Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernissen

Bespreek hier alles wat niet in de andere rubrieken past.
Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernissen

Bericht door TwitNour » za 16 jan 2016, 19:55

Voor een persoonlijk klein onderzoek zoek ik fanatieke autorijders (waar had ik anders moeten zoeken? Haha ) die een korte enquete willen invullen over smartphonegebruik in de auto en andere verkeersergernissen. De vragenlijst is anoniem en de resultaten zullen worden gepubliceerd op mijn website in de vorm van een artikel met korte analyse. Tom heeft overigens toestemming gegeven voor het delen via het forum! Alvast dank! :D

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=261420" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door Tom Westendorp » ma 18 jan 2016, 13:57

Even je enquete ingevuld. Wel stuitend dat je vragen stelt over Ritsen als je klaarblijkelijk niet weet hoe het hoort: http://wegenenverkeer.be/ritsendoejezo" onclick="window.open(this.href);return false; troost je met de gedachte dat 99% van de medeweggebruikers er ook geen hol van begrijpt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door TwitNour » ma 18 jan 2016, 14:26

Het klopt wat je zegt Tom, echter kan dit nog steeds een ergernis zijn natuurlijk. Net zoals langzaam invoegen ook niet per definitie een overtreding is. Het is soms een ergernis dat je ergens maar 30kmh mag rijden terwijl er makkelijk 50 gereden kan worden. Is ook regel maar kan nog steeds een ergernis zijn :lol:

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door Autheo » ma 18 jan 2016, 21:15

Tja, dat ritsen is voor velen een probleem. Net zoals bij invoegstroken, weefbanen en de pijl in het portaal: er zijn er velen, die direct aan het begin van baan willen wisselen, zodanig dat ze soms zelfs op elkaar gaan staan wachten. De invoegstrook mag je tot aan het eind gebruiken, de weefbanen geven je vaak vele honderden meters de kans om van baan te wisselen, en na de pijl heb je nog tot aan het rode kruis gelegenheid om de goede rijstrook te nemen. Maar ja, veel brave burgertjes weten dat niet, en worden dan boos op degenen die wel van het beschikbare asfalt gebruik maken. Valt me trouwens ook op dat er ook aardig wat mensen zijn, die niet op de spitsstrook durven rijden. Blijven ze met een gangetje van 85-90 op de rechterbaan sukkelen. Hoewel je officieel niet rechts mag inhalen, ga ik er dan maar gewoon van uit dat zodra de spitsstrook is opengesteld er sprake is van fileverkeer...., dan mag het immers wel. ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door Tom Westendorp » ma 18 jan 2016, 21:56

Als je het zo bedoelt heb je de vraag verkeerd opgeschreven. Ik erger me namelijk echt kapot aan mensen die niet weten hoe ritsen werkt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ


Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door lupocor » di 19 jan 2016, 10:07

waar ik mij het meeste aan erger zijn de vrachtwagens.
die halen in wanneer het hun uitkomt.
jij rijd links (bent dus aan het inhalen) en rechts rijden een aantal vrachtwagens.
ga er maar vanuit dat er dus elk moment een van de vrachtwagens naar links kan komen om de anderen in te halen.
of jij nu met 130 km per uur op de linker baan aan komt rijden interesseert ze niks.
je gaat toch niet van het gas af als je in een vrachtwagen rijd!.
gevolg is dat hij dus onverwachts naar links komt zetten terwijl jij al vlak bij hem bent op de linkerbaan met 130 km per uur.
jij mag dus vol op de rem want anders gaat het mis.
heb het meerdere keren meegemaakt en zien gebeuren, nou daar word je echt niet blij van.
vaak gaat het maar net goed.
af en toe zijn het echte hufters,die vrachtwagen chauffeurs.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door dennuus1 » di 19 jan 2016, 18:31

Rij zelf maar een keer een week mee met een vrachtwagen, dan heb je een stuk meer begrip voor vrachtwagen chauffeurs, en dan ga je juist een hekel krijgen aan automobilisten die niet fatsoenlijk rijden ;)

90% van de chauffeurs zijn gewoon goede chauffeurs, kan ook niet anders als je hele dagen op de weg zit.
Tuurlijk zitten er rotte appels tussen, vaak met een witte kentekenplaat. Maar een vrachtwagen met een gele plaat geef ik altijd de ruimte :)

Jos Bosch
Vagling liefhebber
Berichten: 772
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 21:05

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door Jos Bosch » do 21 jan 2016, 09:03

Hoi,

Ik ben ook zo'n hufter.Rij ook gemiddeld 100.000 km over de Nederlandse en soms over de buitenlandse wegen.

Rij voornamelijk op Ijmuiden Velsen-noord Alkmaar Heerhugowaard en zo binnendoor terug over Zaandam en Amsterdam.Kan ook nog wel een andere plaats tussen zitten.Wat betreft het inhalen op het laatste moment daar zondig ik ook wel eens aan.Rij meestal op CC en dan moet ik weer op de knop drukken of even de rem aantikken om hem er af te halen.Is gewoon te veel werk dus gooi ik hem gewoon naar links en moeten die duffe automoblisten maar gewoon vol in de remmen.

Ik rij meestal 83 in de randstadt omdat overal trajectcontroles zijn zoniet gewone snelheidscontroles.
En als je dan met 130 langs komt gereden met je GSM in de handen zit er een behoorlijk snelheidsverschil in.Van bijna 50 km.En ik zeg altijd ook tegen mijn kinderen zorg dat de chauffeur je ziet en kan dat niet laat hem maar gewoon voorgaan.Want dit is een duel dat je altijd verliest!!!
Denk daar eens over na.En dan weer een truck van 40/50 ton laten remmen omdat we zonodig even de afslag voor de vrachtwagen moeten nemen.

Zou eens proberen een dag mee te gaan met een vrachtwagen.Zouden ze moeten verplichten tijdens de rijlessen.Dan kom je ook niet met zulke reacties.

Als iedereen gewoon een beetje rekening met elkaar houdt komt het vanzelf allemaal goed.
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

Jos Bosch
Vagling liefhebber
Berichten: 772
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 21:05

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door Jos Bosch » do 21 jan 2016, 09:14

Autheo schreef:Tja, dat ritsen is voor velen een probleem. Net zoals bij invoegstroken, weefbanen en de pijl in het portaal: er zijn er velen, die direct aan het begin van baan willen wisselen, zodanig dat ze soms zelfs op elkaar gaan staan wachten. De invoegstrook mag je tot aan het eind gebruiken, de weefbanen geven je vaak vele honderden meters de kans om van baan te wisselen, en na de pijl heb je nog tot aan het rode kruis gelegenheid om de goede rijstrook te nemen. Maar ja, veel brave burgertjes weten dat niet, en worden dan boos op degenen die wel van het beschikbare asfalt gebruik maken. Valt me trouwens ook op dat er ook aardig wat mensen zijn, die niet op de spitsstrook durven rijden. Blijven ze met een gangetje van 85-90 op de rechterbaan sukkelen. Hoewel je officieel niet rechts mag inhalen, ga ik er dan maar gewoon van uit dat zodra de spitsstrook is opengesteld er sprake is van fileverkeer...., dan mag het immers wel. ;)

Theo,in Duitsland moet je ook gewoon doorrijden tot de borden aangeven dat je moet ritsen.Dus zo veel mogelijk van alle asfalt gebruik maken.Maar ook daar zijn er altijd lieden die het onderste uit de kan willen halen.
En als je ertussen gelaten word kan je ook even een handje opsteken als bedankje.
Doe ik ook regelmatig bij de Velsertunnel even gewoon bedanken wanneer me iemand me ertussen laat.

Wat betreft de spitsstrook daar zie je ontzettend veel mensen die gewoon op de middelste baan blijven rijden.
Ga er wel eens links voorbij en ga dan gelijk door naar de spitsstrook.Even iemand wakker schudden.Heeft totaal geen zin.De meeste denken dat het een doorgetrokken streep is waar je niet overheem mag.
Is nog wel een stukje voorlichting voor nodig.
Jos
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door lupocor » do 21 jan 2016, 11:31

Jos Bosch schreef:Hoi,

Ik ben ook zo'n hufter.Rij ook gemiddeld 100.000 km over de Nederlandse en soms over de buitenlandse wegen.

Rij voornamelijk op Ijmuiden Velsen-noord Alkmaar Heerhugowaard en zo binnendoor terug over Zaandam en Amsterdam.Kan ook nog wel een andere plaats tussen zitten.Wat betreft het inhalen op het laatste moment daar zondig ik ook wel eens aan.Rij meestal op CC en dan moet ik weer op de knop drukken of even de rem aantikken om hem er af te halen.Is gewoon te veel werk dus gooi ik hem gewoon naar links en moeten die duffe automoblisten maar gewoon vol in de remmen.

Ik rij meestal 83 in de randstadt omdat overal trajectcontroles zijn zoniet gewone snelheidscontroles.
En als je dan met 130 langs komt gereden met je GSM in de handen zit er een behoorlijk snelheidsverschil in.Van bijna 50 km.En ik zeg altijd ook tegen mijn kinderen zorg dat de chauffeur je ziet en kan dat niet laat hem maar gewoon voorgaan.Want dit is een duel dat je altijd verliest!!!
Denk daar eens over na.En dan weer een truck van 40/50 ton laten remmen omdat we zonodig even de afslag voor de vrachtwagen moeten nemen.

Zou eens proberen een dag mee te gaan met een vrachtwagen.Zouden ze moeten verplichten tijdens de rijlessen.Dan kom je ook niet met zulke reacties.

Als iedereen gewoon een beetje rekening met elkaar houdt komt het vanzelf allemaal goed.
dat is wel heel gemakkelijk gezegd.
hoe kan ik weten dat jij naar links komt terwijl ik al op de linkerbaan zit en aan het inhalen ben.
je vind dus dat ik gewoon vol in de remmen moet met alle eventuele gevolgen van dien omdat jij niet even kunt wachten tot ik voorbij ben.
ik moet er dus maar vanuit gaan dat jij naar links komt zetten, dus jou gaan inhalen is levens gevaarlijk.
ik moet wel rekening met jou houden maar jij niet met mij.
ga zo verder en gaat vast wel een keertje fout.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door TwitNour » do 21 jan 2016, 12:27

Ik heb zelf alle respect voor vrachtwagenchauffeurs met hun kwaliteiten, ervaring en andere kijk op de weg. Net zoals we niet alle automobilisten over een kam moeten scheren, kunnen we dat ook niet over alle vrachtwagenchauffeurs doen. Ja, sommigen zijn niet zo netjes, maar die zul je overal hebben, niet alleen in het verkeer. Gelukkig dat de meesten wel gewoon goed rijden, en ik vind dat Jos een goed punt heeft.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door dennuus1 » do 21 jan 2016, 12:41

@Lupocor, rijd eens een week mee met een vrachtwagen, en kruip zelf eens achter het stuur. Dan zul je zien dat het absoluut niet meevalt om je altijd aan te passen aan het overige verkeer.

Jij hebt een 3 a 4 meter lange auto, een vrachtwagen kan wel 30 meter lang zijn...

Nogmaals, als je dit zelf nog nooit ervaren hebt zul je er ook geen begrip voor krijgen..

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door lupocor » do 21 jan 2016, 16:38

vaak genoeg meegereden als bijrijder.
het is niet nodig om andere weggebruikers de stuipen op het lijf te jagen door dit soort acties.
dit heeft niks te maken met hoe moeilijk een vrachtwagen chauffeur het wel niet heeft op de weg.
de hufters die dit wel doen (gelukkig maar een paar) krijgen van mij geen waardering, never niet.
hierbij wil ik het laten en hoop dat dit geen oeverloze discussie word.

Jos Bosch
Vagling liefhebber
Berichten: 772
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 21:05

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door Jos Bosch » zo 24 jan 2016, 13:40

lupocor schreef:
Jos Bosch schreef:Hoi,

Ik ben ook zo'n hufter.Rij ook gemiddeld 100.000 km over de Nederlandse en soms over de buitenlandse wegen.

Rij voornamelijk op Ijmuiden Velsen-noord Alkmaar Heerhugowaard en zo binnendoor terug over Zaandam en Amsterdam.Kan ook nog wel een andere plaats tussen zitten.Wat betreft het inhalen op het laatste moment daar zondig ik ook wel eens aan.Rij meestal op CC en dan moet ik weer op de knop drukken of even de rem aantikken om hem er af te halen.Is gewoon te veel werk dus gooi ik hem gewoon naar links en moeten die duffe automoblisten maar gewoon vol in de remmen.

Ik rij meestal 83 in de randstadt omdat overal trajectcontroles zijn zoniet gewone snelheidscontroles.
En als je dan met 130 langs komt gereden met je GSM in de handen zit er een behoorlijk snelheidsverschil in.Van bijna 50 km.En ik zeg altijd ook tegen mijn kinderen zorg dat de chauffeur je ziet en kan dat niet laat hem maar gewoon voorgaan.Want dit is een duel dat je altijd verliest!!!
Denk daar eens over na.En dan weer een truck van 40/50 ton laten remmen omdat we zonodig even de afslag voor de vrachtwagen moeten nemen.

Zou eens proberen een dag mee te gaan met een vrachtwagen.Zouden ze moeten verplichten tijdens de rijlessen.Dan kom je ook niet met zulke reacties.

Als iedereen gewoon een beetje rekening met elkaar houdt komt het vanzelf allemaal goed.
dat is wel heel gemakkelijk gezegd.
hoe kan ik weten dat jij naar links komt terwijl ik al op de linkerbaan zit en aan het inhalen ben.
je vind dus dat ik gewoon vol in de remmen moet met alle eventuele gevolgen van dien omdat jij niet even kunt wachten tot ik voorbij ben.
ik moet er dus maar vanuit gaan dat jij naar links komt zetten, dus jou gaan inhalen is levens gevaarlijk.
ik moet wel rekening met jou houden maar jij niet met mij.
ga zo verder en gaat vast wel een keertje fout.

Als je zo reageert onderweg dan snap ik het wel!!!
Als jij het sarcasme in mijn reactie niet begrijpt waar praten we dan over :o :o :o
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door damianw26 » zo 07 feb 2016, 14:16

Ik zie het bijna wekelijks bij het stuk A12 bij Ede waar het van 3 naar 2 banen gaat. Iedereen rijdt dan zo'n 15-20 km/u in de file en heeft al geritst van de meest linker naar de middelste rijbaan en dan komt er weer een of andere gefrustreerde lease rijder met z'n passat, octavia, clio o.i.d met 70 ff de hele rij voorbijvliegen en m dan bij het einde van de 3e baan vol ervoor gooit :evil: In de theorie is dat correct ritsen maar het is totaal verkeerd uitgevoerd natuurlijk :? . Bovendien merk ik op dat als je op de 'goede' manier aan het ritsen bent in de file dat er juist geen ruimte voor je gemaakt wordt aan het einde van de invoegstrook, terwijl er een paar honderd meter voor het ritsstuk al wel 'ruimte' word gemaakt :roll: . In de tijd dat mijn pa nog mee moest rijden (ik was toen nog geen 18 toen maar had al wel het 2todrive rijbewijs ) zei die ook als er auto's tussen moesten ritsen aan het einde van de invoegstrook 'geef gas laat ze er niet tussen die brutale lui'. En volgens mij denkt 90% van de autorijders ook op die verkeerde manier :lol:
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door damianw26 » zo 07 feb 2016, 14:17

Trouwens, zal ik het onderzoek nog ff invullen :D of ben je er al klaar mee?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door TwitNour » ma 08 feb 2016, 13:29

Nee hoor vul maar in! Hoe meer hoe beter. Ik zal binnen nu en een maand wat gaan afronden

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door damianw26 » ma 08 feb 2016, 17:28

Hij is ingevuld :)
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Enquete smartphonegebruik in de auto en verkeersergernis

Bericht door TwitNour » ma 08 feb 2016, 19:25

Dank!

Plaats reactie