Tom’s wagenpark beheer 2019
Geplaatst: ma 24 dec 2018, 17:32
Tom’s wagenparkbeheer 2019
Het idee voor dit topic is al een tijdje geleden geboren. Deze site heeft inmiddels een aardige schare vaste en nieuwe bezoekers en leek mij daarom de uitgelezen plek om dit topic te hosten. Een nieuwe weblog ergens op het internet starten had natuurlijk ook gekund maar dit is eigenlijk vele malen eenvoudiger en door de posts te reserveren onder dit bericht kan ik straks één grote blogpost pagina maken met daarop het overzicht van het hele jaar.
Dit topic loopt natuurlijk naast het mijn auto topic over de up! In tegenstelling tot het mijn auto topic en het mijn andere auto topic over de BMW zal ik hier maandelijks rond de tweede van de maand een update geven over de afgelopen maand. Een terugblik op de afgelopen maand met daarin het verbruik, de onderhoudskosten, de wegenbelasting en eventuele upgrades. Op die manier krijgt de lezer een goed inzicht in wat het daadwerkelijk kost om de auto’s te rijden zoals ik dat doe en waar je eventueel rekening mee moet houden in de specifieke gevallen.
Laten we daarom maar eens naar de hoofdrolspelers gaan. De verwachting is dat beide auto’s geheel 2019 dienst zullen doen en onderdeel uitmaken van de vloot. Mochten er onverhoopt toch wijzigingen plaatsvinden of mocht er een auto bijkomen dan zal deze uiteraard vanaf de betreffende maand mee worden genomen in het overzicht.
De BMW F30 316i Executive Sportline 2014
In 2018 hebben we sinds 12 juni 2018 7.459 kilomter gereden. De meeste kilometers hebben we tijdens de zomervakantie gereden. Nog even wat specificaties: de auto komt uit 2014, heeft een vermogen van 136 pk bij 4.350 toeren en 220 newtonmeter vanaf 1.350 toeren per minuut en een tankinhoud van 60 liter. Onderhoud hebben we er tot op heden nog niet aan gehad.
2019 zal de auto een beurt nodig hebben en is het mogelijk dat de 18 inch wielen vervangen gaan worden door een set Styling 656 in de maat 16 inch (mocht iemand een set hebben let me know!). Daarnaast staan er een aantal verbeteringen op het programma. De turboslang tussen luchtfilter en inlaat is een bekend zwak punt, de slang scheurt wat er voor zorgt dat er ongefilterde lucht in de turbo wordt gezogen. Een verbeterde versie kan bij het ter perse gaan van deze post ieder moment worden bezorgd. Om deze upgrade compleet te maken ga ik ook direct een oil catch can plaatsen. Bij het inspecteren van de turboslang merkte ik dat er wat olie in de inlaatslang zit die er vanuit de carterventilatie in wordt gezogen en in blijft liggen bij korte stukjes. Bij lange afstanden brand dit vervolgens op in de motor waardoor de motor sneller verstopt raakt met alle gevolgen van dien.
Daarnaast speel ik met het idee om een aantal verbeteringen door te gaan voeren. Buiten de velgen spookt het idee van een stage 1 chip nog steeds door mijn hoofd. Tunex kan de auto chippen naar 170 en 231pk. De 231 pk upgrade vind ik eigenlijk wat veel voor een 1.6 dus de 170 pk upgrade lijkt me een hele fijne. Je merkt gewoon aan alles dat de motor is geknepen. Om de boel niet te heet te laten worden wil ik dan ook graag een Wagner intercooler plaatsen. Tot slot zou ik voor het mooie een 335i uitlaat willen monteren gecombineerd met een voorpijp van Bastuck. Daarmee vergroot je in één klap de gehele uitlaat diameter en zou je alleen daardoor al op zo’n 150 pk moeten uitkomen (de 316i heeft een smallere diameter uitlaat dan de 320i met dezelfde motor). Als dat alles gedaan is zou een setje Koni Special Active dempers de kers op de taart zijn.
De High up! 1.0 TSI met stage 1 chip en Milltek
De up! Heeft afgelopen jaar, ondanks dat we er niet mee op zomervakantie zijn geweest toch 30.150 kilometer gereden. De gemiddelde kilometerprijs was daarbij 14 cent per kilometer. Daarbij moet worden opgemerkt dat ik altijd V-Power 100 tank in Duitsland en ik maar weinig zuinig rijdt met de auto. Het gemiddelde verbruik sinds aanschaf ligt op 1 op 15,3 wat ik, gezien mijn gebruik, bijzonder netjes vind. Ik weet dat er hier mensen op het forum zijn die moeiteloos elke tank 1 op 20 scoren maar ik ben daar simpelweg niet in geïnteresseerd.
Qua aanpassingen heb ik eigenlijk maar weinig plannen voor de up! De 15 inch velgen die er in de zomer onder zitten zijn bijzonder prettig en ook de banden die er om liggen zijn nog in perfecte staat. De volgende beurt is pas over 10.270 kilometer en omdat het zo’n jonge auto is kan ik ook niet zeggen dat er zaken zijn die op korte termijn aandacht behoeven. De volgende beurt zijn volgens mij ook de bougies en het interieur filter aan de beurt dus die zal iets duurder uitvallen dan de laatste beurt maar bij het rijden in de up! Zijn alle kosten relatief.
Per maand zal ik per auto uitsplitsen hoeveel kilometer er mee is gereden, bijzondere ritten zullen worden behandeld en eventuele aanpassingen zullen worden besproken. De mijn auto topics zullen ondertussen natuurlijk ook gewoon worden bijgehouden, dit is meer een soort van maandelijkse terugblik dan een vervanger voor het mijn auto topic.
Ik kan niet wachten op 2019 en ben benieuwd wat het voor het wagenpark gaat inhouden. Daarnaast doe ik ook nog het beheer voor een Audi A4 2.0TDI uit 2016 met handbak en een Mini Cooper van 2007, maar ik weet niet of jullie het interessant vinden dat ik die er ook aan toe voeg?
Aftrap getallen voor 2019: Kleine terugblik op 2018 in getallen:
de up!
Totaal aantal kilometers: 30.150
Totaal aantal euro’s brandstof: 3.171,18
Totaal vaste kosten: 660 euro
Totaal andere kosten (ingevoerd dus niet volledig): 443.63
Totaal kosten: € 4.274,81
Kosten per kilometer € 0,14
De BMW:
Totaal aantal kilometers: 9.182 kilometer
Totaal aantal euro’s brandstof 1.113,44
Totaal vaste kosten: € 1.071,56
Totaal andere kosten: € 113,85
Totaal kosten: € 2.298,85
Kosten per kilometer € 0.25
Let me know!
Het idee voor dit topic is al een tijdje geleden geboren. Deze site heeft inmiddels een aardige schare vaste en nieuwe bezoekers en leek mij daarom de uitgelezen plek om dit topic te hosten. Een nieuwe weblog ergens op het internet starten had natuurlijk ook gekund maar dit is eigenlijk vele malen eenvoudiger en door de posts te reserveren onder dit bericht kan ik straks één grote blogpost pagina maken met daarop het overzicht van het hele jaar.
Dit topic loopt natuurlijk naast het mijn auto topic over de up! In tegenstelling tot het mijn auto topic en het mijn andere auto topic over de BMW zal ik hier maandelijks rond de tweede van de maand een update geven over de afgelopen maand. Een terugblik op de afgelopen maand met daarin het verbruik, de onderhoudskosten, de wegenbelasting en eventuele upgrades. Op die manier krijgt de lezer een goed inzicht in wat het daadwerkelijk kost om de auto’s te rijden zoals ik dat doe en waar je eventueel rekening mee moet houden in de specifieke gevallen.
Laten we daarom maar eens naar de hoofdrolspelers gaan. De verwachting is dat beide auto’s geheel 2019 dienst zullen doen en onderdeel uitmaken van de vloot. Mochten er onverhoopt toch wijzigingen plaatsvinden of mocht er een auto bijkomen dan zal deze uiteraard vanaf de betreffende maand mee worden genomen in het overzicht.
De BMW F30 316i Executive Sportline 2014
In 2018 hebben we sinds 12 juni 2018 7.459 kilomter gereden. De meeste kilometers hebben we tijdens de zomervakantie gereden. Nog even wat specificaties: de auto komt uit 2014, heeft een vermogen van 136 pk bij 4.350 toeren en 220 newtonmeter vanaf 1.350 toeren per minuut en een tankinhoud van 60 liter. Onderhoud hebben we er tot op heden nog niet aan gehad.
2019 zal de auto een beurt nodig hebben en is het mogelijk dat de 18 inch wielen vervangen gaan worden door een set Styling 656 in de maat 16 inch (mocht iemand een set hebben let me know!). Daarnaast staan er een aantal verbeteringen op het programma. De turboslang tussen luchtfilter en inlaat is een bekend zwak punt, de slang scheurt wat er voor zorgt dat er ongefilterde lucht in de turbo wordt gezogen. Een verbeterde versie kan bij het ter perse gaan van deze post ieder moment worden bezorgd. Om deze upgrade compleet te maken ga ik ook direct een oil catch can plaatsen. Bij het inspecteren van de turboslang merkte ik dat er wat olie in de inlaatslang zit die er vanuit de carterventilatie in wordt gezogen en in blijft liggen bij korte stukjes. Bij lange afstanden brand dit vervolgens op in de motor waardoor de motor sneller verstopt raakt met alle gevolgen van dien.
Daarnaast speel ik met het idee om een aantal verbeteringen door te gaan voeren. Buiten de velgen spookt het idee van een stage 1 chip nog steeds door mijn hoofd. Tunex kan de auto chippen naar 170 en 231pk. De 231 pk upgrade vind ik eigenlijk wat veel voor een 1.6 dus de 170 pk upgrade lijkt me een hele fijne. Je merkt gewoon aan alles dat de motor is geknepen. Om de boel niet te heet te laten worden wil ik dan ook graag een Wagner intercooler plaatsen. Tot slot zou ik voor het mooie een 335i uitlaat willen monteren gecombineerd met een voorpijp van Bastuck. Daarmee vergroot je in één klap de gehele uitlaat diameter en zou je alleen daardoor al op zo’n 150 pk moeten uitkomen (de 316i heeft een smallere diameter uitlaat dan de 320i met dezelfde motor). Als dat alles gedaan is zou een setje Koni Special Active dempers de kers op de taart zijn.
De High up! 1.0 TSI met stage 1 chip en Milltek
De up! Heeft afgelopen jaar, ondanks dat we er niet mee op zomervakantie zijn geweest toch 30.150 kilometer gereden. De gemiddelde kilometerprijs was daarbij 14 cent per kilometer. Daarbij moet worden opgemerkt dat ik altijd V-Power 100 tank in Duitsland en ik maar weinig zuinig rijdt met de auto. Het gemiddelde verbruik sinds aanschaf ligt op 1 op 15,3 wat ik, gezien mijn gebruik, bijzonder netjes vind. Ik weet dat er hier mensen op het forum zijn die moeiteloos elke tank 1 op 20 scoren maar ik ben daar simpelweg niet in geïnteresseerd.
Qua aanpassingen heb ik eigenlijk maar weinig plannen voor de up! De 15 inch velgen die er in de zomer onder zitten zijn bijzonder prettig en ook de banden die er om liggen zijn nog in perfecte staat. De volgende beurt is pas over 10.270 kilometer en omdat het zo’n jonge auto is kan ik ook niet zeggen dat er zaken zijn die op korte termijn aandacht behoeven. De volgende beurt zijn volgens mij ook de bougies en het interieur filter aan de beurt dus die zal iets duurder uitvallen dan de laatste beurt maar bij het rijden in de up! Zijn alle kosten relatief.
Per maand zal ik per auto uitsplitsen hoeveel kilometer er mee is gereden, bijzondere ritten zullen worden behandeld en eventuele aanpassingen zullen worden besproken. De mijn auto topics zullen ondertussen natuurlijk ook gewoon worden bijgehouden, dit is meer een soort van maandelijkse terugblik dan een vervanger voor het mijn auto topic.
Ik kan niet wachten op 2019 en ben benieuwd wat het voor het wagenpark gaat inhouden. Daarnaast doe ik ook nog het beheer voor een Audi A4 2.0TDI uit 2016 met handbak en een Mini Cooper van 2007, maar ik weet niet of jullie het interessant vinden dat ik die er ook aan toe voeg?
Aftrap getallen voor 2019: Kleine terugblik op 2018 in getallen:
de up!
Totaal aantal kilometers: 30.150
Totaal aantal euro’s brandstof: 3.171,18
Totaal vaste kosten: 660 euro
Totaal andere kosten (ingevoerd dus niet volledig): 443.63
Totaal kosten: € 4.274,81
Kosten per kilometer € 0,14
De BMW:
Totaal aantal kilometers: 9.182 kilometer
Totaal aantal euro’s brandstof 1.113,44
Totaal vaste kosten: € 1.071,56
Totaal andere kosten: € 113,85
Totaal kosten: € 2.298,85
Kosten per kilometer € 0.25
Let me know!