Pagina 1 van 1

Op zoek naar Uppert

Geplaatst: vr 18 mei 2018, 21:32
door Victor-J
Goedenavond! Ik heb nog geen Up, maar gezien ik mij wel ingesteld heb op de zoektocht naar een Up, stel ik me vast voor.

Na verscheidene auto's te hebben gehad (Polo G40, Clio RS, Mitsubishi FTO) vanuit een hobbymatig oogpunt, moest ik afgelopen november de overstap maken naar wat minder spannends gezien ik toch wel naar de 30.000 km per jaar ging. Gekozen voor een compromis; snelle diesel (147 JTDm). Snelle diesel heeft helaas zodanig issues vertoond dat ik er wel weer klaar mee ben en ik voor een alternatieve keuze wil gaan; een Up!

Waarom een Up? Relatief goedkope auto's om te rijden, maar wel prima goed aan te kleden. Ruimte heb ik toch niet nodig en de Ups vallen binnen het beoogde budget. Op dit moment ben ik aan het onderhandelen over een High Up. Mooi aangekleed, nette velgen. Volgende week hopelijk een knoop doorhakken!

Re: Op zoek naar Uppert

Geplaatst: vr 18 mei 2018, 23:06
door Xanderv
Maar ik snap je keuze dan niet voor een benzine auto... waarom neem je niet een polo/ibiza tdi? Volgens mij super betrouwbaar en met 30k is diesel toch nog steeds voordeliger als een benzine?

Daarnaast snap ik je post ook niet echt? Vraag je nou om advies?
De tsi is minder zuinig als je een zware voet hebt maar kan ook zuinig zijn als je de turbo weinig aanspreekt. Als je van snelhoud houdt dan zul je een gewone 1.0 helemaal niks vinden neem ik aan. Is niet vooruit te branden maar daar is de auto ook niet voor.

Dan financieren of lease... ik zou nooit een auto financieren maar dat ben ik... als je de auto total rijdt heb je alleen nog een schuld. Dan de lease kwestie. Ik ben er ook geen voorstander van maar als je financiele situatie stabiel is en je weet zeker dat je de lasten kunt dragen dan zou ik daar voor kiezen boven financieren.

Re: Op zoek naar Uppert

Geplaatst: za 19 mei 2018, 15:37
door damianw26
Zeer vergelijkbare situatie, rij iets minder dan 30.000 per jaar. Ik rij zuiniger met mijn getunede tsi dan met mijn vorige mpi up, gezien de tsi een veel modernere motor is en echt aanzienlijk minder hard hoeft te werken als een mpi. Ga je echter veel hard rijden (140-150) dan zakt je verbruik naar zo'n 1 op 14-15. Gemiddeld rij ik 1 op 19 over de eerste 10.000km, daar zitten dan veel zeer rustige file ritten woon/'werk' bij 120km per dag, en ook een aantal zeer stevige plezierritten. Zou ik dat laatste niet doen dan lukt 1 op 20 gemiddeld met gemak. Oftewel dieselwaarden met alle voordelen van een lichte benzine auto.

Re: Op zoek naar Uppert

Geplaatst: ma 28 mei 2018, 21:24
door Autheo
Xanderv schreef:Maar ik snap je keuze dan niet voor een benzine auto... waarom neem je niet een polo/ibiza tdi? Volgens mij super betrouwbaar en met 30k is diesel toch nog steeds voordeliger als een benzine?
Ik rijd ook zo'n 30.000 km per jaar, en kom met m'n Mii op zo'n 16 ct/km uit, alle kosten (verzekering, belasting, brandstof, onderhoud en afschrijving) meegerekend. Met een diesel zit je wel voor de brandstof op lagere kosten, maar die andere vallen vaak (veel) hoger uit. Kun jij me een berekening geven van een nieuwe dieselauto die je voor minder dan 16ct/km kunt rijden bij 30.000 km per jaar?

Re: Op zoek naar Uppert

Geplaatst: di 29 mei 2018, 11:04
door Tom Westendorp
Diesel is dood. De grootste leasemaatschappijen rekenen inmiddels met 50.000 kilometer als omslagpunt voor een diesel. Vooral de restwaardes van diesels zijn dramatisch. Momenteel is er niet goedkoper te rijden dan een Vagling.

Re: Op zoek naar Uppert

Geplaatst: di 29 mei 2018, 20:38
door Xanderv
Autheo schreef:
Xanderv schreef:Maar ik snap je keuze dan niet voor een benzine auto... waarom neem je niet een polo/ibiza tdi? Volgens mij super betrouwbaar en met 30k is diesel toch nog steeds voordeliger als een benzine?
Ik rijd ook zo'n 30.000 km per jaar, en kom met m'n Mii op zo'n 16 ct/km uit, alle kosten (verzekering, belasting, brandstof, onderhoud en afschrijving) meegerekend. Met een diesel zit je wel voor de brandstof op lagere kosten, maar die andere vallen vaak (veel) hoger uit. Kun jij me een berekening geven van een nieuwe dieselauto die je voor minder dan 16ct/km kunt rijden bij 30.000 km per jaar?
Rustig maar Theo, ik vroeg het alleen maar he...