Mercedes L206D

Plaats hier een topic van je andere auto.
hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Mercedes L206D

Bericht door hutch » do 14 jun 2018, 17:33

Het is werkelijk een genot om dit allemaal te lezen.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » wo 27 jun 2018, 21:37

Door de forumupdate waren hier de foto's ook verdwenen. Het is me gelukt ze weer te plaatsen. Sorry voor de 'abstracte' plaatjes hier en daar, dat zijn de resten van verminkte bestanden die niet meer te verwijderen zijn. Enjoy the colours ;)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » vr 10 aug 2018, 13:47

In m'n Mii heb ik een leren stuur, en dat bevalt uitstekend! Het ligt heerlijk in de hand.
In m'n klassieke Mercedes zit nog zo'n echt degelijk ouderwets stuur, dat superglad aanvoelt. Maar ja, door die verwennerij in m'n Mii, wilde ik dat toch eigenlijk ook wel in m'n klassieker. Op internet vond ik een prachtige oplossing, een mooie leren hoes die je perfect om het stuur kunt naaien. Dit is het resultaat:

1-P1000961.JPG
Leren Stuurhoes
1-P1000961.JPG (174.53 KiB) 35501 keer bekeken
Wie in z'n Vagling geen leren stuur heeft, en geen bedrag van minstens 150 euro voor een goed gebruikt leren stuur over heeft, kan voor weinig geld ook voor deze oplossing kiezen. Kost je wel een paar uurtjes werk om hem er omheen te naaien, maar het zit dan ook perfect. Hier de link naar de webshop: https://www.tuningtm.nl/a-47517367-4566 ... astnaaien/
Wel even goed de diameter en de dikte van het stuur meten voor de juiste maat. ;)

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door TwitNour » vr 10 aug 2018, 14:08

Ziet er goed uit Theo!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door Tom Westendorp » vr 10 aug 2018, 17:39

Mooie upgrade!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Mercedes L206D

Bericht door Touchwood » zo 12 aug 2018, 08:45

:text-bravo:
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2794
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door damianw26 » zo 12 aug 2018, 19:53

Mooi Theo, staat hij alweer onder zijn hoes of ligt er nog een tripje in het verschiet?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » zo 12 aug 2018, 20:51

damianw26 schreef:
zo 12 aug 2018, 19:53
Mooi Theo, staat hij alweer onder zijn hoes of ligt er nog een tripje in het verschiet?
In september is het de bedoeling weer naar de najaarsmeeting te gaan, en als het lukt willen we in de herfst er ook nog even mee gaan genieten :dance:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door Tom Westendorp » di 14 aug 2018, 09:03

Herfst lijkt me nog een beter moment dan de zomer om met een camper weg te gaan. Overal lekker rustig en lekker na-zomeren. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » do 25 okt 2018, 20:20

Dit najaar hadden we weer gelegenheid er lekker op uit te trekken met de ‘bus’. Het was een zonovergoten najaarsvakantie, waarin we konden genieten van prachtige herfstkleuren.
Als ‘francofielen’ was de richting waarheen we met ons mobiele kasteeltje trokken al wel duidelijk. En het was niet moeilijk om een mooi parcours te kiezen.

Nadat we onze prachtige Veluwe achter ons lieten, hebben we Nederland via het schilderachtige Limburgse heuvellandschap verlaten. Daarna zijn we door de Belgische en Luxemburgse Ardennen getrokken. Voordat we Frankrijk binnenreden, hebben we nog een stukje van het Duitse Saarland doorkruist. We hebben enorm genoten van de Elzas, met de wijnvelden al in mooie herfsttooi.

P1000987.JPG
P1000987.JPG (104.01 KiB) 34624 keer bekeken

Omdat het zo prachtig zonnig weer was, kozen we ervoor om in de Vogezen via de hooggelegen ‘Route des Crêtes’ (weg over de toppen) te rijden. Het hoogste punt daar was de ‘Grand Ballon des Vosges’, op 1325 m.

P1000972.JPG
P1000972.JPG (87.93 KiB) 34624 keer bekeken
P1000978.JPG
P1000978.JPG (113.64 KiB) 34624 keer bekeken

Onze reis ging verder door de Jura naar het ‘Massif des Bauges’ in de Haute Savoie. Ook hier in de Voor-Alpen waren de kleuren heel uitbundig.

P1000997.JPG
P1000997.JPG (114.54 KiB) 34624 keer bekeken

De tocht ging verder door de Ardeche en de Auvergne, waar we weer door enkele adembenemende ‘Gorges’ (bergkloven) trokken. Hoe smal of steil de weggetjes soms ook waren, met wat stuurmanskunst en goed gebruik maken van de juiste versnellingen, kwamen we overal probleemloos voorbij. En onderwijl enorm genietend van de prachtige uitzichten en imposante rotspartijen!

En al rondtrekkend ben je dan ongemerkt ook weer op de terugreis. Die liep via de Morvan in het liefelijke Bourgondië, het Champagnegebied en de Côte d’Or (de goudkust, genoemd naar de goudgele graanvelden in de zomer) weer via de Ardennen terug naar Nederland.

P1010005.JPG
P1010005.JPG (106.68 KiB) 34624 keer bekeken
P1010015.JPG
P1010015.JPG (110.92 KiB) 34624 keer bekeken

Op de laatste twee dagen na, hebben we volop zon gehad, met temperaturen meestal boven de 20 graden. Onderweg hebben we steeds heerlijk buiten in de zon kunnen zitten. En dat in de tweede helft van oktober! De klimatologen en milieu-critici zullen er hoogstwaarschijnlijk niet blij mee zijn. Maar nu het toch zo was, konden we er maar beter van profiteren!

De oude Mercedes heeft zich weer prima gedragen, en in twee weken zo’n 2500 km asfalt onder zich door laten schuiven. Het enige dat ik onderweg heb moeten doen is een keer wat koelvloeistof bijvullen en een blikje Bisonkit aanschaffen om de geluidsisolatie van de motorkap weer vast te lijmen. Dat die na 42 jaar begon los te laten, mag je niet als slechte kwaliteit beschouwen lijkt me. Maar omdat die motorkap letterlijk in de cabine zit, is het wel prettig als die isolatie goed z’n werk blijft doen. Anders kun je elkaar niet meer verstaan.

De herfstvakantie zit er nu weer op, nu begint het nagenieten! En daarbij hoort ook het weer winterklaar maken van de bus, en hem onder z’n beschermhoes plaatsen in afwachting van het volgende avontuur.
Bijlagen
P1010015.JPG
P1010015.JPG (110.92 KiB) 34625 keer bekeken
P1010005.JPG
P1010005.JPG (106.68 KiB) 34625 keer bekeken
P1000997.JPG
P1000997.JPG (114.54 KiB) 34625 keer bekeken
P1000987.JPG
P1000987.JPG (104.01 KiB) 34625 keer bekeken
P1000978.JPG
P1000978.JPG (113.64 KiB) 34625 keer bekeken

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door TwitNour » do 25 okt 2018, 23:56

Geweldig verhaal, Theo!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door Tom Westendorp » vr 26 okt 2018, 07:30

Dat ziet er uit als een prachtige tocht! Lekker rustig overal, zo lijkt het althans.

Mooi!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2794
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door damianw26 » vr 26 okt 2018, 13:44

Prechtige foto’s Theo, er is goed genoten zo te lezen. Ben zelf ook een weekend in Frankrijk geweest, maar als je de tijd hebt is het zo te zien absoluut aan te raden de snelwegen te vermijden, mooie omgeving.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door Tom Westendorp » ma 29 okt 2018, 11:57

Dat mijden van de snelwegen gaat trouwens op voor heel Europa. Er is zoveel moois te zien als je van de snelweg af gaat.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Mercedes L206D

Bericht door Touchwood » ma 29 okt 2018, 22:19

:dance:
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » vr 09 nov 2018, 09:23

De vakantie is voorbij, en de winterjas is weer uit de kast gehaald.
Bijlagen
IMG-20181027-WA0001.jpg

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » wo 26 jun 2019, 18:08

Zomervakantie 2019

Deze vakantie stond voor ons op het programma om de Pyreneeën te bekijken. We waren daar niet meer geweest sinds we met onze vorige Mercedes L206D (als camper ingericht busje) in 2003 een keer een bergetappe van de Tour de France hadden bekeken. We hadden toen bewust een klim bij een col van de 3e categorie uitgezocht, om de karavaan heel langzaam voorbij te kunnen zien trekken. Nu was het de beurt aan onze huidige Mercedes 206D kampeerwagen om te laten zien hoe die de Pyreneeën kon slechten.

Voordat we vertrokken heeft de ‘bus’ nieuwe banden gekregen, die twee banden van elf jaar en twee banden van 6 jaar oud vervingen. Helaas in de maat van de bus 185/80/R15C niet meer als vierseizoenenband verkrijgbaar, maar de Maxxis Vansmart (103/102 8P) zijn als bestelbandbus goed uit de zomerbandentest gekomen. Ook heb ik gelijk goede ventielen laten monteren, die je stevig op de velg kunt aanschroeven.

Op ons gemakje zijn we in een aantal dagen via o.a. de Ardennen, de Champagne, de streek rond de Loire, de Limousin, en de Dordogne gereden. Natuurlijk niet via de grote routes, maar leuk binnendoor over soms de kleinste weggetjes langs pittoreske dorpjes. En dan overnachten op mooie plekjes, soms bij prachtige meertjes.
P1010056.JPG
Bij een mooi meertje
Zo zijn we naar de Atlantische Pyreneeën gereden, met als doel van west naar oost over de bergpassen te trekken. Vanuit St Jean Pied de Port zijn we eerst via de Col de Bagagui (1.314 m) naar Arrete gereden om te overnachten. De dag daarna waren de hoogste bergpassen aan de beurt: de Col d’Aubisque (1.709 m), de Col du Tourmalet (2.115 m) en de Col d’Aspin (1.489 m).
Gelukkig was het helder weer, zodat we van de mooiste vergezichten konden genieten. Wat een mooie ruige bergen zijn de Pyreneeën!
P1010075.JPG
Col d'Aubisque
P1010077.JPG
Col du Tourmalet
Na een overnachting in Arrau trokken we via o.a. de Col de Peyresourde (1.569 m) naar Foix. We sloten de tocht door de Pyreneeën af via de Col de Chiloua (1.450 m), waar we letterlijk ‘in de wolken’ waren. Omdat volgens de weersverwachting de bewolking de verdere dag en daarna zou blijven hangen, hebben we die dag de bergen achter ons gelaten.
P1010092.JPG
Col de Chiloua
We trokken langs Carcasonne, en die middeleeuwse stad kun je natuurlijk niet zonder bezoekje voorbij trekken. Maar ook buiten het hoogseizoen is het een enorme toeristische trekpleister, en we waren dus beslist niet de enige bezoekers. Zonder de prachtige stad tekort te willen doen, moet ik toch wel eerlijk bekennen dat ik bij een bezoek in een eerdere vakantie de middeleeuwse stad Provins (in de regio Seine et Marne) zeker net zo mooi vond, met iets minder toeristische opsmuk.

Na onze tocht door de Pyreneeën zijn we via de Provence naar de Alpen getrokken. In de Provence hebben we bij Arles het beroemde bruggetje bezocht, dat Vincent van Gogh ooit vereeuwigd heeft. Vanwege goede persoonlijke herinneringen aan een vakantie 37 geleden, wilden we de huidige staat van het bruggetje weer eens bewonderen. Het blijft een fotogeniek plekje, vinden we.
P1010111.JPG
Bruggetje van Vincent van Gogh, Arles
In de Provence wilden we ook de lavendelvelden zien, maar helaas, door een koud voorjaar daar was de lavendel nog niet in volle bloei. We trokken via de voet van de bekende Mont Ventoux de Alpen in. Niet alleen bergpassen zijn mooi, ook de bergkloven zijn de moeite waard. Zo konden we genieten van o.a. de Gorges de la Méouge. We hebben overnacht in Corps, een prachtig dorp aan de ‘route Napoleon’ tussen Gap en Grenoble. Het dorpje is prachtig gerestaureerd, en ‘s avonds heel mooi verlicht. We bezochten daar een artisanale destilleerderij, waar heerlijke likeur van alpenkruiden wordt gemaakt.
P1010121.JPG
Mont Ventoux (op achtergrond)
Na een paar dagen in de Alpen zijn we via de Jura richting Vogezen getrokken. Net op een etappedag van een voor ons onbekende wielertocht ‘Tour de Savoie Mont-Blanc’. Een Skoda Citigo reed voorop, met een groot knipperend aankondigingsbord. Daarna een enorme hoeveelheid motormuizen, die alle verkeer de berm in dreef. Wij konden mooi uitwijken op een picknickplaats langs de weg. Na een minuut of vijf kwamen de koplopers voorbij zjoeven, en een aantal minuten later het peloton, voorafgegaan en gevolgd door alle wielerbegeleiders in de grotere Skoda’s, vooral de Superb. Het was net op een punt van een niet zo stijle, maar lange afdaling. Wat een enorme snelheden op die dunne bandjes is dat dan, als zo’n peloton dan voorbij komt, waarbij de wielrenners elkaar ook proberen in te halen. Volgens mij zien ze niets van de prachtige omgeving. Dan tuf ik toch liever rustig met mijn oldtimer langs de mooie wegen, om alles te kunnen bewonderen.

Hoewel de Vogezen wel vaker op ons vakantiemenu voorkomen, is het ook daar telkens weer prachtig. Dit keer trokken we over de ‘Grand Ballon des Vosges’ (1.325 m), en ook daar waren we ‘in de wolken’. De route over de toppen van de Vogezen (route des crêts) is erg mooi, ook al waren de vergezichten dit keer wat minder door laaghangende bewolking.
P1010181.JPG
Ballon d'Alsace, Vogezen
Na een bezoek aan de Elzas zijn we via de Ardennen weer huiswaarts gegaan. In totaal hebben we met onze oldtimer deze keer 4.053 km gereden, verdeeld over 17 reisdagen is dat gemiddeld nog geen 240 km per dag. Dat is goed te doen, lekker ontspannend. Alleen in Nederland heb ik over de snelwegen gereden, verder alleen binnendoor, zoals eerder gezegd soms over de kleinste weggetjes langs pittoreske dorpjes. Opvallend was dat overal door het hele land veel wegen van nieuw asfalt zijn voorzien. Op sommige plekken duidelijk omdat daar de Tour de France voorbijkomt dit jaar. Maar een Fransman gaf me als reden op dat er daarnaast dit jaar overal nieuwe burgemeestersverkiezingen zijn. Om stemmen te winnen wordt dan diep in de buidel getast om zichtbaar te maken hoe goed de burgemeester voor het dorp zorgt en de hobbels voor een herverkiezing letterlijk worden weggewerkt.

De ‘bus’ heeft zich uitstekend gehouden. Onderweg 1 keer een half litertje olie bijgevuld, en een paar keer wat koelvloeistof aangevuld. Dat laatste is niet meer dan normaal bij een motor met een niet-gesloten koelsysteem. De motortemperatuur is niet boven de 90 graden geweest, ook niet bij de hoogste of steilste bergpassen (15 procent stijging was dit keer de steilste). Die laatste moest even in z'n één, de rest ging op z'n dooie akkertje in de twee, heel soms de drie. En omlaag natuurlijk weer dezelfde versnelling aanhouden om zoveel mogelijk op de motor te remmen. Omdat je dan meestal toch niet op doorgaande wegen rijdt, zit je niemand in de weg. En zo nodig even uitwijken, als daar gelegenheid voor is. En het verbruik blijft zo rond de 1 op 10 schommelen (totaal gemiddeld nu 1 op 10,24 ( 9,77 l/100km).

Het was weer genieten, deze zomer. Ook deze keer weer diverse liefhebbers gesproken, die ook kunnen meegenieten dat het erfgoed nog lekker op de weg gehouden kan worden. Nu mag de bus weer even uitrusten. En kunnen we lekker blijven nagenieten van een heerlijke vakantie.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Mercedes L206D

Bericht door Touchwood » wo 26 jun 2019, 21:20

Mooi verslag. Mooie reis. Overnachten jullie vaak buiten een reguliere camping? Boondocking?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » do 27 jun 2019, 12:28

Touchwood schreef:
wo 26 jun 2019, 21:20
Mooi verslag. Mooie reis. Overnachten jullie vaak buiten een reguliere camping? Boondocking?
Camping? Is dat niet voor mensen die lekker lui voor hun tentje of caravan willen zitten? Ik kan me niet meer herinneren wanneer we voor het laatst op een reguliere camping hebben gestaan (als ik de officiële meetings van onze Nomade club niet meereken). De camper is volledig zelfvoorzienend. In Frankrijk kun je overal terecht met je camper en onderweg vindt je overal servicepunten, waar je kunt lozen en tanken. Op slechts enkele plekken is overnachten niet toegestaan, zoals bij toeristische kusten, of beperkt tot max 1 of 2 dagen. Maar zelfs als er een bordje staat dat kamperen of caravans verboden zijn, kun je met een camper daar toch terecht. Als je maar geen zichtbare kampeeractiviteiten uitoefent (stoeltjes en tafeltjes buiten zetten, of een waslijntje spannen). Sowieso kun je overal waar de P van parkeren staat overnachten. En er zijn tal van camperplekken, waar alleen campers mogen parkeren, en andere voertuigen niet eens mogen staan. Wat dat betreft is Frankrijk echt een paradijs voor campers!

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door TwitNour » do 27 jun 2019, 13:00

Prachtig verhaal om te lezen. Lijkt me fantastisch om zoiets ook ooit te gaan, ik kan mij voorstellen dat je je in zo'n camper ongelooflijk vrij en onafhankelijk voelt. Uitzicht is wederom prachtig, daar zou ik zeker ook wel eens heen willen! Goed om te zien dat de reis voorspoedig is verlopen.

Plaats reactie