De lada-rijder en twijfelkont

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
Marxje
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 21:39

De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Marxje » vr 30 jul 2021, 20:43

Er was eens, een oude, vertrouwde lada, uit 1983, zo'n vierkante, beige, 4bak met choke, ziet u hem voor u, zo ongeveer ja....


Afbeelding

Dit ladaatje, was uniek, zowel in voorkomen, als in gebruik. Medeweggebruikers staken duimpjes omhoog op naar je, en met een glimlach stapte ik in de auto...


De eerste donkere wolken pakten zich samen boven de dappere lada, letterlijk, en de regen kwam naar binnen door het dakraam, ik stapte nog steeds in met een glimlach, maar wel met een nat achterwerk.
Daarnaast werden er steeds meer kilometers gereden met deze russische veteraan.


Op de snelweg, was het 100 max, in de 4, en niet teveel praten, want ik hoor je toch niet. De radio kon op standje max net boven het motorgeronk uitkomen, dus prima. Na een rit van 200 kilometer stapte zijn baasje kapot uit de auto, pijn in de rug, kramp in de benen, spierpijn in de armen van het immense busstuur.
De positieve geluiden van de medeweggebruikers waren nog steeds een opsteker en ik wist nog steeds te glimlachen als een boer met kiespijn.


Daarna kwam de roestduivel om de hoek kijken, en deze kreeg de lada stevig in zijn roodbruine klauwen. Ondanks de tectiel, het wijwater in de radiator en de zilveren wieldoppen.


Als nekslag kwam de grote boze overheid met een mooi plan voor oldtimers. Het huilen stond me inmiddels nader dan het lachen en het was wel duidelijk dat er een nieuwe auto moest komen.
Dan ga je zoeken, op marktplaats, autoscout, de dealers in de omgeving...

Inmiddels ben ik zo ver, dat ik reeds 2 jaar een focus wagon mk2 facelif uit 2010 heb, rijkelijk uitgerust, met regensensor, lichtsensor, zelf dimmende binnenspiegel, inklapbare en verwarmbare spiegels, voorruitverwarming etc etc.

Afbeelding

Echter de benzine prijzen blijven maar stijgen, en de 1.6 in de focus is met 1:14 niet heel zuinig. De wegenbelasting kost me 139,- per kwartaal en het ergste is dat hij in het afgelopen jaar maar 4000 km gereden heeft. Ik werk thuis en werk op loopafstand als ik naar kantoor moet.

7/10 dagen staat hij mooi te zijn op de parkeerplaats. Al enige tijd overweeg ik om te verkleinen naar een A-segmenter, want zuiniger, lichter, minder vaste en variabele lasten en mijn boos betaalt graag een beetje mee aan een zuinige auto.


Budget ruim 5000euro, en wat de ford nog opleveren kan tja wat koop je daar nog voor....


Bij voorkeur iets dat niet te zwaar is, en lekker zuinig, want iedere liter gaat door de portomonnee heen.
Vol vertrouwen een proefrit gemaakt in een Peugeot 108 fantastische auto, jong, weinig kilometers, zuinig en lekker licht, 5 deuren en een redelijke kofferbak.

Leek de perfecte keuze, tot het rijden tegenviel, het rumoer, en de zenuwachtige wegligging speelden parten, dit ging hem niet worden. Laat staan de prijs, want hij was het kaal en net binnen mijn budget.


Nu ben ik altijd groot alfa liefhebber geweest, maar tja Alfa Mito, die heeft nogal een naam he.... roest, gescheurde koppen, duur onderhoud, verhalen vol ellende als je een beetje zoekt op google. De een nog heftiger dan de ander.
Ietwat bleek weggetrokken besloot ik dat het maar geen alfa romeo moest worden, een opel agila is een degelijke keuze.... verstandig.
Kijken, kijken, om de opel agila heenlopen, en tja, hier mist wat... een stukje emotie, een stukje gevoel.


Een Fiesta 1.0 ecoboost bekeken, maar ook dit leverde op google meer dan voldoende gezeur op, motorschade door bevroren Carter pluggen, relatief onzuinig, olieverbruik en kantelende zuigers. Hmm


Dan maar een suzuki alto proberen, nieuwe type, 2009 Automaat en 5 deurs, dus de kids kunnen ook mee.
Zuinig, klein, maar eigenlijk een beetje een truttenschuddertje als je het mij vraagt.


De hyundai i10 bekeken, en hoewel dit een goede auto is met 7 jaar garantie, mist het de uitstraling. Zelfde voor de kleinste opel telg, de Karl.

Ik vind de mito nog steeds mooi, maar de 1.4T heeft serieus last van koppakkingen. Helaas ben ik niet handig, dus zelf sleutelen is geen optie. Voor nu kijk ik naar de VAG drieling, en dan na de vochtprobleem jaren, dus na 2014, liefst zelf vanaf de facelift.

Heb mijn oog laten vallen op een citigo uit 2017, met weinig kilometers en rijkelijk uitgerust. Proefrit was prima, inruilprijs ook. Ik denk er nog even over na, want ik vraag me af of ik geen overhaaste beslissingen aan het maken ben. Ik lever namelijk ook wat in: de mogelijkheid om een aanhanger te trekken (nog nooit gedaan overigens, maar bij de ikea kan het erg handig zijn). Ik heb tijdens covid regelmatig bij de bouwmarkt gestaan voor planken van 3 meter, wat ik in de focus schuiven kan.

Afbeelding

Snelweg is de citigo meer dan prima, op drempels vond ik hem erg springerig vanwege de korte wielbasis waarschijnlijk.

Zonder overdrijven lig ik al nachten wakker, de skoda citigo roept mijn naam, ik lig te overpeinzen wat ik moet doen, doorrijden, inruilen, ga ik geen spijt krijgen. Mijn vrouw is geen sparrings partner, die zegt op alles, doe maar wat je wil lieverd. :mrgreen:

Heb ik wel voldoende aan die 60pk, ga ik de ford niet missen, krijg ik geen last van de kromme schijven, de hakerige bak, (ja, hij ging wat lastig in de achteruit, ik dacht dat ik de oorzaak was, maar ik lees dat er meer mensen wat last mee hebben).

Is er toevallig iemand die voor dezelfde keuze gestaan heeft als ikzelf, van een grotere auto teruggaan naar een kleiner segment, en hoe is het bevallen? Dan kan ik eindelijk die knoop eens doorhakken en mijzelf volgende week aanmelden in het project gedeelte :lol:

Dank!
Marxje

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Up!grade TSI » vr 30 jul 2021, 23:07

Welkom Marxje, mooi verhaal👍🏻
Ik heb ook voor een soortgelijke keuze gestaan, ik ging destijds van een 308 Sw Féline met 175 pk naar een Seat Mii met 60 pk
Was ook even wennen maar toch onder de indruk hoe lekker hij reed, die toen doorverkocht aan m'n vriendin en zelf een Citigo in dezelfde mooie groene kleur gekocht. Toen een uitstapje gemaakt naar een knaloranje Mini Cooper en nu alweer ruim 13 maanden naar volle tevredenheid in een Up! met een turbomotortje.
Ik zou het gewoon doen, wees alleen niet vies van een beetje bekijks met die kleur maar ik vind het prachtig.
Groet Erik
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Marxje
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 21:39

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Marxje » vr 30 jul 2021, 23:28

Dank voor je reactie Erik, hoe lang heb je je groene monster gehad als ik vragen mag?, ik lees in je voorsteltopic van toen, dat het zelfde kleur en model was. Leuk, tevens woon je bij mij in Noord Holland, altijd mooi ;)

Je huidige tsi is ook bijzonder gelikt, voor mij een beetje boel boven budget, maar alleraardigst speelgoed voor bij het stoplicht denk ik zo.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Up!grade TSI » vr 30 jul 2021, 23:49

Thanks, heb hem 17 maanden gehad, heerlijke auto.
Hij ging niet weg omdat hij slecht was, maar soms valt je oog op iets anders.
M'n huidige Up is lekker vlot ja, maar ik doe niet aan stoplichtsprintjes, dat is voor petjes ;)
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Miietje » za 31 jul 2021, 11:45

Voordelen van de Up!, Mii en Citigo: Zuinig, goedkoop in wegenbelasting en verzekering.
Rijdt redelijk goed , ook op de snelweg. 60 pk is natuurlijk geen strepentrekker maar komt wel mee met het overige verkeer. Weinig problemen mee en onderhoud is goed zelf te doen. Grootste nadeel ( vinden wij) standaard vrij slap geveerd. De standaard schokbrekers zijn net fietspompen. Deze heb ik vervangen voor Bilstein B4 schokbrekers en die zijn een stuk beter. Maar 50kg kogeldruk dus erg beperkt voor wat betreft mogelijkheden voor een fietsdrager. Geen aanhanger mogelijk.
Alternatief, Kia Picanto wellicht? Succes met je keuze, de Mii bevalt ons prima als 2e auto naast onze bus camper.
Mii sport connect april 2015

Marxje
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 21:39

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Marxje » za 31 jul 2021, 12:20

Dank voor de reacties, ze helpen me over de streep te trekken :)
De schokbrekers zijn een goede tip meteen.

Ik denl dat het vanavond maar kop of munt gooien wordt ;)

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Miietje » za 31 jul 2021, 13:46

Om je nog wat meer te laten twijfelen, je zou natuurlijk ook voor bv een Suzuki Swift kunnen gaan. Iets duurder in aanschaf en gebruik, maar is ook iets meer auto en kan ook een aanhanger trekken. Heb er 3 van gehad, totaal probleemloos en ook zuinig. Succes met je keuze.
Mii sport connect april 2015

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Up!grade TSI » za 31 jul 2021, 16:02

Je kunt dingen van Ikea ook laten bezorgen en anders huur je gewoon een busje bij Bo-rent.
Ga voor dat groene monster, heerlijke kleur, zou zo willen ruilen (qua kleur)
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door kees62 » za 31 jul 2021, 16:07

Mooi verhaal. Hier sinds 3 maanden een Citigo. 2018, weinig gelopen. Helft van de tijd staat ie voor de deur omdat ik nu 50% thuiswerk en mijn baas wil van de leaseauto's af.
Ik zeg doen, inderdaad mis ik de trekhaak (wil er wellicht nog een voor de fietsendrager). Erg zuinig rijden is mogelijk, ik rijd 1:24 tot nu toe, maar dan maak ik er ook een wedstrijd van om zo zuinig mogelijk te rijden. (Voornamelijk snelweg). Dus boven 1:20 is volgens mij voor iedereen mogelijk. Verder ben ik eigenlijk vooral verrast door de ruimte in deze wagentjes: het voelt helemaal niet zo klein al je er in stapt.
Veel succes met de keuze !!

Marxje
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 21:39

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Marxje » za 31 jul 2021, 17:49

Wederom dank voor de hulpvolle en sympathieke reacties, ik voel me al helemaal thuis hier :mrgreen:

Ik heb voor mijzelf even de grootste voor en nadelen op rij gezet en de uitkomst neigt naar de citigo te gaan. De kleur telt dubbel qua punten, die vind ik ook wel heel gaaf.

Focus:
+ Trekhaak met 1200kg trekgewicht
+ voorruit verwarming (ideaal inde winter of met beslagen raam)
+ Ruimte achterin en kofferbak, met 440cm is hij bijna net zo groot als een mondeo.
+ Ik weet wat ik nu heb, geen gebreken, geen rare dingen, verbruikt 0 olie en alles werkt.
+ standaard speakers en android unit geven een dijk van een geluid, ik heb geen composet nodig.

- Verbruik 1:14 en dan moet ik goed mijn best doen met 50:50 stad en snelweg
- Gemist van cruise control
- Alweer 11 jaar oud, en met 120.000 km op de klok komt er een dag dat er wel een reparatie aankomt.
- 2 licht gecupte bandjes achter die eigenlijk vervangen mogen worden, ik hoor ze nu licht maar dit wordt erger.


Citigo:
+ Lichter, dus goedkoper in wegenbelasting, verbruik en verzekering, zonder verbruik zit ik op 400,- euro per jaar besparing aan vaste lasten.
+ Cruise Control
+ Kleur
+ TPMS systeem
+ 7 jaar nieuwer en net 50.000km gelopen, die kan dus nog een flinke poos mee.

- Speakers klinken waardeloos, hier moet een composetje in
-Ruimte achterin met twee tieners als kinderen
- geen trekhaak of mogelijkheid hiertoe

U ziet, de citigo heeft de overhand in mijn lijstje :lol:

De grootste crux zit hem natuurlijk in de brandstofprijs, deze zit nu op 1,80/185 euro per litertje, en op de snelweg zie ik 199,9 regelmatig langskomen.
De verwachting is dat deze voorlopig niet meer gaat zakken, en alleen maar duurder wordt. Covid, weinig vraag, hoge opslag en transportkosten, btw, accijnzen, weinig vraag naar kerosine, het werkt allemaal de hogere brandstofprijs in de hand. Zeker als ze op termijn het electrisch rijden willen gaan stimuleren en het mom van de vervuiler betaalt erin gaan gooien.

Vanavond de beslissing, ik ga zo eens lekker een stukje lopen en bedenken wat ik moet doen.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Gert » za 31 jul 2021, 19:51

Als je vagling van 2017 is, weinig heeft gelopen en onder de 5000 euro weg mag dan is het een koopje. Ik zou hem bij de ANWB laten testen om miskoop te voorkomen. Zou hem in principe wel willen hebben. Ben zelf via 306 en 206 bij de up geland en dat meer als een vooruitgang ervaren dan als achteruitgang.

Mij lijkt trouwens dat als de auto in orde is je voor die prijs hem ook weer kwijt raakt mocht je spijt krijgen. Planken van 3 meter lijken mij geen enkel probleem in een vagling. Heb ook wel eens een ijskastje en bureautje vervoert. Erg fijn is de vlakke laadvloer die je erin kunt maken.

Succes met beslisssen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Marxje
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 21:39

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Marxje » za 31 jul 2021, 21:13

Was hij maar 5000,- euro, nee helaas. Mijn budget is 5000:- en wat de ford doet qua inruil. Ofwel, met de inruil wil en kan ik max 5000,- euro bijleggen.

De citigo is van 2017 en heeft bijna. 50.000km per jaar gemaakt, niet verkeerd, (gemiddeld 12.500km per jaar)
Een anwb keuring zou nog kunnen, maar aan een auto van 4 jaar oud kunnen ze niet zoveel zien denk ik.

Dank voor het advies overigens, het is ook te verwaarlozen, want hoe vaak haal je nu balken van 3 meter. In mijn geval 1 keer per jaar.

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Miietje » di 17 aug 2021, 08:08

En al iets besloten?
Mii sport connect april 2015

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Autheo » di 17 aug 2021, 21:08

Miietje schreef:
za 31 jul 2021, 11:45
.... de Mii bevalt ons prima als 2e auto naast onze bus camper.
:text-offtopic:
Leuk te lezen dat je naast je Mii een bus camper heb. Zelf heb ik ook naast m'n Mii een camper, een oldtimer, zie topic viewtopic.php?f=19&t=3717 in de rubriek "M'n andere auto". Ben benieuwd naar jouw bus camper, misschien ook iets voor die rubriek?

Weer OT: @ Marxje:
Grappig, ik ben ook een (fervent!) Lada rijder geweest, een 2102, 2101 en als laatste de 2121, oftewel de Niva. Zijn me allemaal uitstekend bevallen. Wat ik ook herken, is het eindeloos afwegen bij het maken van een keuze voor een andere auto. Heb na de Lada's ook diverse malen flink wat afwegingen gemaakt voor de aanschaf van een andere. Sinds 2013 ben ik Mii rijder, ik reed 30.000 km/jaar en heb inmiddels m'n tweede Mii (staat nu op zo'n 140.000 km). Omdat ik nu niet zo veel meer rijd, zal die voorlopig nog wel blijven. Bevalt nog beter dan de Lada's, al hadden die weer andere voordelen (m.n. in de tropen, waar ik de meeste Lada km's heb versleten).
Maar net als bij de andere reacties kan ik je dan ook van harte adviseren te gaan voor die Citigo, daar krijg je zeker geen spijt van. En zelfs die overweging dat je tienerkinderen achterin niet als in die Focus kunnen zitten, kun je relativeren. Hoe lang willen die tienerkinderen überhaupt nog mee? Zodra ze hun OV kaart hebben, gaan die hun eigen weg. En wanneer ze hun rijbewijs hebben gehaald, zullen ze je regelmatig om de sleutels van die Citigo vragen...

Heb je je keuze al kunnen maken?

Marxje
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 21:39

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Marxje » vr 20 aug 2021, 14:30

Ik schaam me bijna, maar nee, er is nog geen keuze gemaakt.
We zijn eerst nog even lekker op vakantie (en zowaar denk ik er niet over na nu).

Dank voor de interesse en de uitkomst wordt gemeld alhier :clap:

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: De lada-rijder en twijfelkont

Bericht door Up!grade TSI » za 28 aug 2021, 23:43

IMG_20181011_141717.jpg
Citigo in deze kleur? Go for it!
Zwarte velgen staan wel mooier dan zilveren mijns inziens...
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Plaats reactie