BMW vervangen of niet?

Bespreek hier alles wat niet in de andere rubrieken past.
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

BMW vervangen of niet?

Bericht door Tom Westendorp » do 28 mar 2019, 20:01

Goed, laat ik hier ook eens informeren. Ik speel met het idee om de BMW misschien te gaan vervangen. Er is niks mis mee, er staat minder dan 70k op de teller en de auto is helemaal zoals ik hem zelf samen zou kunnen stellen. Toch, toch knaagt dat gevoel. Voor mijn vrouw zou misschien een automaat toch makkelijker zijn en voor mij zouden de infotainment gerelateerde zaken beter voor elkaar mogen zijn. Bij de facelift BMW's zijn deze zaken een stuk beter voor elkaar maar die auto's zijn nog zwaar boven budget.

De zoektocht is vaak nog leuker dan de uiteindelijke vangst en daarom ben ik alvast begonnen met zoeken.

ruimte heb je met een baby nooit genoeg, de volgende auto mag daarom best ruimer zijn maar hoeft van mij niet per sé groter te zijn. Iets dat niet in hand in hand gaat? Toch wel, de BMW 3-serie Gran Turismo is op alle vlakken net iets groter, vooral de kofferruimte is net iets langer. Al met al nog steeds niet een super grote auto met dezelfde matige infotainment eigenschappen maar wel een heerlijke reisauto. De voorkeur zou uitgaan naar een 328i met als ideale toppunt een 335i maar die gaat waarschijnlijk nooit binnen budget passen en zal ook duur zijn om te rijden.

Een ander passend alternatief is natuurlijk een F31 zoals we nu ook hebben maar dan met een wat dikkere motor en automaat, idealiter gekoppeld aan de facelift maar waarschijnlijk nog te duur. Die optie heb ik dus even op de lange baan geschoven.

Dan mijn andere liefde. De Golf Alltrack. Voor de facelift alleen in Duitsland geleverd met de 1.8 TSI motor of een 2.0 TDI. Voor diesel rijden we waarschijnlijk niet voldoende kilometers en de toekomst van de diesel is, hoewel euro6, ook zeer onzeker. De 4motion vierwielaandrijving biedt wel mogelijkheden, helemaal gecombineerd met de 3 centimeter hogere bodemvrijheid. Hoewel het de best verkochte auto is van Nederland heb je met een Alltrack toch iets dat niemand heeft. De 1.8 TSI kan een regelrechte ramp zijn dus dat is nog wel een vraagteken. Een GTD variant kan ook maar biedt eigenlijk geen voordelen ten opzichte van de BMW met uizondering van de grotere kofferbak. De Golf R variant vind je helaas niet onder de 30k en valt daarom eigenlijk af. Een R zou ik alleen met garantie aandurven daar waar ik een diesel eigenlijk blind durf te kopen.

Maar als je dan aan het kijken bent naar een Golf Alltrack dan valt je op dat je met een gelijk budget < 28k ook een facelift Variant 1.5 TSI Highline met vrijwel alle opties kunt kopen. Een bijzonder smakelijke auto met een parel van een motor. Een auto waar ik echt heel enthousiast over ben. Helaas is deze auto nog dusdanig jong dat je er een enorme bak op gaat afschrijven de komende jaren.

Andere alternatieven zijn er natuurlijk ook nog. Een Alpina blijft een droom maar is enorm duur om te rijden en staat nergens te koop zoals ik hem zou willen hebben. Een vorige model 330i krijg ik thuis niet verkocht en een 5 is direct weer zo duur om te rijden. Alles bij elkaar dus een enorm moeilijke zoektocht.

Misschien kunnen jullie helpen. Wat wil ik sowieso niet? Exotische oude auto's. Frans, Ford, Toyota. Daarnaast moet het een goede reisauto zijn en niet te duur om te rijden. De SEAT Leon ST en Skoda Octavia zijn respectievelijk als Cupra en RS relatief duur en daarom niet bovenaan de lijst. Een Tiguan is te duur voor wat het is en een Passat Alltrack staat niet te koop in de huidige generatie die binnen budget valt.

Help me! Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen staat met inachtneming van bovenstaande verhaal?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: BMW vervangen of niet?

Bericht door Autheo » do 28 mar 2019, 20:20

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik eerst eens heel goed luisteren naar mijn vrouw, voordat ik met mijn eigen dromen aan de haal ga ;)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: BMW vervangen of niet?

Bericht door dennuus1 » do 28 mar 2019, 20:31

Luisteren naar de vrouw kan altijd nog, gewoon een dikke auto kopen! :)

Plaats reactie