Vw up blog

Eindelijk een echte blog

Menu
  • Blog
  • Forum
  • Listings
  • Mijn Volkswagen E-up! 2021
  • Over Tom Westendorp
Menu

Met de e-up naar huis

Posted on maart 31, 2022maart 31, 2022 by Tom Westendorp

Frankfurt am Main naar Enschede, normaliter een afstand die weinig tot de verbeelding spreekt. Met de Alpina zou ik het makkelijk redden onder de drie uur en niet eens hoeven stoppen. Hoe anders is dat met de e-up!

De onbegrensde Autobahn en een topsnelheid van 130 kilometer per uur, what a waste. 😉

De auto was helaast niet volgeladen. Dat wisten we van te voren en dankzij de uitstekende app van ABRP wisten we al waar we ongeveer moesten laden en hoeveel stops het zou duren voordat we thuis zouden zijn. Op de snelweg hebben we er daarom maar voor gekozen om een mix te pakken van afstand en snelheid en dus niet harder te rijden dan 110 kilometer per uur. We hadden daarom nog 36 kilometer over toen we onze eerste stop bereikten en hadden eventueel nog naar een andere laadpaal kunnen rijden. Wat ik zeer opvallend vond is het feit dat de borden op de snelweg aangeven dat er een mogelijkheid tot laden is en dat er vervolgens slechts één snellaadpaal aanwezig is op het gehele terrein! Wij moesten twee keer laden en hadden twee keer geluk maar we hebben ook mensen door zien rijden die ook graag van de CCS lader gebruik wilden maken.

Langs de snelweg heb ik ook plekken gezien met een heel laadpaalpark (is dat een woord?) maar die zitten niet direct aan de snelweg. Je zou dus in theorie overal moeten kunnen laden maar ik zou er niet aan moeten denken om in de zomervakantie drukte met deze infrastructuur in een elektrische auto op vakantie te gaan naar het zuiden.

De laadpaal was van EON en werkte matig. De laaddruppel werd niet herkend en het duurde best een tijd voordat we met de credit card konden betalen maar uiteindelijk is het gelukt. Onze eerste stop duurde daardoor wel bijna 10 minuten langer dan strikt noodzakelijk maarja, doorrijden was ook geen optie. De auto laadde lekker vlot en haalde in het begin zelfs een snelheid van 34 kWh! Dat ligt toch aardig dicht bij de fabrieksopgave van maximaal 40 kWh. Ik had de laatste kilometers even op topsnelheid gereden om de accu lekker warm te krijgen, dat helpt toch, zo blijkt.

De tweede stop bereikten we met nog bijna 70 kilometer rijbereik maar we besloten toch maar even te gaan laden om de auto een surplus aan range te geven voor de resterende 120 kilometer zodat we die op snelheid konden volbrengen indien mogelijk. De A31 heb ik dan ook continu op topsnelheid kunnen rijden. Volgens mij heb ik nog niet eerder een auto gehad waarmee ik zoveel op topsnelheid heb gereden. Al is dat bij de e-up! amper een prestatie te noemen vanwege de bescheiden topsnelheid van 135 op de teller en 130 kilometer in het echt.

De rit duurde uiteindelijk bijna 5 uur. achteraf was dat behoorlijk onnodig. We hadden een ander hotel moeten uitzoeken en met een volle accu weg moeten rijden. Dan hadden we het met één stop kunnen redden en hadden we er helemaal niet zoveel langer over gedaan dan met de Alpina. Maar dat is achteraf, en een stukje in de leercurve van het rijden met een elektrische auto met een bescheiden accu. De up! heeft het verder prima gedaan en rijdt heerlijk. We zijn meer dan dik tevreden met onze aankoop en gaan de komende tijde vooral heel veel rijden met de kleine dreumes. Ik heb al wat ideeen opgedaan om nog wat meer films met de e-up te maken. Vergeet dus niet mijn YouTube kanaal te volgen: https://www.youtube.com/c/Super69racing

Daags na ons tripje nog een kleine mijlpaal bereikt:

5.555 kilometer al

Recent Posts

  • Film met upgrades!
  • KW Variant 1 onder de E-up!
  • Tijd voor nieuwe wielen!
  • Tijd voor nieuwe wielen of toch niet?
  • Volkswagen e-up Versie 2.0

Recent Comments

Geen reacties om te tonen.

Archives

  • juni 2022
  • april 2022
  • maart 2022
  • januari 2022

Categories

  • Blog
  • Uncategorized
©2022 Vw up blog