Pagina 1 van 1

‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 15:41
door TwitNour
Aldus de ANWB die dat baseert op eigen onderzoek. Ze beweren dat de kosten per kilometer zo’n 10% duurder uitvallen. Volledige artikel:
https://tweakers.net/nieuws/132529/anwb ... nzine.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat vinden jullie hiervan?

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 16:15
door damianw26
Uiteindelijk ontkomen we er niet aan, maar nu het nog kan zo lang mogelijk genieten van de brandstofmotor, al is die de decennia die komen echt nog wel dominant, denk aan technieken die de fabrikanten bewust achter houden om het rendement van een brandstof motor te verhogen. Nissan is onlangs met de klep vrije motor gekomen, daar kun je al wat mee.

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 16:53
door Bertjuh
Hoorde het net op de radio.. heb wel even gelachen.. echter artikel nog niet gelezen..

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 20:00
door Autheo
Nou, daar hoef je echt geen rekenmeester voor te zijn om tot die conclusie te komen, lijkt me.
Elektrisch rijden is voor de gemiddelde particulier nog niet weggelegd, en zelfs als je het voor het milieu over zou hebben, is het de vraag of je schouders wel sterk genoeg zijn om die financiële last te dragen.
Wel verwacht ik dat het omslagpunt steeds sneller dichterbij zal komen, maar dan vooral door politieke beslissingen met lastenverzwaring voor verbrandingsmotoren. Als in die tijd ook de ontwikkeling van betere actieradius doorgaat, wordt het misschien ook voor particulieren interessant genoeg.
Ik heb, voordat ik m'n vorige Mii inruilde, nog even goed gekeken of een elektrische auto voor mij een reële optie kon worden, maar dat was nog niet het geval. Op en neer van huis naar werk kon geen accu aan (tenzij ik een voor mij onbetaalbare Tesla zou aanschaffen). Nu rijd ik nog even door, en zal een volgende keer weer opnieuw eerst die afweging maken op basis van de stand (financieel en technisch) van dat moment. Maar voorlopig levert mijn huidige Mii met 16 ct/km tegenover in het gunstigste geval 20 ct/km voor een e-up! in mijn situatie aan het eind van de gebruiksduur een financieel voordeel op van € 12.000. En dat is veel meer dan de door de ANWB berekende 10% !

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 21:04
door Tom Westendorp
Exact, met een up! rijd je al zo goedkoop dat het omslagpunt voor een kleine elektrische auto veel verder weg ligt dan dat je bijvoorbeeld een A6 met een Model S vergelijkt.

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 21:10
door damianw26
Even een sub vraag buiten de kosten om, wie heeft er wel eens met een (semi) elektrische wagen gereden? Ik met een a3 e-tron maar het enige voordeel m.i is de snelheid, en de beleving van snelheid ben je ook zo kwijt want het went simpelweg. Overigens vond ik dat een fijne wagen door de combinatie van benzine en elektriciteit met dsg ertussen. Een cvt of vol elektrische auto lijkt mij maar saai.

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 21:13
door Touchwood
Paar weken geleden las ik, dat een Up qua CO2-uitstoot 3 maal schoner is dan een Tesla Model S. Iets van 95 tegenover 260 gram. Als je alles rekent.

Zo'n Tesla weegt ruim 2200 kilo en sleept aan gewicht bijna een complete Up mee aan accu's (540 kilo).

Zolang er sprake is van een dergelijke wanverhouding zie ik het somber in voor elektrische auto's.

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 21:20
door TwitNour
Elektrisch rijden is m.i. zeker de toekomst, de huidige manier waarop we elektriciteit opslaan in auto's, de accu's, is dat echter zeker niet. Ik denk dat er daar nog veel te winnen is, aangezien zo'n accu voor het milieu ook zeer veel impact heeft. Wat dat betreft zijn elektrische auto's toch wel vervuilend.

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 21:26
door Tom Westendorp
damianw26 schreef:Even een sub vraag buiten de kosten om, wie heeft er wel eens met een (semi) elektrische wagen gereden? Ik met een a3 e-tron maar het enige voordeel m.i is de snelheid, en de beleving van snelheid ben je ook zo kwijt want het went simpelweg. Overigens vond ik dat een fijne wagen door de combinatie van benzine en elektriciteit met dsg ertussen. Een cvt of vol elektrische auto lijkt mij maar saai.
Laatst een rondje gedaan met een Model X 100 insane mode ding.

Bizar! GT-R snel zonder opbouw van vermogen en zonder geluid. Echt insane.

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 21:28
door TwitNour
damianw26 schreef:Even een sub vraag buiten de kosten om, wie heeft er wel eens met een (semi) elektrische wagen gereden? Ik met een a3 e-tron maar het enige voordeel m.i is de snelheid, en de beleving van snelheid ben je ook zo kwijt want het went simpelweg. Overigens vond ik dat een fijne wagen door de combinatie van benzine en elektriciteit met dsg ertussen. Een cvt of vol elektrische auto lijkt mij maar saai.
Ik heb jarenlang de Toyota Auris Hybrid gereden van mijn ouders en nu de Toyota Yaris Hybrid. Qua verbruik valt het allemaal wat tegen als je het mij vraagt. Als je erop let haal je misschien de 1 op 20 of hoger, maar dat ligt ook heel erg aan het soort weg waar je rijdt. In de stad is ie zuinig omdat hij daar vooral elektisch rijdt, maar eenmaal de snelweg op lust ie zeker wel een slokje.

De CVT is niet mijn ding, heb liever echt een traps-automaat wat dat betreft, maar die maakt Toyota niet voor hybrides, dat is namelijk allemaal CVT. Natuurlijk is zo'n hybride niet te vergelijken met zo'n vol-elektrische auto. In een vol-elektrische wagen heb ik tevens nooit gereden.

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 22:03
door damianw26
Dat is toch wel een extreme elektrische wagen, bedoel toch iets meer 'dufs' als een leaf, ampera.

Tja daar vallen de meeste hybrides door de mand, hele volksstammen zweren erbij maar ja echt de (tijdelijke transitie) oplossing is het ook niet, bovendien is afschrijving een zo veel grotere kostenpost dan die 1 op 16 of 1 op 20 van een hybride vs non hybride. Voor het milieu hoef je het al helemaal niet te doen, simpelweg verplaatsing van de vervuiling.

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 22:05
door Autheo
damianw26 schreef:Even een sub vraag buiten de kosten om, wie heeft er wel eens met een (semi) elektrische wagen gereden? Ik met een a3 e-tron maar het enige voordeel m.i is de snelheid, en de beleving van snelheid ben je ook zo kwijt want het went simpelweg. Overigens vond ik dat een fijne wagen door de combinatie van benzine en elektriciteit met dsg ertussen. Een cvt of vol elektrische auto lijkt mij maar saai.
Ik heb in mei 2013 in en rond Wolfsburg vanuit Autostad met het toen nog prototype van de volledig elektrische e-Golf een rit van bijna een uur gemaakt. Rijdt subliem! Een fantastische acceleratie, maar ook bijna volledig met het 'gas'pedaal alleen te rijden. Ik heb maar één keer de rem hoeven gebruiken, toen plotseling een fietser van richting veranderde, voor de rest kon je met het 'gas'pedaal volledig niet alleen de snelheidsverhoging maar ook de snelheidsvertraging regelen. Ik vond het beslist niet saai! Later heb ik eens een klein ritje met de Renault Zoë gemaakt, maar die kon in verre niet tippen aan het rijplezier van de e-Golf.
Het was ook grappig om te zien in die e-Golf, hoe de boordcomputer aan de hand van de rijstijl de resterende km's op de acculading berekent. Vóór mij had een ander een uur gereden, en toen ik instapte gaf de meter een bereik van 75 km aan. Tijdens de rit fluctueerde dat wat, maar met mijn rijstijl kon ik de e-Golf na een uur weer afleveren met een resterend bereik van... 75 km. Door het volledig met het 'gas'pedaal rijden werd bij snelheidsvermindering de accu weer geladen. Het aanvankelijk aangegeven bereik was dus op basis van de blijkbaar fellere rijstijl van m'n voorganger, en gaandeweg de rit werd dat aangepast op basis van mijn zuinigere rijstijl. Daarbij ga ik er gemakshalve maar vanuit, dat in het proto-type geen sjoemelsoftware zat. Het was immers geen diesel ;)

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: di 05 dec 2017, 20:25
door Touchwood
Dat moet idd een gave ervaring geweest zijn. Ik heb helaas nog niet het genoegen gehad het enorme koppel en de soepelheid van een e-auto te mogen ervaren.

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: do 07 dec 2017, 12:46
door 3eUp
Ik rij sinds een paar maanden een e up.
Heb het artikel nog niet gelezen. Maar ik rij hem met veel plezier.
We hebben uitgerekend dat ik hem 3 jaar moet blijven rijden om het voordeel van de aanschaf eruit te halen.
Betaal nu geen wegenbelasting scheelt ook weer 20 euro per maand. Heb een kWh meter bij de laadpaal hangen en ik heb in 2 maanden 250 kWh verbruikt waar ik eerder voor 60 euro per maand tankte. Daarnaast rekent volgens mij de anwb geen extra premie voor elektrische autos deze was voor ons veruit het goedkoopst.
Het enigste wat onzeker is wat de restwaarde in de toekomst zal zijn, maar door de lange garantie termijn hebben wij na 2 jaar twijfelen de stap toch gezet en er een particulier aangeschaft. Maar met 8 jaar garantie op je accupakket ga ik er vanuit dat hij wel restwaarde houdt en anders heb ik er 7,5 jaar plezier van kunnen hebben mocht verkoop niet willen.
Het automaat rijden bevalt mij ook prima en doordat we een laadpaal bij huis hebben nog nooit ergens anders hoeve opladen.
Onderhoud aan e up is ook voordeliger 1x per 2 jaar 85 euro

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: do 07 dec 2017, 19:02
door TwitNour
Ik ben heel benieuwd wat je effectief per km kwijt bent aan kosten met zo’n e Up

Re: ‘Elektrisch rijden is per kilometer duurder dan benzine’

Geplaatst: za 22 feb 2020, 11:29
door Autheo
Vandaag las ik in een artikel dat, hoewel het onderhoud veel minder kost, juist de reparaties aan elektrische auto's soms wel heel duur uit kunnen vallen. Bij het voorbeeld van een Nissan Leaf wordt gesteld dat vervangen van de rembekrachtiging zo'n € 4000 kost, en bij een brandstofauto zo'n € 350.
Zie artikel: https://www.ad.nl/auto/reparatie-ele ... fd0316a41a

Nou vermoed ik dat dergelijke reparatiekosten bij auto's als de elektrische Vagling wel mee zullen vallen, omdat ze voor dergelijke onderdelen mogelijk minder verschillen met de brandstof versie. Maar toch, wel iets om rekening mee te houden.

Ook het onderstaande artikel over de ontwikkeling van de inruilwaardes voor benzine, diesel, gas en elektrische auto's vond ik interessant:
https://www.ad.nl/auto/benzine-of-elekt ... 0316a41a

Hoewel al die 'voorspellingen' zich nog zullen moeten bewijzen, blijft het voorlopig nog even de vraag wat financieel het aantrekkelijkst zal zijn. Duidelijk is in ieder geval dat occasion rijden voorlopig nog het goedkoopste blijft, en dat voor degenen die nieuw willen rijden de (private) lease wel eens steeds interessanter kan worden.