De wekker ging om vier uur in de ochtend. Dan moet je toch wel een bizar goede reden hebben om zo vroeg op te staan of niet? Die reden was er. Ik had met de heren van Out of Spec Studios afgesproken om een ronde te filmen waarin we de E-up! over de ring zouden jagen. De ring is slechts 260 kilometer van mijn huis gesitueerd maar met 32 kWh bruikbare accu wist ik al wel dat ik dat niet in één rit kon halen.
Dankzij Electricfelix kreeg ik goede tips over een kleine omweg. In dat geval kwam ik kort na elkaar twee snelladers tegen. De reis verliep voorspoedig echter was mijn stroomverbruik wel hoger dan geanticipeerd, ik moest dus ook eerder op zoek naar een lader. Gelukkig had ik de Chargemap app bij de hand en kon ik snel een snellaadpaal vinden, dacht ik. Eenmaal bij de paal aangekomen bleek dit exemplaar nog in aanbouw. Inmiddels was de actieradius van de up! tot 10 kilometer geslonken. Dan maar op zoek naar een trage paal en wat tijdverlies voor lief nemen. Dit liep echter ook niet van een leien dakje want ik heb eerst drie palen moeten proberen voordat de vierde het eindelijk deed. Verre van ideaal. Na een stop van bijna 40 minuten door kunnen rijden naar de volgende snellader om daar nog een keer een uur te moeten wachten. De ionity paal was er een die 350 kilowatt kon leveren en laadde mooi vlot door, de e-up kan natuurlijk maar met maximaal 40 kWh laden maar alle palen waren 350 kWh dus maakte het niet uit. De heren van Out of Spec waren ook wat later dus uiteindelijk had ik alle tijd.
Na een klein uurtje was het tijd om zo zuinig mogelijk de laatste 20 kilometer naar de ring te rijden en een ticket te kopen. Daar aangekomen snel afgesproken met Kyle, Jordan en Tijmen om te gaan filmen. Daar is onderstaande Film uitgekomen. De eerste ronde heb ik gereden en de tweede ronde Kyle. Tijmen volgde vanuit de Tesla Model Three die achter ons aan reed en Jordan zat achterin de e-up! om te filmen. De e-up is natuurlijk zo’n beetje de minst geschikte auto voor op het circuit maar dankzij het KW onderstel, de 185 brede Continental banden en Audi TT draagarmrubbers was het dikke lol om de e-up zo hard mogelijk het circuit over te sturen.
De remmen zijn zo groot als bierviltjes en toch weegt de auto met drie grote mannen erin zo’n 1.400 kilo dus moest de regeneratie wel aan blijven staan. Eigenlijk zou je dat niet willen op het circuit omdat de inverter, motor en accu daardoor extra snel opwarmen en het vermogen gaan dempen maar je moet wel omdat je anders de remmen binnen een halve ronde in de fik zet. Deze strategie resulteerde er uiteindelijk in dat we eigenlijk alleen Bergwerk omhoog flink verlies aan vermogen hadden en op een bepaald moment zelfs de kilometers per uur wat terugliepen. Geen enkel probleem natuurlijk, we waren immers toch niet op de baan om een ronderecord te zetten, maar voor iemand zoals ik geeft het toch te denken. Wat zou er gebeuren als je de e-up voorziet van betere remblokken, Dot 4.1 olie en stalen leidingen? Misschien een kleine feed naar de remschijf maken om extra rijwind op de schijf te krijgen? Zou het helpen om de boel geremd te krijgen zonder inverter? Iemand hier misschien ervaring mee? Maar wat als je dat doet? Wie zegt er dat de accu, motor en inverter niet alsnog te snel opwarmen. Zoveel vragen zonder antwoorden omdat niemand zich er mee bezig houdt.
Feit is dat de boel dusdanig warm was en door het continu gebruik van die dag dat het laden op de terugweg langer duurde dan op de heenweg. De laadsnelheid bleef steken op maximaal 28 kWh en dus had ik wat meer geduld nodig. De bijgelanden hoeveelheid stroom was dus ook niet toereikend om thuis te komen en een extra tussenstop bij een McDonalds was daardoor noodzakelijk. De eerste laadpaal aan de autobahn deed het namelijk niet.
Door de extra laadstop kwam ik daardoor pas rond 16 uur aan in Enschede terwijl ik zelf had verwacht uiterlijk rond 14 uur weer thuis te zijn. Tot overmaat van ramp maakte ik ook nog een enorme inschattingsfout en kwam ik 900 meter voor ons huis tot stilstand met een compleet lege accu. Dat was wel opmerkelijk te noemen want het rijbereik ging van 4 kilometer naar 0 in een stuk van nog geen 400 meter. Dat verbaasde mij wel enigszins en ik heb Kyle gevraagd of hij daar rekening mee had. Hij gaf aan dat wanneer een auto zo intensief wordt gebruikt op een dag dat, zodra ook maar één cel in het accupakket een onderspanning raakt de auto zichzelf wil beschermen en eigenlijk de accu uitschakelt.
Volgens hem had ik wel thuis kunnen komen als ik de auto een uur had laten staan, dan gaat de accu ondertussen zelf balancen en komt er hoogstwaarschijnlijk net genoeg juice beschikbaar om de laatste 900 meter af te kunnen leggen. Daar had ik geen zin meer in, het was immers een lange dag, een kort telefoontje naar mijn pa en binnen 5 minuten stond de A4 Allroad met 272 diesel pk’s voor de e-up! om het laatste stukje naar huis te slepen. Natuurlijk de auto in de B-stand gezet (maximale regeneratie) waardoor ik weer 5 kilometer rijbereik had toen ik thuis kwam. De accu direct helemaal opgeladen en uiteindelijk ging er ruim 35 kWh in. Met inachtneming van wat laadverliezen kunnen we dus nog steeds stellen dat de accu goed leeg was.
Het was een topdag en zeker niet mijn laatste keer op het circuit met de e-up!