Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Plaats hier een topic van je andere auto.
Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914

Bericht door MauriceR. » do 21 mei 2015, 20:07

Weet iemand een adres waar ik kan kiezen uit verschillende soorten rubberprofielen. In 't Harde zat vroeger een bedrijfje dat zulke dingen verkocht, maar dat is wegens omstandigheden gesloten. Ik moet een profieltje hebben dat tegen een raam klemt. Natuurlijk een bijzonder modelletje, want Porsche... Vandaar dat ik op zoek ben naar een groothandel met veel profielen om uit te kiezen.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Porsche 914-motor. Klaar om geinstalleerd te worden

Bericht door MauriceR. » za 23 mei 2015, 11:41

Een fantastische start van mijn zaterdagmorgen. De Porsche-motor is klaar en kan er volgende week weer in!

M.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Porsche 914 - de motor zit er weer in en... doet het!

Bericht door MauriceR. » za 30 mei 2015, 13:13

Hij doet het weer. Niet echt een verrassing, maar toch wel leuk als dingen ook gaan zoals je vooraf bedacht hebt!

Gisterenmiddag was het zo ver. Eerst de motor op een gereedschapkar getild en vervolgens de auto over de motor laten zakken. Hier en daar wat bouten vastgezet, aandrijfassen weer vast, stekkers van de injectie vast, brandstof aangesloten. Vingers gekruist en... starten!

Hij loopt prima. Nog niet helemaal perfect. Iets te langzaam stationair. Heeft waarschijnlijk te maken met de afstelling van de ontsteking en de contacthoek van de verdeler. Maar dat komt maandag wel!

In de tijd dat de motor er uit was, heb ik de motorruimte schoongemaakt (k*tklus), geprimerd en laten spuiten door een bevriende autospuiter. Ziet weer uit als nieuw. Vervolgens lekker veel tectyl gebruikt om alles goed af te dichten en te beschermen.

Nu ben ik bezig met het interieur. 43 jaar gebruik wegstofzuigen en wegborstelen met sop. Lang leve Dasty van de Wibra!

M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914

Bericht door Tom Westendorp » za 30 mei 2015, 13:31

Ik heb de onderwerpen even samengevoegd. Zo houden we het topic lekker centraal en overzichtelijk. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914

Bericht door MauriceR. » za 30 mei 2015, 16:41

Met het samenvoegen viel mijn oog op een antwoord waar ik nog niet op had gereageerd. Haaglanden rubber is idd een goede kanshebber voor wat ik zoek! Maandag even een 'en profiel' foto maken van het rubber MET de maten er bij en dan zien of ze dat hebben.

Zenks!

Vanmiddag bezig geweest 43 jaar vuil van de bekleding te poetsen. Dasty is idd geweldig spul. Man, wat een verschil. En als ik vervolgens naar het water in de emmer kijk... Verder alle stukjes bekleding die losgelaten heeft (lijm) met een busje professionele tapijtlijm van een lokale interieurzaak weer geplakt. Mijn vingers zitten er helemaal onder, maar het resultaat is 'als nieuw'.

Het schiet op!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914

Bericht door MauriceR. » vr 05 jun 2015, 17:06

Het interieur zit er weer in en ook de bagageruimte voorin heeft een nieuwe laklaag. Er zat wat oppervlakte-roest. Netjes weggestuurd, geprimerd en door een professional laten spuiten.

Vervolgens de auto 'geslammed' ofwel zo'n twee cm laten zakken. Dat gaat wel heel makkelijk bij zo'n auto! Gewoon 2 grote bouten verdraaien!

Tenslotte nog even rolgordels gemonteerd. Maandag de deur er in en dan... proefrijden om 'm helemaal lekker af te stellen. Volgens de Porsche-kenners moet je het allemaal afstellen wanneer de motor warm is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914

Bericht door edwin blank » vr 05 jun 2015, 17:11

Hallo,

Origineel stonden zowel de 914's en 911's uit die tijd hoog op de voorpoten.
Vooral bij een middenmotor is de juiste afstelling erg belangrijk en bepalend voor de wegligging.


Groet,

Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Update: de eerste rit

Bericht door MauriceR. » ma 08 jun 2015, 22:30

Jawel! Vanavond de eerste korte testrit gemaakt. Man, een glimlach van oor tot oor. Mijn eerste rit in de 914. Het was wel wennen. Klassiekers ken ik wel (kijk maar onder mijn postings), maar nog nooit eentje met de motor achterin! En wat een trekkracht. Omdat alles nieuw is, niet verder gegaan dan 4000 toeren, maar dat kan nog 1500 toeren hoger als alles 'los' is.

Het rijdt heel gaaf. Wel een beetje zoenerig: de auto moet worden uitgelijnd omdat 'ie verlaagd is. En de temperatuurmeter (ja ook een 'aircooled' heeft een temperatuurmeter!) is niet bij de les. Gaat maar nauwelijks van zijn plaats - koud of warm.
De motor pikt goed op, maar is soms nog wat aarzelend. Waarschijnlijk door de oude benzine in de tank. Dat herken ik van mijn Triumph. Die heeft daar extreem veel last van. Dus, verse peut erin en kijken wat er gebeurt.

Morgen nieuwe banden eronder. Die er nu onder zitten zijn van 1977! Met nieuwe Vredesteins en goed uitgelijnd moet het allemaal perfect gaan.

M.

ff wat foto's van vanavond...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door Tom Westendorp » di 09 jun 2015, 06:35

Een volledige motorrevisie en dan met oude peut op stap? Waarom de tank niet leven leeggemaakt voordat je hem wegzette? :o
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door edwin blank » di 09 jun 2015, 06:57

Hallo,

Er zit een schroef op de inspuit-computer (D-tronic) die het mengsel vormt (CO2).
Wellicht helpt een beetje vetter mengsel.
Zoals eerder geschreven, verlagen is niet simpel bij een middenmotor aangezien het gewicht zich snel verplaatst.
Beter is de voorwielophanging iets hoger zetten.


Groet,


Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door MauriceR. » di 09 jun 2015, 08:46

Petrolhead Tom schreef:Een volledige motorrevisie en dan met oude peut op stap? Waarom de tank niet leven leeggemaakt voordat je hem wegzette? :o
Moderne benzine is in zo'n 6 tot 10 weken 'oud'. Dat is ongeveer de periode die het geduurd heeft om alles weer in goede staat te krijgen. Dus het beetje benzine dat ik in februari in de tank heb gedaan is eigenlijk te oud geworden. Daar denk je dan pas aan als je weer een stukkie rijdt. Morgen even naar de pomp voor verse peut.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door Tom Westendorp » di 09 jun 2015, 09:15

MauriceR. schreef:
Petrolhead Tom schreef:Een volledige motorrevisie en dan met oude peut op stap? Waarom de tank niet leven leeggemaakt voordat je hem wegzette? :o
Moderne benzine is in zo'n 6 tot 10 weken 'oud'. Dat is ongeveer de periode die het geduurd heeft om alles weer in goede staat te krijgen. Dus het beetje benzine dat ik in februari in de tank heb gedaan is eigenlijk te oud geworden. Daar denk je dan pas aan als je weer een stukkie rijdt. Morgen even naar de pomp voor verse peut.

M.
Oooooh dat valt nog wel mee! Ik dacht dat het echt stokoude peut was. :lol:
Helemaal volgooien met BP ultimate of Shell V power. Vinden ze lekker! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door MauriceR. » di 09 jun 2015, 11:16

Benzine van, zeg, 15 jaar oud is een soort gom geworden. En dat STINKT! Daar kun je geen meter meer mee rijden. Al was het maar omdat ik denk dat alle bestanddelen voor ontbranding dan wel vervlogen zijn.

Eigenlijk is alleen speciale benzine voor grasmaaiers etc geschikt om het max. een jaar te bewaren (heb ik net dit weekend gehoord). Daarin zitten dopes die het stabiel houden. Alle andere, gewone pomp benzine is heel snel verouderd. Meestal merken we dat niet omdat we echt wel vaker dan 1x per 6 wkn tanken! Daarbij komt: de ECUs van moderne auto's kunnen zich aanpassen wanneer de benzine van mindere kwaliteit wordt. Bij weinig tankbeurten en gewoon gebruik zullen we het niet eens merken!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door MauriceR. » wo 10 jun 2015, 17:10

Nou... dat remmen ontluchten had iets meer voeten in de aarde dan verwacht. Veel meer voeten!

Remmen (en de stuurinrichting) zijn zaken die ik graag professionals over laat. Ik ben maar een amateur. Als er iets misgaat met een motor die ik heb opgebouwd, vallen er geen slachtoffers. Bij remmen etc ligt dat natuurlijk anders. Dus ook in dit geval was het onluchten werk voor de pro's.

En die kwamen er al rap achter dat de hoofdremcilinder overleden was. Tja, oude auto's... Maar, omdat het een gewoon ATE-product is, was het niet moeilijk om een nieuwe te vinden. UPS heeft 'm momenteel in transport. We wachten rustig af.

Vandaag alles goed schoongemaakt in het interieur. Man, 43 jaar aanslag kwam moeizaam los - ondanks het gebruik van Dasty. Maar wat een resultaat! Onder het vuil kwam een prachtig, onvermeubeld dashboard tevoorschijn. Als nieuw! De radio doet het ook! Gewoon een kwestie van de 'old school' spatbord-antenne uittrekken. Dat was wel een tijdje geleden! Ook de klokken zien er uit alsof ze gisteren zijn gemaakt. Geen aangetaste, afgebladderde randjes, geen verkleurde wijzers. Gewoon Porsche-kwaliteit. Ik begin de kwaliteit van Porsche wel steeds meer te waarderen!

Even iets sufs... :oops: ik reed maandagavond een stuk met de auto en zag dat de TEMP meter niet van zijn plek kwam. Het duurde toch wel tot maandagavond laat voordat ik me realiseerde dat dit de temperatuur van de... motorolie is!! :oops: :oops: Ja, dat duurt gewoon een tijd voordat die op bedrijfstemperatuur is! Mijn hele leven rijdt ik al in waterkokers en een temp.meter heeft daar een heel andere betekenis. Stom!

Vandaag dus niet getankt of gereden. Eerst de rempomp (laten) vervangen.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door MauriceR. » vr 12 jun 2015, 10:26

Gisterenavond een heel eind gereden met de nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd. Samen met de 4 nieuwe Vredesteins heeft dat het gedrag van de auto totaal veranderd. Was ik maandag al happy, gisterenavond nog meer. Sturen en remmen zijn nu dik in orde. Om het helemaal compleet te maken zal ik de auto laten uitlijnen, maar ik heb het gevoel dat we er voor 90% wel zijn!

Tanken is een complexe zaak bij deze auto's zoals je op de foto kunt zien. Waarschijnlijk trof ik ten zuiden van Apeldoorn de enige overgebleven pomp waar iemand nog naar buiten komt om je auto vol te tanken! Was wel gaaf! De tank vol laten gooien met 98 RON en dat lust 'ie wel!

Afbeelding

Ook op de snelweg gaat het allemaal perfect. 140 op de teller is ongeveer 3200 toeren/minuut. De 5-bak kan dit makkelijk aan. Omdat alles nieuw is, ben ik nog niet boven de 4000 toeren geweest. Waar ik nog wel aan moet wennen is het zg. 'dog-leg' schakelpatroon: de 1 zit links beneden (de dog leg), 2 midden boven enz. Reden is dat in de racerij de 1 alleen voor wegrijden wordt gebruikt en daarna niet meer! Voor de ouderen onder ons(...) het is het patroon van de Citroen Lelijke Eend. die had 4 versnellingen, de 914 heeft er 5.

Omdat ik het niet kan laten om foto's te posten: hier een foto van het interieur zoals dat er uit ziet nadat ik 43 jaar vuil en stof had weggepoetst. Totaal compleet en niets kapot!

Afbeelding

Afbeelding

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door JCC » vr 12 jun 2015, 10:45

Is echt op alle fronten een juweeltje geworden. :clap:
Veel toer plezier ermee.

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door pkfreak » vr 12 jun 2015, 16:19

Je maakt ons gek met die foto's.
Blijft zo mooi!!
Gr. Michel

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door Tom Westendorp » vr 12 jun 2015, 22:59

Wat een super gaaf ding!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Cheek-o
Donateur member
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 06 mar 2015, 13:37

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door Cheek-o » wo 01 jul 2015, 23:02

gaaf geworden man!!:D

ik houd wel van dit soort dingen!:D

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gevonden en gekocht: Porsche 914. Update op p.3

Bericht door Tom Westendorp » vr 03 jul 2015, 08:03

Ik blijf er ook naar kijken! Wat schitterend!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie