Tom's GTI Killer - OZ Alleggerita p.59

Laat hier je nieuwe trots zien.
Arjan-tsi
Vagling liefhebber

Re: Tom's GTI Killer - OZ Alleggerita p.59

Bericht door Arjan-tsi » vr 18 sep 2020, 17:20

NidayFright schreef:
vr 18 sep 2020, 14:56
Arjan-tsi schreef:
do 17 sep 2020, 09:23
Voor de ombouw heb je alleen een bak nodig 0dq 300 040 en de steun 1s0 199 555 f.

De aandrijfassen,koppeling,druk groep,vliegwiel,schakelmechanisme is allemaal hetzelfde 😁 een gti-tjes verschild dus wel erg weinig met de tsi.

Ik zag dat BM parts ook nog een bak heeft liggen maar die vraag er best wel veel voor vindt ik.
Misschien verklaart dit wel waarom deze bakken ook rammelen. Gaat nooit opgelost worden vrees ik.

*Btw. Audi heeft namelijk voor meerdere modellen 'dezelfde' motor met een 6-bak, maar deze rammelen vrijwel niet. Wat mij nog steeds een twijfel geeft dat ze iets geheim houden door bepaalde redenen :think:
Ik denk dat dat een andere soort bak is wat die van de up is wel erg klein.
In de polo en golf zit er ook een hele andere bak
VW Up TSI 140pk 240nm
VW golf GTI 409pk 532nm

NidayFright
Vagling liefhebber

Bericht door NidayFright » ma 21 sep 2020, 00:10

Ja dat wel (twijfel alleen of die van een A1 8X model zoveel anders is) , maar als de versnellingsbak later wordt toegevoegd aan het gamma en er al jaren bekend is dat de 5-bak nou niet bepaald stil is (niet allemaal, maar wel het grotendeel) dan zou je toch denken dat dit niet meer zal voor komen. Aangezien er zoveel klachten binnen stromen bij PON maar het vanwege bepaalde redenen niet erkennen. Dan zorg je er toch juist voor dat dit zich niet meer voor doet. Waarom kunnen ze voor Audi met in feite dezelfde motor dan wel een geruisloze 6-bak ontwikkelen maar niet voor de Up Gti. Dat het een Up is en ze momenteel erg van het bezuinigen zijn ok, maar dit verschil zou in mijn ogen niet voor onopgemerkte bijgeluiden moeten zorgen. Ik vraag me dan ook af wat het nou precies kan zijn, aangezien dit niet onbekend is :geek: Helaas hebben ze hier ook nog geen antwoord op, wachten het gewoon af. Aan de andere kant heb ik er al lang vrede mee en ondervind ik ook nul problemen. Dat is natuurlijk wel het belangrijkste:)
GTI DARK SILVER

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » ma 21 sep 2020, 20:19

NidayFright schreef:
ma 21 sep 2020, 00:10
Waarom kunnen ze voor Audi met in feite dezelfde motor dan wel een geruisloze 6-bak ontwikkelen maar niet voor de Up Gti.
Ligt dat geluidsverschil aan de bak alleen, of misschien ook aan de gebruikte isolatie bij de auto?
Heb jaren geleden de Audi fabriek in Ingolstadt bezocht. Daar lieten ze zien dat voor de sportievere uitvoering van de A3 er simpelweg minder isolatiemateriaal gebruikt wordt tussen motorruimte en cabine, omdat de kopersdoelgroep graag wat meer motorgeluid hoort. Vraag me daarom af of bij het geluidsverschil tussen de Audi en de up! ook het isolatieverschil een rol speelt.

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » di 22 sep 2020, 08:25

Sterk punt Autheo. Dat moet er mee te maken hebben. Ben in mijn tijd bij Huiskes-Kokkeler regelmatig rechtstreeks van een Polo of Ibiza in een A1 gestapt en die waren doorgaans veel stiller. De geluiden die de bak maakt in de up! zijn al niet super luidruchtig dus het zal de engineers van Audi niet heel vee moeite kosten om die geluiden te dempen: "probleem" opgelost. ;)
Blij met het forum? Dan zou het fantastisch zijn als u mij kunt ondersteunen door op mijn YouTube kanaal te abonneren.

https://www.youtube.com/user/Super69racing

NidayFright
Vagling liefhebber

Bericht door NidayFright » di 22 sep 2020, 22:51

Het klopt dat een Audi A1 8X model een onderplaat heeft, maar niet meer dan dat. Plus het is geen isolatie-plaat maar hard kunststof ter bescherming van. Maar met of zonder plaat hoor je vrij weinig verschil, het motorgeluid is overheersend. Ik durf niet te zeggen hoeveel het scheelt qua isolatie van het schutbord tussen een A1 of een Up! Maar het is ook niet dat het in het interieur hoorbaar is. Het is met name buiten de auto goed te horen. Dat was mij eerst niet opgevallen totdat ik in smalle straten reed met een geopend raam. Het is dan makkelijk om te zeggen 'goh doe dan je raam gewoon dicht als het storend is'. Storend is het niet, maar om nou te zeggen dat het acceptabel is daar ben ik het niet helemaal mee eens:) Het zit hem dus voornamelijk in de versnellingsbak, en hoorbaar bij een laag toerental in de 1e, 2e en 3e versnelling. Dit is tot nu toe het enige wat mij is opgevallen, verder heb ik nog geen problemen ondervonden:)
GTI DARK SILVER

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » ma 28 sep 2020, 13:22

Inmiddels alweer 88.500 kilometers!
Blij met het forum? Dan zou het fantastisch zijn als u mij kunt ondersteunen door op mijn YouTube kanaal te abonneren.

Luukyy
Forum newbie

Bericht door Luukyy » di 29 sep 2020, 07:43

Op naar de ton!

Nog nooit technische problemen gehad Tom?
VW Up! TSI 2017 - Beats audio - Polygon's - Panodak - Eibach pro kit

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » di 29 sep 2020, 07:55

Laten we het afkloppen maar nul komma nul. tot nu toe alleen banden en vloeistoffen die slijten. Tot op heden wel altijd beurten laten uitvoeren bij de dealer, dus goed onderhoud zal ook helpen. Daarnaast rijd ik mijn auto altijd netjes warm én nog veel belangrijker: ook weer koud. Ik tuf er nu elke dag ruim 140 kilometer mee en ik moet zeggen dat ik niet het idee heb dat er binnenkort wat op het punt staat om in elkaar te storten. :mrgreen:

Op naar de ton inderdaad!

Luukyy
Forum newbie

Bericht door Luukyy » di 29 sep 2020, 10:23

Leuk om te horen, want heb al vele verhalen gelezen op internet van mensen die er maar niets van moeten hebben, zo'n 1.0 tsi. Want dat gaat toch kapot, haalt de ton geen eens, veel stress op zo'n klein blokje, vragen om problemen ect ect.

Grappig dat jij (en andere ook hier op het forum) gewoon rondrijden met 140 pk en blijkbaar dus nog geen last hebben van overmatige slijtage. Ook geen extra olie verbruik ofzo?

En volgens mij trap jij hem ook regelmatig flink op zijn staart

En daarbij komt nog eens, de VAG gooit ze ook echt overal in, deze blokjes. Polo, Up, Golf, T cross, T Roc, en dan nog eens vele Scoda en Audi modellen. Ze komen bijna overal in voor. Dan moet het toch redelijk in elkaar zijn geschroefd, want anders nemen ze dat risico ook niet door het in zo'n groot wagenpark te plaatsen lijkt mij..
VW Up! TSI 2017 - Beats audio - Polygon's - Panodak - Eibach pro kit

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » di 29 sep 2020, 11:29

Het komt maar weinig voor dat ik de auto niet dagelijks tenminste eenmaal naar het rode lijntje doorhaal, dat kunnen ze prima hebben en met 6.500 toeren valt het allemaal nog reuze mee. De motor verbruikt bij mijn geen olie, zelfs niet een kwart.

Ik begrijp de afkeer van sommige mensen van alle motoren waar TSI op staat, dat heeft VAG ook wel een beetje aan zichzelf te danken met de 2.0 TSI's, 1.8 TSI's en 1.4 TSI's. Bij de 1.0 TSI hebben ze echter weer een ouderwets stevig motortje neergezet. Eigenlijk hoor ik over de 1.0 ook nooit slechte verhalen dus volgens mij hebben ze geleerd van fouten uit het verleden.

Ik zou echter niet direct kiezen voor een Golf met een 1.0 motor, los van de achterwielophanging, kan ik me voorstellen dat een 1.0 niet de juiste keuze is voor zo'n grote auto. Dan komen er ineens heel wat meer kilo's om de hoek kijken.

Voorlopig tuf ik met alle plezier door naar de ton en houd ik jullie natuurlijk op de hoogte over de positieve en eventuele negatieve ontwikkelingen. :D

Plaats reactie