een UP!je

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
PHS
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 09 jan 2022, 15:08

een UP!je

Bericht door PHS » zo 09 jan 2022, 15:16

Na 12 jaar met een Peug 207 rondgereden te hebben, ging de betrouwbaarheid wat omlaag en de kosten wat omhoog.
De Peug werd met name Rundumhausen gebruikt en dus werd dat een belangrijk zoekcriterium.

Na wat research zou het de Up! of de Mazda MX30 worden. Elektriek wel te verstaan.
Na rijden was de missus verkocht voor de Up!, hoewel de MX30 qua design en afwerking ver boven de Up! uitstijgt.
Maar het Up!je rijdt verrassend volwassen moet ik toegeven,

Het is een jonge Duitse import van 2021 geworden.
Een Style (denk ik).
Komende zaterdag ophalen.

Nog even een laadpas regelen (daarover heb ik straks elders op het forum nog wel een vraag) en dan thuis aan de lader.
Bijlagen
UP1.JPG

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: een UP!je

Bericht door Gert » zo 09 jan 2022, 15:43

Welkom mede e-rijder! Weet natuurlijk niet wat je vraag is over de laadpas maar ik heb (naast een laadpaaltje thuis) de "Shell druppel" genomen. Dat heeft veel voordelen:
1) Gerenommeerd merk met toegang tot voorzover ik weet de meeste of althans heel veel laadpalen in Europa
2) De kwh-prijs is mogelijk niet de laagste maar met een eigen laadpunt is dat van minder belang. Daar staat tegenover dat het abonnementstarief zero/nada/nihil is. De druppel zelf is ook gratis. Als je hem gebruikt krijg je 1x per maand per mail een nota en zij schrijven gewoon via auto-incasso van je af.
3) Last but not least. Ik heb al genoeg passen in mijn beurs en de Shell-druppel is lekker klein en bedoeld voor en geschikt voor aan je sleutelhanger. Volgens mij verlies je je sleutels minder vlug dan je beurs en wat zeker waar is, is dat je sleutels minder vlug vergeet dan je beurs. Ik zit wel eens in de auto en denk "oei ik ben mijn sleutels vergeten" maar die steken dan toch maar mooi in het contactslot ;) Gelukkig heeft de e-up dat nog.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

PHS
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 09 jan 2022, 15:08

Re: een UP!je

Bericht door PHS » za 12 feb 2022, 14:02

De e-Up! is voor ons de auto voor alledag.
De range is prima en met de kids het huis uit ook groot genoeg voor ons en de Whippet.

Het idee was om de Up op zonne energie te laten rijden.
Omdat de Up altijd bij huis staat (en niet ergens bij het werk) kunnen we ook echt laden wanneer er zonne energie is.
Ik weet dat er gewoon terug geleverd wordt enz maar het gaat om het idee.
Jaarkilometrage zal rond de 10.000km liggen. Zeg voor 't gemak 1.000km/mnd.
Als ik uitga van 180W/km (is dat realistisch?) hebben we dus zo'n 180kW per maand nodig.

energy.JPG
energy.JPG (20.04 KiB) 1803 keer bekeken

Januari komen we wat te kort, maar halverwege de maand in februari lijkt het goed te gaan komen. En het is nog winter.
Ik vind het idee gewoon leuk. Meer niet. ;)

Plaats reactie