzelfde ervaart als jou. Dat iemand spoorverbreders neemt is toch geheel een eigen keuze, maar je moet wel weten welke en tot hoe ver je kan gaan. De wegligging verbetert vaker wel dan niet, vooral het insturen als je weet wat je doet. En het gekke is en tevens een feit, dat je met andere wielen exact hetzelfde doet als de ET-waarde veranderd. Zou ik een andere set wielen monteren met een lagere ET-waarde dan die ik nu heb, dan gaan de wielen verder naar buiten staan en heb je dus precies hetzelfde. Dat wordt nog vaak vergeten. En dat VW de auto zo ontwikkeld met dit onderstel staat hier even los van. Je vergeet even dat VW velgen met verschillende inch-maten aanbiedt voor een model, waarvan de ET-waardes onderling ook kunnen verschillen. Er zit natuurlijk tolerantie op tot hoe ver je kan gaan, die tolerantie hou ik zelf ook aan. Een spacer van bv. 40mm zal inderdaad een negatief effect hebben op het rijgedrag. Het is niet dat je klakkeloos een spacer koopt zonder er enig kennis over te hebben en wat de tolerantie is etc. Ik ervaar deze dikte-maat spacers die voor en achter zelfs afwijken als positief. Dat de meningen hierover al jarenlang verdeeld zijn ben ik van bewust, maar het blijft ieder zijn eigen keuze wat hij/zij doet en vindt. En natuurlijk ondervinden mensen hier problemen mee, maar dat kan bij een ander juist helemaal niet het geval zijn. Dat geldt voor vrijwel alles wat met een auto te maken heeft:) En btw jij rijdt zelf ook geen standaard Upje meer, chippen van de motor is ook niet wat VW aanraadt en zij redenen hebben waarom ze met marges werken en sluit het niet uit dat chippen 100% betrouwbaar is. Je rijdt ook niet meer met de originele wielen, die VW voor de Up! heeft ontwikkeld. Ik heb de auto verlaagd en Damian ook, daar wordt ook niet over gesproken terwijl de auto niet meer op de originele stand staat. Zo kunnen we alles wel gaan opnoemen toch :doh:

Ik ga er van uit dat ze voor Damian een goede oplossing hebben:)
Mijn ervaring met betrekking tot spacers is gebaseerd op het rijden in heel veel verschillende auto’s. Het lijkt daarom wel of het internet een soort “echo chamber” is als het op spacers aankomt. Iedereen vertelt elkaar dat het fantastisch is en niemand spreekt erover dat je vroeg of laat altijd trillingen krijgt. Wat je zegt over het monteren van wielen met een lagere ET waarde klopt natuurlijk voor wat betreft de positie van het wiel. Waar je echter aan voorbij gaat is dat je dan de wielen naar buiten plaatst zonder een extra los onderdeel toe te voegen aan je ophanging waardoor je dus de kans op trillingen elimineert. Voor wat betreft het stuurgedrag en spacers kun je inderdaad meer grip creëeren door de wielen verder naar buiten te zetten. Hij gaat er echter nooit beter van insturen omdat je meer middelpuntvliegende kracht moet overkomen, dat is basis natuurkunde daar hoeven we denk ik geen discussie over op te zetten.

Voor wat betreft spacers blijf ik mijn punt herhalen omdat dit het zoveelste topic is dat ik op het internet tegenkom waar iemand spacers heeft gemonteerd en ineens last van trillingen heeft. Daar waar de spacers liefhebbers dan direct erop duiken en vertellen hoe fantastisch ze zijn, daar waarschuw ik voor het feit dat je waarschijnlijk altijd trillingen zult houden ongeacht het merk.

Op mijn Aygo heb ik ze ook gehad omdat ik anders de Mini velgen niet pas kreeg. Die had ook trillingen maar die heb ik geaccepteerd omdat het toch maar een tijdelijke auto was en ik de bredere banden nodig had voor het circuit. Ik spreek dus niet alleen uit ervaring met het rijden in andermans auto maar ook uit eigen ervaring. Doe er ook mee wat je zelf wilt. Het is een vrij land, ik waarschuw alleen dat je bezig bent om een extra schakel in de keten toe te voegen die trillingen kan veroorzaken. Of er dan ST of H&R op het doosje staat maar niet zo heel veel uit.

Natuurlijk vind ik het hartstikke vervelend voor Damian dat zijn spacers trillingen veroorzaken maar ik zou zelf een andere mogelijkheid openhouden en dat is beide setjes pacers verwijderen en er klaar mee zijn.

@Damian je hebt nu toch al een set HR spacers? Waarom plaats je die niet aan de voorkant om te testen dan weet je zeker of je trillingen gaat krijgen of niet.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie