Hallo

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Hallo

Bericht door Gert » di 09 sep 2014, 21:24

Dag allemaal,

Ik ben Gert en bijna up rijder. Ik rijd nu een 206 (1.4 16V) en wilde overstappen naar de 108. Toen ik op internet de testen bekeek van het A-segment viel me op dat de up alsmaar won. Na proefritten in up en 108 zeg ik "ze hebben gelijk". De up doet niet onder voor mijn 206 en dat vind ik de fijnste auto waar ik ooit in gereden heb en formeel is dat zelfs B-segment. Vandaar het "bijna up rijder".

Zijn er meer ex-206 rijders die er zo over denken?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Hallo

Bericht door Pop Up! » wo 10 sep 2014, 09:17

Welkom Gert! Helaas geen ervaring met Peugeot.
Succes met je up!
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Wienjo
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 22:21

Re: Hallo

Bericht door Wienjo » wo 10 sep 2014, 11:04

Ik heb zo'n 4 jaar een Peugeot 106 gereden. Weet niet of je daarvan verschil wil weten?
Seat Mii | Sport Dynamic | 60 PK | Ecomotive| 5-deurs | White

Verbruik: http://bit.ly/MiiWienjo

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Hallo

Bericht door Gert » wo 10 sep 2014, 18:24

Ben wel nieuwsgierig naar 106 ervaringen want dat is echt een oud nummer. Denk wel dat het
vergelijkbaar zal zijn met de 107 en de 108 en dus heel fijne autos maar minder dan de 206 en
minder dan de up. Of vergis ik me?

Wat de up en de 206 gemeen hebben is de wielbasis van 243 en 244 cm. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat een langere wielbasis belangrijk is voor bvb comfort. De 106 en de 108 hebben als wielbasis 1.38 en 1.34. Dat is maar weinig minder maar misschien is het wel van belang.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Hallo

Bericht door Gert » do 11 sep 2014, 14:52

Zojuist high up light silver gekocht met als extras schuif/kanteldak, executive pakket, chroompakket en armsteun.

Heb vreselijk geworsteld met de kleurkeuze. Mijn hart zei "wit" of desnoods "zwart" maar mijn verstand zei "zilver".

Om het te vieren meteen een koffiebroodje gekocht ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Hallo

Bericht door oppermii » do 11 sep 2014, 16:23

Haha. Gefeliciteerd in ieder geval!

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Hallo

Bericht door RobertJ » vr 12 sep 2014, 19:17

Gefeliciteerd met je aankoop. Daar ik redelijk wat ervaring met de 206 heb, kan ik hem wel redelijk vergelijken. Het is echter erg lastig, daar het toch wel heel verschillend is. (206 1.6xs quicksilver... 110pk op 980kg vs 60pk op 840pk)

De up is wat stiller door het lagere toerental, maar in de regen is de 206 iets stiller achterin(na plaatsen wielkuipen miss niet meer). De sportieve stoelen van de 206 zitten erg goed en. Omsluiten lekker, maar algemeen heeft de up een fijnere zitpositie(stuur in het midden)

Het veercomfort ligt redelijk bij elkaar, maar het is lastig te bepalen welke comfortabeler is.

Fijn is voornamelijk de cruisecontrol van de up, maar de handige raamschakelaars in het midden en de climate control zul je niet meer hebben in de up.

Ben benieuwd wat je zelf voor verschillen zult opmerken :) veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door Tom Westendorp » za 13 sep 2014, 12:29

Welkom Gert! Gefeliciteerd met je aankoop. Ik heb alleen ervaring met de 205 een een Aygo. De up! is echt een klasse beter dan het oude model aygo maar ook zeker dan het nieuwe model aygo. Het is gewoon een veel meer volwassen auto.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Hallo

Bericht door Gert » za 13 sep 2014, 18:55

Bedankt voor de reacties. Weten jullie wat een overeenkomst is tussen de 205, de 206 en de up?

Dat is de wielbasis van 242/243. Ik denk niet dat dat toeval is. Van de 206 zijn er geloof ik meer dan 10 miljoen verkocht en van de 205 ook super veel (voor de tijd althans). Denk dat de up het record gaat verbeteren.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: Hallo

Bericht door NoTVR » zo 14 sep 2014, 10:12

We hadden een 205ACE 1.1. Toen de 206 op de markt kwam heb ik erin proefgereden, maar het viel me flink tegen. Voelde log en zwaar aan. Later proefgereden in de 106 Rallye 1.3, maar die vond ik te zenuwachtig. Gewacht en een 106GTI gekocht. Later een 206GTI overwogen, maar die mist de levendigheid van de 106, dus weer een 106GTI gekocht. Toen hadden we er twee. Met 2 kinderen werd het toch wel ingewikkeld, dus een 106 verkocht en een 307 XSI 2.0 gekocht, met het idee dat het ding zou rijden als een grote 106. Niets bleek minder waar. Later een 11 jaar oude 205 Generation gekocht, en.... wat een geweldige auto's zijn dat toch. Geldt ook voor de Up!, maar die ontbeert toch de fluïditeit van de oude Peugeots.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Hallo

Bericht door Gert » zo 14 sep 2014, 20:43

Het heeft mij ook veel moeite gekost NoTVR om afscheid te nemen van peugeot. Nou ja, het duurt nog effe.
Ik denk dat de eerste 206 die je geprobeerd hebt, het goede gewicht had maar te weinig pks en de tweede genoeg pks maar te veel gewicht. Mijn 206 is een heel aardig compromis: 940 kg (net als de up!) en 88 pk.
Deze theorie klopt met mijn 306 ervaring die ik voor de 206 gehad heb. Genoeg pks (weet niet meer precies hoeveel maar het was een 1,8 liter motor) maar toch te weinig pit want iets van 1130 kg zwaar. Zonder mij notabene.

Tja, misschien klopt het dat de up de fluiditeit van sommige peugeots mist maar de up is lekker licht (940 kg) en lekker zuinig en lekker goedkoop en toch vrij pittig gezien zijn 60 of 75 pk. Misschien kraak ik hem als ik hem een jaartje heb wel af, dat zien we dan wel weer. Voorlopig vind ik het toch knap gedaan van volkswagen. Het A-segment aanvoeren met een auto die lijkt in het B-segment te passen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Hallo

Bericht door Gert » do 23 okt 2014, 20:52

Vandaag, precies 6 weken na de bestelling, van de dealer gehoord dat mijn up de fabriek heeft verlaten. Meer wist hij ook niet. Kleur wijzigen kan dus niet meer ;)

Zou hij in Bratislava nog op het parkeerterrein staan? Zit hij op de trein? Wie zal het zeggen.
Het zou dus wel eens zo kunnen zijn dat ik de up inderdaad heb binnen nu en 2 tot 3 weken zoals het gepland was. Fijn, als dat zo is.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door Tom Westendorp » do 23 okt 2014, 21:02

De trein komt elke dag op mijn werk langs. Ik zal een oogje in het zeil houden. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

r.o.bert
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 okt 2014, 18:41
Locatie: Den Haag

Re: Hallo

Bericht door r.o.bert » vr 24 okt 2014, 19:41

Gert, van 2004-2011 reed ik een Peugeot 206 1.4 Gentry. Werkelijk een heel fijne kleine auto. Ik heb er zeven jaar lang van genoten. Ben zelf niet zo technisch ingesteld dus ik kan alleen mijn gevoel aangeven. Een groot minpunt van de 206 was de comfort, of beter gezegd, gebrek daaraan. Na een uur of wat rijden tijdens road trips, stopte ik om te pauzeren. Ik stapte uit de 206 …. oe..au..mijn rug!! Op een gegeven ogenblik had ik behoefte aan een wat grotere auto: mijn ouders waren hoogbejaard en ze woonden ver weg. Ik kocht een jong gebruikte 308. Deze heb ik vandaag achtergelaten bij de VW dealer in Rotterdam-Zuid.

Volgens mij ben jij dezelfde Gert die me aansprak op 'mijn' draad? Jouw vermoeden klopte: de dealer was erg billijk voor wat betreft mijn ongelukje met de 308. Ik ben 'slechts' drie honderd euro kwijt.

Vanmiddag haalde ik mijn Up op. Ik heb een kilometer of 40 gereden en ik ben er helemaal verliefd op. Maar voor nu vertel ik niet zo veel meer: ik wil jouw draad niet hijacken.
90pk TSI High Up! 5-deurs Dark Silver

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Hallo

Bericht door Gert » vr 24 okt 2014, 21:33

Nou ik ga toch nog graag op je 206 verhaal in. Het grappige is dat ik heel vlug pijn in mijn rug heb bij auto rijden maar juist in de 206 het minst. Dat hoeft niet strijdig te zijn met jouw ervaring hoor want ook ik vind de 206 alleen maar super comfortabel als ik niet langer rij dan ca. ander half uur.
Om de grap nog groter te maken: voor mijn 206 reed ik een 306 (die had zelfs een instelbare lendensteun) maar daarin had ik veel meer last van mijn rug. Maar ja een 306 is geen 308 en ik heb tegenwoordig minder last van mijn rug dan 10 jaar geleden.

Verder nogmaals proficiat met je up en met de beslist gunstige afkoop van je schade. Billijk dat wel, want juist omdat bij jou de periode tussen koop en levering zo kort is, is het krijgen van schade wel extra pech en sneu. Bovendien kwam het niet helemaal door je eigen schuld.

Het grappige is dat ik na 5 km rijden in de up al dacht "ik wil hem hebben" maar dat ik toch nog fors geaarzeld heb, juist omdat ik wat pijn in mijn rug kreeg na de proefrit. Toen heb ik nog een proefrit gemaakt en nog eens 2 hele dagen een up gehuurd. Dat kost maar 18,50 per dag incl. 100 km dus voor het geld hoef je dat niet te laten. Mijn bevinding was toen: die rugpijn kreeg ik systematisch maar maar heel weinig en hij werd ook niet erger bij enkele uren rijden. Dus heb ik de knoop maar doorgehakt en wel omdat ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met de rug bedoel ik en dat ik anders een 206 stoel op de sloop haal en die erin zet ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Hallo

Bericht door Gert » vr 24 okt 2014, 21:39

@Petrolhead Tom
Bedankt!. Heb zelf met googlemaps even het parkeerterrein van de fabriek (J. Janosa 1, Bratislava) geinspecteerd. Er staan volgens mij heel veel auto's gereed voor verzending maar ik kan de mijne er niet uithalen. Zeker een kwart heeft net als ik een panoramadak maar wat erger is "ze lijken allemaal wit" terwijl de mijne zilver is. Ik denk trouwens dat het ook niet allemaal upjes zijn maar ook dat is niet goed genoeg te zien. Kan de NASA wel eens mailen met de vraag wat zij zien ;) Allicht meer dan ik.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Hallo

Bericht door Gert » ma 03 nov 2014, 18:30

Sooow, hebbes! De precious staat in mijn garage. Heb hem om 4 uur vanmiddag opgehaald. Levertijd is precies 7 1/2 week en dat is 1 a 2 weken sneller dan toegezegd.

Wat rijdt ie toch lekker en wat ziet hij er mooi uit. Zie:

http://img.auto.cz/news/img/galleries/2 ... 6a00e0.jpg

Dit is wel niet de mijne maar de foto laat goed zien hoe mooi reflex zilver is.

Een witte had natuurlijk beter bij mijn ipad en imac gepast maar deze past beter bij mijn flatscreen tv. Vooral de achterkant zou zo van JVC afkomstig kunnen zijn 8-)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door Tom Westendorp » ma 03 nov 2014, 19:11

Gert schreef:Sooow, hebbes! De precious staat in mijn garage. Heb hem om 4 uur vanmiddag opgehaald. Levertijd is precies 7 1/2 week en dat is 1 a 2 weken sneller dan toegezegd.

Wat rijdt ie toch lekker en wat ziet hij er mooi uit. Zie:

http://img.auto.cz/news/img/galleries/2 ... 6a00e0.jpg

Dit is wel niet de mijne maar de foto laat goed zien hoe mooi reflex zilver is.

Een witte had natuurlijk beter bij mijn ipad en imac gepast maar deze past beter bij mijn flatscreen tv. Vooral de achterkant zou zo van JVC afkomstig kunnen zijn 8-)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Veel geluk met je nieuwe aanwinst! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Robert_High_Up
Forum newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 22:59
Locatie: Oegstgeest

Re: Hallo

Bericht door Robert_High_Up » ma 03 nov 2014, 20:25

Dat is een mooie dikke up.
Heel veel veilige en funny km's
Drark Silver Groove Up!, Ypsilon Velgen, Panorama Schuif / Kanteldak, Executive pakket

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Hallo

Bericht door Gert » wo 05 nov 2014, 19:03

Bedankt voor de goede wensen. Vandaag een km of 75 in de up gereden en genoten. Meer dan bij de proefritten en het huren van een up. Daarbij was ik toch een beetje nerveus omdat je niet wilt dat er wat aankomt. Is wel verzekerd maar toch. Moest geloof ik ook tekenen voor flink eigen risico.

Buiten het rijden zie ik mijn up nu ook ineens met andere ogen. Dat komt door het panoramadak en het chroompakket. Het dak was puur bedoeld voor ventilatie en het chroompakket nam ik uit gekte omdat mijn inruil meeviel. Mijn offerte was van net voor 1 september en ik kocht half september en toen was de extra inruilpremie op de up van 400 naar 800 euro geklommen.

Ik doe niet aan styling (nou ja wil nog instapdorpels kopen ooit) maar mijn (zilveren) up is echt veel mooier geworden zowel door dat mooie zwarte vlak van het panoramadak als door dat stomme chroompakketje. Bij de high up heb je al de chromen ringen bij de mistlampen betaald en je krijgt dan voor nog eens twee honderd euro de chromen lijsten en spiegels erbij.

Tegen iedereen die twijfelt - en beiden goed kan betalen uiteraard - zeg ik: doen!

PS Bij een zwarte (en donkerblauwe) zie je natuurlijk weinig van het panoramadak maar meer van het chroompakket denk ik. Wat me meeviel is dat je het chroompakket ook op een reflex zilveren auto nog goed ziet.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie