Tijd om data te verzamelen!
Zoals eerder al beschreven wil ik een keer een rondje met de e-up! Over de wereldberoemde Nordschleife maken. Vandaag heb ik daarom eens van de mogelijkheid gebruik gemaakt om eens lekker over B-wegen te vegen. Het weer was perfect. Af en toe een bui waardoor wandelaars en fietsers schaars waren. De wegen liggen allemaal rondom mijn woonplaats Enschede en ik ken ze daarom ook goed. De accu zat volgens de OBD2 app Torque tot 96 procent vol toen ik wegreed en was nog voor 64% gevuld toen ik weer thuiskwam.
Waar ik vooral benieuwd naar was is hoe snel de accu leeg loopt als je echt de hele tijd aan het optrekken en aan het remmen bent en hoe de remmen en het warmtemanagement zich houden. Toegegeven, met de twee graden die we momenteel buiten hebben is die variabele wellicht niet helemaal toonaangevend voor een ring simulatie maar toch, we moeten roeien met de riemen die we hebben.
Een paar zaken die me opvielen: het onderstel is echt heel erg week. Als de auto eenmaal leunt in een bocht dan valt het wel mee en is het relatief makkelijk koers houden maar om nou te zeggen dat het allemaal erg communicatief is, nee. Dan de remmen. Die vielen me eigenlijk helemaal niet tegen. Het duurde nog best even voordat het pedaal helemaal naar de bodem ging en de vertraging niet meer was wat ik er van had gehoopt. Goed om daarbij op te merken is dat ik de auto aan het pushen was om te zien waar het punt ligt waarop de remmen minder goed hun werk doen. Dan de motor en accu. Na een paar keer stevig optrekken en hard moeten remmen voor kruispunten of drempels viel het motorvermogen tot ongeveer de helft terug. Direct daarna moest ik door een klein stukje bebouwde kom alwaar de maximum snelheid op 30 kilometer per uur lag. Direct daarna kon ik weer gas geven (?) en had ik ook het volledig vermogen. Met deze temperaturen hersteld het accupakket en de inverter dus vrij snel als het warm is.
Tot slot moeten we natuurlijk het over de range hebben. Als ik de lijn doortrek over de afgelopen rit dan zou het maximum op minder dan 150 kilometer uit komen. Ik heb ook wat stukken achter andere auto’s gereden en ook wat stukjes gewoon rustig gereden. Ik denk dus dat de e-up! Misschien net twee of drie rondjes ring achter elkaar vol kan houden, iets waar ik erg naar uit kijk om uit te proberen.
Tot slot de topsnelheid van 130 kilometer per uur. Die heb ik toevalligerwijs op wat meer open stukken een paar keer aangetikt maar heb het nooit als een belemmering ervaren. Eigenlijk is het al te hard en ik heb het moment dat de auto de begrenzer inloopt dan ook vooral gezien als het moment waarop ik weer van het gas af moest. De e-up! regenereert bij hogere snelheden in het begin veel minder hard dan wanneer je niet zo hard rijdt dus moeten de remmen ook nog een beetje helpen. Ik verwacht daar op het circuit eigenlijk geen problemen mee. Het meest uitdagende zal nog worden om de e-up! Daar te krijgen, vol te krijgen en weer thuis te komen met de toch wat beperkte range. Een voordeel van het kleine lichte autootje is dat het nog steeds dikke lol is om er hard mee over een B-weg te boenderen.
Nu maar eens op zoek naar mods.