Pagina 3 van 4

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: di 01 aug 2017, 22:02
door Petrolhead Tom
Aah bummer!

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: zo 22 okt 2017, 15:35
door Autheo
Eind van de zomer is de hele remmerij gereviseerd door de specialist JWC in Schijndel, een kenner met hart en gevoel voor de Hanomag-Mercedes. Behalve de remkrachtverdeler, zijn ook de remslangen, remcilinders en remvoeringen vernieuwd. Ook voor de koppelingscilinder is een slang vernieuwd. Na 40 jaar was dat geen luxe, en alles functioneert nu weer als nieuw. Zeker met onze tochten door heuvels en bergen zijn goede remmen een vereiste voor de ruim twee ton zware ‘bus’.

In de herfstvakantie hebben we van het prachtige weer geprofiteerd. Via de Belgische Ardennen en de Loraine zijn we eerst naar de Elzas getrokken. Daarna via de Vogezen en de Haute Jura naar de Alpen, in de buurt van Albertville, vanwaar je de top van de Mont Blanc kunt zien. Overal waar we kwamen was het genieten van de prachtige herfstkleuren, of het nu de goudkleurige wijnvelden langs de Moezel en in het Rijndal waren, of de enorme verscheidenheid aan loofbomen langs de bossen en kloven van het berglandschap. En vooral omdat de zon zich de hele week liet gelden, was het een enorme uitbundige kleurenpracht.
P1000664.JPG
De ‘bus’ reed ook als een zonnetje, en zonder moeite trotseerde hij weer diverse passen en kloven. En de nieuwe remvoeringen zijn nu gelijk goed ‘ingelopen’, die moeten zich in het begin altijd even aan de trommel zetten. Dat is in deze vakantie goed gelukt.
Komende week zal de bus weer klaar gemaakt worden voor een gezonde winterslaap. Met Startron aan de diesel toegevoegd en mooi gewassen mag die onder z’n hoes dan weer wachten op de volgende gelegenheid voor mooie tochten. Vermoedelijk zal dat niet eerder dan het voorjaar worden.
P1000699.JPG

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: zo 22 okt 2017, 18:54
door damianw26
Goed om te lezen, en prachtige omgevingen inderdaad! :thumbup:

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: ma 23 okt 2017, 12:00
door Petrolhead Tom
Super Theo! :D Ook mooi om te lezen dat je alles tegelijk aan hebt laten pakken. Nou kan ze er ook weer even tegenaan.

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: ma 23 okt 2017, 15:32
door Touchwood
:text-goodpost:

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: za 28 okt 2017, 19:38
door Autheo
Inmiddels staat de 'bus' weer in z'n winterhoes ingepakt om te wachten op nieuwe avonturen. De hoes bestaat uit vier lagen, die er voor zorgen dat er geen vocht van buiten naar binnen kan, maar dat condens wel van binnen naar buiten kan uitdampen. Dat werkt subliem, een ideale bescherming van onze klassieker tegen UV, weersinvloeden en vuil.
De komende maanden zullen we onze lol weer op kunnen met de Mii ;)

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 08:44
door Touchwood
Interessant die hoes. Kun je daar wat meer over vertellen? Ik heb in het verleden ook wel es een auto onder een hoes gestald, maar dat was een drama. Auto nog natter dan zonder hoes. Kennelijk heeft de techniek niet stil gestaan.

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: vr 03 nov 2017, 13:44
door Autheo
Touchwood schreef:Interessant die hoes. Kun je daar wat meer over vertellen? Ik heb in het verleden ook wel es een auto onder een hoes gestald, maar dat was een drama. Auto nog natter dan zonder hoes. Kennelijk heeft de techniek niet stil gestaan.
Er zijn inderdaad tal van hoezen voor auto's, en vaak zijn die een ramp. Meestal is het slechter voor de auto met een hoes dan zonder, vooral als het een hoes is die slechts uit één materiaal bestaat. En zeker buiten, als de hoes door de wind kan bewegen, kan dat ook nog eens lekker de lak beschadigen door het schuren.
De betere hoezen bestaan uit meerdere lagen, en hebben een soort geweven structuur. Ze zijn onder verschillende merknamen verkrijgbaar, die van mij is van Carpoint , die is 4 laags (3 lagen polypropyleen + 1 laag ademende film). Vocht kan niet van buiten naar binnen, maar wel van binnen naar buiten. Daarnaast beschermt de hoes tegen UV straling. De binnenkant van de hoes voelt zacht aan, en geeft geen krassen op de lak en ramen (bij de camper van kunsstof). Wel moet je daarom eerst de camper goed wassen, zodat er geen vuil blijft zitten wat wel krassen kan veroorzaken. Bij de productinformatie is het volgende plaatje over de werking van de lagen:
carpoint-breathe-tec.jpg
carpoint-breathe-tec.jpg (130.25 KiB) 5905 keer bekeken
Zelf gebruik ik de camperhoes al jaren (levensduur is ongeveer 4 jaar), en hij bevalt me prima. De camper blijft kurkdroog.

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: za 04 nov 2017, 05:33
door Touchwood
Bedankt voor de extra toelichting en praktijkervaring. Je kunt een auto met zo'n hoes dus de winterstop door krijgen zonder een stalling onder dak te regelen.

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 16:06
door Autheo
Voor de liefhebbers: in het februarinummer van Klassiek en Techniek (nr 239) staat een artikel over m'n Hannomag-Mercedes Camper.

Wie het wil lezen kan de bijlage in m'n bericht van 29 april 2018 openen.

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 16:38
door Petrolhead Tom
Te gek Theo!

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 16:46
door Touchwood
Ik moet morgen nog even weer naar de kiosk. :dance:

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 19:36
door TwitNour
Super leuk man!

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: za 27 jan 2018, 15:12
door Touchwood
Ben even naar de kiosk gefietst en het betreffende issue van Klassiek-Techniek aangeschaft. Leuk verhaal over jullie GoldTimer camper. Dat er maar 42 exemplaren van gemaakt zijn. Zeldzaam!

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: za 27 jan 2018, 16:17
door Petrolhead Tom
Kan het kloppen dat ik er ook één heb gezien in het Mercedes Museum?

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: za 27 jan 2018, 22:59
door Autheo
Petrolhead Tom schreef:Kan het kloppen dat ik er ook één heb gezien in het Mercedes Museum?
Een L206D zou kunnen, maar in de Hebo-Car camper uitvoering lijkt mij niet mogelijk. Die opbouw is echt een Nederlands product, en in het Mercedes Benz museum hebben ze alleen de volledig Mercedes 'eigen' producten staan. Toen ik er een paar jaar geleden was, hadden ze er geen staan, maar ze wisselen de collectie ook wel eens wat.

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: zo 29 apr 2018, 14:30
door Autheo
Nog een weekje, dan mag z'n pyjama weer uit en kunnen we na z'n winterslaap er weer mee op pad...

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: zo 29 apr 2018, 21:14
door Autheo
Voor wie het nummer van Klassiek en Techniek niet heeft kunnen bemachtigen, hier een pdf van het artikel over onze klassieker.

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: di 12 jun 2018, 20:52
door Autheo
Voorjaarsvakantie 2017.

Dit jaar zit er voor ons geen zomervakantie in. Daarom hadden we in het voorjaar een paar weken gepland. De vakantie begon met het busjesweekend in Vorden. We boften met het weer. Behalve van een fantastische meeting, waar we weer veel clubgenoten konden ontmoeten, hebben we genoten van een paar prachtige fietstochten in de omgeving daar.

Op zondagmiddag zijn we weer naar huis gegaan, om onze fietsen weer in het schuurtje te zetten, en de laatste dingetjes voor onze vakantiereis naar Frankrijk te pakken. We nemen naar dat land onze fietsen eigenlijk nooit mee, omdat we het liefst daar lekker met de bus rondzwerven. s’Maandags zijn we vertrokken, en zijn doorgereden tot St. Vith in de Belgische Ardennen. Daar is een prima camperplek. St. Vith is één van de weinige Belgische stadjes, waar Duits de voertaal is, geen Vlaams of Waals dus. Maar de ‘Fritten’ zij er beslist ook echt Belgisch.

We rijden met onze bus het liefst over de kleinere wegen. Met de navigatie is dat prima uit te stippelen. Vanuit België zijn we door het prachtige Luxemburg getrokken, mooi binnendoor tot aan de Moezel.
1-P1000858.JPG
1-P1000858.JPG (252.87 KiB) 2513 keer bekeken
En toen langs het drielandenpunt Schengen (juist ja, van dat Europese verdrag) reden we Frankrijk in. Daar zijn we doorgereden tot in de Haute Marne, waar we in Favières een prachtig camperplekje vonden, in alle rust aan de rand van een dorpje.

De volgende dag voerde de rit vanuit de Haute Marne door de Vogezen, onder meer door het gebied met zoveel waterbronnen (Vittel, Contrexeville e.d.). Onze eindbestemming die dag lag in de Jura, een klein dorpje Nozeroy, met zo’n 398 inwoners. Die nacht waren het er dus 400! Er is daar een ruïne van een kasteel, wat men aan het restaureren is. De laatste bewoner van dat kasteel was een prins van Oranje, Philibert de Chalon. Ook daar klonk het dus vroeger ‘je maintiendrai’. We stonden op een prachtige camperplek in een boomgaard onder aan het middeleeuwse dorp op de heuvel met de ruïne van het kasteel. Nog geen maand geleden was op de camperplek een prachtig sanitair gebouwtje geopend, waar je lekker warm kon douchen. ‘s Morgens kwam een oude baas het stageld van 8 Euro innen, met zo’n prachtig boek waar een heel verhaal op een strookje geschreven werd met alle gegevens van de camper. Voorzichtig werd het strookje afgescheurd als ‘betaalbewijs’, en het doorgedrukte verhaal stond dan netjes in de boekhouding.
1-P1000874.JPG
1-P1000874.JPG (276.83 KiB) 2513 keer bekeken
1-P1000879.JPG
1-P1000879.JPG (283.88 KiB) 2513 keer bekeken
Op donderdag zijn we verder door de Jura getrokken. Onderweg nog een wandeling gemaakt naar een mooi uitzichtpunt (belvédère de la Madonne). Daarna zijn we naar de Haute Savoie gereden, langs het prachtige ‘Lac d’Annecy’. Onze eindbestemming die dag was de Abdij van Tamié, die bij de door de Tour de France regelmatig aangedane Col de Tamié ligt. Daar zijn we een paar dagen geweest, en hebben onze vriend ontmoet, die als benediktijner monnik daar in het klooster woont.
In het verleden waren de monniken van Tamié de eersten, die hun gezangen niet in het Latijn maar in het Frans zongen. Ook hun diensten zijn helemaal in het Frans, vanuit de filosofie dat het goede nieuws voor iedereen verstaanbaar mag zijn. Alleen het ‘Salvé Maria’ als afsluiting van de dag wordt in het Latijn gezongen. Wie van mooie kloosterzang houdt, moet beslist eens een dienst in de Abdij van Tamié bijwonen, wat een prachtige stemmen hebben die monniken!

De dag voor pinksteren zijn wij weer verder gereisd, door de prachtige Alpen, richting het Rhônedal. Via een mooie col kregen we een fantastisch uitzicht over het Lac du Bouget. De smalle en steile weggetjes waren geen enkel probleem voor de Mercedes 206D, gewoon zorgen dat je in een lagere versnelling rustig naar boven gaat. En vooral ook bij het afdalen goed gebruik maken van de motorrem! Die dag zijn we de Rhône overgestoken naar de regio Saône et Loire. Bij het stationnetje van Lamure-sur-Azerques vonden we weer een prima camperplekje.

Vandaaruit zijn we de volgende dag naar Bourgondië gereden. Weer een heel ander landschap dan de dagen er voor, we vinden dat elke keer weer prachtig. Ja, niet voor niets staat het Bourgondische leven voor lekker genieten. Via de Morvan en de stad Autun zijn we doorgereden tot het plaatsje Lux, waar we langs het riviertje de Tille bij een watervalletje een mooie overnachtingsplek vonden.
1-P1000910.JPG
1-P1000910.JPG (270.28 KiB) 2513 keer bekeken
Op maandag zijn we vanuit Bourgondië weer naar de Vogezen gereden, langs prachtige weggetjes. Die dag was onze eindbestemming een mooi stuwmeer, het Lac du Pierre Percée. Die avond onweerde het flink, en de volgende morgen was het heel mooi om te zien hoe de nevels boven het stuwmeer plaats maakten voor de zon. ‘s Morgens in alle vroegte trokken al verschillende vissers met hun bootjes het meer op, om hun hengelsport te kunnen bedrijven.
1-P1000939.JPG
1-P1000939.JPG (233.62 KiB) 2513 keer bekeken
Voor ons ging de reis weer verder, nu naar de Elzas, langs mooie wijnvelden en hopplantages. In de Elzas zijn we een paar dagen bij vrienden geweest. Vlak nadat we aankwamen, brak er een enorm noodweer los, met enorme hagelstenen. Alles was helemaal wit van het ijs. De ouders van onze vrienden woonden een paar kilometer verderop, en van hen kwam een noodtelefoontje: alles was helemaal ondergelopen, de bui was daar nog veel heviger geweest. Wij hebben toen de hele middag meegeholpen om het souterrain weer leeg te hozen, tot aan onze kuiten stonden we in het water.

Na een paar dagen hebben we weer afscheid genomen van onze vrienden uit de Elzas, en zijn we naar Parijs gereden. Dit keer niet via de kleine weggetjes, maar via de ‘route National’. Ik houd er niet van om beroepsverkeer in de weg te zitten, vooral als bij heuvels onze oude bus wat minder snel omhoog komt. Maar de route National van Oost naar West is grotendeels vierbaans, zodat iedereen er makkelijk langs kon. Bovendien was het niet druk, en in één dag hebben we de ruim 500 km afgelegd. Normaal houd ik een maximale afstand van zo’n 250 km per dag aan, om zoveel mogelijk van de omgeving te genieten. Maar nu werden we verwacht in Parijs, om te klussen in het nieuwe appartementje van onze dochter. Zij was net die maand vanuit Nederland daarheen verhuisd voor haar werk. Wij hebben de camping in het bois de Boulogne als uitvalsbasis gehad, om vandaaruit met openbaar vervoer de stad in te gaan. Op de dag van aankomst reden we nog langs de tennisbanen van Roland Garos, waar de toernooien in volle gang waren.

Na een weekend klussen, wandelen langs de Seine, en genieten van een echte franse markt, hebben we Parijs weer achter ons gelaten, en zijn we via België in twee dagen weer huiswaarts getrokken. Onze bus heeft zich weer kranig gedragen!
1-P1000957.JPG
1-P1000957.JPG (225.68 KiB) 2513 keer bekeken

Re: Mercedes L206D

Geplaatst: di 12 jun 2018, 21:34
door damianw26
Prachtige rit weer en er is goed genoten zo te lezen!